OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 668 van 19.875 resultaten
recensie
Leiderschap
6 november 2013
Peter de Roode
'True North' van Peter Sims is een zeer lezenswaardig boek dat de theorie en de praktijk van authentiek leiderschap helder beschrijft. Sims heeft veel CEO's geïnterviewd, hun verhalen opgetekend en die aan de lezer voorgelegd. Niet als vaststaande theorie maar als voorbeeld hoe mensen wel of niet vasthielden aan hun 'True North'. Uit de verhalen ziet de lezer zelf de patronen naar voren komen en aan de hand daarvan kan hij zich afvragen in welke mate dat ook voor hem relevant is. Maar Sims tekent niet alleen op, hij biedt ook een kader, een framework om vast te stellen wat authentiek leiderschap nu eigenlijk inhoudt.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
6 november 2013
Joep Vesters
Auteur Adam Grant is hoogleraar psychologie aan Wharton alsmede onderzoeker en docent. In zijn boek 'Geven en nemen' beantwoordt hij de vraag waarom sommige mensen zoveel voor elkaar krijgen en anderen niet. Hij komt tot de conclusie dat degenen die het meeste bereiken, gevers zijn. Voor mij is dit een management-mensen boek. Hoewel ik benieuwd ben hoe duurzaam deze theorie is in een andere dan de Amerikaanse cultuur.
recensie
Communicatie en media
5 november 2013
Louis Thörig
Ben Warner is auteur en communicatieadviseur en heeft 40 jaar ervaring in public relations voor het bedrijfsleven. Daarnaast heeft hij diverse organisatorische functies bekleed bij bijzondere evenementen. Met name de bouw, energie (aardgas) en de bankensector zijn Warner's expertisegebieden. Ook in het communicatieonderwijs heeft Warner zijn sporen verdiend. Nu komt hij met 'Communicatie, een allemanszaak tussen strategie en gelegenheidsdenken'.
column
Reclame en verkoop
5 november 2013
Michel Hoetmer
2-3 minuten leestijd
Wij zijn allemaal wel eens lastiggevallen door stalkende verkopers. U weet wel van die types met een blinde vlek voor het woord 'nee'. Deze lieden weten van geen ophouden. Jaren geleden, toen ik nog in loondienst werkte, was er een gek makende kwelgeest die in beleggingsproducten handelde.
nieuws
Algemeen management
5 november 2013
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Met De digitale lente heeft Google CEO Eric Schmidt samen met coauteur Jared Cohen een boek geschreven dat trendduidend en visionair is. Schmidt hoopt hiermee in de voetsporen van Bill Gates te treden (The Road Ahead uit 1995). Om een aantal redenen is deze poging niet helemaal geslaagd.
recensie
Internet en social media
5 november 2013
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Moet je een bullebak zijn om een goed bedrijf op te richten? Wie Steve Jobs de biografie van Walter Isaacson leest, zou het bijna denken. De oprichter van computerbedrijf Apple was weliswaar een creatief genie, maar wist zijn visie slechts te verwezenlijken met een managementstijl die dreef op intimidatie en vernedering.
nieuws
Algemeen management
4 november 2013
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Het is misschien niet het laatste taboe op de werkvloer. Maar ongemakkelijk is het vaak wel. Relaties onder personeel. Collega’s betrappen op een nummertje in een vergaderruimte. Omgaan met een opwindende sfeer. De meeste mensen herkennen dit. Bespreekbaar maken en er volwassen mee omgaan, is iets heel anders. Ria Harmelink geeft in Seks op het werk (met de meer passende ondertitel ‘Alles over liefde en relaties tussen 9 en 5’) veel praktische handvatten.
column
Internet en social media
1 november 2013
Jarno Duursma
4-5 minuten leestijd
Het einde van Hyves legt twee dingen bloot, zo betoogt Jarno Duursma in zijn eerste column voor Managementboek Magazine: ten eerste dat populariteit zo vluchtig is als aceton en ten tweede dat je als bedrijf niet je eigen imago bepaalt, maar dat anderen dat voor je doen.
recensie
Marketing
1 november 2013
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Wat hebben marketeers eigenlijk aan neuro-onderzoek? Deze vraag was voor Adriaan Polderman, Karel Smit en Eric van Arendonk de aanleiding om zich te verdiepen in de wereld van Neuromarketing. Anderhalf jaar lang verdiepten ze zich in literatuur, spraken ze met collega’s en interviewden ze experts.
interview
Coaching en trainen
1 november 2013
Linda Huijsmans
5-7 minuten leestijd
De trainers Gwenda Schlundt Bodien (GSB) en Coert Visser (CV) ontdekten ruim tien jaar geleden het oplossingsgericht werken. Samen ontwikkelen ze deze ideeën verder en inmiddels noemen ze hun methode ‘progressiegericht werken’. Ze schreven er elk een nieuw boek over waarin zowel de theorie als de praktijk aan bod komen.
