OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 718 van 19.560 resultaten
recensie
Organisatiekunde
18 mei 2012
In 'Innovatie 3.0' – Slimmer managen, organiseren en werken', geeft auteur Henk Volberda en Menno Bosma een vooral praktische invulling aan hoe vandaag aan de dag innovatie te organiseren. Eerdere publicaties van Volberda worden opgepoetst aan de hedendaagse tijd en toegankelijker gemaakt en leest daardoor makkelijk weg. Vanuit dat oogpunt is dit boek geslaagd.
recensie
Economie
18 mei 2012
Joost van Driessen
3-4 minuten leestijd
René Lüchinger vindt dat we twaalf economen moeten kennen. Hij heeft een aantal Zwitserse schrijvers gemobiliseerd om onder zijn redactie de ideeën van die economen samen te vatten. Dat niet alleen, ook de levensloop en de context van de ideeën in de tijd wordt uitgebreid beschreven. Dat voegt veel waarde toe aan de vaak al wel bekende theorieën. Door de achtergrond te kennen, gaan de ideeën veel meer leven dan in je schoolboek over economie.
recensie
Reclame en verkoop
18 mei 2012
Daniëlle de Jonge
2-3 minuten leestijd
Klanten kiezen niet langer alleen voor uw product of uw dienst. Juist de persoonlijke aspecten zijn van belang. Mensen doen immers zaken met mensen. Iemand gunt u de deal. En ook u zult veelal een leverancier kiezen op basis van veel meer dan alleen de prijs of kwaliteit.
recensie
Werk en loopbaan
18 mei 2012
Ruud de Jong
1-2 minuten leestijd
Menig startende ondernemer gaat nog onvoldoende voorbereid aan de slag. Jan Dijkgraaf brengt de risico's daarvan grotendeels in kaart en lardeert deze met leuke, vrij korte praktijk verhalen. 'Leve de zzp'er' is een aanrader voor de jonge of oudere ambitieuze starter in deze tijd met een groeiend aantal zzp'ers.
recensie
Internet en social media
18 mei 2012
Amber Zwartbol
'Onze grootste armoede is wellicht dat we onze rijkdom niet eerlijk kunnen verdelen'. De eerste woorden die een van de auteurs, Roemen, tot zijn lezers richt, nog voordat 'Durftevragen' goed en wel is begonnen. Mijn interesse is gewekt. Delen om te vervolgens te vermenigvuldigen!
recensie
Algemeen management
18 mei 2012
Jan Jacob Bos
Wat kunnen wij leren van de beroemde generaals uit de afgelopen millennia? De strategieën waarmee zij grote veldslagen gewonnen hebben, moeten toch ook bruikbaar zijn in het dagelijks leven, heeft Michel Janzen gedacht. Hij schreef daarom 'Denken als een generaal'. Hoewel het bereiken van bijzondere teamprestaties op kantoor wel iets anders is dan veldslag winnen, zijn er misschien toch meer overeenkomsten dan je op eerste gezicht zou denken.
recensie
Leiderschap
18 mei 2012
Lex Beijersbergen
2-3 minuten leestijd
Hoe krijg je de macht? Hoe behoud je macht en hoe kun je macht verliezen? Niccolò Machiavelli gaat hier uitvoerig op in in 'Il Principe'. Hoewel het boek 500 jaar geleden geschreven is, bevat het nuttige raadgevingen voor politieke verhoudingen.
recensie
Algemeen management
18 mei 2012
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Voor besluitvorming en visieontwikkeling in teams, zo luidt de ondertitel van '52 Patroondoorbrekende denktechnieken voor managers' van Frank Groot. Een boek waar u in zult neuzen en al bladerend inspiratie opdoen. Om een goede mening te vormen heb ik het echter wel van voren naar achteren gelezen. Met plezier moet ik zeggen, en dat is positief voor een dergelijk boek.
recensie
Psychologie
16 mei 2012
Annegreet van Bergen
2-3 minuten leestijd
Een citaat over onze gezichtsspieren geeft de boodschap van Op het gevoel treffend weer: ‘The face has the only skeletal muscles of the body that are used, not to move ourselves, but to move others.’ De op ons gezicht afleesbare uitdrukkingen van onze gemoedstoestand zijn bedoeld om anderen in te beweging zetten. Ofwel: emoties bevatten belangrijke sociale informatie. Dat is de kern van het betoog van Gerben van Kleef, in april 2012 benoemd tot hoogleraar sociale psychologie aan de Universiteit van Amsterdam.
recensie
Communicatie en media
16 mei 2012
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
De auteurs van 'Bedrijfscommunicatie voor de manager' stellen het eerste leerboek op communicatiegebied te hebben geschreven vanuit het perspectief van de manager en de bedrijfskundige. Dat is een stevige claim, die hoge verwachtingen wekt.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
16 mei 2012
Brigitte Koehler
In zijn boek 'Present! - Dé 10 psychologische stijlen van personal branding' beschrijft auteur Cees Harmsen een uniek tienstappenmodel dat je helpt om zelf je eigen unieke personal brand te ontwikkelen. Iets dat absoluut noodzakelijk is in deze huidige netwerkeconomie.
interview
Psychologie
15 mei 2012
Annegreet van Bergen
4-6 minuten leestijd
De kersverse hoogleraar sociale psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, Gerben van Kleef, schreef een mooi en verrassend boek, waarin hij laat zien dat we nergens zijn zonder emoties. In Op het gevoel, met als ondertitel ‘Hoe we elkaar beïnvloeden met onze emoties’, wijst hij op de cruciale rol die emoties spelen in ons sociale leven. Zonder emoties zouden we niet weten wat andere mensen beweegt, wat ze van ons willen en wat wij van hen kunnen verwachten. ‘Een manager die effectief wil zijn, is zich bewust van de rol van emoties,’ aldus Van Kleef.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
15 mei 2012
José Otte
1-2 minuten leestijd
John Izzo schrijft zijn boeken op basis van verhalen die hij verzamelt. In 'Stepping Up' zijn dit verhalen van mensen die een stap extra hebben gezet. Hierdoor hebben zij voor soms grote veranderingen in de wereld gezorgd.
nieuws
Algemeen management
15 mei 2012
Justin van Lopik
1-2 minuten leestijd
Periodiek met je team bij elkaar komen en werken aan de samenwerking. Dat is waar de Teamonderhoudsbeurt en de bijbehorende Toolbox voor zijn ontwikkeld. De methode en de Toolbox werden ten doop gehouden op het Boekevent Teamonderhoudsbeurt dat Managementboek organiseerde in samenwerking met 2ofmeer. Presentator en ontwikkelaar Rob Mudde: ‘Elk team moet aan onderhoud doen.’
recensie
Algemeen management
15 mei 2012
Amber Zwartbol
Als opleider en communicatietrainer bij een landelijk klantencontactcentrum ben ik altijd op zoek naar manieren om mijn cursisten de liefde voor de klant te laten voelen. Naast de inhoud van de opleidingen en trainingen, iets wat ik minstens net zo belangrijk vind. 'Op weg naar het hart van de klant' wilde ik graag lezen, omdat er 25 topmanagers aan het woord zijn die hun sporen intussen ruimschoots hebben verdiend in de wereld van telefonisch klantcontact. Ik was vooral benieuwd op welke manier zij mij verder kunnen inspireren.
recensie
Algemeen management
14 mei 2012
Aart G. Broek
De aanhoudende stroom van bedrijfs- en beleidsfiasco's levert een fascinerend 'zwartepieten' op. Welke actoren zijn schuldig aan het falen van onder meer woningcorporaties, supermarktketens en banken? Al enige tijd wordt ingezoomd op de Raad van Commissarissen (RvC). Deze toezichthouders dragen tenslotte een eindverantwoordelijkheid die lang niet altijd naar behoren inhoud krijgt. In 'Drama in de boardroom' duikt John van der Starre in de mogelijkheden en beperkingen van toezicht.
nieuws
Verandermanagement
14 mei 2012
Justin van Lopik
1-2 minuten leestijd
Veranderen betekent praten, praten en nog eens praten. En aandacht. Zowel voor je gesprekspartners, maar ook voor jezelf. Dat is de conclusie die getrokken kan worden aan het eind van het Boekevent Doorbreek de cirkel, onder leiding van Arend Ardon, auteur van het gelijkgetitelde boek.
interview
Algemeen management
14 mei 2012
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Een wereldverbeteraar en verspreider van nieuwe ideeën. Daniel Goleman is de man achter emotionele, sociale en Groene intelligentie. ‘Managers vonden het aanvankelijk niet passend om het woord ‘emotie’ in een bedrijfscontext te gebruiken.’
nieuws
Marketing
11 mei 2012
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
‘Wat een simpel model! Hoe kan één enkele vraag nou leiden tot betere klantenbinding?’ De man achter the ultimate question, Fred Reichheld, laat zien dat de weg naar een goede net promoter score niet zo makkelijk is. Op uitnodiging van Bing Research en Futurelab sprak hij in Breda.
interview
Communicatie en media
11 mei 2012
Bert Peene
5-6 minuten leestijd
In veel bedrijven is communicatie nog steeds specialistenwerk. Zij verzorgen niet alleen een breed scala aan communicatiemiddelen, maar hebben vaak ook een forse vinger in de pap bij strategische aangelegenheden. Fout, zo oordelen Arno van Doorn, Godfried Janssen, Désiree van Osch en Marten Waardenburg in Bedrijfscommunicatie voor de manager. Bedrijfscommunicatie is veel te belangrijk om uit de lijn weg te halen. Iedere manager, van hoog tot laag, heeft een eigen verantwoordelijkheid als het om de communicatie met stakeholders gaat.