OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 624 van 19.596 resultaten
    recensie
    Psychologie
    19 augustus 2014
    Jeroen Medema
    2-3 minuten leestijd
    Overreden en verleiden. Als (junior) adviseur is dit een van de meest belangrijke thema’s in het werkveld. Hoe overtuig ik mijn opdrachtgever van mijn visie/advies? Hoe zorg ik ervoor dat ik werknemers ‘mee’ krijg in dit project? Op welke manieren word ik zelf beïnvloed? Allemaal vragen die regelmatig terugkomen tijdens intervisie bijeenkomsten of bij het bespreken van opdrachten met leidinggevenden of collega’s. Dus besloot ik mij wat meer te verdiepen in de wereld van het overreden en verleiden.
    recensie
    Communicatie en media
    19 augustus 2014
    Nico Jong
    Luisteren wordt meestal niet gezien als een communicatieve handeling die even belangrijk is als het zenden van boodschappen. De Amerikaanse auteur Mark Twain zei ruim honderd jaar geleden: ‘If we were supposed to talk more than we listen, we would have two mouths and one ear.’ Vreemd dus dat er enorm veel over zenden geschreven is en maar weinig over luisteren. Juist de geheimen van het luisteren inspireerde Rik Siere er een boek over te schrijven: ‘Ongehoord!’
    interview
    Strategisch management
    19 augustus 2014
    Ronald Buitenhuis
    5-6 minuten leestijd
    Kees de Jong blijft positief gestemd. Hij ziet meer en meer ondernemerschap in Nederland. Anderzijds mist hij de echte ambitie in ons land en ziet hij te weinig doorgroeiers. ‘Heb je als ondernemer geen groeiambitie, kun je beter op een gemeentehuis gaan werken’, aldus de serial entrepreneur.
    recensie
    Inkoop en logistiek
    19 augustus 2014
    Marleen van Langen
    ‘The next CPO’ van Han Hendriks en Joost Scheepens is een boek over de veranderende rol van de CPO, waarin goed wordt gekeken naar sociale en gedragsmatige aspecten. Het fijne aan dit boek is dat het tevens geschikt is voor managers, professionals die met CPO’s samenwerken.
    recensie
    Marketing
    19 augustus 2014
    Wendy Reijnhoudt
    2-3 minuten leestijd
    Een bedrijf starten en vooral veel geld willen verdienen is geen succesvolle motivatie meer tegenwoordig. Klanten zien als noodzakelijk kwaad evenmin. De graaicultuur is verleden tijd. En veel bedrijven maken de stap in het nieuwe tijdperk van waarde creëren. Niet voor eigen gewin, maar voor de klant, de werknemers en de wereld. Door deze toegevoegde waarde veranderen klanten in fans. Van Wingeren en Schuurmans geloven namelijk dat organisaties en merken met fans zich onderscheiden door Beleving, Betekenis en Bevlogenheid.
    interview
    Leiderschap
    18 augustus 2014
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Organisaties kunnen pas optimaal presteren als de leiders een cirkel van veiligheid creëren, zegt Simon Sinek in Een voor allen, allen voor een. In dit soort bedrijven behoren zelfs ontslagrondes tot het verleden. ‘Jack Welch is een voorbeeld van hoe het níet moet.’
    nieuws
    18 augustus 2014
    Ger Post
    1-2 minuten leestijd
    Hoe herken je een narcist? Het antwoord op deze vraag inspireerde menig auteur tot het schrijven van uitgebreide hoofdstukken. Recent onderzoek komt met een simpelere oplossing: gewoon aan iemand vragen of hij of zij een narcist is biedt een prima antwoord.
    recensie
    Marketing
    15 augustus 2014
    Dick Bos
    Wat een ontzettend leuk boek om te lezen! Als je meer wilt weten over retail, branding en design, dan moet je zeker het boek van Michel van Tongeren lezen: ‘Ėėn op Ėėn, de essentie van retail, branding en design’. Een boek om achterelkaar uit te lezen en meer inzicht te krijgen in hoe een merk, een brand echt tot stand komt. Een absolute aanrader.
    nieuws
    Algemeen management
    14 augustus 2014
    Jeroen Ansink
    1-2 minuten leestijd
    Wat is riskanter: een enorme investering in één gigantische productie, of het spreiden van de beschikbare middelen over een groot aantal kleine projecten? Het klinkt misschien contra-intuïtief, maar in de wereld van de entertainment blijkt het wedden op één paard het veiligst. Smash hits als de Harry Potter-films en Lady Gaga's Born this way zijn geen toeval, maar het resultaat van doelbewuste campagnes, waarbij kosten nog moeite worden gespaard om binnen zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk mensen te bereiken.
    recensie
    Organisatiekunde
    13 augustus 2014
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Stichting Management Studies vroeg de auteurs van ‘Nieuwerwets organiseren’ om op zoek te gaan naar nieuwe organisatievormen. Het blijkt dat die in allerlei soorten en maten voorkomen. De verscheidenheid aan nieuwe organisatievormen bleek groter dan zij op voorhand hadden vermoed.
