OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 617 van 19.868 resultaten
recensie
Strategisch management
2 maart 2015
Eric van Arendonk
Roel Welsing is in 2013 verkozen tot ‘The marketeer of the year’. Met name zijn prestatie bij Triodosbank heeft hem deze titel bezorgd. Het is ook niet mis wat hij gedaan heeft in de financiële sector, een branche die nog nooit zo onder vuur heeft gelegen als de afgelopen jaren. Daar heeft hij met zijn marketinginspanningen opmerkelijke resultaten weten te behalen.
recensie
Economie
2 maart 2015
Martin van Staveren
‘De risicomijdende samenleving’ is de titel van het boek van bouw-econoom Taco van Hoek. Het boek geeft een eigenzinnige reflectie op de economische situatie van Nederland, sinds de financiële crisis van 2008. Het woningmarktbeleid zou een belangrijke oorzaak zijn van de ‘bedroevende economische prestaties van Nederland’ in de recente crisisjaren. En dat zou alles te maken hebben met onze neiging om risico’s te mijden. Zijn we inderdaad verworden tot een risicomijdende samenleving, die economische groei remt?
recensie
Marketing
2 maart 2015
Evy Goessen
Het belangrijkste doel van reclame is niet informeren, maar mensen laten dromen. Foto’s zorgen voor een stemming, een emotie. Ze brengen een boodschap over en kunnen een gunstig effect hebben op je geloofwaardigheid en daarmee een wezenlijk onderdeel vormen van je merk bij branding en zelfs bijdragen bij de vindbaarheid van je website. In ‘Fotomarketing’ neemt Esther Liebregts je mee in de technieken hoe je dit kunt bereiken.
recensie
Marketing
2 maart 2015
Marthe van der Molen
2-3 minuten leestijd
Regelmatig zie ik als adviseur vraagstukken die gaan over het handen en voeten geven aan strategie of het realiseren van organisatiebrede doelstellingen. Ik verbaas me dat de klant vaak niet op nummer één staat in discussies over de strategische richting of in de vormgeving van ‘interne’ processen. Ik was dan ook nieuwsgierig naar een boek dat mij effectieve tools kon aanreiken om organisaties echt duurzaam te laten werken aan een betere klantervaring. Daarom koos ik ‘Customer experience in de praktijk’ van Manfred van Gurchom.
recensie
Communicatie en media
2 maart 2015
Elske Verbeek
3-4 minuten leestijd
Niet heel verwonderlijk natuurlijk, dat ik dit boek als eerste uit de kast pak om te recenseren. Wat dat betreft heeft het zijn doel direct bereikt. Maar juist de ’10 andere manieren om jezelf krachtig te profileren’ uit de subtitel, waar ‘Waarom iedereen luistert als je over seks praat’ logischerwijs echt over gaat, komen op een goed moment. Na een driejarig traineeship tot organisatie-adviseur zijn dat toch de vragen die je bezighouden: waar sta ik voor? Waar ben ik goed in? Waar kunnen mensen mij voor vragen?
preview
Projectmanagement
2 maart 2015
Peter Siebbeles
6-8 minuten leestijd
Het zal je maar gebeuren dat je baas aan je vraagt om een project te gaan trekken of hieraan een belangrijke bijdrage te gaan leveren. Wat is de mores en wat zijn de puzzelstukjes die gelden voor projecten? Je bent goed in je vakgebied – daarom valt het oog op jou – maar van een project doen heb je nog geen kaas gegeten. Hoe pak je dat aan? Dit artikel reikt enige hulp aan voor projectdeelnemers en andere belanghebbenden om zich een beeld te vormen.
interview
Organisatiekunde
27 februari 2015
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Ook tijdens de crisisjaren groeide AFAS Software met double digits. Hoe dat kan? Succesfactoren zijn: happy medewerkers, het ontbreken van secretaresses, humor en een extreme focus op de klant, zegt CEO Bas van der Veldt.
column
26 februari 2015
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Een boer staat bij een boom vol kraaien en kijkt bedenkelijk. Een adviseur loopt langs en vraagt: ‘Wat is er?’ ‘Die kraaien. Ze vreten verdorie al mijn zaaigoed op, ze moeten weg.’ De adviseur klapt in zijn handen, en alle kraaien vliegen weg. ‘Ziezo, opgelost.’ Na enige tijd keren de kraaien weer terug, en de boer kijkt de adviseur vragend aan: ‘Ze zijn er weer.’ ‘Jawel, maar allemaal op een andere plaats!’
preview
Advisering
25 februari 2015
Maarten Beernink
3-4 minuten leestijd
De meeste ondernemers maken prachtige producten, maar worden niet als expert in hun branche gezien. Een van de oplossingen is het op de markt brengen van je eigen boek. Maar er zijn vijf veelgehoorde beren op de weg om NIET met je eigen boek aan de slag te gaan. Maarten Beernink, auteur van het nieuwe handboek Verdienen met uitgeven, inspiratiegids voor je boek in eigen beheer, weerlegt deze bezwaren.
