OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 670 van 19.875 resultaten
recensie
Leiderschap
18 oktober 2013
Richard van der Lee
'Hoochie Coochie Man | Blues & Leiderschap' van Ruud Vreeman heeft een originele insteek. Vreeman benadert lessen in leiderschap vanuit een muziekstroming, en dat is weer eens iets anders dan het gebruikelijke managementboek, waarbij de lezer om de oren wordt geslagen met 'de waarheid'.
opinie
Algemeen management
18 oktober 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Eric van Arendonk RM is werkzaam bij Roveg Fruit & Vegetables BV als manager Marketing & Communicatie. Hij vormt met anderen de kern van een zogenaamde Taskforce Neuromarketing vanuit de Register Marketeers van het NIMA. Met leden uit deze Taskforce schreef hij 'Neuromarketing', dat onlangs verscheen. Hij recenseert al jaren voor Managementboek.nl en wij zijn dan ook erg benieuwd naar zijn top 3!
nieuws
Internet en social media
16 oktober 2013
Justin van Lopik
Op 1 oktober jl is de verkiezing voor de Freelancer of the Year (FOTY)-Award van start gegaan. Aan de verkiezing is een prijzenpakket verbonden ter waarde van maar liefst € 50.000. Ook opdrachtgevers gaan langs de meetlat, zzp’ers en freelancers kunnen stemmen op de beste opdrachtgevers. Managementboek is hoofdsponsor van de verkiezing.
nieuws
Leiderschap
16 oktober 2013
Jeroen Ansink
Soms is een boek zo tijdloos dat het na twintig jaar nog steeds actueel is. Leiden is loslaten van de Amerikaanse denker Peter Block (1940), dat vandaag (16 oktober) in een nieuwe uitgave is verschenen, is zo’n boek. Block poneert hierin een destijds revolutionaire visie die nog lang niet overal is doorgedrongen, namelijk dat niet controle, maar vertrouwen de sleutel is tot succesvol leiderschap. Sterke bestuurders moeten durven loslaten, om zo de geijkte managementstijl van commanderen om te buigen tot een visie van gedeeld leiderschap.
nieuws
Algemeen management
16 oktober 2013
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
Auteur Charles den Tex heeft in opdracht van de familie Fentener van Vlissingen een dikke bedrijfsgeschiedenis geschreven waar de familie centraal staat: ‘Ik ben koopman’.
recensie
Organisatiekunde
15 oktober 2013
Maarten Fijnaut
Operational Excellence (OpX) is voor veel organisaties belangrijker dan ooit. In veel branches wordt gevraagd om meer te doen met minder mensen en middelen. Dan is het handig als er een 'handboek' is dat duidelijk uitlegt hoe organisaties beter kunnen presteren tegen minder kosten. Operational Excellence van Marcel van Assen biedt die handvatten.
nieuws
Algemeen management
15 oktober 2013
Justin van Lopik
1-2 minuten leestijd
Onorthodoxe interventies bij coachen van Cobi Brouwer, dat in 2002 uitkwam bij Boom/Nelissen, is na een verkiezing via Nobco en het Tijdschrift voor Coaching uitgeroepen tot beste coachingboek van het afgelopen decennium.
nieuws
Coaching en trainen
15 oktober 2013
Ger Post
2-3 minuten leestijd
‘Soms wil je niet alleen het risico lopen om fouten te maken; je zoekt ze op – al is het alleen maar om je iets gedetailleerds te geven om te repareren.’ Aldus Daniel C. Dennett in zijn Gereedschapskist voor het denken waarin hij een lans breekt voor het maken van fouten.
nieuws
Economie
14 oktober 2013
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
De Amerikaanse econoom Robert Shiller heeft samen met zijn collega’s Eugene Fama en Lars Peter Hansen de Prijs van de Zweedse Rijksbank voor Economische Wetenschappen ter nagedachtenis aan Alfred Nobel (de ‘Nobelprijs voor de Economie’) gewonnen. Dat heeft het Nobelprijs-comité in Stockholm vandaag bekendgemaakt. Het trio won de prijs voor hun onderzoek naar ‘de empirische analyse van activaprijzen’, dat ze los van elkaar deden.
column
Reclame en verkoop
14 oktober 2013
Michel Hoetmer
4-5 minuten leestijd
Het gaat er niet om wat de verkoper mooi, leuk of goed vindt. Het draait om de voorkeur van de klant. Zijn wensen en behoeften horen centraal te staan. En zijn of haar voorkeuren kom je te weten door, heel simpel, vragen te stellen.
recensie
Psychologie
14 oktober 2013
Jan Boerstra
Een boek over helpen, wie zit daarop te wachten? Het geven en ontvangen van hulp is immers een alledaags aspect van het menselijk leven. Edgar Schein laat in zijn boek 'Helpen met impact' zien dat hulp bieden aan anderen, in wat voor vorm dan ook, ingewikkelder is dan het op eerste gezicht lijkt. Het is gebaseerd op culturele waarden en gedragscodes en kent diverse gevoeligheden en valkuilen. En tegelijkertijd levert het zowel voor de helpende als de geholpene veel op.
