OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 623 van 19.868 resultaten
recensie
Projectmanagement
13 januari 2015
Raisa Hehenkamp
2-3 minuten leestijd
In september 2014 raakte ik als adviseur betrokken bij de transitie langdurige zorg. Het overleg wat ik als onderdeel van die opdracht inrichtte, gaat voornamelijk over de knelpunten die ontstaan door de grote en snelle veranderingen. Een collega raadde mij ‘Risicomanagement voor projecten’ aan, omdat de RISMAN-methode een handige manier zou zijn om risico’s te identificeren en op te lossen.
recensie
Algemeen management
13 januari 2015
Anne-Loes Pool
Volgens John Manschot moeten we meer en effectiever gaan communiceren. Zijn stelling spreekt mij aan, want vaak denk ik na belangrijke gesprekken dat ik dingen anders had moeten formuleren. Vandaar de keuze voor ‘Effectief in cruciale gesprekken’: ik ben benieuwd wat ik vooraf kan doen om beter voorbereid een gesprek in te gaan. In zijn boek geeft Manschot aan de hand van vier eigenschappen van een succesvol gesprek handvatten om het heft in eigen handen te nemen en het gesprek aan te gaan in plaats van te vluchten of te vechten. In het boek zijn inderdaad een hoop tips te vinden, waarvan een groot aantal zowel zakelijk als privé toepasbaar blijken.
recensie
Marketing
12 januari 2015
Eric van Arendonk
Na ‘De superpromotor’ dacht ik dat Rijn Vogelaar het nodige over de kracht van enthousiasme voor organisaties wel had geschreven. Nu verschijnt er een boek van dezelfde auteur. ‘De enthousiasme trilogie’ is drie keer zo dik en bestaat uit de delen Flame, Flow en Flood. ‘De superpromotor’ heeft me destijds geïnspireerd om de kracht van enthousiasme beter aan te wenden. Daarom ben ik nieuwsgierig aan dit boek begonnen. Om meteen met de deur in huis te vallen: Rijn Vogelaar heeft me wederom weten te inspireren.
interview
Advisering
10 januari 2015
Pierre Spaninks
4-6 minuten leestijd
Adviseurs komen er niet meer met alleen maar kennis. Om impact te hebben moeten ze ook de situatie begrijpen waar de adviesvraag om draait, en empathie hebben met de mensen in de organisatie. Wat daar allemaal bij komt kijken, beschrijft Jan de Vuijst in Professioneel Adviseren.
recensie
Algemeen management
9 januari 2015
Jan van den Brink
Als de grootste kostenpost van de meeste bedrijven, de personeelskosten, met het dienstverlenende karakter van 80% van het werk in Nederland wordt gecombineerd, dan snapt iedereen dat zeer veel managementvraagstukken over de productiefactor ‘Mens’ gaan, zo start Joost Ardts zijn voorwoord van zijn boek ‘Hoe zit dat nu eigenlijk'.
recensie
Verandermanagement
9 januari 2015
Peter de Roode
2-4 minuten leestijd
Een boek met een interessant idee dat helaas op een weinig overtuigende manier is geschreven. Kotter breekt een lans voor het zogenaamde duale systeem: de oude hiërarchische organisatie combineren met de wendbaarheid van een netwerkorganisatie. De wijze waarop hij dat wil vorm geven, is vooral gebaseerd op oude inzichten.
recensie
Verandermanagement
9 januari 2015
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
'Versnellen' is een boek met een interessant idee dat helaas op een weinig overtuigende manier is geschreven. Kotter breekt een lans voor het zogenaamde duale systeem: de oude hiërarchische organisatie combineren met de wendbaarheid van een netwerkorganisatie. De wijze waarop hij dat wil vorm geven, is vooral gebaseerd op oude inzichten.
recensie
Algemeen management
8 januari 2015
Enrico Sterken
Het boek ‘Spiekbriefjes voor Topmanagers is de ideale ondersteuning voor de manager die niet zit te wachten op bakken theorie, maar die het vooral in de praktijk wil brengen.
recensie
Economie
8 januari 2015
Peter van den Boom
2-3 minuten leestijd
John Holloway neemt in ‘Crack Capitalism’ een kritisch standpunt in ten opzichte van het neoliberalisme en kapitalisme. Zijn kritische analyses monden uit in een protestaanpak die nodig is als de menselijke waardigheid in het geding is.
