OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 754 van 19.545 resultaten
recensie
Algemeen management
13 juli 2011
Maarten Fijnaut
'Nu al een klassieker' staat te lezen op de omslag van 'Het geroosterde speenvarken' van Jos Hannan en Kees-Jan van Wees. Een klassieker vanwege de vele oude bekende metaforen, parabels en interessante verhalen. Eigenlijk zijn het dus vele bestaande klassiekers samengevat in één bundel. Handig voor professionals die graag metaforen (willen) hanteren om een punt duidelijk te maken of anderen aan wil zetten tot nadenken. In dit boek staan er veel, eenvoudig geschreven en gerangschikt naar thema, dat is precies wat dit boek zo enorm interessant maakt, maar of het boek zelf daarom een klassieker wordt? Mijns inziens wel, want er is meer…
interview
Coaching en trainen
13 juli 2011
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Ruim vijftienhonderd titels over persoonlijke effectiviteit telt de backlist van managementboek.nl en daarbij zitten diverse spellen. Er komen er ook steeds meer, bijzonder creatieve zelfs. Een spel over denkstijlen of metaprogramma’s ontbrak echter nog en dat was toch wel een gemis, vond Tonja Koudijs die vanuit haar praktijk als vitaliteitcoach prima ervaringen met deze concepten uit het NLP-gedachtegoed had. Daarom ontwikkelde zij samen met Ada Nuesink en vormgever Jan Scholtus een spel dat ‘een speurtocht naar je stijl van denken’ belooft ‘en hoe het anders kan’. Ze noemde het Denkwijze(-r). Managementboek Magazine ging op zoek naar de achtergronden van dit spel en de dubbele betekenis die in de titel is vervat.
recensie
Algemeen management
13 juli 2011
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
'Eerlijke winst' van Jeffrey Hollender en Bill Green is een boek dat aan de hand van praktijksituaties laat zien hoe bedrijven als bijvoorbeeld Nike, Timberland en Seventh Generation hun bedrijfsvoering ombuigen naar meer maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een paar jaar geleden was maatschappelijk verantwoord ondernemen een manier om je als bedrijf te kunnen onderscheiden. Tegenwoordig zul je als bedrijf je maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen om te blijven groeien en misschien wel te overleven. Consumenten willen namelijk weten waar hun voedsel vandaan komt en hoe die goedkope T-shirts zijn gemaakt. Eerlijke Winst laat zien hoe bedrijven hier mee omgaan.
recensie
Werk en loopbaan
13 juli 2011
Eric van Arendonk
'Stress, vriend & vijand. De aanpak van stress, thuis en op het werk' is de titel van het stressboek van Theo Compernolle. Ik ben benieuwd hoe stress ook een vriend kan zijn, want tot op heden heb ik dat nog niet zo mogen ervaren. Het boek beleeft inmiddels zijn elfde druk en ik moet zeggen, nu ik het boek gelezen heb, terecht. Ik heb het boek in een ruk uitgelezen ondanks dat het een dikke 300 pagina's telt. Het boeide me vanaf de eerste bladzijde. Ongelofelijk, denk ik dan, dat ik dit boek bij toeval tegengekomen ben, ik ben toch een fervent lezer van managementliteratuur. Dit boek al ligt dus al sinds 2006 onopgemerkt. Een verborgen pareltje heet dat, geloof ik.
