OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 669 van 19.875 resultaten
    interview
    Algemeen management
    29 oktober 2013
    Annegreet van Bergen
    5-7 minuten leestijd
    In opdracht van John Fentener van Vlissingen schreef thrillerauteur Charles den Tex ´Ik ben koopman´, het verhaal van een van de meest succesvolle Nederlandse ondernemersfamilies. Den Tex sprak met familieleden en doorzocht de archieven van de Steenkolen Handelsvereniging (SHV). Toen de oorspronkelijke handel, kolen, door het gebruik van olie en gas achterhaald raakte, diversifieerde SHV razend knap en startte bedrijven als Kijkshop, Xenos, Makro, GTI, Getronics en de Nederlandse Overslag Maatschappij. SHV groeide uit tot het grootste familiebedrijf van Nederland.
    interview
    Algemeen management
    28 oktober 2013
    Ronald Buitenhuis
    7-10 minuten leestijd
    Zowel De prooi als In het hol van de leeuw schetsen een beeld van een verrotte, door ego’s gedreven financiële wereld. Jeroen Smit schrijft vanuit het perspectief van de outsider, Jurgen Spelbos vertelt het als insider. Dat maakt het tot een wezenlijk ander boek. Spelbos belandde als directeur communicatie bij ING ongewild in een hele slechte film waarin hij een hoofdrol vertolkte, eerst als slachtoffer later als ‘tragiheld’. Zonder echt goede afloop: ‘Er is binnen ING nog niets wezenlijks veranderd.’
    column
    Algemeen management
    28 oktober 2013
    Rene ten Bos
    3-4 minuten leestijd
    De laatste tijd krijg ik emails van mensen die niets liever willen dan dat ik met ze in gesprek ga over waarden.
    nieuws
    Algemeen management
    28 oktober 2013
    Bertrand Weegenaar
    1-2 minuten leestijd
    Waardevolle boodschappen kunnen vaak verpakt zijn in een bescheiden vorm. Twitter met haar kenmerk van 140 tekens toont dat al enige jaren aan. Of het nu gaat om snel laatste nieuws, trending topics als #BlackPeet, of het eerste nieuws gemeld door @anonymous. De bedenkers van Twitter zullen hun inspanningen binnenkort bekroond zien met een beursgang. Menno Lanting twitterde er een boekje over open: Lead with a Tweet.
    column
    Leiderschap
    27 oktober 2013
    Hans van der Loo
    2-3 minuten leestijd
    De strategie van Google is dat hun producten tien keer beter moeten zijn dan wat er op de markt bestaat. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Door in het wilde weg te bezuinigen, te reorganiseren en processen te stroomlijnen? Door medewerkers vette bonussen voor te houden? Niets van dit alles. Bij Google sturen ze op energie. Want nieuwe energie leidt tot betere prestaties.
    opinie
    Leiderschap
    26 oktober 2013
    Hans de Bruijn
    3-4 minuten leestijd
    Er wordt heel wat afgeleuterd over leiderschap. Veel auteurs weten ons precies te vertellen welke eigenschappen een goede leider moet hebben. Of wat de essenties van leiderschap zijn. Het is vaak de grootst mogelijke onzin. De volgende vuistregel bewijst dat: als een auteur iets zegt over de essentie van leiderschap, beweer dan het tegenovergestelde en je hebt ook gelijk.
    interview
    Algemeen management
    25 oktober 2013
    Hans van der Klis
    12-17 minuten leestijd
    In Nooit af, dat hij net als Easycratie schreef in samenwerking met Erwin Witteveen, houdt Martijn Aslander een pleidooi voor de staat van permanent bèta: alles is altijd in de testfase. ‘De tools die je nodig hebt, zijn voor iedereen toegankelijk. Ook voor rotjochies in Pakistan. Je hebt geen dure kantoren meer nodig om het verschil te maken.’
    interview
    Coaching en trainen
    25 oktober 2013
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    Kijken door een gekleurde bril geldt meestal als onjuist: je hebt een verkeerd beeld van de werkelijkheid, subjectief in ieder geval en soms ook te rooskleurig. De methode Multifocus, ontworpen door Gitta en Lenneke Overmaat, leert echter dat daar niks mis mee is. Zolang je je er bewust van bent en die verschillende zienswijzen respecteert.
    achtergrond
    Non-profit
    25 oktober 2013
    Jaap Jan Brouwer
    5-7 minuten leestijd
    Meer dan vijftig zorgorganisaties waren bereid hun kennis en ervaringen met Koplopers in de zorg te delen. Hieruit komen acht succesfactoren naar voren die de ‘performance’ van organisaties in positieve zin beïnvloeden: ze leiden tot een hogere kwaliteit van zorg en tot ‘meer tijd per cliënt én tijd voor meer cliënten’. In deze aflevering van Koplopers staan de succesfactoren besturingsconcept en strategie/portfolio centraal.
    achtergrond
    Algemeen management
    25 oktober 2013
    Pierre Pieterse
    5-7 minuten leestijd
    Op nummer 28 staat een van de weinige echte internationale megasellers die de Nederlandse managementtaal rijk is: Hoe word ik een rat? van Joep Schrijvers. Een boek dat meteen bij verschijnen in 2002 zowel bewondering als walging opriep. Vooral afkeer overigens. ‘Dit is een stuitend boek over hoe mensen ten koste van anderen hun zin kunnen krijgen in een organisatie door rattengedrag’, zo vatte het Nederlands Dagblad dit boek bondig samen. En verwoordde daarmee de mening van heel veel mensen, waaronder die van schrijver dezes.
    interview
    Advisering
    25 oktober 2013
    Jeroen Ansink
    8-12 minuten leestijd
    Sinds organisatiepsycholoog en grondlegger van de lerende organisatie Chris Agryris (90) toestemde met een interview voor de ‘Galerij der Groten’, is zijn gezondheid enorm achteruitgegaan. Hartproblemen hebben er toe geleid dat hij zijn ‘speedy thinking’, zoals hij het zelf noemt, heeft verloren. Toch heeft Argyris de voor hem gereserveerde plek ingeruimd – en wel door een ‘conversatie’ op afstand, een indirect gesprek.
    recensie
    Coaching en trainen
    24 oktober 2013
    Carla Verwijs
    Al na een paar pagina's lezen in 'De ontwikkelcirkel' van Rudy Vandamme, realiseer ik me dat ik een fout bega: ik ben begonnen in boek 3 uit een trilogie en ik heb de voorgaande boeken niet gelezen. Ik ben bang dat ik de nodige voorkennis mis. Gelukkig is dat gevoel van korte duur, want mocht ik al iets hebben gemist, Vandamme legt alles gedetailleerd uit.
    recensie
    Psychologie
    23 oktober 2013
    Carla Verwijs
    Goliath is een grote man, zeg maar gerust een reus. En van top tot teen gepantserd en van handwapens voorzien. David is maar een schriel mannetje vergeleken bij deze enorme man en toch stapt hij naar voren als vrijwilliger om Goliath te bevechten. We weten hoe het verhaal verder gaat: terwijl Goliath naar voren stormt, pakt David zijn slinger en een steen. Hij raakt de reus op zijn hoofd met de steen, Goliath stort ter aarde en David ontdoet zich van zijn aanvaller door hem de keel door te snijden.
    recensie
    Psychologie
    23 oktober 2013
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Goliath is een grote man, zeg maar gerust een reus. En van top tot teen gepantserd en van handwapens voorzien. David is maar een schriel mannetje vergeleken bij deze enorme man en toch stapt hij naar voren als vrijwilliger om Goliath te bevechten. We weten hoe het verhaal verder gaat: terwijl Goliath naar voren stormt, pakt David zijn slinger en een steen. Hij raakt de reus op zijn hoofd met de steen, Goliath stort ter aarde en David ontdoet zich van zijn aanvaller door hem de keel door te snijden.
    recensie
    Coaching en trainen
    23 oktober 2013
    Dick Bos
    'Iets meer dan honderd bladzijden voor een boek met een onderwerp dat eigenlijk voor zichzelf spreekt!' dat zou mijn conclusie kunnen zijn van het boek 'Fouten maken (mag) moet' van Remko van der Drift. Toch is het in al zijn eenvoud treffend en een leuk boek om te lezen.
    recensie
    Marketing
    23 oktober 2013
    Johan Bel RM
    Registermarketeers Eric van Arendonk, Adriaan Polderman en Karel Smit leveren na twee jaar studie hun boek 'Neuromarketing, maximale impact met marketing en communicatie' op. Het is volledig gewijd aan deze nieuwe discipline. Neuromarketing zal marketeers veel beter in staat stellen om het klantengedrag te voorspellen en zal zeer waarschijnlijk een enorme invloed gaan krijgen op marketingstrategie, marktonderzoek, productmanagement, merkenbouw en communicatie. En daarmee is dit boek een must voor marketeers die hun vak serieus nemen.
    recensie
    Algemeen management
    23 oktober 2013
    Jeroen Ansink
    4-5 minuten leestijd
    In de advieswereld is het al jaren een gevleugelde uitspraak: ‘Je kunt niet ontslagen worden voor het inhuren van McKinsey.’ Het Amerikaanse consultancybureau geldt al bijna negentig jaar als hét orakel voor topbestuurders die worstelen met managementkwesties. Duff McDonald schreef een mooi en indringend boek over De firma.
    nieuws
    22 oktober 2013
    Ger Post
    1-2 minuten leestijd
    Een derde van ons leven hebben we met onze ogen dicht. Tenminste, als je geluk hebt. Als je slaapproblemen hebt, zoals schrijver David K. Randall, dan kunnen de uren in het donker een ware worsteling zijn. Toen hij tijdens het slaapwandelen tegen een muur liep, besloot Randall dat het genoeg was: hij ging op onderzoek uit – en publiceerde het resultaat in Slaap Lekker.
    recensie
    Verandermanagement
    21 oktober 2013
    Robert Paul Schwippert
    Over verandertrajecten zijn al boekenkasten vol geschreven. En ook niet- rationele factoren zoals emoties en onderbuik gevoel worden hierbij in de literatuur vaak genoemd. Maar hoe zit het nou eigenlijk met rol van ons brein? Welke krachten prikkelen ons brein en hoe bepalen deze ons gedrag? Simon Sijbrand leert ons in de Trigger Zone door middels van een cocktail van neurowetenschappen, psychoanalyse en veranderkunde wat de invloed is van deze factoren in de praktijk van alle dag.
    nieuws
    Communicatie en media
    21 oktober 2013
    Ger Post
    1-2 minuten leestijd
    ‘Hebzucht is uit, empathie is in’ betoogde Frans de Waal al een paar jaar geleden. Volgens de auteur is met de verkiezing van Obama in 2008 en de financiële crisis een nieuw tijdperk ingegaan. Van empathie dus.

      Personen

        Trefwoorden