OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 621 van 19.868 resultaten
recensie
Algemeen management
27 januari 2015
Ronald Buitenhuis
1-2 minuten leestijd
Duurzaamheid wordt volwassen, aldus Jan Jonker. Mensen in de samenleving komen in beweging. Ze vinden dat het anders kan en vooral ook moet. En wel richting een ‘WEconomy’. Dat vereist samen werken en samenwerken, want alleen dan beklijven de noodzakelijke initiatieven om te komen tot zo’n ‘WEconomy’.
recensie
Reclame en verkoop
27 januari 2015
Johan Bel RM
‘Managementroman voor professionals die (niet) willen verkopen’, dat staat op de omslag van het boek ‘Creëer een band met je klant’ van Bart Groothuis. Ik heb het boek geregeld weer aan de kant gelegd voordat ik ‘em begon te lezen, want wat kun je nou nog schrijven over dit onderwerp. Maar de schrijver heeft me toch blij verrast.
recensie
Marketing
27 januari 2015
Robbert Timman
Komt dit je bekend voor: je denkt van een onderwerp het een en ander te weten, je hebt er al wat over gelezen, er mensen over gesproken en toch valt dit achteraf gezien tegen. Dit overkwam mij na het lezen van het boek ‘Handboek online marketing 4.0’ van Patrick Petersen.
opinie
Advisering
27 januari 2015
Haiko van der Voort
2-3 minuten leestijd
Sommige mensen kunnen wat en andere weten wat. Vaak gaat het om verschillende mensen, die moeilijk met elkaar kunnen praten. Synergie tussen kunnen en kennen heeft een enorme potentie, maar is moeilijk te realiseren. Een mooie taak voor managementwetenschappers en adviseurs.
nieuws
Economie
27 januari 2015
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Ergens tussen ons regeringscentrum in Den Haag en het NS kantoor in Utrecht zijn in bijna twintig jaar honderden miljoen euro’s en vele ego’s gesneuveld. Doel: realisatie en exploitatie van een hogesnelheidslijn van Amsterdam naar het zuiden van Europa. Wat wij met de Fyra als staartje zien, is een gefaald aanbestedingsproces, een slecht gemanaged semioverheidsproject en het moeten voldoen aan onmogelijke eisen. Dus reed er uiteindelijk een slecht product dat beperkt aan de eisen kon voldoen.
recensie
Communicatie en media
26 januari 2015
Nico Jong
In ‘Kleur bekennen’ beschrijven Guido Rijnja en Vera de Witte de actuele stand van zaken in de overheidscommunicatie. Zij doen dit aan de hand van vijf trends die beschreven worden als spanningsbogen. Of dit daadwerkelijk trends zijn, is twijfelachtig, maar de spanningsbogen die samen het dak van de overheidscommunicatie vormen, zijn wel een mooie metafoor om een aantal recente ontwikkelingen in de overheidscommunicatie te bundelen.
opinie
Internet en social media
26 januari 2015
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Bart van der Kooi is werkzaam als Social Media Consultant Crossmedia Communicatiegroep en auteur van Het social media modellenboek. Hij vertelt over zijn 3 favoriete boeken.
opinie
Marketing
26 januari 2015
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Erwin Wijman is freelance journalist, schrijver en marketingexpert. Hij publiceerde het afgelopen jaar naast Vlinder in de boksring een boek over de psychologie van de auto en hij werkt aan een tweede boek over bedrijfsnamen. Hij vertelt over zijn favoriete boeken.
interview
Algemeen management
26 januari 2015
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Jan Rotmans, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit, heeft een missie. Nederland moet in radicale transitie en wennen aan decennia van chaos schrijft hij in Verandering van tijdperk - Nederland kantelt. ‘Maar we gaan vooralsnog vooral vragen uit de weg.’
recensie
Algemeen management
26 januari 2015
Justin van Lopik
2-3 minuten leestijd
Zo simpel kan het zijn bevat 30 simpele oplossingen voor moeilijke problemen. Het bedenken van simpele oplossingen is echter knap lastig. Gelukkig vindt u in dit boek inspirerende tips en praktische voorbeelden om direct mee aan de slag te gaan. Wat vinden onze klanten ervan?
preview
Marketing
26 januari 2015
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
De verschijning van het nieuwe boek van Cor Molenaar, Kijken, kijken ... anders kopen, gaat een echt mediaevent worden. Zowel Mediamarkt als De Bijenkorf, twee van de winkels die volgens Molenaar uitstekend inspelen op het veranderende winkelgedrag, geven acte de présence tijdens de persconferentie op 10 februari.