    nieuws
    Algemeen management
    13 augustus 2014
    Ger Post
    2-3 minuten leestijd
    Bestsellerauteur Joep Schrijvers (Hoe word ik een rat?) werkt momenteel aan een ideeëngeschiedenis van leiderschap in de westerse wereld. Hij deed onlangs alvast een vingeroefening bij De Correspondent en analyseerde het leiderschap van Nederlandse politici na de vliegramp in de Oekraïne.
    interview
    Algemeen management
    13 augustus 2014
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Het denkvermogen in het bedrijfsleven schiet tekort, zegt Freakonomics-auteur Stephen Dubner in Think like a freak. Zelfs de grootste ondernermingen deinzen vaak terug om hun belissingen te staven met empirisch onderzoek. 'Veel bedrijven gedragen zich als een grotere versie van een gezin waarin vader de dienst uitmaakt.’
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    12 augustus 2014
    Marta van Sitteren
    No Ego is een inspirerend boek over onbekende helden die de wereld veranderd hebben met hun droom of ideaal. De schrijver ervan, Rob Adams, is bezig met hoe en waar vernieuwing ontstaat en heeft een innovatiebureau.
    nieuws
    12 augustus 2014
    Ger Post
    1-2 minuten leestijd
    Het zou de oplossing zijn voor conflicten, slecht management, en voor vreemdelingenhaat. Maar uit een recent artikel blijkt dat er een schaduwzijde zit aan empathie. Te veel empathie zou zorgen voor stress, uitbuiting en… vreemdelingenhaat.
    nieuws
    Algemeen management
    11 augustus 2014
    Bertrand Weegenaar
    1-2 minuten leestijd
    Begin jaren 70 liepen ze bij elkaar in dezelfde wijk in Los Altos waarschijnlijk tegen het lijf: Bob Noyce medeoprichter van Intel Corp, Ted Hoff, de briljante architect van de ‘8080’, het vlaggenschip van Intel, en puber Steve Wozniak, op zijn fiets. Wozniak zou met de eerste Apple in 1976 de doorbraak van de commerciële PC bewerkstelligen, zo lezen we in The Intel Trinity van Michael Malone. Maar daar zat geen Intel chip in. Er waren goedkopere alternatieven. In Apple PC’s zouden nooit Intel chips komen maar dat lag meer aan zijn maatje. Dat is een andere geschiedenis die u kunt nalezen in Steve Jobs de biografie van Walter Isaacson.
    recensie
    Marketing
    11 augustus 2014
    Yousri Mandour
    3-4 minuten leestijd
    Merken en organisaties die fans hebben, onderscheiden zich door Beleving, Betekenis en Bevlogenheid. Niet één, maar alle drie de B’s maken samen het verschil. Met het leveren van kwalitatief goede producten of diensten gaat u het anno 2014 niet langer redden.
    column
    Economie
    11 augustus 2014
    Owen de Vries
    2-3 minuten leestijd
    Banken zijn de essentiële scharnier in onze westerse waardeketen, onmisbaar als het aankomt op het waarborgen van onze welvaart en welzijn. Zij geven mede vorm aan onze beschaving. Indien het ruilmiddel geld niet wordt gefaciliteerd door banken, keren we terug naar de ruilhandel. En dat willen we niet.
    recensie
    Strategisch management
    8 augustus 2014
    Louis Thorig
    Markten worden complexer, instabieler en steeds minder voorspelbaar. Bedrijven hebben daarom te maken met voortdurende, vaak complexe veranderingen en hebben daar moeite mee. Vooral traditionele bedrijven zijn veelal gericht op het creëren van stabiliteit en niet op reageren op een instabiele complexe omgeving. In zijn boek ‘Doorbreek uw bedrijfscultuur’ ontwikkelt Rudy Snippe een nieuwe en originele vorm van bedrijfsvoering die voldoet aan de eisen van deze tijd.
    recensie
    Economie
    8 augustus 2014
    Peter van den Boom
    2-3 minuten leestijd
    In de omvangrijke studie ‘Waarom sommige landen rijk zijn en andere arm’ analyseren Daron Acemoglu en James Robinson dit wereldvraagstuk. Zij beogen ermee dat de welvaart in arme landen toeneemt. Deze studie van 15 jaar zou ‘basisvoedsel’ moeten zijn voor beleidsmakers.
    interview
    Verandermanagement
    7 augustus 2014
    Bert Peene
    5-7 minuten leestijd
    De meeste literatuur over verandermanagement is volgens Alexander Groth aan middle managers niet besteed. Ze is vooral te theoretisch. Leidinggevenden in het middenkader willen concrete adviezen over hoe zij het best met weerstand kunnen omgaan en in de praktijk betekent dat volgens hem: omgaan met emoties. Met ‘Leidinggeven aan verandering’ (Handboek voor de middle manager) wil hij dat gemis goedmaken.

      Personen

        Trefwoorden