OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 763 van 19.536 resultaten
    column
    23 april 2011
    Rob Beltman
    2-3 minuten leestijd
    Het is bijna een oudevrouwenwijsheid dat medewerker- en klanttevredenheid hand in hand gaan. Een medewerker die enthousiast is over het bedrijf waarvoor hij werkt en gemotiveerd omgaat met de middelen die hem of haar ter beschikking staan, is productiever en klantgerichter. 
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    22 april 2011
    Jefte de Bruin
    2-3 minuten leestijd
    Er zijn legio boeken geschreven over succesvol zijn en het bereiken hiervan. Succes als persoon, als organisatie, in processen, in de liefde etcetera. Veel van deze boeken hebben met elkaar gemeen dat zij een normatieve weg beschrijven om hier te komen. 
    recensie
    Internet en social media
    22 april 2011
    Dick Thesingh
    2-3 minuten leestijd
    Facebook, Hyves, LinkedIn, Twitter, Wikipedia, eBay... Het is een zeer kleine greep uit een tegenwoordig haast onuitputtelijke lijst van sociale media die een gemiddelde twaalfjarige op elk willekeurig moment kan opdreunen. Dat er veel met sociale media kan, weet iedereen. Dat je er veel meer mee kunt dan de gemiddelde mens doet, klinkt ook niet vreemd in de oren. Maar dat mensen er slimmer van kunnen worden, dat vraagt een heel andere manier van kijken naar deze media. 'Slimmer' van Clay Shirky gaat over de opkomst van digitale hulpmiddelen en het profijt dat de samenleving ervan kan hebben. Dat is enorm als we de auteur mogen geloven.
    recensie
    Coaching en trainen
    22 april 2011
    Eric van Arendonk
    3-4 minuten leestijd
    'Het groot coachboek' is nogal een Titel voor een boek. Groot is het boek zonder meer, maar is de inhoud ook groots? Tegenwoordig maak ik deel uit van het zogenaamde Career Booster programma en treed ik op als coach voor Young Professionals in het marketingvak. 
    recensie
    Algemeen management
    22 april 2011
    Enrico Sterken
    2-3 minuten leestijd
    In 'Van bovenkamer naar onderbuik' tracht Wilfred Bastiani de kracht van het fenomeen intuïtie aan te tonen. Dat is natuurlijk een zeer interessant thema voor met name die managers die vaak voorbij gaan aan hun intuïtie. Want stel je eens voor dat je geen gebruik meer hoeft te maken van allerlei managementboeken, maar juist meer en meer beslissingen kunt nemen op basis van je intuïtie! Dat scheelt enorm veel tijd en maakt elke manager slagvaardiger. De grote vraag is dan ook of intuïtie wel aan te tonen is. En kun je intuïtie (verder) ontwikkelen?
    recensie
    Mens en maatschappij
    22 april 2011
    Leonard Feis
    2-3 minuten leestijd
    Onlangs is van BNR-presentatoren Paul van Liempt (49) en Paul van Gessel (45) een essaybundel over de babyboomgeneratie verschenen. Het debat over de bijdrage van de babyboomers aan de Nederlandse samenleving moet volgens de auteurs worden aangezwengeld. Een rijke verzameling aan ongezouten, gepeperde en kritische betogen is het resultaat. Een vermakelijk boek, dat je in een ruk uitleest.
    recensie
    Organisatiekunde
    22 april 2011
    Paul Schollaardt
    3-4 minuten leestijd
    'Het doel, een proces van voortdurende verbetering' is inmiddels een klassieker binnen de managementliteratuur. De Israëliër Goldratt voegde in 1986 een belangrijk inzicht toe: de 'theory of constraints'. 
