OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 670 van 19.574 resultaten
recensie
Reclame en verkoop
7 juni 2013
Aad van Endhoven
Als Managing Partner en Consultant W&S heb ik veelvuldig contact met zowel mijn vaste klanten/opdrachtgevers als met prospects. Dit contact vindt op alle denkbare manieren plaats (zowel telefonisch als fysiek) en ik probeer natuurlijk altijd een positieve en professionele indruk achter te laten.
column
Leiderschap
7 juni 2013
Michel Hoetmer
4-5 minuten leestijd
De laatste tijd zie ik met enige regelmaat artikelen verschijnen in navolging van het boek 'Begin met het Waarom' van Simon Sinek. De auteur poneert in dit boek het idee dat uw klanten geïnteresseerd zouden zijn naar uw waarom. Het zou allemaal draaien om 'waarom u doet wat u doet' in uw bedrijf.
opinie
Organisatiekunde
7 juni 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Aty Boers is als organisatiedeskundige al twintig jaar betrokken bij grote verandertrajecten op het raakvlak van business en ICT. Sinds 2011 is zij partner bij Valuebridge. Ook is ze bestuurslid van het BPMforum Nederland. Zij is medeauteur van de Coachingskalender en schrijft veel over de menselijke factor in procesmanagement. Wat leest zij zoal?
achtergrond
Algemeen management
6 juni 2013
Aart G. Broek
6-9 minuten leestijd
Mensen hunkeren in wezen overal naar hetzelfde. Het maakt niet uit of je lid bent van een raad van commissarissen of van een streetgang of van een terreurorganisatie We worden allen gevoed door een hartstochtelijk verlangen naar koesterende waardering (geborgenheid) en, de keerzijde, een driftige angst voor vernederende afwijzing (schaamte). Deze emoties hebben een kracht waarmee we ernstig rekening moeten houden.
nieuws
Algemeen management
6 juni 2013
Ger Post
2-3 minuten leestijd
Volgens Malcolm Gladwell zijn ‘onderzoekers overeengekomen wat het magische nummer voor echte expertise is: tienduizend uur’. Maar is dat wel zo. Recent onderzoek plaatst minimaal serieuze vraagtekens bij deze ‘overeenkomst’.
preview
Persoonlijke effectiviteit
6 juni 2013
Hedwyg van Groenendaal
5-7 minuten leestijd
Als je een boodschap wilt overbrengen, moet je beide hersenhelften aanspreken. Met het gesproken woord spreek je hoofdzakelijk de linker hersenhelft aan en door middel van beelden spreek je vooral de rechter hersenhelft aan. De makers van Prezi hebben dit goed begrepen en lieten zich inspireren door mindmappen. Prezi is dan ook een uitermate geschikte tool om ons complete brein aan te spreken en te overtuigen.
recensie
Leiderschap
5 juni 2013
Marcel Millenaar
Niet ontvangen complimenten zijn dodelijk voor een relatie. Elk mens heeft er dus belangen bij om aardig te vinden en gevonden te worden. Complimenten zijn een goed middel om dit te bereiken. Maar nog belangrijker dan dit: om complimenten te kunnen geven, moet je eerst weten hoe ze te ontvangen. 'Het groot complimentenboek' van Frank van Marwijk & Hans Poortvliet, helpt zeker om hierin een weg te zoeken.
interview
Economie
5 juni 2013
Annegreet van Bergen
3-5 minuten leestijd
Voordat Robert Skidelsky eind maart in Nederland was, sprak hij in Polen en Duitsland over het boek dat hij met zijn zoon Edward Skidelsky schreef How Much is Enough? In Amsterdam was er geen tijd voor een interview met Managementboek Magazine. Daarna reisde hij naar China, Rusland en de Verenigde Staten. Voor hij opnieuw vertrok, naar Frankrijk dit keer, had hij in Londen even tijd voor onderstaand interview.
nieuws
Mens en maatschappij
5 juni 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Donald Rumsfeld staat bekend als een van de meest controversiële Amerikaanse Ministers van Defensie aller tijden. Zijn oorlogen in Irak en Afganistan worden alom gezien als een fiasco, en de ondervragingstechnieken in het leger werden onder zijn verantwoordelijkheid zo ver opgerekt dat ze de grenzen van marteling naderden. Wat heeft zo iemand te onderwijzen over leiderschap?
recensie
Organisatiekunde
5 juni 2013
Martin Walraven
2-3 minuten leestijd
Systemen dreigen anno 2013 vast te lopen. Dit uit zich in allerlei problemen. Om deze problemen het hoofd te bieden komen Bakker en Hardjono met 'Horizontaal organiseren'. Dat is organiseren met het devies: zorgen voor tegelijkertijd en in samenhang interveniëren in het denken, construeren, besturen en samenwerken in de organisatie. Het is echter de vraag of organisaties zich op een dergelijke manier laten vormen.
recensie
Algemeen management
5 juni 2013
Leonard Feis
3-4 minuten leestijd
De titel van ´De omweg naar Succes´ lijkt te verwijzen naar de zoveelste doe-het-zelfmethode voor managers. Niets is minder waar. Geen tienstappenplan naar succes, maar een nieuwe en inspirerende mindset. John Kay, hoogleraar aan de London School of Economics, houdt een krachtig pleidooi voor de indirecte benadering.