nieuws
Communicatie en media
25 februari 2015
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Mensen beoordelen elkaar in een paar seconden. Betrouwbaarheid en vertrouwen, ze worden in een paar tellen geschonken of niet. Dagelijks maken we momenten mee dat het belangrijk is dat we er staan. Bij presentaties, vergaderingen, sollicitaties, of gesprekken met nieuwe klanten. Allemaal kansen voor de sales tijgers. Voor de meesten van ons zijn dit echter gruwelijke momenten.
interview
Psychologie
24 februari 2015
Ger Post
7-10 minuten leestijd
Hoogleraar Roos Vonk staat in maart op de bühne tijdens een event van Managementboek.nl. Ze zal managers praktische handvatten bieden uit de sociale psychologie. ‘Ga je er dood van? Nee? Dan kan je het wel proberen hè?’
interview
Internet en social media
24 februari 2015
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
De wereld is fundamenteel aan het veranderen, schrijft Cor Molenaar, hoogleraar aan de Rotterdam School of Management, in zijn nieuwe boek Kijken, kijken ... anders kopen. Technologische doorbraken, demografische ontwikkelingen en een ander bestedingspatroon zetten onze winkels voor het blok: ze kunnen zich aanpassen of ze moeten ermee stoppen. ‘We zijn in de fase van de totale integratie van online en fysiek terechtgekomen.’
column
Leiderschap
24 februari 2015
Hans van der Loo
4-6 minuten leestijd
Oceaanzeilers zijn doorgaans nuchtere en praktische mensen. Het zijn eerder doeners dan praters. Als je het met hen over hun doelen en resultaten hebt, krijg je korte, afgemeten antwoorden.
recensie
Leiderschap
23 februari 2015
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Het schrijven van een aantrekkelijk en prettig leesbaar managementboek is voor menig auteur een uitdaging. Zo’n verhaal vervolgens gieten in een spannende setting van een thriller of een roman is een extra laag die tot hogere waardering kan leiden. En vaak ook tot een beter begrip van het onderwerp. Maar het is wel een dun koord waarop de auteur danst. De lijst van succesvolle businessfictie is namelijk kort. Het doel van Eliyahu Goldratt is eerder uitzondering dan regel.
preview
Organisatiekunde
23 februari 2015
Marco Schreurs
3-4 minuten leestijd
In het boekje Een High Performance Organisatie… wat is dat? worden de 35 kenmerken, samengevat in vijf HPO succesfactoren helder en duidelijk voor iedereen beschreven. Een preview op de vijf factoren.
interview
Persoonlijke effectiviteit
21 februari 2015
Erik de Vries
5-7 minuten leestijd
Jaap Bressers was als student hard op weg naar een mooie managementcarrière in het bedrijfsleven, totdat een ongeluk op vakantie zijn leven op slag veranderde. Over de impact en de blijvende gevolgen van het ongeval, dat hem tot de rolstoel veroordeelde, schreef hij een persoonlijk maar opvallend luchtig boek: Waar een wiel is, is een weg.
nieuws
Strategisch management
20 februari 2015
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Het boek Customer Innovation van de Vlaamse hoogleraar Marion Debruyne is bekroond als CMI Management Book of the Year in de categorie Innovation and Entrepreneurship. ‘Misschien is het mijn Vlaamse bescheidenheid, maar ik was al heel blij dat ik genomineerd was.’
recensie
Leiderschap
20 februari 2015
Jeroen Ansink
4-5 minuten leestijd
Managers staat op korte termijn een stortvloed aan veranderingen te wachten, zegt Salim Ismail in Exponentiële organisaties. Exponentieel groeiende technologieën zullen doordringen tot in elk hoekje van de bedrijfsvoering en zullen het concurrentielandschap fundamenteel transformeren.
recensie
Strategisch management
19 februari 2015
Wendy Reijnhoudt
Roel Welsing nodigt de lezer in Verbinden is het nieuwe verkopen uit tot dialoog. De communicatie loopt verantwoord, ik zal niet met het bestraffende vingertje worden toegesproken en van greenwashing is geen sprake. Ik moet vooral kritsch blijven denken. Ik besluit een pot groene thee te zetten en het gesprek aan te gaan. Ik begin mijn vragenvuur: verantwoord ondernemen, moet daar nu nog steeds aandacht aan worden besteed?
nieuws
Economie
19 februari 2015
Jeroen Ansink
3-5 minuten leestijd
Wat leest Amerika en wat waait waarschijnlijk over naar Nederland? 'Onze man in de VS' Jeroen Ansink doet maandelijks een rondje boekwinkels in New York.