OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 721 van 19.560 resultaten
    recensie
    Leiderschap
    25 april 2012
    Dick Bos
    3-4 minuten leestijd
    'Wat voor leider ben jij?' is een boek geschreven door Carin Suurenbroek en Henk van de Steege. Zij trachten op een luchtige manier de enorme hoeveelheid inhoud over leiderschap aan te bieden. U wordt uitgedaagd om aan het schuiven te gaan met pregnante leiderschapsdimensies op het mengpaneel dat equalizer heet. Voor mij was het boek een zoektocht met een ontknoping in het laatste hoofdstuk.
    recensie
    Organisatiekunde
    25 april 2012
    Nico Jong
    Je kent ze misschien wel, die ervaren en wat oudere collega's die adviseren niet achter elk probleem aan te hollen. Zij weten namelijk dat veel problemen zichzelf gewoon oplossen. Wat zij mogelijk nog niet weten, is dat het Ondertussen daarvoor zorgt, schrijven Jaap van 't Hek en Leike van Oss in 'Ondertussen in de organisatie'.
    recensie
    Verandermanagement
    25 april 2012
    Nico Jong
    2-3 minuten leestijd
    Problemen in onze steeds veranderende wereld zijn complex en daarom niet eenvoudig op te lossen. Zij vragen om een nieuwe manier van kijken en denken, want de huidige manier heeft de problemen juist veroorzaakt. Theorie U van Otto Scharmer biedt een kader om anders naar vraagstukken te kijken en om de gezamenlijke wijsheid van groepen mensen te benutten voor oplossingen. De inzet van theorie U maakt wezenlijk andere antwoorden mogelijk.
    recensie
    Algemeen management
    25 april 2012
    Nico Jong
    1-2 minuten leestijd
    Projecten en beleidsprocessen kunnen alleen succesvol zijn als zij actief en passief gesteund worden door verschillende betrokken partijen of actoren. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over de mogelijke invloed van al die actoren, zoals concurrenten, medestanders, stakeholders en aandeelhouders. 
    recensie
    Psychologie
    25 april 2012
    Nico Jong
    1-2 minuten leestijd
    Daniel Kahneman en Amos Tversky constateerden dat zij als onderzoekers veel te snel bereid waren om onderzoeksgegevens op grond van ontoereikend bewijs te accepteren. Bovendien waren zij geneigd in hun eigen onderzoek te weinig waarnemingen te verzamelen. Zij begonnen een zoektocht om na te gaan of dat bij anderen ook zo was. De resultaten van die zoektocht zijn vastgelegd in 'Thinking, fast and slow'. Kahneman presenteert in dit boek zijn inzichten in oordeelsvorming en besluitvorming die hij de afgelopen veertig jaar opdeed. Zijn algemene conclusie is dat ons denken vatbaar is voor stelselmatige fouten.
    recensie
    Psychologie
    25 april 2012
    Nico Jong
    1-2 minuten leestijd
    Daniel Kahneman en Amos Tversky constateerden dat zij als onderzoekers veel te snel bereid waren om onderzoeksgegevens op grond van ontoereikend bewijs te accepteren. Bovendien waren zij geneigd in hun eigen onderzoek te weinig waarnemingen te verzamelen. Zij begonnen een zoektocht om na te gaan of dat bij anderen ook zo was. De resultaten van die zoektocht zijn vastgelegd in 'Ons feilbare denken'. Kahneman presenteert in dit boek zijn inzichten in oordeelsvorming en besluitvorming die hij de afgelopen veertig jaar opdeed. Zijn algemene conclusie is dat ons denken vatbaar is voor stelselmatige fouten.
    recensie
    Leiderschap
    25 april 2012
    Nico Jong
    Na 'Het wiel opnieuw uitvinden', de fenomenale atlas van persoonlijke en leiderschapsontwikkeling heeft Manfred van Doorn samen met zijn zoon een handleiding voor de toekomst geschreven: 'This is the AND'.
    interview
    Algemeen management
    25 april 2012
    Joep Schrijvers
    9-12 minuten leestijd
    Hij is in zijn vak de grootste. Tegenwoordig is hij ook hoogleraar in Groningen en leidt hij de jongste generatie op. De top van Nederland koestert hem en vreest hem. Hij onderzoekt, schrijft en staat graag op de bühne. De lat ligt voor hem altijd hoog. Zijn werk moet altijd voldoen aan het optimum van betrouwbaarheid én toegankelijkheid. Hij is de bestsellerauteur van het Het drama Ahold en De prooi. Van dat laatste boek draait nu een theatervoorstelling. Deze keer bij de boekenkast niemand minder dan onderzoeksjournalist Jeroen Smit.
    recensie
    Organisatiekunde
    24 april 2012
    Eelke Pol
    3-4 minuten leestijd
    Een voorwoord van performance-goeroe dr. André de Waal, praktijkcasussen van o.a. KPN, Interpolis en Douwe Egberts en een mooie ondertitel: Hoe je jezelf, je team en organisatie leert excelleren. Kortom, alle ingrediënten voor een goed boek zijn aanwezig. 'Verandering begint bij jezelf', is één van de eerste opvallende zinsnedes in 'High performance 3.0'. 
    recensie
    Internet en social media
    24 april 2012
    Nico Jong
    1-3 minuten leestijd
    Stemmingen kunnen gemakkelijk overslaan op andere mensen als we hen ontmoeten. Die ervaring heeft vrijwel iedereen. Minder bekend is echter dat stemmingsbesmetting ook op afstand plaats kan vinden, via organisaties en media. 