recensie
Internet en social media
5 juni 2013
Tanja Beugelsdijk
Al in 2000 schreef Steve Krug zijn meesterwerk(je) met de titel 'Don't make me think'. Dit boek heeft de status van 'Usability Bijbel' verworven. In 2005 heeft hij in navolging van zijn eigen advies – dus op basis van een gebruikerstest – een tweede editie uitgebracht. Op basis van de uitkomsten van dezelfde gebruikerstest heeft hij ook een tweede boek uitgebracht in 2010 met als titel 'Rocket surgery made easy'. Dit tweede boek leert je om zelf usability tests uit te voeren. Beide boeken kunnen prima los van elkaar gelezen worden.
recensie
IT-management / ICT
5 juni 2013
Tanja Beugelsdijk
Al in 2000 schreef Steve Krug zijn meesterwerk(je) met de titel 'Don't make me think'. Dit boek heeft de status van 'Usability Bijbel' verworven. In 2005 heeft hij in navolging van zijn eigen advies – dus op basis van een gebruikerstest – een tweede editie uitgebracht. Op basis van de uitkomsten van dezelfde gebruikerstest heeft hij ook een tweede boek uitgebracht in 2010 met als titel 'Rocket surgery made easy'. Dit tweede boek leert je om zelf usability tests uit te voeren. Beide boeken kunnen prima los van elkaar gelezen worden.
column
Organisatiekunde
5 juni 2013
René Weijers
4-5 minuten leestijd
Bestuurders staan dagelijks in het brandpunt van de maatschappelijke aandacht. De verwachtingen over hun functioneren zijn terecht hooggespannen. Vaak is die aandacht niet positief en domineren de incidenten in de berichtgeving: dwalen, falen en schandalen voeren de boventoon.
recensie
Algemeen management
4 juni 2013
Dick Bos
In een periode waarin veel boeken worden geschreven over allerlei vormen van managen, krijg je dan opeens een boek in handen van Ward Grootens: 'Het recht op een baas'. Als subtitel staat er op de kaft: 'Afscheid van de zoek-het-maar-uit manager'. Het is een heerlijk boek om te lezen, met tal van herkenbare situaties. Waar het op neerkomt, is dat werknemers – in alle opzichten – recht hebben op een 'betrokken' manager.
recensie
Personeelsmanagement
4 juni 2013
Amber Zwartbol
Het wordt vaak gezegd op de werkvloer: 'Je collega's kies je niet uit'. Dit is uiteraard tot op zekere hoogte waar en toch zullen de meeste mensen regelmatig in teamverband moeten werken. Mark van den Broek en Sebastiaan Villhaber, de bedenkers van de 'Teamontwikkelingskaarten', spreken van 'slagvaardige teams'. In zulke teams wordt aan concrete doelen gewerkt en zijn de succesfactoren, rollen en verantwoordelijkheden goed gedefinieerd. Het uitspreken van de waarden en normen die daarbij belangrijk zijn is daarbij cruciaal.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
4 juni 2013
Jori Ebskamp
'Feedback geven, dat is toch iemand genuanceerd eens lekker de waarheid zeggen?' of 'Als ik feedback krijg, dan kaats ik de bal altijd even terug'. Dit zijn twee opmerkingen die ik een tijdje geleden zo had kunnen maken. Aan feedback kleefde voor mij iets negatiefs. In 'Kleintje Feedback' beschrijft Annemieke Nijman dat feedback, wanneer volgens de regels gegeven, niet negatief is maar de ander juist kan helpen.
recensie
Psychologie
4 juni 2013
Jasper van Dorp
Het multiculturele karakter van de Nederlandse samenleving is al decennia een feit. Op dit moment wonen er zo'n 3,5 miljoen allochtonen in het land; een aanzienlijk deel van de bevolking behoort dus tot een cultuur die anders is dan de Nederlandse. Verschillende culturen introduceren ook verschillen in gedrag, denkwijze en leefstijl.
recensie
IT-management / ICT
4 juni 2013
Tanja Beugelsdijk
Al in 2000 schreef Steve Krug zijn meesterwerk(je) met de titel 'Don't make me think'. Deze bestseller heeft de status van 'Usability Bijbel' verworven. In 2010 volgde (eindelijk!) de opvolger met als titel 'Rocket surgery made easy'. Dit boek laat zien wat usability tests kunnen opleveren en leert je vervolgens via een compleet en gedetailleerd stappenplan om deze zelf uit te voeren. Beide boeken van Krug kunnen prima los van elkaar gelezen worden.
recensie
Verandermanagement
3 juni 2013
Hennie de Haan
3-4 minuten leestijd
Veranderingen binnen bedrijven die stagneren en blokkeren, lijken last te hebben van roest. In het boek 'Roestvrij, breek met barrières die vernieuwing blokkeren' geven Rita van Dijk en Alex Straathof inzicht in het ontstaan van roest, alsook interventiemethodes voor mensen in de praktijk om het te helpen oplossen.