nieuws
Internet en social media
14 oktober 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Jeff Bezos is misschien wel de meest succesvolle ondernemer van dit moment. De oprichter van internetwinkel Amazon kan zich meten met Walmart als retailer, met Apple als producent van e-readers en tablets, en met IBM als verschaffer van data-opslag. Met een vermogen van meer dan 27 miljard dollar is de 49-jarige Bezos, die bekendstaat om zijn bulderende lach, de op achttien na rijkste man ter wereld.
interview
Mens en maatschappij
14 oktober 2013
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Tijdens de Avond van Wetenschap en Maatschappij, begin oktober in Den Haag, is de essaybundel Nederland in ideeën gepresenteerd. In dit boek beschrijven tientallen wetenschappers, intellectuelen, politici en ondernemers welk idee of welke innovatie volgens hen Nederland voorgoed heeft veranderd of dat nog zal gaan doen. Nederland in ideeën is de opmaat voor een nieuw platform waar deze denkers gezamenlijk gaan praten over de toekomst van ons land.
interview
Reclame en verkoop
14 oktober 2013
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Het salesvak is toe aan een grondige herbezinning. Van denken op korte termijn naar denken op lange termijn, en van product selling naar value selling. Dat betekent dat salesmanagers een andere rol krijgen. Hun afdeling is niet langer een tactisch instrument binnen marketing, maar een kritieke succesfactor voor organisatiesucces. In zijn boek Praktisch sales- en accountmanagement reikt Robin van der Werf de tools aan om die omslag te kunnen maken.
nieuws
Verandermanagement
11 oktober 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
‘Je wilt sturing geven aan een verandering die echt iets oplevert en waar veel mensen bij betrokken zijn.’ Hoe voer je dit uit, zorg je dat er echt een gedragsverandering en dus resultaat komt? Ronald van Westering vertelt het tijdens het boekevent De 4 disciplines van uitvoering. ‘De methode lijkt makkelijk, maar is moeilijk om echt goed te doen.’
recensie
Werk en loopbaan
11 oktober 2013
Daniëlle de Jonge
De cover, de schrijfstijl, de tips: alles aan 'Hoe word ik een powervrouw' van Janette Sybrandy schreeuwt om actie. Door u te ondernemen actie wel te verstaan, want zonder het zetten van de nodige stappen is het bereiken van de 'powervrouw-status' niet zo makkelijk. En die stappen variëren van simpel toepasbaar tot grondig denk- en uitzoekwerk. Groot voordeel: auteur Janette Sybrandy weet alle informatie in 'Hoe word ik een powervrouw' met veel enthousiasme over te brengen. Bovendien is het boek lekker overzichtelijk ingedeeld, zodat alle poweraspecten voorbij komen. Dit maakt het tot een compleet naslagwerk voor iedere vrouw die zichzelf het waard vindt om stralend en succesvol in het leven te staan.
recensie
Algemeen management
11 oktober 2013
Daniëlle de Jonge
1-2 minuten leestijd
Een succesvol bedrijf en een gelukkig leven tegelijkertijd. Het kan – waarom ook niet? – en er zijn maar 65 strategieën voor nodig om het te bereiken. Die strategieën staan op enthousiasmerende wijze uiteengezet in het boek 'Winning without Losing' van Bjergegaard en Milne.
interview
Verandermanagement
11 oktober 2013
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Het Fyra-debacle, de ramp met de kernreactor in Fukushima, ziekenhuisblunders, de ramp met de Challenger… Heel veel risico’s waren wel degelijk in kaart gebracht. En toch ging het fout. ‘Vooral omdat het menselijk gedrag rond risico’s in de beoordelingen niet mee werd genomen’, concluderen Walter Zwaard en Cecile van der Velde in hun nieuwe boek: Van risico-inventarisatie naar cultuurverandering. Ronald Buitenhuis sprak met Cecile van der Velde.
recensie
Projectmanagement
10 oktober 2013
Sipke Wagenaar
3-4 minuten leestijd
Steeds vaker zien we om ons heen dat organisaties op een projectmatige manier gaan werken. Daar is ook veel voor te zeggen, want een project bestaat uit 'vooraf omschreven, gezamenlijk te verrichten werkzaamheden, leidend tot een eindproduct' (van Dale), waarbij er dus o.a. een bepaalde afbakening in tijd en geld is. Zeker in crisistijd goed om hiervoor kaders te stellen.
interview
Marketing
10 oktober 2013
Ger Post
5-7 minuten leestijd
Hersenonderzoek is hot, vandaar dat Eric van Arendonk in Neuromarketing (‘Maximale impact met marketing en communicatie’, met medeauteurs Adriaan Polderman RM en Karel Smit RM) op een rijtje zet wat marketeers hebben aan de bevindingen uit neuro-onderzoek. ‘Wat communiceert gaat altijd voor, geen discussie.’