    recensie
    Algemeen management
    24 april 2012
    Nico Jong
    Wie kent ze niet, de filmpjes van TED? Korte inspirerende presentaties van vrijdenkers en wereldverbeteraars over boeiende ideeën op het gebied van Technology, Entertainment of Design. Oorspronkelijk begonnen als een jaarlijkse conferentie in Palm Springs, Californië en inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijde beweging in zestig landen.
    recensie
    Verandermanagement
    24 april 2012
    Nico Jong
    1-2 minuten leestijd
    De titel van het jongste boek over verandercommunicatie doet vermoeden dat er opnieuw een gereedschapskist vol instrumenten voor maakbare veranderingen over de communicatiewereld is uitgestort. Niets is echter minder waar. Monica Wigman heeft met 'Regel jij het draagvlak?' weliswaar een praktisch boek geschreven, maar dan vooral vanuit de kennis en ervaring dat instrumentele communicatie hooguit voor matige resultaten zorgt op het gebied van draagvlak en beweging.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    24 april 2012
    Richard van der Lee
    Normaliter heb ik het niet zo op zelfhulpboeken in relatie tot psychologie. Toch is het boek 'Vergroot je zelfvertrouwen' van Robert Haringsma zeker het lezen waard. Op bepaalde gebieden ben ik het niet met de auteur eens maar over het algemeen is de onderbouwing prima op orde. Het boek staat boordevol praktische tips en oefeningen. Voor eenieder die aan de slag wil of gaat met het ontwikkelen van aspecten die van belang zijn voor het zelfvertrouwen is dit boek een zeker een aanrader.
    recensie
    Psychologie
    24 april 2012
    Nico Jong
    Wetenschappelijk onderzoek is eeuwenlang bedreven vanuit een onwankelbaar vertrouwen dat wij natuurverschijnselen kunnen begrijpen, beschrijven, kwantificeren en uiteindelijk ook kunnen beheersen. Dat heeft ons welvaart en de nodige technologische verworvenheden opgeleverd. Ondanks alle revolutionaire wetenschappelijke ontwikkelingen is het dagelijkse gedrag van mensen en groepen nog steeds raadselachtig en verwarrend. Het is dan ook de vraag of mensen aan verborgen wetten gehoorzamen, anders dan de wetten die zij zelf opgesteld hebben.
    recensie
    Leiderschap
    24 april 2012
    Nico Jong
    1-2 minuten leestijd
    De actuele ontwikkelingen op het gebied van leiderschap in Nederland waren in 2011 onderwerp van het jaarlijkse congres van tijdschrift M&O. Voor uitgeverij Kluwer was dat opnieuw aanleiding de congresbijdragen te bundelen in boekvorm: 'Leiderschap in organisaties'.
    recensie
    Leiderschap
    24 april 2012
    Nico Jong
    2-3 minuten leestijd
    Piramidale organisaties hebben hun nut gehad en ons zeker geen windeieren gelegd. Zij zijn echter te inflexibel en te traag om met de complexiteit en dynamiek van de huidige samenleving om te kunnen gaan. Ook belemmeren zij innovatie. Of, zoals Eric Koenen het zo mooi schrijft: 'Wie piramides bouwt...krijgt mummies.' Hij ontwikkelde een alternatieve, metaforische manier van denken over organiseren die hij de Atomiumorganisatie noemt.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    24 april 2012
    Nico Jong
    3-4 minuten leestijd
    Het doel van het leven is zoeken naar en vinden van betekenis. Karel de Vries besloot zijn levenswerk 'Corporate Entity' eraan te wijden. Een boek over de essentie van leven en werken. 
    recensie
    Advisering
    24 april 2012
    Nico Jong
    Lekt je energie weg door telkens opnieuw op zoek te moeten naar problemen en hun oplossingen? Wil je veranderen op een manier waar je juist energie van krijgt? Ga dan aan de slag met Appreciative Inquiry. Na Waarderend organiseren, de eerste Nederlandstalige introductie in de theorie en methoden van Appreciative Inquiry (zie elders op deze site) is er nu ook een werkboek om zelf in de praktijk mee aan de slag te gaan: 'Het waarderend werkboek' van Robbert Masselink en Jelmer Ijbema.
    nieuws
    Algemeen management
    24 april 2012
    Nienke van Oeveren
    Je naam op de omslag van een boek, een droom van menig organisatieadviseur en zelfstandige. Ieder jaar verschijnen er zo’n 1000 nieuwe, Nederlandstalige managementboeken. Maar een boek schrijven blijkt ook steeds weer lucratief te zijn.
    interview
    Marketing
    23 april 2012
    Pierre Pieterse
    8-12 minuten leestijd
    Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control van Philip Kotler zette het vakgebied marketing in een klap op de bedrijfskaart. Op strategisch niveau wel te verstaan, waarna al rap diverse ‘lijnextensies’ volgden. Bijna altijd instrumenteel en ook bijna altijd strak gesegmenteerd. De jongste loot aan de toch al niet zo oude boom is vooralsnog naamloos. Maar zeker is dat ‘social media’, ‘personal’ en ‘aandacht’ de voornaamste ingrediënten zullen zijn in het nieuwe marketingdieet.

      Personen

        Trefwoorden