OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 678 van 19.574 resultaten
column
1 mei 2013
Rene ten Bos
3-4 minuten leestijd
Het Engels van onze topmensen baart me zorgen. Je
wordt er meestal niet blij van als je een bewindsvoerder of hoogleraar Engels
hoort praten. Sinds ik op een ‘tweetalige’ universiteit in Nederland werk,
houdt het thema me bezig. Is dat Engels, zo vraag ik me af, wel goed voor onze
geestelijke ontwikkeling?
nieuws
Psychologie
29 april 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Met Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus introduceerde de Amerikaanse relatie-adviseur John Gray twintig jaar geleden een aanstekelijke metafoor voor wat iedereen eigenlijk al wist: mannen en vrouwen komen van totaal verschillende planeten.
interview
Algemeen management
29 april 2013
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Verhalen kunnen een belangrijk vehikel zijn bij het ombuigen van weerstand naar veranderbereidheid. Verhalen verschaffen toegang tot het irrationele en intuïtieve, tot belevingen en emoties; tot alles, kortom, waar in veel verandertrajecten vaak achteloos voorbij wordt gegaan. Met alle gevolgen van dien. In Storypower introduceert Annet Scheringa een storytellingmodel voor verandercommunicatie. Het is geen wondermiddel, waarschuwt ze, maar het helpt wel degelijk om meer veranderprogramma’s tot een succes te maken.
column
29 april 2013
Rene ten Bos
3-4 minuten leestijd
Heel soms bekruipt mij het gevoel dat ik niet
meer volledig aangehaakt ben bij de wereld. Niet lang geleden werd ik gevraagd
voorzitter te zijn van een strategische heidag van een grote not-for-profit organisatie in het oosten van het land.
opinie
Algemeen management
26 april 2013
Hans de Bruijn
3-4 minuten leestijd
Woorden als ‘vertrouwen’ en ‘ruimte’ zijn helemaal in, zeker in de wereld van professionals. Hoe vaak komen we niet verhalen tegen die ongeveer als volgt luiden: ‘Onze professionele organisaties worden tegenwoordig bedrijfsmatig gerund: ze leveren producten die je kunt meten. Al dat meten heeft de professie gemold. Het werk van professionals laat zich niet in een paar getallen vangen, levert geen ‘output’ op. We moeten van die systemen af, en het is tijd om professionals ruimte en vertrouwen te geven.’
recensie
Strategisch management
26 april 2013
Mark Hooftman
In deze tijden van reorganisaties was ik op zoek naar een boek dat me kon helpen met vragen die spelen rondom het ontstaan van een nieuwe afdeling. Hoe organiseren we werkstromen tussen nieuwe teams, wie gaat zich bezig houden met welke doelen, en hoe houden al met al de sfeer constructief? Niet voor het eerst besloot ik te rade te gaan bij de uitvinders van het organiseren: militairen.
nieuws
Internet en social media
26 april 2013
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Er zijn veel managementboektitels met uren en minuten in de titel. Timothy Ferriss heeft met zijn Een werkweek van 4 uur een slimme marketingtrend in werking gezet. Je kunt heel veel uit een werkdag, van 9 to 5, halen! Onderstaand een samenstelling voor een leerzame en afwisselende dag:
opinie
Algemeen management
26 april 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Jacqueline Fackeldey neemt menselijk gedrag als uitgangspunt voor het ontwikkelen van producten en diensten en verbindt zo bedrijfsproces met klantbehoefte. Ze werkt onder de naam fackeldeyfinds als klantropoloog, spreker en adviseur. Haar topboek is de klassieker 'The Cluetrain Manifesto'. Benieuwd naar de rest van haar top 3?
recensie
IT-management / ICT
25 april 2013
Daniëlle de Jonge
Al een tijdje ben ik voor mijn bedrijf aan het bekijken wat de cloud voor ons kan doen. Niet meer voortdurend documenten heen en weer mailen, altijd een actuele versie en bovendien overal beschikbaar waar we op internet kunnen. En dan blijkt al snel dat er de keuze is uit twee belangrijke aanbieders van online programma's. Office en Google. Enigszins fan van de vele mogelijkheden die Google toch al biedt, ben ik met het boek 'Scoren met Google Apps' eens in de wereld van het werken in de cloud gedoken. Het boek geeft wat dat betreft precies waar ik naar op zoek was: duidelijkheid in de mogelijkheden en onmogelijkheden en alles heel begrijpelijk uitgelegd.
interview
Internet en social media
25 april 2013
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Wat hebben websites als marktplaats.nl en booking.com gemeen? Ze zijn simpel en succesvol. Ze maken deel uit van een kleine voorhoede, die ver voor ligt op een groot peloton van matige, ondoorgrondelijke en te overdadige websites, die eerder irritatie dan extra afzet opleveren. Hoe je websites verbetert, beschrijft internetcopywriter Aartjan van Erkel in Verleiden op internet.
interview
Internet en social media
25 april 2013
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Een futuroloog wil hij zich niet noemen, maar ontwikkelingen ziet hij al ver van tevoren aankomen. De Canadese managementdenker Don Tapscott houdt zich zijn carrière lang al bezig met het beschrijven van de toekomst. ‘Mijn trainingsfilosofie bestaat uit drie woorden: iedereen moet twitteren.’
