OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 673 van 19.574 resultaten
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 mei 2013
Sonja de Bruin
Het boek 'Manipuleren kun je leren' van Frank van Marwijk gaat over hoe je op een positieve manier andere mensen kunt manipuleren. De intrigerende titel deed mij besluiten om dit boekje te lezen; want wie wil nu niet weten hoe je kunt zorgen dat je controle krijgt over anderen.
opinie
Persoonlijke effectiviteit
24 mei 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
De eerste privé-praktijk van Noord-Nederland werd door Jeffrey Wijnberg in Groningen opgezet. Tot vandaag de dag is hij daar zelfstandig gevestigd als psychotherapeut. De provocatieve stijl van helpen/coachen/therapie is zijn specialiteit en hij wordt graag uitgenodigd voor workshops, seminars en lezingen. Wat leest deze psycholoog?
recensie
Algemeen management
23 mei 2013
Sonja de Bruin
In 'En nu laat ik mijn baard staan' beschrijft Leen Zevenbergen dat de noodzaak is dat bedrijven, en dus de mensen die er werken, de ruimte krijgen om creatief te zijn, want volgens hem is creativiteit essentieel voor het voortbestaan van bedrijven. Daarnaast benadrukt hij dat, als je toch in werkende leven zo'n 40.000 uur doorbrengt op de zaak zit, je maar beter werk kunt doen dat je leuk vindt. Hij schrijft op een leuke en toegankelijk manier en met veel anekdotes. Hij is namelijk oprichter van een 15-tal bedrijven, waaronder Bolesian en Escador.
recensie
Leiderschap
23 mei 2013
Sonja de Bruin
'De 8ste eigenschap, van effectiviteit naar inspiratie' van Stephen Covey is het vervolg op. De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. In dit boek beschrijft Covey hoe je je innerlijke stem kunt ontdekken en andere mensen kunt helpen hun innerlijke stem te ontdekken.
recensie
Marketing
23 mei 2013
Nick van Loendersloot
1-2 minuten leestijd
'Het merk is dood, leve het merk' van Paul Stamsnijder over rebranding is een vlotgeschreven werk. Overzichtelijk ingedeeld in 7 heldere hoofdstukken en voorzien van praktische tips. 'Mislukking of meesterwerk' is de pretentieuze ondertitel en geeft aan dat de schrijver bombastisch taalgebruik bij vlagen niet schuwt.
recensie
Marketing
23 mei 2013
Max Kohnstamm
2-3 minuten leestijd
Ruud Frambach en Peter Leeflang behoren tot de bekendste en actiefste marketingwetenschappers in Nederland. Gelukkig beperken hun activiteiten zich niet tot de marketingwetenschap, zij staan ook met een been in de marketingpraktijk. Zo maken zij samen deel uit van de adviesraad van het succesvolle marketingadviesbureau Science & Strategy. De ervaringen die zij daar hebben opgedaan vormden een belangrijke inspiratiebron bij het schrijven van 'Marketing aan de top'.
recensie
Marketing
23 mei 2013
Sven Kuipers
1-2 minuten leestijd
De titel 'Groundswell' is de term die Li en Bernoff geven aan de trend waarin mensen gebruik maken van technologieën om datgene te krijgen dat ze eerder van elkaar kunnen krijgen dan van bedrijven. Denkt u aan eerlijke productbeoordelingen, vergaande adviezen in productgebruik; dat soort ontwikkelingen. Het is het gevolg van de onbedwingbare neiging van mensen om met elkaar te willen spreken, te binden.
recensie
Organisatiekunde
23 mei 2013
Max Kohnstamm
1-2 minuten leestijd
Internal branding is 'hot'. En terecht, want het is een belangrijk onderwerp. Voor dienstverlenende organisaties zelfs cruciaal. Want een organisatie kan wel hard tegen de buitenwereld roepen waar zij voor staat, maar als de werknemers de merkwaarden niet waar maken, zal het effect nihil zijn. Dus moet eerst met interne communicatie en het opstellen van allerlei regels aan de werknemers duidelijk gemaakt worden waar het merk voor staat en wat dat voor de werkhouding betekent.
