OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 615 van 19.868 resultaten
recensie
Persoonlijke effectiviteit
6 maart 2015
Sebastiaan van der Valk
Regie (terug) pakken in je eigen leven, daar gaat ‘Fluitend veranderen’ over. Je kunt alles veranderen als je er maar zelf voor gaat staan en keuzes maakt. Niet alles tegelijkertijd aanpakken maar rustig aan, stap voor stap. Want dan worden de veranderingen duurzaam en kun je het volhouden om te veranderen.
interview
Organisatiekunde
6 maart 2015
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
We kunnen veel leren van oude stammen uit verre landen. Op kantoor voeren we dagelijks letterlijk stammenstrijdjes uit, bedrijfsfeesten lassen we kostentechnisch af terwijl het juist hét moment is om weer even tot elkaar te komen. Zoals ze bij de slachting van een varkentje in de Filippijnen doen.
achtergrond
Leiderschap
6 maart 2015
Jaap Boonstra
8-12 minuten leestijd
In het veranderparadigma van de georganiseerde reis wordt een verandering gezien als een reis met een bekend vertrekpunt en een duidelijke eindbestemming. De vertrekdatum is bekend, net zoals het vervoermiddel. Er is een reisleider die de plekken kent die je gaat bezoeken. Het aantal dagen wordt vooraf afgesproken en je weet ook wanneer het weer afgelopen is.
interview
Algemeen management
6 maart 2015
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Soms zijn we op ons best als we iets voor de eerste keer doen, zegt Liz Wiseman in Rookie Smarts. Beginnelingen zijn niet alleen onbevangener, energieker en wendbaarder dan oude rotten, ze zijn ook meer genegen om de hulp van anderen in te roepen. Mensen die op de toppen van hun kunnen presteren zijn bovendien collegialer en melden zich minder vaak ziek. ‘Het tegengif tegen een burnout is niet een lagere werkdruk, maar juist moeilijker werk.’
opinie
Algemeen management
5 maart 2015
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Ellen de Bruin is psycholoog en wetenschapsjournalist, schrijft artikelen en columns voor NRC Handelsblad en nrc.next, vooral over psychologie en menselijk gedrag. Ze vertelt over haar favoriete boeken.
recensie
Advisering
5 maart 2015
Peter Streefkerk
4-5 minuten leestijd
Sprookjes bestaan niet en professionals op witte paarden ook niet. Of het zouden Jeroen Dubbeldam, Anky van Grunsven of Edward Gal moeten zijn, maar dan hebben we het over een andere tak van sport, over een andere kleur paard en over een echte sport.
recensie
Verandermanagement
5 maart 2015
Peter Streefkerk
Hoe vaak heb je dit zelf wel niet uitgeroepen over de collega’s binnen je organisatie. Wat hebben ze nú weer bedacht. Terecht staan er in de titel een vraagteken en een uitroepteken.
nieuws
Algemeen management
5 maart 2015
Justin van Lopik
1-2 minuten leestijd
Ook dit jaar doet Managementboek mee met de Boekenweek. De Boekenweek, die in 2015 haar 80-jarig jubileum viert, loopt van 7 maart tot 15 maart 2015 en heeft als thema ‘waanzin’ gekregen.
opinie
Economie
5 maart 2015
Martijn Leijten
3-4 minuten leestijd
Managers en de organisaties waarvoor ze werken willen vaak best erkennen dat ze niet alles kunnen en dat incompetentie in hun vakgebied bestaat. Het probleem is alleen dat het voor ieder mens per definitie onmogelijk is de eigen incompetentie te herkennen.
preview
Financieel management
5 maart 2015
Wil Wurtz
4-6 minuten leestijd
‘Ken uw klant’ is een motto dat zo langzamerhand door alle commerciële organisaties wordt onderschreven. Klantfocus, customer engagement, customer centricity en nog veel meer klantgerelateerde buzzwords zijn de afgelopen tien tot vijftien jaar op ons afgekomen.
interview
Verandermanagement
5 maart 2015
Ger Post
5-6 minuten leestijd
Twintig jaar ervaring met verandering bundelde organisatiepsycholoog Steffan Seykens (samen met Guido van de Wiel) in het boek Cirkel van verandering. Behalve dat hij in het boek een nieuwe theorie over gedragsverandering onthult, beschrijft Seykens de werkvorm Intention Circles die hij al meer dan duizend keer met succes uitvoerde. ‘Een gedragsverandering moet doorleefd worden.’
recensie
Marketing
4 maart 2015
Peter Streefkerk
Klantrelaties vormen een essentieel element voor het goed functioneren van de inkoop binnen een bedrijf of organisatie. Technologie speelt daarbij een steeds belangrijkere rol.
recensie
Algemeen management
4 maart 2015
Peter Streefkerk
Bij het lezen van de boektitel ‘Zo simpel kan het zijn’ van Richard Engelfriet zullen inkopers niet direct denken ‘dat boekje ga ik kopen’.
recensie
Marketing
4 maart 2015
Sebastiaan van der Valk
2-3 minuten leestijd
De titel ‘Red de Winkel’ suggereert dat dit boek een ondernemer met een fysieke winkel helpt om vanuit een slechte business op te krabbelen en door te groeien naar een bloeiende business. Dit is echter niet de daadwerkelijke kern van het boek.
recensie
recensie
Ondernemen
4 maart 2015
Sebastiaan van der Valk
Welke factoren in de persoonlijkheid en het gedrag van de ondernemer dragen bij aan het succes van het bedrijf? ‘De ondernemende ondernemer’ gaat over wat ondernemerschap is en welke persoonskenmerken nodig zijn om succesvol ondernemer te zijn.
recensie
Marketing
4 maart 2015
Sebastiaan van der Valk
LinkedIn profiel, maar wil je er wel mee aan de slag? Of toe aan een volgende stap op LinkedIn? Dan raad ik je aan om het boek ‘LinkedIn marketing in 60 minuten’ van Martine Meijburg te lezen!
recensie
Reclame en verkoop
4 maart 2015
Sebastiaan van der Valk
1-2 minuten leestijd
Een prikkelende en boeiende kijk op sales, zeker in deze tijden van crisis! Hoewel je geneigd zou zijn om te gaan voor snelle en korte trajecten om snel te scoren, kiest Edwin de Haas in ‘Sales beter de baas’ juist voor het opbouwen van een relatie en echt waarde toevoegen voor de klant. Mijns inziens de juiste keus! De auteur deelt middels dit relatief dunne en prettig leesbare boekje zijn visie op de nieuwe manier van verkopen.
recensie
Organisatiekunde
4 maart 2015
Sebastiaan van der Valk
Frans van Loef, auteur van ‘Stoppen met stapelen’, kijkt met een nieuwe blik naar stapelgedrag in organisaties. Waar veelal de nadruk wordt gelegd op stapelgedrag bij individuen pakt deze auteur het rigoureuzer aan. Van Loef gaat met zijn boek in op het stapelgedrag van organisaties. In vijf heldere stappen wordt beschreven hoe je kunt stoppen met stapelgedrag.
recensie
Psychologie
4 maart 2015
Sebastiaan van der Valk
Aan de hand van praktische voorbeelden laat Noreena Hertz zien hoe je je automatische piloot m.b.t. het maken van keuzes kunt uitzetten. Een groot deel van ons keuzeproces gebeurt namelijk zonder dat we het doorhebben. Haar boek ‘Deze beslissing verandert je leven’ helpt je met het maken van de voor jou juiste keuzes.