OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 839 van 19.761 resultaten
recensie
Strategisch management
2 november 2009
Karen Hunte
1-2 minuten leestijd
Toen ik in de trein 'Doorbraak' vol interesse zat te lezen, sprak mijn onbekende buurman mij aan. 'Geloof jij 'echt 'wat je daarin leest?' Dat deed me wel kritisch nadenken over managementboeken. Is dit weer een hype of kun je er daadwerkelijk wat mee? 'Doorbraak' is gebaseerd op een vijfjarig onderzoek onder 7.000 bedrijven om te achterhalen hoe het komt dat sommige bedrijven wel veranderen in toppresteerders en anderen niet. Om toppresteerder te worden, moet je als bedrijf doorbreken. Keith McFarland beschrijft zes uitgangspunten voor het bereiken van een doorbraak.
recensie
Non-profit
2 november 2009
Martin van 't Klooster
Voor wie echt bezorgd is over hoe Nederland wordt geregeerd en wat er moet gebeuren om dat te verbeteren heeft de NRC de artikelen van Marc Chavannes samengevat in 'Niemand regeert'. Als correspondent in eigen land beschrijft Chavannes de Nederlandse 'marktstaat' en wat verzelfstandigde uitvoeringorganen doen of juist nalaten ('regeren is vooruitschuiven'). Maar hij schildert ook wat u als burger kunt doen om ons land werkelijk vooruit te helpen.
recensie
Leiderschap
2 november 2009
Linda Huijsmans
2-3 minuten leestijd
Waarom krijg ik die promotie niet terwijl ik de beste kandidaat ben? Waarom luistert niemand naar mijn ideeën? Hoe word ik eigenlijk commissaris? Mirella Visser merkte dat bij ambitieuze vrouwen over de hele wereld in grote lijnen dezelfde vragen leven. En schreef er een boek over: De zijderoute naar de top.
recensie
2 november 2009
Chanel Peek en Elke Verstralen
4-5 minuten leestijd
Heel zachtjes begon iemand die in de trein achter ons zat te lachen. Toen we op onze weg naar de uitgang de 'grinniker' passeerden, snapten we de oorzaak van het gelach. De persoon in kwestie las 'Taal is zeg maar echt mijn ding' van Paulien Cornelisse.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
2 november 2009
Ilja Jacobs
2-3 minuten leestijd
Allerlei gebeurtenissen in uw omgeving zorgen ervoor dat u regelmatig met veranderingen geconfronteerd wordt. Hoe u met die verandering omgaat, bepaalt voor een groot deel of u die veranderingen als positief of negatief ervaart. In zijn boek 'Veranderen doe je zelf!' legt Tony Buzan uit hoe u een zo positief mogelijk resultaat uit veranderingen kunt halen. Alhoewel ik de achterliggende theorie begrijp, was dit boek voor mij niet echt een eye-opener. Hoewel het prettig leest en duidelijk is, vind ik het vooral een ander jasje voor de theorie over hoe om te gaan met veranderingen en er zoveel mogelijk uit te halen.
interview
Persoonlijke effectiviteit
2 november 2009
Annegreet van Bergen
3-5 minuten leestijd
Lichaamstaalexpert Frank van Marwijk schreef na Manipuleren kun je leren een tweede boek over manipuleren: Manipuleren op je werk, met de niets verhullende ondertitel ‘Hoe je collega’s, bazen en medewerkers naar je hand kunt zetten’. Een boek waarin hij aan de hand van concrete voorbeelden laat zien wat je met manipulatie op de werkvloer teweeg kunt brengen.
interview
Verandermanagement
1 november 2009
Eline Crijns
9-13 minuten leestijd
Steven ten Have laat zich niet makkelijk in een hokje stoppen. Een poging daartoe leidt tot de kwalificaties jong, onverschrokken, serieus, ambitieus, sportief, toegewijd vader en maatschappelijk betrokken.
column
1 november 2009
Jaap Boonstra
4-5 minuten leestijd
In september ben ik weer begonnen met lesgeven aan de universiteit. Altijd een feest, omdat het inspirerend is om met studenten te werken. Maar ook altijd verrassend.
interview
Verandermanagement
1 november 2009
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Organisatiecultuur is een lastig onderwerp en cultuurverandering al helemaal. Want wat maakt nou eigenlijk de cultuur uit van een organisatie en hoe krijg je daar greep op? Organisatiefilosoof Rob van Es maakt de stand op van dertig jaar sleutelen aan normen, waarden en gedrag. Om ten slotte uit te komen op een perspectief waarin het begrip ‘leren’ centraal staat.
interview
Algemeen management
1 november 2009
Rob Hartgers
6-9 minuten leestijd
Nederland moet ondernemender worden, vindt Leen Zevenbergen. Met zijn nieuwe boek ‘t Is groen! probeert hij de lezers aan te zetten tot actie. ‘Soms moet je mensen bij de hand nemen.’
column
1 november 2009
Justin van Lopik
4-5 minuten leestijd
Wat is de emotionele waarde van een familiebedrijf? Volgens de literatuur bereken je die door het verschil te nemen tussen de objectief bepaalde financiële waarde en de uiteindelijk betaalde prijs. Emotionele waarde is dus een vorm van toegevoegde waarde. Hoewel niet altijd zichtbaar, kan die emotionele waarde wel degelijk een leidraad vormen voor de strategie.