    interview
    Strategisch management
    21 april 2011
    Pierre Spaninks
    6-9 minuten leestijd
    De term zesjescultuur mag dan uit het onderwijs komen, in het bedrijfsleven kunnen ze er ook wat van. Willen de financiers tien procent rendement zien? Dan proberen we daar een beetje in de buurt te komen. Een procentpuntje minder is ook geen ramp. Dan vullen we gewoon wat vacatures niet op, knijpen we onze toeleveranciers nog wat verder af, en voilà: we kunnen weer een jaartje vooruit. Als Leo van de Voort ergens een hekel aan heeft, dan is het wel aan die risicoloze manier van managen. Ondernemen wil hij het niet eens noemen. En voor consultants die daar in meegaan heeft hij al evenmin een goed woord over. Voor hem is ondernemen: tot het gaatje gaan. In zijn boek Nooit meer strategiepijn schetst hij nut en noodzaak van houdbare waardecreatie.
    column
    21 april 2011
    Michel Hoetmer
    2-3 minuten leestijd
    Elke keer wanneer wij iets aan een klant verkopen doen wij hem impliciet of expliciet een belofte. De klant verwacht in de allereerste plaats dat het product of de dienst het ‘doet’. Gelukkig ‘doen’ de meeste producten en diensten het wel. Maar heeft u daarmee de verwachtingen van de klant ingelost? Eigenlijk weten veel bedrijven het niet. Het is regelmatig aanleiding voor een hoop gezeur.
    interview
    Marketing
    21 april 2011
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    We leven in een wereld waarin wij alles wat we willen onder handbereik hebben. Voor ons geluk zijn wij daarom afhankelijk van de dingen die wij nog niet kunnen krijgen, stelt de Zweedse marketingprofessor Micael Dahlén. Zie hier de gedachte achter zijn boek Nextopia, waarin hij uitlegt waarom producten als de iPhone en de iPad al zo populair zijn voordat ze te koop zijn.
    interview
    Advisering
    21 april 2011
    Annegreet van Bergen
    12-17 minuten leestijd
    Léon de Caluwé is inmiddels 35 jaar werkzaam in de veranderkunde, en heeft het vakgebied in die tijd sterk zien veranderen. Toch zegt hij dat zijn manier van werken grotendeels hetzelfde is gebleven. ‘Je moet leren omgaan met de situatie zoals hij zich aan je voordoet. Die houding sluit ook aan bij hoe een veranderkundige zich naar mijn mening moet opstellen.’ Een gesprek over de ontwikkelingen in de veranderkunde, en over Léon de Caluwé’s nieuwe boeken Leren adviseren en Mensen veranderen.
    column
    21 april 2011
    Paul Postma
    3-4 minuten leestijd
    Een van ergste dingen waar het Nederlandse volk onder lijdt is de – zogenoemde – telefoonterreur. Hoe erg kan het leven zijn? Het is een favoriet onderwerp bij verjaarspartijen om elkaar te overtreffen in ergernis, en om triomfantelijk te vertellen hoe men de bellende oplichter een lesje heeft geleerd met een snedig antwoord waar hij niet van terughad. Meestal is het gewoon een student die wat probeert bij te verdienen. Belangrijk deel van de ergernis was dat ‘ze’ altijd bellen voor het eten, tijdens het eten of na het eten. Dan kan ook moeilijk anders, denk ik dan, maar dat argument telt niet.
    recensie
    Algemeen management
    20 april 2011
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    'Hoe komt het dat we het maar niet eens kunnen worden over de vraag wat managers nu eigenlijk precies doen?' Dat is een van de vragen die Mintzberg zijn lezers voorlegt. 'Managing' is een prachtig boek waarin de auteur afrekent met hardnekkige mythes en tegelijkertijd een stevige knipoog geeft aan diverse businessscholen. Zoals we van Mintzberg mochten verwachten, borduurt hij in 'Managing' voort op zijn eerdere inzichten maar weet hij tevens de lezer te verrassen met nieuwe perspectieven, die met name tot stand zijn gekomen door 29 managers elk één dag te observeren.