interview
Verandermanagement
25 april 2013
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Na het succesvolle Gedoe komt er toch uit 2005 hebben de organisatieadviseurs Joop Swieringa en Jacqueline Jansen een opvolger geschreven: Gedoe op tafel. Net als zijn voorganger is dit ook weer een mooi dun boekje van net geen honderd pagina’s, waarin de twee in bedrieglijk eenvoudige taal uitleggen wat de beste manier is om problemen binnen organisaties uit te praten.
interview
IT-management / ICT
25 april 2013
Hans van der Klis
8-12 minuten leestijd
Tijdens het tiende Managementboekengala, op donderdag 18 april, is Leren samenwerken tussen organisaties van Edwin Kaats en Wifrid Opheij verkozen tot Managementboek van het Jaar 2013. ‘Wij hadden al het gevoel dat dit onderwerp steeds meer in de aandacht komt te staan’, zeiden winnaars Kaats en Opheij. ‘Deze bekroning zal daar hopelijk aan bijdragen.’
recensie
Non-profit
24 april 2013
Tim Dees
1-2 minuten leestijd
Werkt u bij een zorgverlener, welzijnsorganisatie, energieleverancier, telecomaanbieder, internetprovider, gemeente, ministerie, verzekeraar, vervoersonderneming, agentschap, zbo of een andere organisatie die geregeld post of emails verstuurt aan grote groepen mensen? Dan moet u 'De brievenbus van Mevrouw de Vries' van Stephan Steinmetz lezen, want...
recensie
Organisatiekunde
24 april 2013
Richard van der Lee
'The Fuzzy Firm' is een interessant boek. De auteur A. van den Born schetst op heldere wijze de mogelijke bouwstenen voor toekomstige organisatievormen en dan specifiek voor kennisorganisaties. Dit gebaseerd op zaken als de ontwikkelingen in de markt en samenleving, de invloed van technologie, de rol van het menselijk kapitaal en leiderschap en bijvoorbeeld het fenomeen van de klusseneconomie. Leesadvies: Interessant boek voor een ieder die de durf heeft vooruit te denken en niet wil blijven hangen in de ingeslepen denk- en gedragspatronen, wanneer het gaat over de ontwikkeling van de mens, leiderschap en organisatievormen!
interview
Verandermanagement
24 april 2013
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
De menskant van veranderen is ongetwijfeld de belangrijkste, boeiendste én lastigste kant van ieder verandertraject. Niet voor niets rijken boeken over ‘hoe je ze meekrijgt’ en ‘gedoe’ tot hoog in de top 10 van menige hitlijst. Eén van de instrumenten die zich daartoe bij uitstek lenen, is de Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI) van Kim Cameron en Robert Quinn. Befaamd, wereldwijd gewaardeerd, maar niet eenvoudig toe te passen. Daarom schreef Marcella Bremer van Ocai-online.nl een nuttige handleiding: Organizational Culture Change.
column
24 april 2013
Michel Hoetmer
3-4 minuten leestijd
Waar draait het om in de marketing en verkoop? Stel deze vraag aan meerdere professionals en u krijgt even zoveel antwoorden als er professionals zijn. Overigens ga ik nu een beetje kort door de bocht. Aardige kans dat de meeste professionals iets zeggen over het pamperen van klanten. Naar klanten luisteren en ze veel service geven en vooral vreselijk van klanten houden.
nieuws
Marketing
24 april 2013
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Waar zit De koopknop in het brein? Het is de vraag die verschillende auteurs proberen te beantwoorden. Zoals Martin de Munnik in De koopknop.
recensie
Internet en social media
24 april 2013
Peter Jansen
Bedrijven besteden meer en meer van hun tijd en budget aan social media. Maar om welke reden gebruiken zij social media eigenlijk? Zijn social media een doel op zich? Op welke wijze pakt men social media aan? Is de wijze waarop social wordt ingezet media effectief? Of komt het bedrijf er een jaar na het opzetten achter dat het budget eigenlijk in een bodemloze put is gegooid? Sjef Kerkhofs en Robbert Gangadin geven in het boek 'Social Media Marketing – Van strategie naar operatie' een zeer goede handleiding voor het opzetten van een social media strategie, zodat deze vervolgens succesvol in praktijk kan worden gebracht.
recensie
Algemeen management
24 april 2013
Sven Laudy
2-3 minuten leestijd
'Het geheim van Teamwork' is een parabel over een team dat je meeneemt op haar zoektocht naar de sleutel van teamsucces. De hoofdpersoon Daphne heeft ervaring met werken in teams en krijgt de grootste uitdaging uit haar loopbaan: maak van de teams in ons bedrijf excellerende teams. Dat is geen kleine opgave, aangezien de organisatie waar Daphne voor werkt wereldwijd vestigingen heeft. Daphne moet hiervoor heel wat weerstanden overwinnen en nautuurlijk eindigt de parabel met een daverend succes. Wat kunnen wij hiervan leren?