OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 720 van 19.560 resultaten
interview
Algemeen management
2 mei 2012
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Michiel de Ruyter, Hannibal, Napoleon, Eisenhouwer en Julius Ceasar. Generaals van naam en faam. Tupperware, Geox, Nespresso, Aldi en Audi. Bedrijven van naam en faam. Strategy director bij GBE Communicatie Michiel Janzen brengt deze twee ogenschijnlijk diverse werelden samen in zijn boek Denken als Generaal.
recensie
Algemeen management
2 mei 2012
Joost van Driessen
2-3 minuten leestijd
Leon Hermans en Telli van der Lei schreven het boek Actorenanalyses: Methoden voor een succesvol beleid of project. Verschillende situaties vergen elk een andere methode en al die methoden komen in dit boek aan bod. Waarom? In het voorwoord wordt die vraag beantwoord: Projecten die vanaf het begin een stakeholderanalyse hebben ontwikkeld en die regelmatig evalueren en aanpassen, zijn effectiever in de omgang met hun omgeving. En omdat geen enkel project losstaat van de omgeving, zijn actorenanalyses nodig.
recensie
Verandermanagement
2 mei 2012
Richard van der Lee
Een pareltje! Glanzend en intens. Het boek 'Ik was een schaap' van Jef Staes is een boek naar mijn hart. In sneltreinvaart beschrijft de auteur de belemmeringen die het losmaken van passie en talent in de weg staan. Dit met de gevolgtrekking dat de gemiddelde organisatie bestaat uit een structuur van statische hekken, waarbinnen de makke schapen zich mogen bewegen. Ook de oorzaak van waar dit alles begint, namelijk het onderwijs, wordt in deze onder de loep genomen. Leesadvies: Niet lezen is geen optie of je moet het befaamde 'schaap' zijn! Niet geschikt voor tere zielen die graag in het verleden blijven hangen.
recensie
Personeelsmanagement
27 april 2012
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Het zijn gouden tijden voor de recruitmentspecialist. Niet toevallig dus dat er nu een zeer compleet boek over dit onderwerp verschijnt, onder de even sprekende als toepasselijke titel Recruitment.
interview
Marketing
27 april 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Traditionele marketing is dood. Leve guerrillamarketing. Dat is de overtuiging van auteur en adviseur Cor Hospes. In zijn boek De guerrillamarketingrevolutie geeft hij diepgaand inzicht in de aard en werking van guerrillamarketing. En biedt hij een uitgebreide staalkaart aan guerrillastrategieën.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
27 april 2012
Michel Hoetmer
2-3 minuten leestijd
U kent ze vast wel. Wellicht hebt u ze ook gelezen. Misschien zelfs verslonden. Waar ik het over heb? De talloze zelfhulpboeken die u succes in het leven beloven, als u tenminste de kant-en-klare recepten van de goeroes volgt. Dergelijke boeken zijn meestal in een hoempapa stijl geschreven. Als u dan het nieuwste boek van Joep Schrijvers Maak er wat van! voor u hebt liggen valt allereerst de ietwat onderkoelde titel op. Het geeft u niet direct het gevoel van ‘Hatsiekadee mijn leven gaat op de schop!’ Dat was ook niet zijn bedoeling.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
27 april 2012
Richard van der Lee
2-3 minuten leestijd
Gedurende het lezen kwam bij mij continue de vraag naar voren 'wat vind ik van 'Maak er wat van!' van de auteur Joep Schrijvers en hoe omschrijf ik dit?'. Ik kom tot de volgende kernbegrippen; Mooi, eerlijk, authentiek, filosofisch, nuttig, toekomstgericht en vooral 'niet moeten maar willen'. Het boek zal niet iedereen aanspreken maar voor mij is het boek meer dan goed genoeg om een plek te krijgen in mijn boekenkast en in het najaar nog eens rustig door te lezen.
