OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
			
Artikelen in het Online Magazine
																	Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
															
							
							
							Pagina 755 van 							19.818 resultaten
						nieuws
							
					Marketing
			
			1 november 2011
				Nienke van Oeveren
									2-3 minuten leestijd
							‘Een stad zonder winkels is een dode stad.’ Cor Molenaar springt in de bres voor de retailer tijdens het boekevent Het einde van winkels? ‘Wij moeten ons opnieuw uitvinden.’ En hoe dat kan, illustreert hij met talloze voorbeelden en anekdotes.
		interview
							
					Organisatiekunde
			
			1 november 2011
				Bert Peene
									4-6 minuten leestijd
							Sinds het verschijnen van Good to Great is iedere organisatie van formaat op zoek naar zijn eigen manier om ‘great’ te zijn. Dat wil zeggen: beter te presteren dan de concurrentie. De meeste maken daarbij de fout zich voornamelijk te concentreren op het ‘wat’, zo oordeelt Peter Stoppelenburg in zijn boek High Performance 3.0. Het ‘hoe’ is minstens zo belangrijk. 4 November verschijnt het, maar Managementboek Magazine sprak alvast even met de auteur.
		interview
							
					Advisering
			
			1 november 2011
				Annegreet van Bergen
									11-16 minuten leestijd
							Als hij binnenkomt, is meteen alle aandacht op hem gericht. Mensen als magneten kom je wel vaker tegen, maar meestal zijn zij in tweede instantie niet erg sympathiek. Bij René Boender ligt dat anders.
		recensie
							Persoonlijke effectiviteit
			
			31 oktober 2011
				Jeroen Ansink
									3-5 minuten leestijd
							Veranderen is een vaardigheid die door iedereen kan worden aangeleerd, zeggen de Amerikaanse consultants Joseph Grenny, David Maxfield, Kerry Patterson, Ron McMillan en Al Switzler in Change Anything. De eerste stap: vergeet het idee dat succes afhankelijk is van wilskracht.
		column
							
					31 oktober 2011
				Ralf Knegtmans
									2-3 minuten leestijd
							Er
bestaat niet zoiets als een universele leider voor alle situaties. Aan de ene
kant heb je mensen die vooral goed gedijen in hoogconjunctuursituaties. Ze
blinken uit in groeiscenario’s en hebben het vermogen om rijdende treinen nog
net iets harder te laten rijden.
		column
							
					Reclame en verkoop
			
			31 oktober 2011
				Michel Hoetmer
									2-3 minuten leestijd
							De klant en zijn grillige wensen zijn zo’n beetje heilig verklaard. Het is ontegenzeggelijk het geval dat klanten uw salaris betalen. Het is voor sommige bedrijven ook uitermate lucratief om zich op de klant te richten.
		interview
							
					Marketing
			
			28 oktober 2011
				Pierre de Winter
									3-4 minuten leestijd
							Met Het complete handboek actiemarketing schreef Ed van Eunen een waardige opvolger van zijn eerste leerboek over dit onderwerp: ‘Actiemarketing’ uit 2003. Van Eunen vertelt MbM over de redenen dat die opvolger er moest komen en waarom actiemarketing toch zo’n mooie tak van sport is.
		recensie
							Leiderschap
			
			28 oktober 2011
				Jeroen Ansink
									5-7 minuten leestijd
							Met Steve Jobs de biografie heeft Walter Isaacson vooral een biografie geschreven over de producten van Apple. De man erachter blijft echter een mysterie.
		recensie
							Coaching en trainen
			
			27 oktober 2011
				Peter de Roode
									3-4 minuten leestijd
							Een schat aan instrumenten aan om als coach op te kunnen treden in 'Coachen vanuit een veelzijdig perspectief'. De instrumenten zijn alle afkomstig uit het NLP (Neuro Linguistisch Programmeren) waarin Robert Dilts inmiddels zijn sporen dik verdiend heeft. Zijn docent Gregory Bateson heeft hem in zijn denken behoorlijk beïnvloed en dat zie je in dit boek duidelijk terug. Geen gemakkelijk boek qua inhoud maar wel een boek dat de lezer de nodige diepgang kan bieden, mits hij zich kan vinden in de onderliggende uitgangspunten.
		recensie
							Algemeen management
			
			27 oktober 2011
				Peter de Roode
							Van 'leren in het werk' weten we het minst, hoewel dat het meeste voorkomt, aldus Leontine Bibo, Karin Derksen en Sjors van der Heide. Zij willen daar graag verandering in brengen en pleiten in 'Leren? Ik werk liever' voor het zogenaamde 'werkleren'. De organisatieadviseurs van bureau EMC beschrijven hoe zij performancevraagstukken van hun klanten vertaalden naar 'leren in het werk'. De vraag is of ze in hun aanpak geslaagd zijn.
		recensie
							Algemeen management
			
			27 oktober 2011
				Jelger Spijkerboer
									3-4 minuten leestijd
							Het concept fixed en growth mindset was talloze keren langsgekomen in gesprek met een van mijn collega's. Na deze gesprekken en herhaaldelijk aandringen van mijn collega dacht ik: ok, nu moet ik 'Mindset' van Carol S. Dweck echt gaan lezen.
		recensie
							Psychologie
			