interview
Algemeen management
1 november 2009
Hans van der Klis
8-12 minuten leestijd
Er is een groot verschil tussen managen en organiseren, betogen organisatieadviseur Jaap Peters en Hester Heringa in hun nieuwe boek Bij welke reorganisatie werk jij? Het kan best zijn dat managers aan hun doelstellingen voldoen, maar hun organisatie toch niet vooruit helpen, schrijven ze. Peters is bekend van zijn bestseller Intensieve menshouderij en is een van de initiatiefnemers van Slow Management.
interview
Marketing
1 november 2009
Pierre Spaninks
12-16 minuten leestijd
Wie bepaalt de koers van de onderneming vandaag de dag? Is de positie van de bollebozen van strategie overgenomen door de jongens en meisjes van marketing? Zijn het tegenwoordig de mensen van finance die de touwtjes in handen hebben? Of dansen die ook alleen maar naar de pijpen van de grote investeerders? ‘Management & Literatuur peilde de mening van drie deskundigen: Rudy Moenaert, Hans Strikwerda, en Fred Wiersema.
column
1 november 2009
Rob Beltman
2-3 minuten leestijd
Voelt u zich al klant bij uw huisarts? Ik wel! Tenminste, soms... Ik werd me laatst plots bewust van de grote omslag die de laatste jaren heeft plaatsgevonden in zorgland.
recensie
Juridisch
30 oktober 2009
Ton Horrevorts
2-3 minuten leestijd
Een rechtstaat kan niet zonder verantwoording. Alle organisaties die op enigerlei wijze belast zijn met publiek gezag horen zich te verantwoorden voor hun handelen. In de praktijk blijkt verantwoording heel lastig te zijn. Door de bank genomen is de belangstelling voor dit onderwerp gering. Maar als er ook maar iets mis gaat, staat iedereen om het hardst te roepen om duidelijke verantwoording, het liefst met barbertjes die worden gehangen. Hoe ingewikkeld verantwoording is, wordt duidelijk uit het 'Handboek publieke verantwoording' onder redactie van Mark Bovens en Thomas Schillemans.
recensie
Leiderschap
30 oktober 2009
Ilja Jacobs
2-3 minuten leestijd
Hoe maakt u moeilijke thema's op het werk bespreekbaar? Hoe ontdekt u wat er leeft onder uw personeel als het gaat over wat nog grappig is en wat beledigend is? Hiervoor heeft Christien Smit nu een eenvoudig spel ontwikkeld. 'Kleur bekennen' gaat over wat mensen gewenst en ongewenst gedrag vinden op de werkvloer.
recensie
Personeelsmanagement
30 oktober 2009
Peter van den Boom
Een ambitieus boek, 'De praktijk van internationaal HR-management'. Het wil een integrale beschrijving presenteren bij reorganisatie, fusies en overnames in een internationale context. In die presentatie willen Alain Camonier, Pieter van Gent en Henk Verhoek geen recepten geven maar wel inspelen op de behoefte van alle stakeholders. In vier fasen nemen ze de HR-professionals en lijnmanagers mee om HR-kernthema's te selecteren voor de eigen werkpraktijk. De menselijke factor is naar hun idee cruciaal voor het slagen van grootscheepse veranderingen. Helaas krijgt aantal belangrijke thema's te weinig aandacht.
interview
Algemeen management
30 oktober 2009
Linda Huijsmans
4-6 minuten leestijd
Fons van Dyck is directeur van het Vlaamse Think/BBDO en schrijver van het bekroonde boek Het merk mens. Eind 2007 merkte hij dat er een omslag gaande was in de tijdgeest. De energieprijzen bereikten recordhoogten en de dagelijkse boodschappen werden duurder. Consumenten gingen bezuinigen, maar bleven wél geld uitgeven aan biologische en ecologische producten. Dat fascineerde Van Dyck en hij wilde het fijne weten van dit consumentengedrag. Over de gevolgen van de crisis en de manier waarop die ons leven verandert schreef hij De kracht van wit.
recensie
Algemeen management
30 oktober 2009
Jan Jacob Bos
Veel boeken over duurzaam en verantwoord ondernemen bevatten een uitgebreid betoog over hoe slecht het gaat met de aarde. Zit u daar niet op te wachten, maar wilt u gewoon in uw eigen organisatie aan de slag en verantwoord gaan ondernemen? Dan is 'Verantwoord ondernemen door bedrijven' een praktisch boekje voor u.
recensie
Marketing
30 oktober 2009
Eric van Arendonk
Tijdens mijn zoektocht naar meer kennis op het gebied van merken bouwen heb ik al menig boek gelezen hierover. Nu was ik heel specifiek op zoek naar meer informatie omtrent het creëren van een persoonlijkheid van je merk. Meer de emotionele dan de functionele kant. Ik was op het spoor gekomen van de zogenaamde archetypen, persoonlijkheidskenmerken die je ook aan merken kunt koppelen. En toen kreeg ik dit boek in handen 'Brand prototyping - Developing meanful brands', dat is nog eens een statement op de kaft van het boek. Enigszins ongeloofwaardig bekeek ik het boekje.