OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 617 van 19.597 resultaten
nieuws
Algemeen management
5 november 2014
Bertrand Weegenaar
Het is een flinke markt aan het worden: duurzaam. Volgens boegbeeld Herman Wijffels is duurzaam niet minder dan ‘de’ markt van de toekomst. Op 30 oktober reikte hij de Herman Wijffels Innovatieprijs uit aan organisatie die bijgedragen aan een duurzame economie.
opinie
Algemeen management
5 november 2014
Haiko van der Voort
3-4 minuten leestijd
In deze aflevering van Tussen Droom & Daad legt Haiko van der Voort uit waarom we niet al te makkelijk van protocollen af moeten stappen.
column
IT-management / ICT
4 november 2014
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Het schrijven van een degelijk (lees: houdbaar) voorwoord blijkt ook voor een publicatie als deze steeds lastiger. Hectiek & turbulentie (de klassieke thema’s uit de jaren ’90), ze zijn er nog maar ook meer en meer vervangen door sluimerende PR of verborgen agenda’s.
interview
Financieel management
4 november 2014
Justin van Lopik
11-16 minuten leestijd
Verkopen aan Jan en alleman leidt niet tot duurzaam, klantgericht ondernemen. Wil Wurtz en Marcel Wiedenbrugge breken in hun nieuwe boek ‘Meer Klantwaarde’ een lans voor hechte samenwerking tussen finance en commercie. Alleen zo kan een organisatie goed bepalen welke klanten het waard zijn tijd en middelen aan te besteden voor het opbouwen van een goede, langdurige klantrelatie. Een relatie die niet alleen nu, maar ook in de toekomst winstgevendheid biedt.
recensie
Advisering
4 november 2014
Pierre Spaninks
3-5 minuten leestijd
Opdrachtgevers zijn op zoek naar adviseurs begrip, empathie en impact. Maar kom daar maar eens om. Adviseurs die zich tot dat niveau willen opwerken, vinden alles wat ze daarvoor nodig hebben in het handboek Professioneel Adviseren van Jan de Vuijst. En zelfs nog meer dan dat.
nieuws
Organisatiekunde
3 november 2014
Pierre Spaninks
3-4 minuten leestijd
Pierre Spaninks blogt over zijn ervaringen als jurylid van het Managementboek van het Jaar. Zijn collega's kunnen en mogen het allemaal heel anders beleven. Graag zelfs, want het proces is gebaat bij een levendige discussie.
interview
Persoonlijke effectiviteit
3 november 2014
Ger Post
4-6 minuten leestijd
Taalstrateeg Sarah Gagestein helpt bedrijven en organisaties bij het ontwikkelen van een frame dat een boodschap ondersteunt. Onlangs schreef ze het boek Denk niet aan een roze olifant (‘De psychologie van onzichtbaar overtuigen met framing’). ‘De belangrijkste les bij framing is: stop met ontkennen.’
recensie
Economie
31 oktober 2014
José Otte
2-3 minuten leestijd
Wordt ‘flourishing’ het nieuwe duurzaam? Volgens de schrijvers van deze verzameling van verhalen zeker. In Flourishing Enterprise worden we getrakteerd op verhalen van mensen in organisaties die de volgende stap hebben genomen in duurzaam ondernemen.
recensie
Personeelsmanagement
31 oktober 2014
Peter de Roode
Na boeken als ‘Het drama Ahold’, ‘De Prooi’ en die over bouwfraudes, krijgen we met Operatie ‘Werk Arthur de deur uit’ een nog diepgaander kijk in de misstanden bij een organisatie. In dit geval betreft dat de overheidsinstelling NZa. Uniek en tragisch tegelijk aan het boek is dat de hoofdpersoon -tevens de schrijver- uiteindelijk zelfmoord pleegt. Het boek is bedoeld om de NZa te behoeden voor imagoverlies en niet om de vuile was buiten te hangen. Toch is dat gebeurd.