    recensie
    Algemeen management
    20 april 2011
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    'Hoe komt het dat we het maar niet eens kunnen worden over de vraag wat managers nu eigenlijk precies doen?' Dat is een van de vragen die Mintzberg zijn lezers voorlegt. 'Managing' is een prachtig boek waarin de auteur afrekent met hardnekkige mythes en tegelijkertijd een stevige knipoog geeft aan diverse businessscholen. Zoals we van Mintzberg mochten verwachten, borduurt hij in 'Managing' voort op zijn eerdere inzichten maar weet hij tevens de lezer te verrassen met nieuwe perspectieven, die met name tot stand zijn gekomen door 29 managers elk één dag te observeren.
    recensie
    Verandermanagement
    20 april 2011
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    Een verandermanager moet een professional zijn die aan de buitenwereld kan duidelijk maken waarom hij bepaalde keuzes maakt, wat het verwachte rendement ervan is en hoe het beter of anders had gekund. Aldus Erwin Metselaar, Anton Cozijnsen en Peter van Delft in de volledig herziene editie van hun boek Van weerstand naar veranderbereidheid. Zo ver is de doorsnee verandermanager volgens hen echter nog lang niet en daarom wordt het hoog tijd dat het vakgebied een steviger fundament krijgt. Met de zesde druk van hun succesvolle boek willen zij daartoe een serieuze aanzet geven. Daarin spelen concrete bewijzen en ‘planned-change’ een belangrijke rol.
    recensie
    Algemeen management
    20 april 2011
    Martin van Staveren
    2-3 minuten leestijd
    Het boek 'KAM-management in de praktijk' heeft als ondertitel 'Invulling geven aan eisen en richtlijnen'. Geen titels die het hart gelijk doen overslaan, hoewel de inhoud dat wel zou moeten doen. Het boek behandelt namelijk een fundamenteel organisatorisch vraagstuk: hoe vinden organisaties de juiste weg in het woud van wetten en regels, dat steeds dichter lijkt te worden? De ervaringsdeskundigen Rogier Gerritsen en Olaf van den Berg nemen ons mee dit bos in. Komen we er ook weer uit?
    recensie
    Algemeen management
    20 april 2011
    Ger Mouthaan
    2-3 minuten leestijd
    Het schrijven van een managementboek over samenwerken is geen geringe opgave, immers er zijn al veel titels verschenen, die dit onderwerp uitputtend behandelen. Guus Scholten, Chris Kempen, Wijnand van Lieshout beschrijven hun persoonlijke leer- en groeiproces bij het organiseren en begeleiden van samenwerkingsprocessen. Vooral het derde deel van 'Kristallen van samenwerking' is de moeite waard.
    column
    20 april 2011
    Yousri Mandour
    2-3 minuten leestijd
    Weleens gehoord van FarmVille? Vast wel als u actief bent op Facebook. FarmVille is met meer dan 72 miljoen accounts het meestgespeelde computerspel ter wereld. World of Warcraft is daarmee anno 2011 definitief van de troon gestoten.
    interview
    Projectmanagement
    20 april 2011
    Ben Kuiken
    4-6 minuten leestijd
    Waarom doen we dit eigenlijk? van Michiel van der Molen is een boek over de businesscase als succesfactor voor projecten. En dan bedoelt de auteur niet het lijvige document waarin het project tot in detail staat beschreven, maar een heldere oneliner over het waarom van het project. ‘Een document van twintig pagina’s kun je niet uitdragen.’
    recensie
    Algemeen management
    19 april 2011
    In 'Uit de schaduw van het zorgsysteem-hoe Buurtzorg Nederland zorg organiseert', geeft auteur Annemarie van Dalen op een bevlogen wijze een beschrijving van de sociaal innovatieve wijze van organiseren van Buurtzorg. Brengt zij, zoals de auteur zelf aangeeft, als 'passionate participant' de objectiviteit en de onafhankelijkheid van het onderzoek niet in gevaar?

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden