OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 758 van 19.539 resultaten
recensie
Communicatie en media
15 juni 2011
Martin van 't Klooster
Communicatiebeleid over infrastructurele plannen en projecten in gebied, regio of woonwijk verandert. Steeds minder volgen de initiatiefnemers de lijn; plannen achter het bureau voorbereiden, uitgewerkte plannen bekend maken en vervolgens in de verdediging en de plannen 'boven water' houden. In 'Gebiedscommunicatie als cocreatie' behandelen Renate Werkman en Dorien Bunt een deelaspect. Zij zetten voor communicatieadviseurs de keuzes op een rijtje om de vaak gecompliceerde processen te faciliteren.
interview
Verandermanagement
15 juni 2011
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Tot hun eigen verrassing verdienden Kees Schilder en Hans van Teijlingen van adviesbureau Odyssee met hun boek Veranderen in dialoog een nominatie voor het Managementboek van het Jaar 2011. ‘Het gaat ons niet om een betere positie van de OR, maar om de verbinding tussen OR en de andere lagen binnen de organisatie.’
recensie
Leiderschap
15 juni 2011
Dorien van Doorn
'De mix van maat- en mantelpakken' is een pleidooi voor de mix van mannen en vrouwen aan de top. Inca van Uuden deed hier onderzoek naar en bewijst dat M/V-combinaties succesvoller zijn. Op een toegankelijke en praktische manier beschrijft zij haar onderzoek, gelardeerd met interviews.
recensie
Algemeen management
14 juni 2011
Peter Vermeulen
Zoals veel jongens wilde ook Bernard van de Weert straaljagerpiloot worden. In tegenstelling tot veel jongens werd Van de Weert dit ook. Zijn grote avontuur was begonnen! Het bleek echter van korte duur; anderhalf jaar na het opstijgen kwam Van de Weert letterlijk weer met beide benen op de grond te staan. Hij werd luchtziek. Hij besloot het bedrijfsleven in te gaan om van onderaan de ladder weer tot enorme hoogte te stijgen. Bernard van de Weert wist zich na jaren weer op hoog niveau te begeven en schopte het onder andere tot topmanager bij KPN. In 'We hebben een beller' beschrijft Van de Weert zijn soms spraakmakende ervaringen binnen KPN.
recensie
Strategisch management
14 juni 2011
Peter Vermeulen
Dagelijks starten mensen een onderneming zonder zich soms te realiseren dat vanaf dat moment hun leven drastisch zal veranderen. Een deel hiervan neemt een bestaand bedrijf over van (on)bekenden of familie. Een fiks aantal potentiële ondernemers stapt relatief onvoorbereid in dit nieuwe avontuur. Voor Marjon De Stefano-Poulus reden om haar ervaring aan het papier toe te vertrouwen. Met 'De overname - een heldenreis' levert zij een praktisch inspiratie- en informatieboek voor iedereen die serieus overweegt om ondernemer te worden door middel van het overnemen van een bedrijf.
interview
Marketing
14 juni 2011
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Als een hedendaagse Marco Polo trok Martijn Arets vijf maanden door Europa, om de in zijn ogen meest inspirerende merken te bezoeken. Hij keek rond in fabrieken en kantoren van ondermeer Lego, Alessi, Innocent en Koziol, sprak met veel bijzondere ondernemers en een paar saaie topmannen. In zijn boek Brand expedition vertelt hij over zijn avontuur en de lessen die hij leerde.
recensie
Organisatiekunde
10 juni 2011
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
De manieren van werken die we als vanzelfsprekend beschouwen, verdwijnen in hoog tempo om plaats te maken voor nieuwe patronen. Thuis werken in plaats van op kantoor bijvoorbeeld, of lesgeven op afstand. Hoewel van eenduidigheid nog lang geen sprake is, als die er al ooit komt, hebben we er toch alvast een naam voor bedacht: Het Nieuwe Werken. Dat is handig, want dan kun je er in ieder geval over praten en schrijven. Het Nieuwe Werken Spel van Godfried Boogaard nodigt vooral uit tot dat eerste: met elkaar in gesprek gaan over een betere inrichting en bestuur van (vooral) het kenniswerk. What’s in it for us?
interview
Organisatiekunde
10 juni 2011
Ronald Buitenhuis
1-2 minuten leestijd
Toen Stefan Peij in 2002 met de eerste versie van het Handboek Corporate Governance kwam, was van een code-Tabaksblat nog geen sprake. Op de golven van achtereenvolgens boekhoudschandalen, aandeelhoudersfocus en een financiële crisis was auteur Peij keer op keer verplicht zijn handboek te herschrijven. In de nu verschenen vierde geheel herziene versie, is minder sprake van een shareholder- en meer van een stakeholderbenadering, is er aandacht voor ‘stewardship’ en een apart hoofdstuk wordt gewijd aan de rol van de bestuurssecretaris.
recensie
Psychologie
10 juni 2011
Sonja van Vuren
Het boek van Yale-psycholoog Paul Bloom over het hoe en waarom van menselijk genot heeft in het Nederlands de titel 'Het geheim van genot' gekregen. Maar de Engelse titel dekt de lading beter: 'How pleasure works'. Er wordt namelijk geen geheim onthuld, maar vrijuit en gefundeerd gefilosofeerd over de oorsprong, uitwerking en bijwerkingen van genot.
interview
Marketing
9 juni 2011
Pierre de Winter
3-5 minuten leestijd
Het in mei 2009 in de Zoo van Antwerpen geboren olifantje Kai-Mook werd een marketingfenomeen dat alleen het Berlijnse ijsbeertje Knut voor zich hoeft te dulden. Het was het resultaat van een minutieus uitgevoerde marketingoperatie, geleid door commercieel directeur van de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpsen, Anja Stas. In het boek Olifantenmarketing vertelt Stas hoe ze ervoor zorgde dat Kai-Mook een ‘love brand’ werd.
