OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 895 van 19.521 resultaten
nieuws
Leiderschap
26 juni 2008
Ben Kuiken
3-4 minuten leestijd
Uitgeverij Business Contact had de jaarlijkse zomerborrel aangegrepen voor de presentatie van het boek De weg van de leider, over de Dalai Lama. Er werden mooie woorden gesproken, en ook nog een klein beetje gewerkt.
recensie
Economie
25 juni 2008
Dick Pels
4-6 minuten leestijd
Het is snel gegaan, en gaat steeds sneller. In de vorige eeuw was het Nederlandse bedrijfsleven nog vooral regionaal georiënteerd. Pas in de jaren zestig ontstond er zoiets als een nationale economische elite. Veertig jaar later bevindt de NV Nederland zich definitief in de greep van de internationalisering.
nieuws
25 juni 2008
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Vandaag beginnen de twee weken van het luisterboek. Door de Week van het Luisterboek dit keer in de zomer te houden, sluit de organisatie aan bij de hogere verkoopcijfers in de vakantietijd. Vermoedelijk omdat veel mensen op weg naar het zuiden liever naar een boek ‘luisteren’ dan naar de ‘buitenlandse’ radio.
recensie
Marketing
25 juni 2008
Ellen Verhoef
2-3 minuten leestijd
'Generatie Einstein. slimmer, sneller, socialer.' Een prikkelende en uitdagende titel voor een boek waarvan ik de eerste twee pagina's zeker tien keer heb gelezen. Waarschijnlijk omdat ik mezelf erin herken. Soms ben ik generatie X, maar meestal herken ik mezelf volledig in generatie Einstein.
nieuws
Economie
25 juni 2008
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Moet er eigenlijk rente berekend worden op het totaalbudget van de 'War of Terror', zoals die op dit moment door de Verenigde Staten in Irak wordt uitgevochten? Nobelprijswinnaar Joseph Stiglitz schreef een verbijsterend boek over een oorlog die op de pof wordt gevoerd. Maandagavond gaf hij in De Balie tekst en uitleg.
recensie
Marketing
24 juni 2008
Hannah Boven
3-4 minuten leestijd
Het verzamelwerk 'Klanten zijn eigenlijk nét mensen!' van Jos Burgers vormt een antwoord op de vele vragen die rondom de bejegening van klanten bestaan. Herkenbare situaties worden op komische en eenvoudige wijze beschreven en de lessen worden per column keurig in een drietal eye-openers opgesomd.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 juni 2008
Arjan Hovinga
2-3 minuten leestijd
De creative director van JWT, een gerenommeerd reclameadviesbureau, raakt aan lager wal, besluit bij Starbucks te gaan werken en wordt gelukkig. Dit is in het heel kort de outline van het boek 'Hoe Starbucks mijn redding werd'. Het is de autobiografie van Michael Gates Gill, tot voorheen behorend tot de blanke rijke bovenklasse van New York, 'afgezakt' naar een baan als barista (winkelmedewerker) bij de bekende koffieketen.
recensie
Algemeen management
24 juni 2008
Tineke Dijkstra
Ondernemen is een straatfeest, zegt Pim van den Berg. In zijn gelijknamige boek legt hij uit wat hij daarmee bedoelt. Hij vertelt dat het belangrijk is om als ondernemer in daadwerkelijk contact te staan met je klant en zo 'te begrijpen wat er nu in het heden gebeurt, de kansen voor de toekomst [te] zien en daar vervolgens naar [te] handelen.' De grote ondernemer zal meer moeite hebben om er achter te komen wat er bij zijn klanten leeft. Van den Berg gaat voor hem de straat op om de gebeurtenissen op straat vast te leggen met zijn fotocamera. Vervolgens haalt Van den Berg uit dit beeldmateriaal de kern van wat hij waarneemt. Deze methode, die Van den Berg in zijn boek veelal weergeeft met prachtig beeldmateriaal, noemt hij 'straat-o-logie'. Met 'Ondernemen in een straatfeest' hoopt hij zijn lezer te inspireren tot het beoefenen van straat-o-logie.
nieuws
Leiderschap
24 juni 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Een mea culpa van Intermediair na de schuiver van vorige week kwam er niet, wel een coverartikel waarin de parallel tussen sportcoach en manager nog eens verder werd uitgediept. Weggeman vindt het allemaal maar onzin, maar blijkt over een vooruitziende blik te beschikken.
recensie
Organisatiekunde
24 juni 2008
Carolien de Monchy
Dit boek beschrijft vijf pijlers die topmanagers nodig hebben om een 'high performance organisatie' (HPO) te bouwen. André de Waal baseert zijn overzicht op een uitgebreid onderzoek; hij pretendeert met dit boek een werkelijk alomvattend recept te leveren. Met enige scepsis begon ik eraan, vanuit een gezond wantrouwen tegen de al te eenvoudige how-to-be-succesful benadering. 'Maak van je bedrijf een toporganisatie' leest makkelijk en geeft een goed overzicht van vele management-hypes. Heel interessant om te lezen allemaal, maar het levert niet zoveel nieuws op.