recensie
8 januari 2015
Peter de Roode
Scholing van de geest van Jos Kessels is een boek dat ik met zeer veel plezier en interesse heb gelezen. Fraai hoe Kessels de inzichten van Socrates en Plato weet door te vertalen naar onze huidige tijd. Om die inzichten over te dragen reikt Kessels niet zozeer kennis aan maar deelt hij zijn ervaringen. Het is heel kwetsbaar hoe hij over zichzelf schrijft, over zijn onzekerheden en zijn eigen vermeende tekortkomingen. Het boek is vooral een juweeltje vanwege het fraaie taalgebruik en de mooie oneliners die erin terug te vinden zijn.
recensie
IT-management / ICT
8 januari 2015
Evy Goessen
Goede webcare levert u een karrevracht aan positieve publiciteit en erkenning op. Steeds meer bedrijven zien daarom de noodzaak van dit instrument. Maar hoe zet je de klant centraal in de complexe wereld van internet & webcare? In ‘Webcare in 60 minuten’ geeft directeur en oprichter van het PR-bureau RepMen Ronald van der Aart u een stap-voor-stap handleiding om via internet de dialoog aan te gaan met uw klanten. Een snelle en grondige verkenning van een instrument waar geen enkel bedrijf meer omheen kan.
interview
Leiderschap
8 januari 2015
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
In het privéleven hebben leiders liefdevolle aandacht voor familie en vrienden. In hun werkomgeving lijken ze zichzelf als mens uit te schakelen en worden het als het ware machines. Een schizofrene situatie die Michael Jongeneel en Guido van de Wiel in hun boek 8 essentiële stappen voor leiders van de toekomst willen doorbreken. ‘Waarom zou de bron van iederliefde niet ook zakelijk kunnen?’
nieuws
Algemeen management
7 januari 2015
Ger Post
Joost van Kleef, auteur van onder andere Het belastingparadijs en het nog uit te komen Het geheim van Albert Heijn, maakte voor Quote een overzicht van de allerbeste boeken van 2014.
recensie
Marketing
6 januari 2015
Dick Bos
‘Brand Breakout’ is een boek van Nirmalya Kumar en Jan-Benedict Steenkamp. Een titel die alle kanten op kan gaan, maar uiteindelijk een mooi stukje inzicht geeft in hoe merken uit opkomende markten de wereld veroveren. Het boek wordt interessanter naarmate je verder leest.
nieuws
5 januari 2015
Pierre Spaninks
2-3 minuten leestijd
De afgelopen maanden blogde Pierre Spaninks hier wekelijks over zijn ervaringen als jurylid van het Managementboek van het Jaar. Naarmate de bekendmaking van de winnaar dichterbij komt, wordt het moeilijker om indiscreties te vermijden. Zoals van tevoren afgesproken, zet hij er daarom nu een punt achter.
nieuws
5 januari 2015
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Na een inventarisatie van mijn leesactiviteiten in 2014 blijkt dat dit voornamelijk bestond uit literatuur van Nederlandse bodem (mede bepaald door deel te nemen aan de jury van het Managementboek van het Jaar) en werk van Amerikaanse managementdenkers.
recensie
Verandermanagement
31 december 2014
Christel Deckers
3-4 minuten leestijd
De wereld om ons heen verandert snel. Dat geldt ook voor organisaties: en hoe houd je je staande in deze veranderende wereld? Hans van der Loo heeft deze vraag vertaald naar een methode om organisaties in beweging te krijgen. In zijn ‘Vaart maken’ geeft hij een mooie combinatie van inzichten, opgedaan in de zeilwereld, en een heel praktische benadering in de vorm van vragenlijsten, om mee aan de slag te gaan.
recensie
Internet en social media
31 december 2014
Angelina Hammond
2-3 minuten leestijd
Na zijn boek met de ambitieuze titel ‘Social media expert in een week’ is nu Jeroen Bertrams nieuwste pennenvrucht ‘Bedwing het social media monster’ verschenen. Een boek over de gevaren én uitdagingen voor particulaire en zakelijke gebruikers van social media.
column
30 december 2014
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
2015 wordt een bijzonder jaar. Om meerdere redenen die u voor de verandering eens zelf mag invullen, maar vooral omdat de alma mater van dit magazine twintig jaar bestaat.
opinie
Algemeen management
30 december 2014
Ernst ten Heuvelhof
3-4 minuten leestijd
Niemand wil files en toch zijn er files. Hoe kan dat? Zijn we het eindelijk allemaal eens met elkaar, we willen immers geen files, en zelfs dan gebeurt er niet wat we wensen. En dat komt vaker voor. Ernst ten Heuvelhof legt uit hoe emergentie, want daar is dit een voorbeeld van, werkt.