recensie
Financieel management
23 mei 2013
Mady Meijer
'Waar doen ze het van' is geschreven door Drs. Ing. Erica Verdegaal. Het boekje zou de lezer wegwijs maken in het rijk der rijken. Hoe wordt je rijk en hoe blijf je dat ook…
recensie
Persoonlijke effectiviteit
23 mei 2013
Marjolein Boeren-Hermans
2-3 minuten leestijd
De titel van dit boekje, 'Uitblinken! Hoe hoog kan jouw lat', is duidelijk: hier krijg je handreikingen meer effectief te zijn, op te vallen, je doelen te halen. Dat gebeurt ook, op een clichématige wijze bijna. En daarin schuilt de kracht: Ineke Walravens zegt weinig nieuws, maar wel op een manier dat je als vanzelf in beweging komt en alle clichés met frisse ogen gaat bekijken. In haar voorwoord zegt de auteur zelf: 'Alles wat aandacht krijgt groeit. Energie volgt intentie'. Uitblinken krijgt in dit boek aandacht en door het als een proces te benaderen, brengt de auteur succes krijgen ineens verrassend binnen handbereik.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
23 mei 2013
Sonja de Bruin
De inhoud van 'WIJ' van Remco Claassen is zo verrassend eenvoudig dat ik mij afvraag hoe het komt dat dit boek niet eerder is geschreven. 'WIJ, de psychologie van het gunnen' is, na 'IK', het tweede boek van Remco Claassen. Het eerste hoofdstuk is een samenvatting van het IK-boek. Dat is prettig voor mensen die het niet gelezen hebben, maar bijna 70 bladzijden herhaling voor degene die het wel hebben gelezen, vind ik echt te lang. Maar dat is ook het enige minpunt van het boek.
recensie
Algemeen management
23 mei 2013
Sonja de Bruin
In 'Intensieve menshouderij' van Jaap Peters en Judith Pouw wordt een prachtige en goed onderbouwde parallel getrokken tussen de intensieve veehouderij en hoe (sommige) organisaties op soortgelijke manier omgaan met mensen en de maatschappij. Vervolgens wordt ingegaan op de biologische veehouderij en hoe we hiervan kunnen leren.
recensie
Organisatiekunde
23 mei 2013
Sonja de Bruin
1-2 minuten leestijd
Soms heb je boeken die je meteen boeien en soms zijn er boeken waar je doorzettingsvermogen alsnog wordt beloond. 'Bezieling en Kwaliteit in Organisaties' van Daniel Ofman is er eentje uit de laatste categorie.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
23 mei 2013
Birgit Smit
Kent u dat gevoel dat u ondanks alle inspanningen nooit uw doel bereikt? Volgens het boek 'Een gouden toekomst' kan het zomaar zijn dat u de ladder tegen de verkeerde muur heeft staan. Erik Smitshuis nodigt u in een vlot geschreven, fictief verhaal uit om 7 sleutels te volgen en uw droom in vervulling te laten gaan. Wellicht ontdekt u aan het einde van het boek dat u uw ladder toch maar beter kunt verplaatsen.
recensie
Marketing
22 mei 2013
Martin Danko
Over merken en branding zijn bijzonder veel boeken verschenen. Logisch, want het wordt steeds moeilijker voor merken om zich te onderscheiden in de niet aflatende stroom van producten en boodschappen die dagelijks over ons als consumenten wordt uitgestrooid. Het onderwerp is populair, maar veel boeken verzanden in (semi-) wetenschappelijke gemeenplaatsen over de theorie achter het merk.
recensie
Coaching en trainen
22 mei 2013
Dick Bos
2-3 minuten leestijd
'Wandel je wijzer, stad en natuur als coach' van Aat van der Harst is een bijzonder boek. Op een aansprekende wijze laat de auteur je beseffen hoe je door een stad of je directe omgeving kunt wandelen. Als je je bewust bent van je wijze van wandelen ervaar je meer, zie je meer! Het deed mij glimlachen toen ik mij bewust werd van mijn wijze van wandelen. Absoluut een leuk boek om te lezen.
recensie
Coaching en trainen
22 mei 2013
Margreet Noordanus
3-4 minuten leestijd
De flaptekst van 'Het coachvak binnenstebuiten' van Ronald Wolbink, maakt duidelijk: dit is niet zomaar een boek. De inleiding maakt dat nog duidelijker en even komt de vraag op: wil ik dit wel lezen? Gelukkig besluit ik direct dat dit boek gelezen moet worden, en achteraf bleek dat een uitstekend besluit.
recensie
Algemeen management
22 mei 2013
Sonja de Bruin
'Praktijkboek Procesmanagement' van Carolien Kars & Hans Evers beschrijft vanuit een praktijkcase (Rabobank) hoe procesmanagement is ingevoerd in een organisatie. Het is een goed en leesbaar boek, maar de schrijvers beschrijven alleen de uiteindelijke methode. En het zou juist zo leuk zijn om te lezen hoe ze tot deze methode zijn gekomen. Hierdoor zouden sommige hoofdstukken (zoals deel III: Procesontwerpmethode), die toch wel taaie kost bevatten, wat makkelijker leesbaar worden.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
22 mei 2013
Sonja de Bruin
'Invloed, De zes geheimen van het overtuigen' van Robert B. Cialdini is een absolute aanrader! Het maakt helemaal niet uit wat voor je werk je doet, dit boek lezen heeft altijd toegevoegde waarde. Het is erg prettig geschreven en leest als een spannend verhaal, dat ik ademloos heb uitgelezen.
recensie
Marketing
22 mei 2013
Sonja de Bruin
Na me de laatste tijd door een aantal toch wat taaie en droge boeken te hebben geworsteld, was 'Hondenbrokken' van Jos Burgers een verademing.