OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 674 van 19.875 resultaten
recensie
Verandermanagement
17 september 2013
Martin van Staveren
Persoonlijke veiligheid, niet ziek worden van je werk. Al bijna 10 jaar zijn alle bedrijven met personeel wettelijk verplicht om de gezondheidsrisico's voor medewerkers in kaart te brengen én te beheersen. Hierover is recent een boek verschenen dat de mens in de organisatiecultuur centraal zet: 'Van risico-inventarisatie naar cultuurverandering'. Het is geschreven door Water Zwaard en Cecile van der Velde, beide ervaren adviseurs veiligheidskunde én meer dan gemiddeld geïnteresseerd in de factor mens.
interview
Marketing
17 september 2013
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
De dienstbaarheid van personeel? Bar en boos. Consumenten voelen zich verloren. Aanbieders die zich wél dienstbaar opstellen, hebben een wereld te winnen, stelt marketingadviseur Paul Moers. In zijn boek Dienstbaar zijn is het nieuwe goud geeft hij in acht stappen aan hoe bedrijven ‘hun klant kunnen verdienen’.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
17 september 2013
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
Zoals bij elk ‘Voor Dummies’-boek duizelt het je wanneer je Mindfulness voor Dummies openslaat. Overal iconen, kaders, tekeningen, checklists, opsommingen. Het langste stuk ononderbroken tekst beslaat nog geen halve bladzij. Alleen al van de aanblik van een willekeurige pagina fladdert je geest alle kanten op en versnelt je hartslag. En dan het gezwollen taalgebruik, zoals van de man die de oefeningen op de begeleidende CD inspreekt: hij is ‘vereerd’ dat hij zijn ‘passie’ voor mindfulness met ons mag delen.
opinie
Algemeen management
17 september 2013
Martijn Leijten
3-4 minuten leestijd
In deze aflevering van Tussen Droom & Daad waarschuwt Martijn Leijten ons voor de spreekwoordelijke schoenmakers: specialisten die vaak best weten hoe ze technisch complexe systemen kunnen beheersen, maar daar niet de besluiten over nemen. Of omgekeerd natuurlijk.
recensie
Non-profit
16 september 2013
Het centrale thema van De Zorgval is de 'presentiebenadering'. Deze filosofie beoogt zorg die minder bepaald wordt door de mechanismen van het bedrijf en de spelregels van de beroepskrachten. Volgens de auteurs, Andries Baart en Christa Carbo, leidt dit ertoe dat de zorg in zijn eigen val loopt en kwetsbaren de dupe worden. Maar is iedere patiënt of cliënt per definitie kwetsbaar?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
16 september 2013
Louis Thörig
'The Pyramid Principle' (Piramide Principe) is een Amerikaanse bestseller. Helder en overtuigend communiceren is voor veel mensen een kunst die ze niet verstaan. Volgens de auteur Barbara Minto is dat te wijten aan de opbouw van hun betoog. Het gestructureerd verwerken en presenteren van informatie leidt tot verhoogde acceptatie bij de lezer. Barbara Minto wordt beschouwd als een communicatiefenomeen.
recensie
Marketing
16 september 2013
Joost Naafs
3-5 minuten leestijd
Bij het woord marketing denken veel mensen vooral aan het promoten en in de markt zetten van producten: de reclamefolder van de supermarkt, het t.v. spotje voor een product, het heeft allemaal met marketing te maken.
recensie
Marketing
16 september 2013
Max Kohnstamm
Neem met dit boek vandaag direct een voorsprong op je collega's en concurrenten. Paul Postma is er met 'Anatomie van de Verleiding - Neuromarketing succesvol toegepast' in geslaagd een uitstekend boek te schrijven.
nieuws
Economie
16 september 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Gisteren was het precies vijf jaar geleden dat zakenbank Lehman Brothers implodeerde waarmee een financiële crisis werd ingeluid die tot op de dag van vandaag voortduurt. Een goed moment om stil te staan bij de vraag wat de wereld sindsdien heeft bijgeleerd.
recensie
Internet en social media
13 september 2013
Jeroen Ansink
3-5 minuten leestijd
Web 2.0. Wordt geen dinosauriër. Engage or die! Het zijn zomaar wat kreten waarmee marketinggoeroes de afgelopen jaren het belang van sociale media hebben onderstreept. Hoewel de buzzwoorden van expert tot expert verschillen is de boodschap telkens dezelfde: dankzij nieuwe media als Youtube, Facebook, of Twitter kan iedereen rijk, beroemd of succesvol worden, terwijl bedrijven zonder een actieve aanwezigheid op het internet ten dode zijn opgeschreven.