recensie
Marketing
30 oktober 2014
Remy van Gelder
1-2 minuten leestijd
Het eerste wat opvalt aan ‘Calimeromarketing 3.0’ is de mooie vormgeving. Het boek verleidt om erin te gaan lezen. Als zelfstandig ondernemer in de dop heb ik behoefte aan praktische inzichten op het gebied van marketing. Ik ben benieuwd of de inhoud net zo pakkend is als de vormgeving.
recensie
Verandermanagement
30 oktober 2014
Marianne Eussen
3-4 minuten leestijd
‘Moments of impact’ is een boek met een missie: het uitroeien van zoveel mogelijk tijdrovende en energieslurpende strategiemeetings. De auteurs Chris Ertel en Lisa Kay Solomon geven u tools om er inspirerende en productieve strategieconversaties van te maken, die een blijvende indruk achterlaten.
recensie
Verandermanagement
30 oktober 2014
Marianne Eussen
3-4 minuten leestijd
‘Moments of impact’ is een boek met een missie: het uitroeien van zoveel mogelijk tijdrovende en energieslurpende strategiemeetings. De auteurs Chris Ertel en Lisa Kay Solomon geven u tools om er inspirerende en productieve strategieconversaties van te maken, die een blijvende indruk achterlaten.
recensie
Coaching en trainen
30 oktober 2014
Mariska Fennema
2-3 minuten leestijd
Doe jij nog weleens dingen buiten je comfortzone? Iets wat je niet makkelijk vindt om te doen of iets waar je je onrustig of ongemakkelijk bij voelt?
recensie
Economie
30 oktober 2014
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Vergeet Piketty, Krugman of Stiglitz en denk Van Bergen. In haar zojuist verschenen boek Gouden jaren laat econoom, journalist maar vooral onze eigen ‘huiscolumnist’ Annegreet van Bergen zien dat het huidige doemdenken omgekeerd evenredig is aan onze comfortabele positie.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
30 oktober 2014
Nico Jong
‘Zou het niet geweldig zijn om altijd je zin te krijgen in plaats van steeds maar weer discussies te moeten voeren?’, zo opent Sarah Gagestein haar boek over de psychologie van onzichtbaar overtuigen met framing.
interview
Marketing
29 oktober 2014
Ger Post
5-7 minuten leestijd
Hoewel er geen naam op de kaft staat, heeft de Contentbijbel wel degelijk een schepper: adviseur en oud-journalist Cor Hospes. ‘Eerst dienen, dan verdienen. Het is echt zo.’
recensie
Marketing
29 oktober 2014
Eric van Arendonk
'Dokter ik heb last van klanten' van Mike Hoogveld heeft een A5-formaat en ziet eruit als een lekker leestussendoortje. En dat is het eigenlijk ook, het boek is vlotgeschreven en de hoofdstukken zijn kort.
recensie
Personeelsmanagement
29 oktober 2014
Joost Naafs
Groei en krimp van organisaties is van alle tijden, maar de laatste jaren heeft in menige sector krimp de overhand gekregen. Denk aan de financiële wereld, de banken, of iets recenter de gezondheidszorg. Vaak gaat dat gepaard met een reorganisatie van bedrijven die moeten inkrimpen, verdwijnen er banen en worden mensen ontslagen.
recensie
Algemeen management
29 oktober 2014
Hanneke Tinor-Centi
‘Organiseren met toekomst’ gaat na hoe organisaties er in de toekomst uitzien, waar de leiders in deze organisaties zich op richten en welke instrumenten hen daarbij helpen. Guido van de Wiel reikt in dit boek nieuwe tools, taal en trends aan, voor de leiders van morgen.
nieuws
Algemeen management
29 oktober 2014
Pierre Spaninks
3-4 minuten leestijd
Pierre Spaninks blogt over zijn ervaringen als jurylid van het Managementboek van het Jaar. Zijn collega's kunnen en mogen het allemaal heel anders beleven. Graag zelfs, want het proces is gebaat bij een levendige discussie.