			27 oktober 2011
				Jelger Spijkerboer
							Het concept fixed en growth mindset was talloze keren langsgekomen in gesprek met een van mijn collega's. Na deze gesprekken en herhaaldelijk aandringen van mijn collega dacht ik: ok, nu moet ik 'Mindset, de weg naar een succesvol leven' van Carol S. Dweck echt gaan lezen.
		recensie
							Strategisch management
			
			27 oktober 2011
				Martin Walraven
									3-4 minuten leestijd
							Nederland streeft naar een plek in de top 5 van de wereld als kenniseconomie. Dat lijkt steeds moeilijker te lukken door allerlei factoren. En dan zijn er ook nog de kenniswerkers en hun managers zelf. Die leren graag, maar niet van elkaar, aldus Paul Kloosterboer. Hij schreef 'Expeditie naar waarde', een proefschrift waarin hij een methodische ontdekkingsreis beschrijft op zoek naar waarde voor klanten en professionals. Hij vond geen receptenboek, maar een nuttig interventiekader waarmee de veranderaar aan de slag kan.
		interview
							
					Marketing
			
			27 oktober 2011
				Jeroen Ansink
									4-6 minuten leestijd
							Ondanks het explosieve gebruik van sociale media hebben veel bedrijven nog steeds last van koudwatervrees, zegt Josh Bernoff, marktonderzoeker bij het Amerikaanse Forrester. Met het boek Groundswell biedt hij een systematische manier waarop ondernemingen optimaal kunnen profiteren van de stemmen op het internet. ‘Sociale media gaan uiteindelijk om relaties, niet om technologie.’
		column
							
					Reclame en verkoop
			
			26 oktober 2011
				Michel Hoetmer
									3-4 minuten leestijd
							Is het mogelijk? Ik bedoel een geweldige klantbeleving zonder al te veel persoonlijke aandacht? Nee, natuurlijk niet. Klantbeleving en persoonlijke aandacht gaan nou eenmaal hand in hand. Dat zou je tenminste op het eerste gezicht denken. Zappos bijvoorbeeld biedt haar clientèle niet alleen een geweldig assortiment, maar levert ook een uitzonderlijke service. Het bedrijf is als kool gegroeid. Zo zou iedereen het moeten doen. Of toch niet?
		recensie
							Algemeen management
			
			26 oktober 2011
				Bert Peene
									4-5 minuten leestijd
							Een organisatie is een integraal systeem waarvan alle relevante aspecten met elkaar in balans moeten zijn, schrijft Peter Stoppelenburg in High Performance 3.0. Die gedachte op zich is niet nieuw en toch lukt het nog steeds maar teleurstellend weinig organisaties daadwerkelijk te excelleren. Stoppelenburg weet wel hoe dat komt: ze zijn onvoldoende ‘fit for human beings’. Met andere woorden: de factor mens krijgt in de meeste verbeterprogramma’s te weinig aandacht. Met dit boek wil hij laten zien hoe het anders moet, en hij laat ter adstructie in acht meer en minder bekende cases zien hoe het anders kan.
		recensie
							Leiderschap
			
			25 oktober 2011
				Paul Groothengel
									1-2 minuten leestijd
							De klassieke, piramidale organisatie loopt op zijn eind. Gelukkig maar, want dit type organisatie is in staat mensen te doden. Dit schrikbeeld komen we tegen in het boek De atomiumorganisatie van de hand van managementadviseur Eric Koenen. Hij pleit voor een heel ander type organisatie dat wat structuur betreft nog het meeste doet denken aan het Atomium in Brussel.
		recensie
							Marketing
			
			24 oktober 2011
				Tanja Beugelsdijk
							Met recht kunnen Don Peppers en Martha Rogers hun kloeke boek 'Managing Customer Relationships' een strategisch raamwerk noemen. Ze brengen theorie en praktijk op een logische manier samen. Mede door de bijdragen van een groot aantal academische collega-experts en koplopers op het vlak van het managen van klantstrategie, klantwaarde en -relaties, krijgt de lezer een genuanceerde kijk op het vakgebied voorgeschoteld. De ingebrachte voorbeelden vergemakkelijken het een vertaalslag te maken naar de eigen praktijk. Die praktijk is weerbarstig, zo waarschuwen de auteurs.
		nieuws
							
					Leiderschap
			
			24 oktober 2011
				Jeroen Ansink
									2-3 minuten leestijd
							Wijlen Apple-oprichter Steve Jobs mag met zijn producten dan honderden miljoenen consumenten hebben geïnspireerd, als zakelijk leider schoot hij zwaar tekort. Dat concludeert auteur Walter Isaacson in de biografie Steve Jobs de biografie die vanaf vandaag verkrijgbaar is.
		interview
							
					Marketing
			
			21 oktober 2011
				Jeroen Ansink
									4-6 minuten leestijd
							Bedrijven moeten hun klanten niet alleen tevreden stellen maar in verrukking brengen, zegt de Amerikaanse ondernemer, durfinvesteerder en voormalig ‘chief evangelist’ van computerbedrijf Apple Guy Kawasaki in Enchantment dat aanstonds in Nederlandse vertaling verschijnt onder de titel Betovering. Innemendheid, vertrouwenswekkendheid, en een fantastisch product zijn daarbij de sleutelwoorden. ‘Nobodies zijn de nieuwe somebodies.’