recensie
Algemeen management
26 april 2012
Jan Boerstra
3-4 minuten leestijd
Is creativiteit een erfelijke eigenschap of iets wat je moet leren? Heeft het zin creatieve oplossingen te verwachten van mensen die zeggen absoluut niet creatief te zijn? Onderwijsspecialist Ken Robinson is daar duidelijk over: iedereen beschikt over creatieve talenten. In 'Out of our minds' pleit hij daarom voor het op grote schaal stimuleren en benutten van creativiteit. Te beginnen in het onderwijs.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
26 april 2012
Richard van der Lee
Een must read! Dat is mijn gedachte na het lezen van 'Present!' van Cees Harmsen. Personal Branding is voor een ieder van belang die zijn talenten wil laten zien aan de wereld om hem of haar heen. Of dit nu een organisatie is of de grotere buitenwereld, het maakt niet uit. In beiden gevallen zijn de tips van de auteur leerzaam en prima bruikbaar. Leesadvies: De boekenkast staat overvol maar het boek komt op een plek te staan waar ik het direct en desnoods met een blinddoek om kan pakken.
recensie
Psychologie
26 april 2012
Nico Jong
De complexiteitswetenschap leert ons dat collectief gedrag of zwermgedrag in groepen dieren ontstaat door het toepassen van enkele simpele regels voor de interactie tussen individuen en hun directe buren. Veel complexe patronen in de menselijke samenleving zijn ook het resultaat van soortgelijke eenvoudige regels voor de sociale interactie tussen individuen. Len Fisher gaat in 'Zwermintelligentie' op zoek naar eenvoudige regels die ons door de complexiteit om ons heen kunnen leiden.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
26 april 2012
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
In menselijke interactie gaat ontzettend veel mis. Zo kunnen zich op het niveau van de verbale communicatie problemen voordoen: in de manier waarop we met zinnen en woorden een boodschap overbrengen op een ander. Maar ook op het niveau van de non-verbale communicatie – via gezicht-, stem- en lichaamsexpressie – kan veel fout gaan.
recensie
Communicatie en media
26 april 2012
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
'Interne communicatie voor de professional' is van de standaardwerken in Nederland op het gebied van interne communicatie en is bij de derde druk grondig herzien en aangepast aan de ontwikkelingen om ons heen.
recensie
Non-profit
26 april 2012
Nico Jong
De overheid zit in een klem. Zij heeft steeds vaker te maken met complexe opdrachten en tegelijkertijd wordt verwacht dat zij resultaatgericht werkt en simpele oplossingen biedt. Alle publieke managers hebben te maken met deze klem. Om daar uit te komen, kunnen zij ervoor kiezen alleen maar op de winkel te passen, omdat iedere interventie toch leidt tot negatieve en onvoorziene gevolgen. Dan worden dringende maatschappelijke problemen echter niet opgelost. Of zij kunnen de complexiteit van het probleem negeren en tegen beter weten in eenvoudige oplossingen uit hun managementbibliotheek inzetten. Ook deze aanpak is gevaarlijk. Simplificatie kan namelijk leiden tot ingrepen die negatief uitpakken en schadelijk zijn voor professionals en burgers. Het Handboek publiek management wil overheidsmanagers laten zien hoe zij kunnen laveren tussen complexiteit en simpele oplossingen.
recensie
Organisatiekunde
26 april 2012
Nico Jong
1-2 minuten leestijd
In veel organisaties is de relatie tussen leidinggevenden en medewerkers ernstig verstoord of soms zelfs verbroken. De mensen negeren elkaar en weten niet meer hoe zij echt contact kunnen maken. Zij maken zich dan alleen nog druk over de inhoud van hun werk of verschuilen zich achter politieke spelletjes. Joost Kampen is dit soort situaties gaan bekijken door de bril van de orthopedagogiek en concludeert dat er dan sprake is van 'verwaarloosde organisaties'.
