OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 893 van 19.520 resultaten
    recensie
    Algemeen management
    14 juli 2008
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    Televisieseries als The Office en Jiskefet vonden hun grootste fans onder de kantoorwerkers die zij afzeken. 'Goeiesmorgens' weerklonk de groet van Juffrouw Jannie jarenlang door de Nederlandse kantoortuinen. De paradox dat juist de witteboordenwerkers deze persiflage omarmden, tekent de haat-liefdeverhouding die zij met hun werk hebben.
    interview
    Economie
    14 juli 2008
    Ben Kuiken
    8-11 minuten leestijd
    Wat hebben graaiende topmanagers gemeen met achterstandswijken? In De economie van de eer verbindt socioloog en filosoof Dick Pels beide vraagstukken door het principe van de meritocratie. Maar hoeveel geld is een prestatie waard, en waar is de eer gebleven? "Het gaat me nu allemaal wat te veel over geld."
    recensie
    Non-profit
    11 juli 2008
    Peter Vermeulen
    3-4 minuten leestijd
    Kostprijzen staat in Nederlandse ziekenhuizen steeds vaker structureel op de agenda. De invoering van de diagnosebehandelingcombinaties (DBC's) is de belangrijkste aanleiding. Ziekenhuizen en zorgverzekeraars krijgen voor het eerst in de geschiedenis de gelegenheid om vrije prijsafspraken te maken over de te leveren zorg. 
    recensie
    Verandermanagement
    11 juli 2008
    Friso van Abbema
    2-3 minuten leestijd
    De boodschap van 'Slow Change' met als ondertitel 'versneller van sociale innovatie' van Frank Verschuur is dat managers beter moeten leren begrijpen wat de wezenlijke problemen in de organisatie zijn. Daarbij gaat het vooral om problemen in het gedrag van medewerkers als gevolg van blokkades in de organisatiestructuur.
    achtergrond
    Economie
    11 juli 2008
    Dick Pels
    5-6 minuten leestijd
    De wereldregering waarvan denkers als Dante, Kant, Einstein en Gandhi droomden is in onze tijd werkelijkheid geworden. Maar niet op de gedroomde manier. Zij is vrijwel onzichtbaar, wordt niet democratisch gekozen en staat in dienst van de macht en het prestige van het grote geld. Het is een grenzeloze elite, een club zonder land, die een nieuw soort macht uitoefent over nationale staten.
    recensie
    Leiderschap
    10 juli 2008
    Eric van Arendonk
    'Leiders van vandaag - lessen voor morgen' is vooral leuk en verrassend en leest vlot weg. De kleine 140 pagina's zijn ruim opgezet. Besteed er twee uur van uw tijd aan en u slaat het weer dicht. Het is dan ook terecht, zoals Wouter Hart en Harry Sonnenschein het zelf omschrijven, een 'boekje'. Een boekje in meerdere betekenissen, maar daarom niet minder waardevol.
    interview
    Algemeen management
    10 juli 2008
    Hans van der Klis
    3-5 minuten leestijd
    Uitgeverij Het Spectrum heeft de twee klassiekers van Frans Krips, 50 manieren om dwars te liggen (1985) en 50 manieren om een klant kwijt te raken (1990), opnieuw uitgebracht. Krips heeft de boeken aangepast aan de moderne tijd, maar hoefde niet veel wijzigingen door te voeren. 'Aan een klassieker moet je niet te veel veranderen', zegt Krips.
    recensie
    Marketing
    9 juli 2008
    Peter Vermeulen
    3-4 minuten leestijd
    Hoe voegen marketeers waarde toe aan een bedrijf en hoe kan deze waarde worden vermeerderd? 'De hele dag bestaat uit keuzes maken. Dit gebeurt op basis van emotie, vertrouwen of ervaring. De sleutel tot succes worden steeds meer bepaalt door de marketeers van een bedrijf. Wat is het geheim om een product zo te maken en in de markt te zetten dat het de schappen uitvliegt of een rage wordt. 'Marketing' van de hoogleraren marketing Michael Solomon, Greg Marshall en Elnora Stuart is geschreven voor studenten die marketeer willen worden en voor degene die interesse hebben in marketing.
    recensie
    Marketing
    9 juli 2008
    Peter Vermeulen
    3-4 minuten leestijd
    Hoe voegen marketeers waarde toe aan een bedrijf en hoe kan deze waarde worden vermeerderd? 'De hele dag bestaat uit keuzes maken. Dit gebeurt op basis van emotie, vertrouwen of ervaring. De sleutel tot succes worden steeds meer bepaalt door de marketeers van een bedrijf. Wat is het geheim om een product zo te maken en in de markt te zetten dat het de schappen uitvliegt of een rage wordt. 'Marketing' van de hoogleraren marketing Michael Solomon, Greg Marshall en Elnora Stuart is geschreven voor studenten die marketeer willen worden en voor degene die interesse hebben in marketing.
    recensie
    Reclame en verkoop
    9 juli 2008
    Daniëlle de Jonge
    Opvallen op eigen wijze. Is dat niet wat we allemaal willen bij onze (potentiële) klanten? Producten en diensten zijn niet het enige wat we te bieden hebben - daarvan zijn al zo veel aanbieders. Dus zoeken we naar creatieve oplossingen om net wat meer aandacht te trekken bij de klant. Rob Snoeijen heeft 101 ideeën uitgewerkt in 'Verras de klant!'. Sommige zo eenvoudig dat je je afvraagt 'waarom doe ik dit nog niet?', andere vragen om wat meer inzet en durf. Typisch zo'n boek dat u niet één keer maar misschien wel honderd-en-een keer leest. Want er staan zoveel tips en ideeën in dat u er jaren mee vooruit kunt. Laat u inspireren!