interview
Organisatiekunde
23 januari 2015
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
We voelen wel dat de manier van besturen in Nederland anders moet, maar we weten niet goed hoe we dat in woorden moeten uitdrukken, stelt professor Hans Strikwerda in Bespiegelingen over governance, bestuur, management en organisatie in de 21e eeuw. ‘Als je kijkt naar hoe de avant garde onder de CEO’s in Amerika het aanpakt, dan blijken dat buitengewoon abstracte en holistische denkers te zijn en ze zoeken de complexiteit op.’
column
Leiderschap
23 januari 2015
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Twintig jaar managementboek komt ruwweg overeen met twintig jaar managementboeken. Een uitgelezen uitnodiging om eens terug te blikken. Hoe hebben verschillende disciplines zich ontwikkeld?
recensie
Organisatiekunde
23 januari 2015
René Weijers
Joost van de Griendt heeft een interessant boek geschreven over de waarde van ervaring in topmanagement, in mooie en heldere taal. Daarmee belicht hij een onderscheidend perspectief op de betekenis van verborgen, stilzwijgende kennis en ervaring die dikwijls doorslaggevend zijn voor succes in complexe omstandigheden.
recensie
Verandermanagement
23 januari 2015
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
‘Olietankers en speedboten’ van Menno Lanting gaat over de inzichten die de auteur heeft opgedaan n.a.v. de gesprekken die hij heeft gevoerd met mensen die hem inspireerden. Lanting reisde de hele wereld over en stelt vast dat de rode draad in zijn boek het begrip ‘aanpassingsvermogen’ is. De metaforen ‘olietankers’ en ‘speedboten’ zijn goed gekozen, ze geven weer hoe de mate van wendbaarheid is van organisaties. De beschrijving en de analyse van de metaforen vind ik minder goed uitgewerkt.
recensie
Organisatiekunde
23 januari 2015
Peter de Roode
In ‘De jacht op een idee’ rekent Jos Kessels af met de vastgeroeste aanname dat ideeën worden ‘gemaakt’. Na het lezen van dit boek weet u dat ze worden ‘gevonden’. Ze liggen niet in de toekomst maar in het verleden. In dit filosofische boek wordt helder uit de doeken gedaan hoe je een idee op het spoor kunt komen en dat het een kwestie van veel geduld is en zelfonderzoek. Een boek met belangrijke implicaties voor mensen die verantwoordelijk zijn voor de missie, visie, strategie en waarden van organisaties.
recensie
Leiderschap
23 januari 2015
Nico Jong
Macht is een ontastbaar fenomeen, maar speelt dagelijks in vele gedaanten een heel belangrijke rol in ieders leven. Macht is het vermogen om te bepalen. Het is invloed uitoefenen om dingen voor elkaar te krijgen. Maar de geschiedenis laat ook zien dat veel mensen zwaar geleden hebben onder extreme vormen van machtsmisbruik. Het is ons geboorterecht de macht over ons eigen leven te voeren en overal waar we met anderen te maken hebben, is sprake van machtsrelaties. Daarom wil Oscar David met zijn ‘Macht’ een bijdrage leveren aan het begrijpen van de dynamiek van macht.
recensie
Economie
23 januari 2015
Milou Engelaer
Door mijn huidige opdracht, waarin ik mij deels bezighoud met het financieel management binnen een zorginstelling, is mijn financiële interesse weer gewekt. Bovendien is de kredietcrisis al vanaf het begin een thema waar ik meer van wilde begrijpen. Op zoek naar een uitdagend boek waarmee ik mijn inhoudelijke kennis rondom dit onderwerp kon verdiepen, was de keuze voor Willem Middelkoops ‘De big reset’ snel gemaakt.
recensie
Economie
23 januari 2015
Theo Sikkema
3-4 minuten leestijd
De titel van Pauli’s ‘De blauwe economie: creatief kopiëren’ is veelbelovend. In een tijd waarin je om de oren geslagen wordt met negatieve krantenkoppen als: ‘In 2015 verliezen 100.000 mensen hun baan’ en ‘Recordaantal Europese jongeren werkloos,’ is het gedurfd om creatie van 100 miljoen banen te voorspellen. Gedurfd, maar voor mij een trigger om te leren hoe die banencreatie tot stand kan komen.
recensie
Projectmanagement
21 januari 2015
Jeroen Ansink
3-4 minuten leestijd
Van Silicon Valley tot het Nederlandse onderwijsstelsel, overal lijken organisaties zich te bekeren tot Scrum, een raamwerk waarmee teams in de helft van de tijd hun productiviteit kunnen verdubbelen. In Scrum beschrijft grondlegger Jeff Sutherland hoe het zo snel heeft kunnen lopen.