nieuws
Algemeen management
12 september 2013
Ger Post
1-2 minuten leestijd
‘Een zittend leven duurt niet lang,’ kopte het NRC afgelopen weekend boven een artikel van twee volle pagina’s. En in de intro van het stuk stond: ‘Veel mensen houden er een actieve leefstijl op na, maar leiden toch een zittend leven. En sporten maakt te veel en te lang zitten niet goed. Veel zitten is dodelijk – zelfs voor mensen die dagelijks trouw een half uur sporten.’
nieuws
Algemeen management
11 september 2013
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Biografieën. Wie is er niet gek op. Op het gebied van management beland je al snel in de levens van grote leiders, zoals dat van Steve Jobs of dat van Rockefeller (Titan). De Nederlandse tycoon van dit moment is Joop van den Ende. En ook de ‘powerhouses’ worden onder de loep genomen, zo is de biografie van de hand van Charles den Tex van de familie Fentener van Vlissingen inmiddels afgeleverd.
column
11 september 2013
Michel Hoetmer
3-4 minuten leestijd
Stel uw bedrijf is het beste jongetje of meisje van de klas. Uw producten of diensten zijn van topkwaliteit en uw service is van uitzonderlijke klasse. Hebt u dan een garantie op tevreden klanten? Het zou wel eens tegen kunnen vallen.
recensie
Verandermanagement
11 september 2013
Pierre Spaninks
3-4 minuten leestijd
Tien jaar lang was hun Handboek verandermanagement verplichte kost voor change agents en iedereen die dat wilde worden. Nu komen Willem J. Vrakking en Anton J. Cozijnsen met een opvolger: het Basisboek veranderkunde. Een systematische, integrale presentatie van de nieuwste wetenschappelijke inzichten.
nieuws
Strategisch management
11 september 2013
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
De top-100 aller tijden (van managementboeken) nadert zijn einde. Of de inhoud van deze boeken hebben geleid tot beter management is de vraag, en eigenlijk een onderzoek waard. Maar dat veel innovatieve bedrijfsbeslissingen gemaakt zijn zonder deze en andere boeken is evident. Gelukkig hebben diverse bedenkers de moeite genomen hun beweegredenen voor het nageslacht vast te leggen.
recensie
Coaching en trainen
10 september 2013
Christel Deckers
1-2 minuten leestijd
In 'Goh' beschrijven Albert de Vries en Thijs Schiphorst verrassende ontmoetingen met mensen met autisme. Het is een verademing om nu eens niet te lezen wat de beperkingen van mensen met autisme zijn en hoeveel geld de zorg voor deze mensen ons jaarlijks kost en dat deze kosten onbeheersbaar zijn. De afkorting 'goh' staat voor gelukte onverwachte handelingen.
recensie
Verandermanagement
10 september 2013
Carla Derijck
In 'Systemisch performance management' is de kruisbestuiving tussen infrastructuur, informatietechnologie en systeemdenken beschreven. Dit combineren Dries van Nieuwenhuyse, Simonne Vermeylen en Philippe Devos met het streven naar duurzame verandering. De drie auteurs én zeventien gastauteurs verstaan de kunst om deze onderwerpen zo te verbinden dat het hout snijdt. Dit levert een helder, gedegen, gestructureerd en inspirerend werkstuk op.
nieuws
Algemeen management
10 september 2013
Jeroen Ansink
De naam boezemt zowel bewondering, angst, als afkeer in. Met een omzet van een slordige zeven miljard dollar per jaar is McKinsey het grootste en meest succesvolle adviesbedrijf ter wereld. Tegelijkertijd is het waarschijnlijk een van de grootste banenvernietigers aller tijden: waar McKinsey komt gaan steevast koppen rollen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
9 september 2013
Annett Keizer
Als mens communiceren we het sterkst via ons non-verbale gedrag. Daarvan zijn de schrijvers overtuigd en ik sluit mij, als communicatiecoach en vaardigheidstrainer, daar helemaal bij aan. Het boek belooft 'het meest complete Nederlandstalige handboek' te zijn voor lichaamstaal. In het eerste hoofdstuk schetsen de schrijvers overtuigend hun visie: 'Kennis van lichaamstaal helpt je om je bewust te worden van wat iemand echt voelt en is het kompas bij uitstek in elk gesprek'. Vol verwachting begin ik dan ook te lezen.
recensie
Marketing
9 september 2013
2-3 minuten leestijd
'Zorgmarketing in de praktijk deel 2' is een vlot geschreven boek met scherpe kanten. Het boek van auteur Sjors van Leeuwen is een tijdsdocument in de dynamische tijd waarin de zorgsector zich bevindt en ontwikkelt naar een gereguleerde zorgmarkt. Wetenschappelijke theorieën wisselen af met de vele 'verzamelde' praktijkvoorbeelden. Hierin zit tegelijk het risico dat voorbeelden bij elkaar geraapt zijn en zich in het vervolg van het boek tegenspreken.