    recensie
    Personeelsmanagement
    9 juli 2008
    Leonie Linssen
    2-3 minuten leestijd
    Bent u op zoek is naar een wetenschappelijke benadering van gezond arbeidsbeleid? Wanneer u ook nog houdt van het ontleden van lange ingewikkelde zinnen en onduidelijke conclusies, moet u 'Gezond arbeidsbeleid' beslist lezen. Wie zoekt naar nieuwe inzichten en ontwikkelingen op het gebied van verzuimpreventie en reïntegratiemogelijkheden, vindt deze hier en daar ook, vooral in de tweede helft van het boek.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    9 juli 2008
    Peter Vermeulen
    2-3 minuten leestijd
    De tijd dat dikke rapporten indruk maakten, is voorbij. Niemand heeft meer tijd om zich door lange epistels te worstelen. Het zakenleven, managers, Raden van Bestuur, maar ook klanten hebben nog maar één wens: teksten moeten kort en efficiënt zijn. Liefst op één A4. En dan nog doelgericht, dus helder en overtuigend. Wilt u ook beter uw lezers kunnen overtuigen op één A4, maar denkt u dat dit een utopie is? Met 'Overtuigen op één A4' proberen Michiel Boswinkel en Joep Jaspers u door middel van 126 A5-jes ervan te overtuigen dat dit geen onmogelijke opgave is.
    nieuws
    Algemeen management
    8 juli 2008
    Hans van der Klis
    5-6 minuten leestijd
    Het is hommeles bij krantenconcern Wegener. Een reorganisatie met als doel het rendement op te voeren tot twintig procent is als gevolg van de grote actiebereidheid onder journalisten en andere werknemers in de ijskast gezet. De uitgever van regionale kranten lijkt zich al net zo slecht te willen voegen naar zijn Britse meerderheidsaandeelhouder als PCM.
    recensie
    Organisatiekunde
    8 juli 2008
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    ‘Wat de bestseller Good to Great van Jim Collins deed voor snelgroeiende bedrijven, doet Maak van je bedrijf een toporganisatie! voor high performance organisaties.’ Wie een dergelijke claim op de kaft van zijn boek durft te zetten, wekt hoge verwachtingen. Kan André de Waal die ook waarmaken?
    column
    7 juli 2008
    Jaap Boonstra
    3-4 minuten leestijd
    Hoe gemakkelijk trap je tijdens veranderprocessen niet in de valkuil om een probleem van anderen over te nemen. Dat is fataal als die anderen het topmanagement zijn.
    interview
    7 juli 2008
    Annegreet van Bergen
    9-13 minuten leestijd
    Meer persoonlijke vrijheid. Veel economische groei. Toch zijn veel Chinezen niet gelukkig met wat er de laatste dertig jaar in hun land gebeurde. Want niet de besten werden rijk, maar de mensen met de beste contacten met de communistische partij. Garrie van Pinxteren, onder meer China-correspondente bij de NOS, schreef een beklemmend boek over het land waar ze nu al 25 jaar regelmatig komt.
    achtergrond
    Algemeen management
    4 juli 2008
    Steven de Jong
    5-6 minuten leestijd
    Kin omhoog, blik op oneindig, wit achtergrondlicht. Op zijn website oogt Barack Obama als een Messias, een verlosser, en - in politiekere termen - een Leider met Visie. "I'm asking you to believe", vraagt hij de bezoeker. In wat dan? "Real change!"
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    4 juli 2008
    Ben Kuiken
    1-2 minuten leestijd
    Het boek De wil om te winnen van Hein Vergeer is hooguit interessant voor sportfanaten, niet voor managers. Helaas ontstijgen de lessen van deze voormalige topschaatser zelden het niveau van tegeltjeswijsheden.
    recensie
    Algemeen management
    4 juli 2008
    Pierre Pieterse
    8-11 minuten leestijd
    In 2004 verscheen het boek Intensieve menshouderij van Jaap Peters. Een boek dat van meet af aan net zulke enthousiaste aanhangers had als even felle tegenstanders. Alleen dat al is een reden om te kunnen spreken van een ‘Hollandse Klassieker’, zelden was er sprake van zo weinig polderen achter de dijken. Belangrijker is natuurlijk de inhoud: waar bij verschijnen nog met enig recht kon worden geschamperd dat Peters wel erg chargeerde, daar blijkt nu, vier jaar later, dat er eerder sprake is geweest van een zeer vooruitziende blik. Tijd dus voor een korte terugblik!
    recensie
    Projectmanagement
    2 juli 2008
    Mark Murkes
    Dat projectmanagers gevangen zitten in een web van Excel sheets, flowcharts en matrices, is algemeen bekend. Hierbij is altijd het gevaar aanwezig dat de bezieling met het project op de tweede plaats komt. Zolang het proces maar gevolgd wordt, lijkt er niets aan de hand. Dat dit proces creativiteit en flexibiliteit niet ondersteunt, is van ondergeschikt belang. Nicoline Mulder en Fokke Wijnstra proberen met 'De kleine prinses' een andere kijk te geven op het managen van projecten. Daarbij schuwen ze het niet om kritische, en soms pijnlijke, vragen te stellen.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden