OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 801 van 19.784 resultaten
    interview
    Algemeen management
    27 augustus 2010
    Joep Schrijvers
    9-12 minuten leestijd
    Hij werkte bij Unilever en werd opgeleid door Tabaksblatt. Ging werken bij Albert Heijn. Stond aan de wieg van panklare groenten en verse kant-en-klaarmaaltijden. Hij zag al eind jaren negentig dat de cijfers van Ahold niet klopten. Ging er daarom weg. Hij werd zzp-er en ontpopte zich als de merkenman van Nederland. A- en B-merken kennen voor hem geen geheimen. Hij wordt veel gevraagd als commentator over de retail en de marketing. Hij schrijft, maakt radio en adviseert. Dit keer bij de boekenkast een van de honderd beste marketeers van Nederland: Paul Moers.
    column
    27 augustus 2010
    Ralf Knegtmans
    2-3 minuten leestijd
    Pas geleden sprak ik met de vrouwelijke chairman van Xerox over leiderschap & diversiteit. In Norwalk, vlak boven New York, legt Anne Mulcahy (57) uit hoe zij het bedrijf tien jaar geleden van een dreigend faillissement moest redden.
    interview
    Algemeen management
    27 augustus 2010
    Paul Groothengel
    4-6 minuten leestijd
    Met haar vorige boek Hoe krijg je ze mee? won ze een paar jaar geleden de GIDS-prijs. Nu komt veranderkundig adviseur Annemarie Mars met Jongleren met loyaliteiten, een handleiding voor middenmanagers die optimaal in balans willen blijven.
    recensie
    Leiderschap
    26 augustus 2010
    Corella Slob
    Alweer even geleden las ik 'Hostmanship' van Jan Gunnarsson en Olle Blohm en werd ik positief verrast. Achter deze titel verwachtte ik niet zoveel sub-onderwerpen aan te treffen waardoor hostmanship tot uitdrukking komt, maar die waren er beslist wel. Vanuit mijn achtergrond van personeel & organisatie is bewustzijn hiervan belangrijk en, gezien mijn aandeel in het opbouwen of samenstellen van teams, ook behoorlijk noodzakelijk. Welke mensen hebben het in zich om hostmanship waar te maken? Het heeft niet zoveel met intelligentie te maken als wel met een mentaliteit en oprechte belangstelling voor de wensen en behoeften van een klant. Als dat is aangevuld met kennis van de producten of diensten ben je al redelijk op weg. Mits je maar de klant als uitgangspunt blijft houden en niet die producten of diensten.
    recensie
    Leiderschap
    26 augustus 2010
    Corella Slob
    1-2 minuten leestijd
    Hij is gefascineerd door het vinden van het antwoord op de vraag 'waarom doen mensen wat ze doen', vertelt Peter van Lonkhuyzen in het voorwoord. Mijn interesse in 'Taboe: macht' kwam voort uit mijn allergie voor hiërarchie en, daarmee soms samenhangend, machtsmisbruik of 'zonnekoning(in)'-gedrag. Het laatste heb ik persoonlijk meegemaakt dus ik was geïnteresseerd in een mogelijke verklaring.
    recensie
    Internet en social media
    26 augustus 2010
    Rob van Nes
    Hoe ongelukkig kun je een boek beginnen? De eerste 12 pagina's bevatten niet minder dan 50 recensies van een boek waaraan je op dat moment nog moet beginnen. Van één of enkele citaten van beschouwingen uit gerenommeerde dagbladen of vaktijdschriften ben ik wel gecharmeerd, maar op zoveel zelfgepubliceerde vleierij zit ik als lezer echt niet te wachten. Bovendien creëer je op deze manier een zodanig verwachtingspatroon dat het uiteindelijk alleen maar tegen kan vallen. En dat deed het ook.
    recensie
    Internet en social media
    26 augustus 2010
    Daniëlle de Jonge
    Het online netwerk van LinkedIn groeit als kool. Steeds meer mensen registreren zich en leggen contacten met verschillende mensen die ze kennen. Voormalige collega's, oud-studiegenoten, leveranciers en klanten, de mails om met elkaar gelinkt te worden gaan over en weer. Er komt een fraaie foto bij, werkervaring staat ingevuld, misschien zelfs wat aanbevelingen van zakenpartners en we worden lid van een aantal online-groepen. En dan? Afwachten tot de opdrachten vanzelf komen of is het gewoon leuk om tientallen of zelfs honderden LinkedIn connecties te hebben? Velen weten nog niet precies hoe ze succesvol met dit online netwerk om kunnen gaan. Jan Vermeiren, netwerkcoach in optima forma, schreef daarom 'Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken', boordevol tips om effectief online te netwerken.
    recensie
    Internet en social media
    26 augustus 2010
    Perry Oostrum
    Het hebben van een netwerk - in wat voor tijden dan ook - heeft nog nooit iemand gehinderd. En de technische middelen via internet hebben het ons alleen maar makkelijker gemaakt. Althans, zo leek het. Tot we door de bomen het bos niet meer zagen en de Plaxo's, Facebooks en LinkedIns uit de grond spoten. Voor veel serieuze gebruikers van sociale netwerken is laatstgenoemde, LinkedIn, nog altijd het meest gebruikte. Ikzelf ben toch echt al een tijdje actief op LinkedIn, maar heb mijzelf nimmer de tijd gegund alle mogelijkheden eens goed te ontdekken. Jan Vermeiren helpt hierbij, met zijn uiterst praktische boek 'Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken'.
    recensie
    Coaching en trainen
    26 augustus 2010
    José Otte
    3-4 minuten leestijd
    Marty Brounstein laat managers de voordelen zien van coachen boven traditioneel management. Coachen wordt gezien als een hulpmiddel om het functioneren van medewerkers te verbeteren en hun vaardigheden en mogelijkheden te ontwikkelen. Daarmee is 'Coachen voor dummies' dus geen boek voor coaches maar voor managers.
    interview
    Leiderschap
    25 augustus 2010
    Jeroen Ansink
    10-14 minuten leestijd
    In ‘Lift’ analyseert de Amerikaanse hoogleraar Robert Quinn een psychologische toestand waarin iemand niet alleen zichzelf, maar ook zijn of haar omgeving naar een hoger plan tilt. Voorwaarde is dat de persoon in kwestie tegelijkertijd zowel resultaatgericht is, geleid wordt door innerlijke kracht, gefocust is op anderen, en open staat voor feedback. ‘Het bereiken van‘lift’ is niet gemakkelijk, maar organisaties presteren er significant beter door.’
    interview
    Werk en loopbaan
    25 augustus 2010
    Pierre Spaninks
    7-9 minuten leestijd
    Een handleiding om gelukkig te worden, wil Marc Schabracq zijn boek ‘Wat nu?’ niet noemen. Hij ziet het eerder als een uitnodiging om je leven en jezelf onder de loep te nemen. ‘Wie ben je eigenlijk, wat wil je nu werkelijk, en wat houdt je tegen? Wat zou je nodig hebben om gelukkig te zijn?’
    interview
    Algemeen management
    25 augustus 2010
    Hans van der Klis
    9-13 minuten leestijd
    Soms is troost bieden belangrijker dan oplossingen aandragen, is de overtuiging van managementadviseur Jeroen Busscher. In zijn nieuwe boek ‘Troost voor werkende mensen’ onderzoekt hij het lijden op de werkvloer en biedt hij troost. ‘Ik heb van nature de neiging mij overal mee te bemoeien, dus moest ik mij tijdens het schrijven steeds inhouden. Maar het was een goede oefening om meer vertrouwen te hebben in anderen. Als adviseur bied ik altijd mijn oplossing, maar je zult het zelf moeten doen. In die zin heeft dit mij geholpen een betere consultant te worden.’
    recensie
    Verandermanagement
    25 augustus 2010
    Edwin Voors
    Na hun succesvolle boek 'Made to Stick' ('De plakfactor') komen Chip Heath & Dan Heath wederom met een bestseller: 'Switch'. De gebroeders Heath geven in dit boek aan vanuit welke invalshoeken je tot een verandering in het gedrag van mensen kunt komen.
    recensie
    Verandermanagement
    25 augustus 2010
    Edwin Voors
    6-9 minuten leestijd
    Na hun succesvolle boek 'Made to Stick' ('De plakfactor') komen Chip Heath & Dan Heath wederom met een bestseller: 'Switch'. De gebroeders Heath geven in dit boek aan vanuit welke invalshoeken je tot een verandering in het gedrag van mensen kunt komen.
    recensie
    Algemeen management
    25 augustus 2010
    Peter van der Wel
    De auteur van 'Worldshift 2012' is Ervin Laszlo, een voormalig muzikaal wonderkind, voormalig hoogleraar in de filosofie, in de systeemtheorie en de futurologie en oprichter van verschillende denktanks. Alsof dat nog niet genoeg werd hij in 2004 en 2005 voorgedragen voor de Nobelprijs voor de Vrede en schreef hij vele boeken die zijn vertaald in vele talen. Laszlo is dus duidelijk niet de eerste de beste. Maar waarom schreef hij dit boek? Wat vertelt hij hier wat we niet al lang wisten?
    recensie
    Leiderschap
    25 augustus 2010
    Ben Kuiken
    1-2 minuten leestijd
    Soms is het beter om even helemaal niets te doen, om even niet in te grijpen. Moeilijk, voor managers, die graag willen sturen en handelen. Het boek Jeukende handen? Stop ze in je zakken! is een hartgrondig pleidooi om minder te gaan managen. Een inspirerend en praktisch boek. Alleen jammer van die titel!
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    24 augustus 2010
    Carla Verwijs
    E-mail is een zegen en een vloek tegelijk. Het is handig voor snelle communicatie. Maar als iemand per dag 200 e-mails ontvangt, met de verwachting dat er snel wordt gereageerd, kan hij of zij e-mail als stressvol ervaren. Bovendien gaat beantwoorden van al die e-mail ten koste van de productiviteit. John Freeman beschrijft in 'De terreur van e-mail' hoe deze 'elektronische zenuwtrek' is uitgegroeid tot een verslavend medium dat ons dagritme bepaalt en soms alle remmen los lijkt te gooien. Hij pleit dan ook voor een andere aanpak: vertraging.
    recensie
    Reclame en verkoop
    23 augustus 2010
    Paul Hassels Mönning
    Op geheel eigen wijze bekijkt Michel Hoetmer de salesprofessie van diverse kanten. In 'De 49 gevaarlijkste verkoopmythen' slaagt hij er in om diverse verkoopmythen te ontkrachten danwel tenminste te nuanceren. Tegelijkertijd haast hij zich geen nieuwe verkoopmythe te lanceren: 'verkopen was en is gewoon hard werken'. Dit prettig leesbare boek is bedoeld voor iedereen die in de 'overtuigingsbusiness' zit.
    recensie
    Reclame en verkoop
    23 augustus 2010
    Erik de Vries
    2-3 minuten leestijd
    In De 49 Gevaarlijkste Verkoopmythen. Hoe je ze kunt herkennen en voorkomen trekt Michel Hoetmer ten strijde tegen de fabeltjes en bakerpraatjes uit de verkoopwereld. Zijn vijand, als we de metafoor nog even aanhouden, is hardnekkig, want onzichtbaar. Uit het boek komt naar voren dat veel in verkoopland gaat omdat het nu eenmaal zo gaat.
    interview
    Non-profit
    20 augustus 2010
    Bert Peene
    7-9 minuten leestijd
    Dolf van den Berg doet er niet geheimzinnig over wat hij van bestuurders en leidinggevenden in het onderwijs vindt: ze zijn zelfgenoegzaam, regelneven pur sang en slagen er mede daardoor steeds weer in innovaties om zeep te helpen. In zijn boek Onderwijsinnovatie: geen verzegelde lippen meer legt hij uit wat er precies mis is. De conclusies zijn hard: onderwijskwaliteit dreigt aan bureaucratie ten onder te gaan en veel docenten zijn van hun beroep vervreemd geraakt. Maar er zijn ook woorden van troost: het kán anders.

      Personen

        Trefwoorden