recensie
Algemeen management
24 juni 2008
Peter de Roode
Ralf Knegtmans komt naar aanleiding van literatuuronderzoek en interviews tot negen universele criteria om toptalent te herkennen. De vraag die zich daarbij voordoet, is wat de wetenschappelijke waarde is van dergelijke criteria. Die vraag blijft ook na het lezen van 'Toptalent' onbeantwoord. Wat dit boek aantrekkelijk maakt, is dat theorie en praktijk, dat wil zeggen literatuurinzichten en interviews, prettig worden afgewisseld, dit maakt het boek zeer lezenswaardig.
recensie
Algemeen management
24 juni 2008
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
Ralf Knegtmans komt naar aanleiding van literatuuronderzoek en interviews tot negen universele criteria om toptalent te herkennen. De vraag die zich daarbij voordoet, is wat de wetenschappelijke waarde is van dergelijke criteria. Die vraag blijft ook na het lezen van 'Toptalent' onbeantwoord. Wat dit boek aantrekkelijk maakt, is dat theorie en praktijk, dat wil zeggen literatuurinzichten en interviews, prettig worden afgewisseld, dit maakt het boek zeer lezenswaardig.
recensie
24 juni 2008
Anne-Mieke Vermeer
1-2 minuten leestijd
'De schrijfwijzer' is al jaren een begrip voor iedereen die professioneel met geschreven tekst bezig is. In de afgelopen twintig jaar is de Schrijfwijzer steeds verder uitgebreid en aangevuld met voorbeelden en oefeningen. En daarmee is het een flinke pil geworden van ruim 450 pagina's. Voor wie dat teveel van het goede is, is er nu de 'Schrijfwijzer Compact', een handzame pocket van 260 pagina's. Het behandelt vrijwel dezelfde taalkwesties, maar minder uitgebreid.
recensie
Strategisch management
24 juni 2008
Pierre Pieterse
9-13 minuten leestijd
Het lijkt wel alsof de gestage eenwording van Europa een tweede spoor trekt waarin het Rijnlandse denken aardig aan het gedijen is. Het Angelsaksische denken, met zijn nadruk op de aandeelhouder, is niet meer zo vanzelfsprekend als een paar jaar geleden.
recensie
Marketing
23 juni 2008
Eric van Arendonk
Value building in dienstverlening en in zeven stappen bereiken dat klanten niet meer zonder u willen. Dat belooft de omslag van het boek 'De onmisbaarheidsfactor'. Ik moet zeggen dat dit maar gedeeltelijk klopt. U krijgt namelijk meer. Het gaat veel verder dan alleen dienstverlening.
recensie
Werk en loopbaan
23 juni 2008
Gérard Hendriks
2-3 minuten leestijd
'Jij bent aan Z' is bedoeld voor iedereen die vragen heeft over bijsturing of herstart van zijn of haar loopbaan. Deze tweede editie is geheel herzien en aangepast aan de laatste ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, waaronder een nieuw hoofdstuk over werkzoekende immigranten. Bij het boek hoort ook een website: www.jijbentaanz.nl
recensie
Werk en loopbaan
23 juni 2008
Anne-Mieke Vermeer
3-4 minuten leestijd
Teun van Aken en Wouter Reynaert vervulden samen een lectoraat Career Development aan de Fontys Hogeschool Personeel en Arbeid te Tilburg. Zij verdiepten zich in de veranderingen van de samenleving en de weerslag daarvan op (het denken over) loopbanen. De kernvragen: hoe benut je talent, zijn loopbanen nog te plannen, welke rol speelt toeval? Samen met vier co-auteurs schreven zij 'Labyrintologie. Dwalen in loopbaanland', een bundel essays die verslag doet van een zoektocht naar een nieuwe vocabulaire voor werk.
column
23 juni 2008
Rob Beltman
1-3 minuten leestijd
Marketeers hebben nog steeds een behoorlijk slechte naam onder het grote publiek. Het zijn gladde jongens en meisjes die proberen je geld afhandig te maken in ruil voor een product of dienst waar je geenszins behoefte aan hebt. De marketeer beduvelt, bedondert en bedriegt. Hij maakt beloften die niet waargemaakt worden en heeft maar een doel voor ogen: commercieel gewin. Je hoort dan ook vaak als reactie op een iets te enthousiaste reclame-actie of ongelukkige prijsstrategie: dat is pure marketing! Met natuurlijk als ondertoon dat de klant genept wordt waar hij bijstaat.
achtergrond
Economie
23 juni 2008
Joep Schrijvers
8-12 minuten leestijd
De droom van het vrije verkeer van personen in de EU is bijna gerealiseerd. Straks de Roemenen en de Bulgaren nog en dan heeft niemand meer een vergunning nodig om hier te werken, althans minder dan drie maanden. Wie voor het langere werk gaat vindt toch de onvermijdelijke bureaucratie op zijn pad.
recensie
Verandermanagement
23 juni 2008
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
Veranderdiagnose van Rob van Es is een mooi boek. En dat niet alleen omdat het er zoveel beter uitziet dan de meeste andere boeken die over dit onderwerp – verandermanagement – worden geschreven.