interview
Algemeen management
12 juli 2011
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Organisatieontwikkeling is zo moeilijk niet als mensen zich gehoord voelen en gaan begrijpen wat het effect is van hun gedrag. Dat betekent dat leidinggevenden niet moeten oordelen, maar mensen bij elkaar brengen vanuit het besef dat ieder mens uniek is. Op basis van die opvattingen schreef Agnes Siegerink een boek over hoe je mensen in organisaties optimaal kunt laten functioneren door ze te leren hoe zij het beste uit zichzelf en anderen kunnen halen. Uniting talent dus en zo luidt dan ook de titel van het boek. Managementboek Magazine sprak met de auteur en probeerde een nogal abstract betoog begrijpelijk te maken voor mensen die graag aan de slag willen met wat zij hebben gelezen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
12 juli 2011
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Sietse Bakker (1984) kan wel iets. Op zijn negentiende startte hij zijn eigen communicatiebureau, twee jaar geleden werd hij door een tijdschrift uitgeroepen tot een van de meest veelbelovende jonge ondernemers en hij vervult een belangrijke rol in de organisatie van het Eurovisie Songfestival. Nu, op zijn 27e, heeft hij een boek geschreven waarin hij zijn levenshouding uiteen zet: How to live wow!?
column
12 juli 2011
Rob Beltman
2-3 minuten leestijd
De IPO’s van social media bedrijven maken de tongen los. Is er sprake van een nieuwe bubble? Gaan beleggers straks weer nat als ze bereid zijn zo’n 500 keer de winst te betalen voor een aandeel LinkedIn?
achtergrond
Reclame en verkoop
12 juli 2011
Aart Goud
8-11 minuten leestijd
recensie
Inkoop en logistiek
11 juli 2011
José Otte
1-2 minuten leestijd
De drie fabrieken van Alex Rogo worden bedreigd met sluiting. Eliyahu Goldratt beschrijft in 'Het is geen toeval' hoe Alex zijn fabrieken redt. Wederom in de vorm van een verhaal leidt de auteur ons verder in de geheimen van zijn Theory of Constraints (TOC). We pakken de draad op met dezelfde spelers zoals we die in 'Het doel' hebben leren kennen.
recensie
Projectmanagement
11 juli 2011
Projectleider-Worden.nl
'De businesscase'. Geen andere term is de afgelopen jaren zo sterk in opkomst geweest in project- en programmaland als 'de businesscase'. Geen andere term heeft de afgelopen jaren projectmanagers en opdrachtgevers aangezet tot het produceren van complete boekwerken, al dan niet 'geholpen' door een template. Want, een goede businesscase is dé succesfactor voor een project. Maar, projecten falen nog steeds. Klaarblijkelijk snappen we er niets van. We hadden nu toch 'een businesscase'? Dagen hebben we gespendeerd aan het invullen van die template! Michiel van der Molen schiet verward Nederland te hulp. In zijn boek 'Waarom doen we dit eigenlijk?' vertelt hij niet alleen wat een goede businesscase is, maar vooral ook hoe je de businesscase tot een echte succesfactor van jouw project maakt. Een prima en makkelijk toegankelijk standaardwerk is geboren.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
11 juli 2011
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
Van kledingvoorschriften en tafelmanieren tot omgaan met e-mail en Twitter. 'Businessetiquette 3.0' van Roel Wolbrink is een boek dat hele praktische antwoorden geeft op een breed scala aan etiquettevragen. Met dit boek haal je een handboek in huis waarmee je elk zakelijk en ethisch dilemma kunt aanpakken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
11 juli 2011
Michel Hoetmer
Klagen lijkt zo'n beetje een nationale hobby in Nederland. Er gaat geen dag voorbij of u hoort iemand mopperen of klagen. Misschien hoort u zelfs uzelf wel eens zeuren. Auteur Bart Flos belooft zijn lezers in 'Het anti-klaagboek' eerste hulp bij zeuren en zaniken.
recensie
Leiderschap
11 juli 2011
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Een fascinerend boek waarin de lezer wordt meegesleept in de diepere psychologische krochten van de dagelijkse praktijk tussen leidinggevende en medewerker. In 'The set up to fail syndrome' geven Jean-Francois Manzoni en Jean-Louis Barsoux antwoord op de vraag hoe het komt dat goede managers soms het slechtste uit hun mensen weten te halen. En het antwoord mag er zijn: een pijnlijk herkenbaar en zeer confronterend beeld, op onderzoek gebaseerd. De lezer blijft niet gedesillusioneerd achter, want aan het eind laten de auteurs zien hoe je deze beklemmende patronen kunt doorbreken.