recensie
Leiderschap
8 juni 2011
Marianne Eussen
Zonder een handboek te willen zijn, geeft 'Organisatiecoaching in de praktijk' een beeld van het vak organisatiecoaching. De redacteuren Jos van Jaarsveld en Fer van den Boomen laten hierin zien hoe collega-coaches omgaan met de integratie van organisatieadvies en coaching. Briljant is dat ze de roep om een handboek hebben weten te weerstaan. Het boek is nu een goed voorbeeld van organisatiecoaching. Co-creatie, eigenaarschap, lerend vermogen... het zit er allemaal in. Dit besef nam mijn onbevredigend gevoel over het eerste hoofdstuk in één klap weg.
recensie
Algemeen management
8 juni 2011
Peter Vermeulen
Wilt u een eigen zaak beginnen en vooral voor honderd procent zuiver zakendoen? Maar vreest u een businessplan te hebben dat niet rendabel en dus realiseerbaar is? Dan geeft 'Innocent' u een blik achter de schermen van een bijzonder succes dat ook onuitvoerbaar leek. Hierdoor is het een ideaal boek voor iedereen die voor zichzelf wil beginnen.
recensie
Leiderschap
8 juni 2011
Peter de Roode
Hans van der Loo heeft een mooi boek geschreven over zin en betekenisgeving. Het knappe van 'We hebben er zin in!' is dat het de essentie van belangrijke literatuurinzichten weergeeft, waarbij de auteur tegelijkertijd niet nalaat zijn eigen visie op zingeving te vermelden. Het boek is prettig te lezen door de vele anekdotes en praktijkvoorbeelden en last but not least door de onderhoudende schrijfstijl van de auteur.
recensie
Economie
8 juni 2011
Jeroen Ansink
3-4 minuten leestijd
In Alles heeft een prijs laat New York Times-journalist Eduardo Porter zien hoe economische beslissingen in praktisch alle opzichten ons doen en laten bepalen. Daarmee geeft hij een fascinerend inzicht in de prioriteiten van onze samenleving.
recensie
Communicatie en media
8 juni 2011
Peter Vermeulen
4-5 minuten leestijd
Wanneer weet u nu eigenlijk zeker dat de samenvatting op de achterzijde van een boek u daadwerkelijk biedt wat de auteur belooft? Hoe serieus neemt u de door bekende Nederlanders geschreven korte aanbevelingen in een boek, dat juist dit boek absoluut het beste boek is wat zij ooit gelezen hebben? Na het lezen van mijn recensie zult u sneller, makkelijker en eenvoudiger een besluit nemen. Namelijk of 'Verbaal meesterschap' van Remco Claassen uw leven gaat verijken en of de belofte van zowel de auteur als de bekende Nederlanders op waarheid berust zijn.
column
Algemeen management
8 juni 2011
Ralf Knegtmans
1-2 minuten leestijd
Door het economisch herstel in combinatie met een verwachte uittocht van onze ‘baby boomers’ neemt de relevantie van talentidentificatie de komende jaren onevenredig toe. Er zijn tenslotte minder talenten beschikbaar, terwijl deze groep fors meer werk zal moeten verrichten als we onze verzorgingsstaat nog een beetje in tact willen houden. Extra reden dus om niet mis te willen grijpen bij de werving van toekomstige toppers.
recensie
Algemeen management
7 juni 2011
Ger Mouthaan
1-2 minuten leestijd
Ons 'maakbaarheidideaal' van organisaties blijkt een illusie, concludeert Jos Verveen in 'Bullshit management'. Het hele scala van 'doorgeschoten' management- en motivatietools uit de organisatiewetenschappen neemt hij bedreven op de hak. Ook vanuit historisch perspectief is volgens Verveen op geen enkele wetenschappelijk onderbouwde wijze het succes van onze managementtechnieken aan te tonen. Hij heeft met het boek een absolute 'must read' geproduceerd voor ons 'managementjunks'.
recensie
Personeelsmanagement
7 juni 2011
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
De juiste vragen stellen, dat is de kunst van intervisie. Vragen die iemand aan het denken zetten en hem uiteindelijk helpen een adequaat antwoord te vinden op het probleem dat hij heeft ingebracht. In intervisietermen: de centrale vraag. Om goede vragen te kunnen stellen, moet je ze echter wel eerst bedenken en dat blijkt in de praktijk erg moeilijk. Daarom ontwikkelden de ‘architecten in leren’ van het Goudse bureau MHR het Intervisiespel. Het spel wil vooral beginnende deelnemers helpen vaardig(er) te worden in het stellen van goede intervisievragen, zodat een intervisiebijeenkomst daadwerkelijk leidt tot leren van en met elkaar.
interview
Marketing
6 juni 2011
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Internetstrateeg Jim Stolze lanceert in zijn nieuwe boek Uitverkocht! het ADHD-model als alternatief voor het aloude AIDA. AD staat gewoon voor ‘attention deficit’, HD staat in het betoog van Stolze voor hyperdistributie. ‘Aandacht is waar de bedrijven op dit moment mee bezig zouden moeten zijn, vind ik, maar ze stoppen het weg in paragraaf 15.3 van hun marketingplan.’
recensie
Algemeen management
6 juni 2011
Jaap Peters
2-3 minuten leestijd
Om maar met de deur in huis te vallen, 'Iedereen CEO' is een boek dat leest als een trein en het geeft een mooi beeld van de tussentijd waarin we staan op weg naar een connected wereld. Tien hoofdstukken verdeeld over 170 bladzijden. Waar gaat het over en is het een must om te lezen?