OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 678 van 19.875 resultaten
recensie
Personeelsmanagement
13 augustus 2013
Timon Sibma
2-3 minuten leestijd
Laatst sprak ik met een collega-organisatieadviseur over het project waar hij mee bezig was. 'De inhoud van het project is erg interessant, maar die mensen...!' deed hij zijn beklag. 'Het is net een zootje kikkers in een kruiwagen' vervolgende hij zijn relaas, 'en samenwerken ho maar!'
preview
Persoonlijke effectiviteit
13 augustus 2013
Jeff Gaspersz
8-11 minuten leestijd
recensie
Financieel management
9 augustus 2013
Perry Oostrum
Compliance is een essentiële voorwaarde geworden voor een integere bedrijfsvoering van ondernemingen. De positie van de onderneming ten opzichte van klanten en andere stakeholders en het vervullen van een maatschappelijke rol winnen aan belang ten opzichte van het louter naleven van wet- en regelgeving.
recensie
Algemeen management
9 augustus 2013
Rob van Nes
2-3 minuten leestijd
Als manager weet je dat jouw gedrag effect heeft op het gedrag van je medewerkers. De meeste managers realiseren zich dan ook terdege dat het zinvol is om met enige regelmaat een boek te lezen over psychologie of leidinggeven. Maar hoe vaak haak je niet al bij het eerste hoofdstuk af? Mij is dat in ieder geval regelmatig gebeurd.
recensie
Psychologie
9 augustus 2013
Gemma Schoot
4-6 minuten leestijd
Gedrag op het werk: het is een ingewikkelde wisselwerking van gewoonte- en kuddegedrag, ogenschijnlijk irrationele beslissingen en aannames over jezelf, collega's en je baas. Dat gedrag wordt bepaald door 'de macht van de situatie' ofwel de dominante (team)cultuur. Naomi Ellemers en Dick De Gilder beschrijven elf voorbeelden daarvan in hun boek 'Je werkt anders dan je denkt' (2012). Het boek werd besproken in de SRM Leesclubbijeenkomst van 17 juni 2013.
recensie
Financieel management
9 augustus 2013
Jean Gieskens
3-4 minuten leestijd
Grote kans dat de vraag 'Hebben ze al betaald?' vandaag de dag geen retorische vraag is, maar één van de meest brandende kwesties op de lippen van menig controller of financial manager. Voor debiteurenbeheerders en collectors die deze vraag positief willen beantwoorden of willen voorkomen, is onlangs een praktisch boek bij Kluwer verschenen. De subtitel geeft precies aan waar het boek over gaat: 'Effectief en klantgericht debiteurenbeheer aan de telefoon'.
nieuws
Marketing
8 augustus 2013
Ger Post
2-3 minuten leestijd
Hoewel het onbewuste iets engs is voor sommige mensen, kan het voor slimme marketeers een goudmijn zijn. Binnenkort komt De anatomie van de verleiding (Handboek neuromarketing) uit waarin Paul Postma verschillende praktijkvoorbeelden aaneen rijgt over hoe onbewuste processen vaak voorrang krijgen en verkoop bepalen.
recensie
Coaching en trainen
7 augustus 2013
Amber Zwartbol
2-3 minuten leestijd
Bijna elke trainer heeft wel een of meerdere sets fotokaarten in zijn of haar bezit. Bekende onderwerpen zijn natuurschoon als een (ondergaande) zon, bos, dieren of dauwdruppels op een blad. Ook sprekende portretten doen het goed. De foto's zijn vaak dromerig van aard en laten in het midden wat precies de betekenis is. Het is aan de deelnemers van de training om er betekenis aan te geven.
recensie
Communicatie en media
7 augustus 2013
Mariska Fennema
Wordt er in uw organisatie veel gepraat maar weinig gezegd? Houden medewerkers hun mening voor zich of delen ze informatie niet met het management over zaken die de prestatie van het bedrijf ondermijnen? Dan is er sprake van corporate silence. En dit blijkt vaker voor te komen dan men denkt. Het is voor veel mensen die in een bedrijf werken immers makkelijker om hun mond te houden dan iets dat onbespreekbaar is aan te kaarten. Het boek 'Kop dicht, mond open' biedt inzicht in deze corporate silence zodat u het kunt herkennen en er mogelijk iets aan kunt doen.
recensie
Coaching en trainen
7 augustus 2013
Amber Zwartbol
Karin de Galan, bevlogen trainer en schrijver, heeft intussen meerdere boeken over trainen op haar naam staan. Als enthousiaste lezer van haar boeken ben ik elke keer weer blij als er een nieuwe verschijnt. Haar manier van schrijven, waarbij humor niet wordt geschuwd, en de pakkende illustraties (waarvoor complimenten aan Maaike Blom!) maken elk boek opnieuw tot een feest. Zo ook Goed voor de groep.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
6 augustus 2013
Amber Zwartbol
3-4 minuten leestijd
Wat heeft een inktvis te maken met een metrorit? Zo op het eerste oog niet zo veel, maar na de eerste vier bladzijden van 'Op de achterkant van een servet' te hebben gelezen kun je de inktvis niet meer los zien van de metro.