interview
Psychologie
11 juli 2011
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Mensen zijn hopeloos irrationeel, zegt de Israëlische gedragseconoom Dan Ariely in zijn boek Volmaakt onvoorspelbaar. Maar het goede nieuws is dat ze daarin heel voorspelbaar zijn. ‘Bedrijven die zichzelf en hun klanten tegen zichzelf beschermen kunnen goud geld verdienen.’
recensie
Leiderschap
11 juli 2011
Peter de Roode
Hans van der Loo heeft een mooi boek geschreven over zin en betekenisgeving. Het knappe van 'We hebben er zin in!' is dat het de essentie van belangrijke literatuurinzichten weergeeft, waarbij de auteur tegelijkertijd niet nalaat zijn eigen visie op zingeving te vermelden. Het boek is prettig te lezen door de vele anekdotes en praktijkvoorbeelden en last but not least door de onderhoudende schrijfstijl van de auteur.
column
10 juli 2011
Michel Hoetmer
2-3 minuten leestijd
Het leven van uitgevers van dag- en weekbladen gaat niet over rozen. Hun markt krimpt onder invloed van de nieuwe media. Om niet te verzuipen, zit er weinig anders op dan een groter stuk van de kleiner wordende taart in te pikken.
recensie
Algemeen management
8 juli 2011
Guus Hustinx
5-7 minuten leestijd
In één adem uitgelezen. Spannend, vlot geschreven, een boek naar mijn hart. Coach Wassili Zafiris en ondernemer Ben Steenstra starten samen een zoektocht. 'IK BEN niet alleen op de wereld' beschrijft een proces van zes jaar, waarin Steenstra zijn veranderende inzichten over zichzelf met vallen en opstaan ook in zijn onderneming probeert toe te passen. Dit is nu eens een keer niet een 'how to'- of 'zeven stappen naar'-boek, maar eerder een getuigenis van een ondernemer, een pamflet, gelardeerd met wijsheden, theoretische stukjes, bespiegelingen van de coach.
recensie
Leiderschap
8 juli 2011
Dorien van Doorn
2-3 minuten leestijd
Vrouwen vertrouwen te vaak op de meritocratie (opgemerkt worden omdat je je best doet). Meritocratie werkt namelijk niet in de praktijk. Er moet hard gewerkt worden aan de drie P's performance, power en promotie. In 'De zijderoute naar de top' beschrijft Mirella Visser kort en krachtig hoe de ontwikkeling van deze P's in het carrièrepad verlopen. Een nuttig boek voor alle vrouwen boven de 30 die aan meer dan vier mensen leidinggeven.
interview
Internet en social media
8 juli 2011
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
De bestseller van David Scott Meerman over de impact van sociale media op marketing en public relations is eindelijk in vertaling verschenen: De nieuwe regels van social media. ‘25 procent van de bedrijven verbiedt het gebruik van social media. Idioot! Elke manager die daarvoor verantwoordelijk is, zet zijn bedrijf op achterstand.’
interview
Algemeen management
8 juli 2011
Annegreet van Bergen
7-9 minuten leestijd
Niet geheel onverwacht vindt het interview met Frank Garten, auteur van Werken met andere culturen, plaats wanneer hij in Thailand zit. Daar verzorgt hij een training ‘Human Dynamics’ voor projectmanagers van NXP, oud-Philipsdochter en fabrikant van halfgeleiders. De deelnemers komen uit verschillende Aziatische landen. Op het programma van deze vierdaagse training staan onder andere effectief communiceren, conflicthantering, intercultureel werken en coaching. Voor Garten is het de eerste keer dat hij deze training in dit werelddeel geeft. Maar hij weet heel goed dat hij het anders moet doen dan in Nederland.