recensie
Psychologie
26 april 2012
Nico Jong
Marshall McLuhan schreef het al in 1964: technologie verandert onze perceptiepatronen. Onze overheersende aandacht voor de inhoud van een medium kan ons tegelijkertijd blind maken voor de diepere effecten waar McLuhan voor waarschuwde. Nicholas Carr werd geconfronteerd met het verslavende effect van het informatieparadijs: internet en de sociale media. Zijn concentratievermogen ging achteruit en zijn informatiehonger nam alleen maar toe, terwijl hij nauwelijks nog een boek kon lezen. Hij rukte zich los van het web en onderzocht uitgebreid welke veranderingen gepaard gingen met de invoering van nieuwe technologieën en vooral wat internet doet met onze hersenen. Media leveren voedsel voor onze gedachten, maar zij beïnvloeden ook ons denkproces en hollen het vermogen tot concentratie en contemplatie uit.
recensie
Organisatiekunde
26 april 2012
Nico Jong
Een expertaanpak bij veranderingsprocessen verandert eigenlijk alleen uiterlijke omstandigheden. Zo'n aanpak spreekt de innerlijke wereld van mensen niet aan. Daarom mislukken veel van deze veranderingen. Managers en medewerkers hebben elkaar hard nodig bij veranderingen. Toch is eerder sprake van een groeiende kloof tussen hen. Managers en medewerkers hebben verschillende verantwoordelijkheden. De manager stuurt, beoordeelt en begeleidt de medewerker. Dat zorgt voor een verhouding van boven naar beneden. Adriaan Bekman beschrijft in 'Bezield veranderen' een methode voor het omgaan met die kloof en het aanpakken van lastige vraagstukken onder complexe en moeilijke omstandigheden.
recensie
Leiderschap
26 april 2012
Richard van der Lee
De titel 'Op glad ijs' doet vermoeden dat de inhoud prikkelend is voor het realiseren van bewustwording op het gebied van talentontwikkeling en afwijkt van het gemiddelde. Ik moet eerlijk zeggen dat de auteurs Van Iren, Venekamp en Doelman een goede poging doen. Ze zijn hier naar mijn mening echter niet volledig in geslaagd. Desondanks is het boek, gezien de inhoud, zeker het lezen waard en dan specifiek met betrekking tot de relatie tussen diversiteit en talentontwikkeling. Het boek komt in mijn boekenkast te staan als interessant naslagwerk.
recensie
Marketing
25 april 2012
Paul Hassels Mönning
Klantgerichtheid is geenszins vanzelfsprekend in Nederlandse (B2B-)bedrijven. Jos Burgers hamert in 'Gek op gaten' op het belang van de menselijke factor daarbij. In 30 compacte hoofdstukken staat de metafoor centraal van de boormachine versus het gat: levert u producten of daadwerkelijke oplossingen voor uw klanten? Een denkwijze die ook nu in een tijdperk van digitalisering van oriëntatie- en koopprocessen van grote waarde blijft.
recensie
Marketing
25 april 2012
Paul Hassels Mönning
Klantgerichtheid is geenszins vanzelfsprekend in Nederlandse (B2B-)bedrijven. Jos Burgers hamert in 'Gek op gaten' op het belang van de menselijke factor daarbij. In 30 compacte hoofdstukken staat de metafoor centraal van de boormachine versus het gat: levert u producten of daadwerkelijke oplossingen voor uw klanten? Een denkwijze die ook nu in een tijdperk van digitalisering van oriëntatie- en koopprocessen van grote waarde blijft.
recensie
Algemeen management
25 april 2012
Carla Verwijs
Het is bekend dat veel projecten niet goed verlopen. Ze lopen uit, blijken veel duurder dan begroot, de scope wordt aangepast (scope creep), de klant is niet tevreden over het resultaat; er gaat vaak veel mis. De berging van de onderzeeër Koersk door het Nederlandse bedrijf Mammoet in samenwerking met Smit International in 2001 is een voorbeeld van een complex project dat wél succesvol is afgelopen. De enorme inzet van de betrokkenen, een goede communicatie en samenwerking en bekendheid met de locale cultuur hebben hieraan bijgedragen. Projecten kunnen dus wel degelijk met succes worden afgerond.