OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 622 van 19.596 resultaten
recensie
Communicatie en media
11 september 2014
Carla Derijck
Verhalen pushen heeft geen zin. Even met rust laten wel. Dat is de kunst van het ruimte gunnen en vertrouwen geven. Dat is één van de kernen waarop verandering stoelt. Daarmee is de verandering geen feit maar een goed begin is gemaakt. In het toegankelijke 'Change the script' werkt Theo Hendriks toe naar transformatie. Taal beïnvloedt verandering. Dit boek is er een mooi voorbeeld van.
nieuws
10 september 2014
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Hoe kun je als organisatie het beste omgaan met stress? Dat is de inzet van de Check je werkstressweek die in november wordt gehouden.
nieuws
Leiderschap
10 september 2014
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen Covey is al ruim vijfentwintig jaar dé bestseller op leiderschapsgebied. Covey was als praktiserend christen ook erg betrokken bij zijn familie en heeft zijn zeven eigenschappen ook uitgewerkt in De zeven eigenschappen van effectieve families.
recensie
Personeelsmanagement
9 september 2014
Paul Groothengel
6-8 minuten leestijd
Jarenlang werkt topambtenaar Arthur Gotlieb met veel plezier bij de Nederlandse Zorgautoriteit. Maar vanaf 2010 wordt hij tegengewerkt en buitengesloten. Zijn beoordelingen zijn opeens onvoldoende, waarna hij een uitgebreid bezwaarschrift indient. Vlak voor een afspraak hierover met de hoogste NZa-baas, begin dit jaar, pleegt Gotlieb zelfmoord. Zijn broer bezorgt het bezwaarschrift bij de NRC die er meerdere malen over publiceert. De NZa-top is inmiddels opgestapt, begin september verscheen het boek Operatie werk Arthur de deur uit (‘Dagboek van een ongewenste werknemer’).
interview
Algemeen management
9 september 2014
Jeroen Ansink
5-7 minuten leestijd
De entertainmentindustrie wordt steeds afhankelijker van megahits, zegt de Nederlandse Harvard-hoogleraar Anita Elberse in Blockbusters. Het creëren van een kaskraker is inmiddels een doelbewuste strategie waarbij bijna het volledige productie- en marketingbudget naar slechts enkele projecten per jaar gaat. ‘De blockbuster-strategie zal ook tot de rest van het bedrijfsleven doordringen.’
recensie
Leiderschap
8 september 2014
Marianne Eussen
2-3 minuten leestijd
De tijd van macholeiderschap is voorbij. Dat is de boodschap die Simon Sinek uitdraagt in zijn boek ‘Een voor allen, allen voor een’. De titel ‘Een voor allen, allen voor een’ verwijst naar het motto van de Drie Musketiers. Het geeft de samenhorigheid weer die de schrijver zo belangrijk vindt voor succesvolle organisaties. Toch vind ik de oorspronkelijke titel: ‘Leaders eat last’ beter passen bij de boodschap van dit boek.
recensie
Werk en loopbaan
8 september 2014
Sandra Kok
Dat seks op het werk voorkomt weet eigenlijk iedereen wel. Ria Harmelink vertelt in 'Seks op het werk' over de verschillende wijzen waarop mannen en vrouwen hiermee omgaan. Wat vinden mannen en vrouwen belangrijk, waar kijken ze naar?
recensie
Leiderschap
8 september 2014
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Ondernemingen zijn verslaafd aan dopamine, stelt de Amerikaanse denker Simon Sinek in Een voor allen, allen voor een. Dat verwoest de gemeenschapszin en creëert een permanent gevoel van onveiligheid. Een flinke dosis oxytocine moet de oplossing bieden.
nieuws
Algemeen management
8 september 2014
Pierre Spaninks
3-4 minuten leestijd
Pierre Spaninks blogt over zijn ervaringen als jurylid van het Managementboek van het Jaar. Zijn collega's kunnen en mogen het allemaal heel anders beleven. Graag zelfs, want het proces is gebaat bij een levendige discussie.
recensie
Organisatiekunde
5 september 2014
Gertjan de Groot
Stagnerende veranderprocessen, stagnerende teams, middenmanagers die zich gemangeld voelen tussen de top en de werkvloer, teams waar steeds hogere eisen aan gesteld worden, dat zijn allemaal situaties waar de emoties hoog oplopen. De waarde van ‘Doorbreken van organisatiepatronen’ is dat het taal en concepten geeft voor de emoties die bij dit soort veranderingen opduiken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
3 september 2014
Peter Bosma
3-4 minuten leestijd
Als manager weet ik maar al te goed dat ‘kunnen overtuigen’ een heel belangrijke zo niet essentiële vaardigheid is die elke leider onder de knie moet hebben. Blanco startte ik met het lezen van ‘Overtuigingskracht - 50 geheimen van de psychologie van het beïnvloeden’. Wat wil ik erover weten? Wat is overtuigingskracht? Wat zijn die geheimen waar in de subtitel gewag van wordt gemaakt? En hoe doe je dat dan op een goede manier? En op welke wijze kan ik mijn overtuigingskracht ontwikkelen of beter inzetten?