interview
Marketing
31 oktober 2013
Erik de Vries
7-10 minuten leestijd
Het is tijd voor een paradigmashift in bedrijfsstrategie, aldus marketeer Frank Wouters. De theorie die hij ontwikkelde en die hiervoor moet zorgen, doopte hij Honshitsu. Een gesprek over zijn gelijknamige boek, over Honshitsu - De essentie van marketing, de marketing van de essentie.
interview
Strategisch management
31 oktober 2013
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
We weten al heel veel over kennismanagement, maar het is nu tijd voor de volgende fase. De puntjes moeten op de ‘kennis i’ worden gezet. Er is een koppeling nodig met de strategie van een organisatie en niet managers maar medewerkers moeten zelf de regie krijgen in het overdragen en vastleggen van kennis. Aldus betoogt kennismanager Jan Jacob Bos in zijn nieuwe boek Noodzakelijke kennis waarin hij zelf zijn kennis over kennismanagement overdraagt. ‘Vroeger was een manager slimmer in zijn vak dan de medewerker. Dat is niet meer zo.’
recensie
Verandermanagement
31 oktober 2013
Pierre Spaninks
2-3 minuten leestijd
Wetenschappelijk onderzoek naar veranderprocessen levert veel kennis op waar de praktijk zijn voordeel mee kan doen. Dat gebeurt ook wel, maar nog lang niet genoeg - vinden Steven ten Have en Wouter ten Have. Met hun nieuwste boek Veranderkracht willen zij managers inspireren om de lat een stukje hoger te leggen, voor zichzelf en voor hun organisaties.
nieuws
Marketing
30 oktober 2013
Justin van Lopik
1-2 minuten leestijd
Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft dit jaar 13 boeken geselecteerd die in aanmerking komen voor de PIM Marketing Literatuurprijs. De longlist bestond uit meer dan 50 marketingboeken.
nieuws
Internet en social media
30 oktober 2013
Justin van Lopik
68 pagina’s waarin ontwikkelingen als de toenemende adoptie van mobiele diensten, generatiecohorten die een nieuwe levensfase bereiken en de verschuiving naar ‘small is beautiful’ worden beschreven en geduid voor de marketingpraktijk. Dat is TrendDoc.
recensie
Leiderschap
30 oktober 2013
Nico Jong
Zingeving krijgt in organisaties niet de aandacht en verzorging die zij nodig heeft. Stelt iemand in een formele situatie de vraag waarom we iets doen of willen, dan wordt hij meestal afgeserveerd met de opmerking dat het wel goed komt, dat het iets is voor later.
interview
Leiderschap
30 oktober 2013
Hans van der Klis
11-15 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek Energy Boost voor jezelf, je team en je organisatie haalt Hans van der Loo het begrip ‘energie’ uit de mystieke hoek, om het zodoende te demystificeren. Hij laat zien hoe energie werkt en hoe je het energiepeil bij mensen kunt verbeteren. Hans van der Klis sprak uitgebreid met ‘Mr Energy’, over de staat van het Nederlandse bedrijfsleven, over het energiepeil van de Hollandse werknemer, en over ‘het nieuwe presteren’.
recensie
Coaching en trainen
29 oktober 2013
Jaap Hollaar
1-2 minuten leestijd
Een conflict op het werk (of waar dan ook) is zo geboren. Een collega die de kantjes ervan afloopt. Niet gehaalde doelen. Een verschil van inzicht of te kort geslapen. Deze opsomming kan pagina's lang worden uitgebreid. Wellicht herkenbaar. Hoewel de meeste mensen niet op een conflict zitten te wachten, komen ze toch vaak voor. Dit zien we op het werk, in een gezin, familie, in een land en op wereldniveau.
recensie
Financieel management
29 oktober 2013
Martin van Staveren
3-5 minuten leestijd
Risicomanagement: Vanuit het Dynamisch Business Model®. Laat je niet afschrikken door de titel van dit sterke boek van Lizanne Vroom. Misschien is dit momenteel wel het beste boek dat in het Nederlandse taalgebied over risicomanagement beschikbaar is. Saillant detail, het is een uitgave van NIBE-SVV. Dit is volgens de gelijknamige website hét kennisinstituut van de financiële wereld. Inderdaad, die sector waarin over risicomanagement de laatste jaren nogal wat te doen is.
recensie
Werk en loopbaan
29 oktober 2013
Dick Bos
Aan zo'n boek, daar heb je wat aan als beginnende ondernemer! Karen Romme leidt je op een boeiende wijze door het landschap van het 'beginnend ondernemerschap' in haar boek 'Creëer zelf je ideale baan!' In het boek wordt een reëel beeld geschetst van de uitdagingen, de valkuilen, de hoogtepunten maar ook de dieptepunten van het creëren van een/je ideale baan. Ik zou zeggen: neem de moeite om eerst dit boek te lezen voor je verder gaat met het najagen van je droom!