recensie
Coaching en trainen
6 augustus 2013
Maarten Fijnaut
2-3 minuten leestijd
'Hét eerste zelfhulpboek voor trainers' prijkt op de voorkant, net als '5 spiegels voor je blinde vlekken'. Of 'Goed voor de groep' van Karin de Galan zo'n eerste boek voor trainers is betwijfel ik, maar na het eerste hoofdstuk heb ik voor mezelf al ruim 8 blinde vlekken gevonden. En gelukkig ook voldoende handvatten om er iets aan te doen.
recensie
Algemeen management
5 augustus 2013
Wouter Fioole
3-4 minuten leestijd
Succesvol zijn als Nederlander in een Nederlandse organisatie? Ambitieuze managers doen dat op de Belgische manier, aldus Gerd de Smyter, een Belg die in rap tempo carrière heeft gemaakt in een Nederlandse organisatie. In 'Een Belg in de Boardroom' laat hij aan de hand van interviews met Belgische topbestuurders in Nederland zien waarom Belgen in de Nederlandse raden van bestuur zitten. De belangrijkste vraag waarop hij een antwoord zoekt: Waarom zitten er Belgen in plaats van Nederlanders op die stoelen?
recensie
Communicatie en media
5 augustus 2013
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Strategie is net zo'n containerbegrip als communicatie. Daarom wordt ook het begrip strategisch te pas en te onpas gebruikt, zowel binnen als buiten ons vakgebied. Over strategie is volop literatuur beschikbaar en ook over strategische communicatie is genoeg geschreven. Communicatiestrategieën zelf komen echter nauwelijks aan bod. Wil Michels schreef om die reden een boek over welke communicatiestrategieën er zijn en wanneer en hoe je die kunt inzetten.
interview
Reclame en verkoop
5 augustus 2013
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
In tijden van economische voorspoed was er vooral sprake van een kopersmarkt. De klant kwam toch wel. Nu moeten bedrijven weer leren verkopen, ofwel: de klant verleiden. Daar zijn we slecht in, terwijl er een scala aan mogelijkheden is, zo betogen Daniëlle de Jonge en Rob Snoeijen in hun nieuwe boek Verleid de klant (‘onweerstaanbaar zakendoen’). ‘Verkopers bewust maken van alle aspecten van het onderbewuste.’
recensie
Marketing
2 augustus 2013
Corien Plaisier
Krijgen vrouwen wel voldoende op hen gerichte aandacht van marketeers? Wist u dat vrouwen 80% van alle aankoopbeslissingen nemen? Wilt u meer weten over wat hen bezighoudt? Hoe u beter zaken kunt doen in de 'Evanomie'? Lezen over deze andere manier van het aanjagen van uw business? Dan moet u 'Miss Marketing' van Mabel Nummerdor en Mijke de Vette zeker lezen.
nieuws
Marketing
1 augustus 2013
Justin van Lopik
1-2 minuten leestijd
Het is een mooie locatie voor een boekpresentatie: Het Kasteel in Spangen. Voor wie het niet weet: dat is het stadion van de oudste voetbalclub van ons land: Sparta. Het is een mooie dag en de presentatie van Het inspiratieboek voor klanthousiasme van Feike Cats is dan ook goedbezocht.
nieuws
Algemeen management
1 augustus 2013
Ger Post
2-3 minuten leestijd
Bij de uitgeverij verheugen ze zich deze zomer op een boek dat in oktober uitkomt: ‘David en Goliath – over hoe underdogs kunnen winnen’. Dat is ook niet zo gek als je weet dat van de vorige boeken van deze schrijver alleen in gedrukte vorm al meer dan 10 miljoen exemplaren over de toonbank gingen.
recensie
Verandermanagement
1 augustus 2013
Marthe van der Molen
3-4 minuten leestijd
In de proloog van 'Commitment' wordt precies de vraag verwoordt die ik mijzelf ook al enige tijd stel: commitment is nodig voor verandering, maar wat is dat commitment dan precies?
recensie
Psychologie
1 augustus 2013
Bart Aupers
Als Amsterdammer ben ik uiteraard volledig overtuigd van de energie en dynamiek van deze prachtige stad. Niet verbaasd maar wel blij was ik dan ook met de TEDx-toespraak van neuropsycholoog Ian Robertson waarin hij beargumenteert dat het leven in een grote stad de cognitieve vermogens van een mens verandert. Leven in een grote stad maakt dat mensen sneller denken en hun cognitieve vermogens verbeteren. Geïnspireerd door dit TEDx-filmpje was ik dan ook erg benieuwd naar zijn boek 'Het Winnaareffect'.