recensie
Algemeen management
3 september 2014
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Soms verschijnt er een businessboek waarbij je je afvraagt waarom het al niet veel eerder is geschreven. Hoewel er op managementgebied alleen al in de Verenigde Staten jaarlijks zo'n tienduizend nieuwe titels bijkomen, zijn er in het genre kennelijk nog steeds witte vlekken die moeten worden ingevuld. Scaling up excellence van Stanford-hoogleraren Robert Sutton en Huggy Rao is zo'n boek.
interview
Verandermanagement
3 september 2014
Ronald Buitenhuis
5-6 minuten leestijd
Een nar siert de cover van het boek De interne veranderaar (‘Van medewerkersbeleving naar organisatieambitie’). En dat is niet toevallig. De auteurs maken in hun boek de vergelijking tussen het theater en organisaties. ’We spelen immers de gehele dag toneel’, concluderen adviseurs Peter van den Boom en Peter de Roode. ‘We acteren beter dan we zelf beseffen.’
interview
Algemeen management
2 september 2014
Jeroen Ansink
5-7 minuten leestijd
Traditionele innovatietheorieën zijn achterhaald, zegt de Amerikaanse adviseur Larry Downes in Big Bang Disruption. Disruptieve innovaties verlopen niet meer via een geleidelijk proces, maar komen zo onverwacht dat ze gevestigde bedrijven binnen een mum van tijd kunnen wegvagen. ‘Wees bedacht op een dynamiek van mislukking, mislukking, mislukking, doorslaand succes.’
recensie
Algemeen management
2 september 2014
Carla Verwijs
Heeft u in het verleden ook een email uit Nigeria gehad? Iemand met veel geld (veelal een prins), die een betrouwbaar persoon zoekt die kan helpen het geld tijdelijk op een andere bankrekening te bewaren. Hoogstwaarschijnlijk (en hopelijk) heeft u gelachen over de knullige tekst en meteen ‘delete’ geklikt. U heeft zich misschien afgevraagd wie wel op zo’n email reageert. Leest u dan ‘Think like a freak’ van Steven Levitt en Stephen Dubner.
recensie
Personeelsmanagement
2 september 2014
Peter van den Boom
2-3 minuten leestijd
Selectiefouten kosten werkgevers veel geld. Maar een verkeerde arbeidskeuze of keuze voor de verkeerde werkgever doet veel pijn bij de medewerker. Daarom hebben assessments niet alleen een plaats in het managementinstrumentarium. Zij laten zich ook uitstekend inzetten op aanvraag van de kandidaat zelf. De mens is immers eigenaar van zijn eigen loopbaan. ‘De nieuwe assessmentgids; het psychologisch onderzoek’ van Wim Bloemers bereidt kandidaten effectief voor op de juiste keuze: wie ben ik en waar kom ik tot mijn recht?
column
Algemeen management
1 september 2014
Tjip de Jong
Van alle modellen over strategie is de gouden cirkel van Simon Sinek één van mijn favorieten. ‘Je klant koopt niet wat je doet, maar koopt waarin je gelooft.’ Deze simpele stelling zet alle heidagen, strategiesessies en veranderinitiatieven op zijn kop.
nieuws
1 september 2014
Pierre Spaninks
2-3 minuten leestijd
Pierre Spaninks blogt over zijn ervaringen als jurylid van het Managementboek van het Jaar. Zijn collega's kunnen en mogen het allemaal heel anders beleven. Graag zelfs, want het proces is gebaat bij een levendige discussie.
interview
Verandermanagement
30 augustus 2014
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
In een wereld die voortdurend verandert is out of the box-denken niet meer efficiënt, zegt Boston Consulting Group-adviseur Luc de Brabandere in Thinking in new boxes. Dat betekent dat bedrijven voortdurend op zoek moeten gaan naar nieuwe denkpatronen. ‘Leiders moeten hun strategie de tijd gunnen die er eigenlijk niet is.’
nieuws
Algemeen management
28 augustus 2014
Ger Post
2-3 minuten leestijd
Hoe overwin je onzichtbare krachten die in de weg staan van ware creativiteit? Het is de ondertitel van het boek Creativity, Inc. van Pixar-baas Ed Catmull waarin hij uiteenzet hoe de animatiestudio de meest succesvolle in de wereld werd. ‘Ik voelde me alsof ik moest balanceren op de rug van een kudde paarden.’