OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
			
Artikelen in het Online Magazine
																	Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
															
							
							
							Pagina 989 van 							19.817 resultaten
						recensie
							Personeelsmanagement
			
			10 januari 1999
				Saskia de Wit
									3-4 minuten leestijd
							Het thema van 'Teamrollen op het werk' luidt dat mensen een rol nodig hebben die hen in staat stelt met anderen samen te werken, wil hun inbreng effectief zijn. Volgens Belbin werkt een team pas effectief als de teamleden de rol gevonden hebben die hen van nature het beste ligt. 
		recensie
							Organisatiekunde
			
			10 januari 1999
				Ernest-Jan Mutsaers
									4-6 minuten leestijd
							Veel veranderingen bij organisaties lopen vast of leveren niet de beoogde resultaten op door een gebrekkige implementatiestrategie. Na een vaak energieke fase van het stellen van de diagnose en het vervolgens op creatieve wijze definiëren van verbeterplannen, blijkt het lastig om de plannen succesvol te implementeren. Een ambitieus plan dreigt in de bureaula te verdwijnen, met als mogelijk gevolg van deze desillusie de zoveelste ervaring in de organisatie dat het met al die veranderingen niet zo'n vaart zal lopen. Over naar de orde van de dag.
		recensie
							Algemeen management
			
			10 januari 1999
				Robert Blom
									3-4 minuten leestijd
							In zijn boek 'De toekomst getoetst' probeert Thijs Homan de lezer ertoe te bewegen een nieuwe visie te ontwikkelen op het beoordelen van businessplannen. En in het verlengde daarvan zelf businessplannen op te stellen die beter aansluiten op de realiteit.
		recensie
							Algemeen management
			
			6 november 1998
				Lizette Rosenboom
									2-3 minuten leestijd
							Het
		recensie
							internet en social media
			
			4 november 1998
				John Caspers
									1-2 minuten leestijd
							De digitale economie is geen kwestie van technologie, maar gaat over het opbouwen van nieuwe zakelijke relaties, ondersteund door software. Dat is de invalshoek van dit boek over electronic commerce. Het boek is opgebouwd rondom een aantal praktijkvoorbeelden van succesvolle of spraakmakende e-commerce-implementaties bij grote en kleine ondernemingen. Deze zijn gerangschikt in een aantal categorieën: volledig nieuwe bedrijven en bedrijfsmodellen die alleen op het web bestaan, intranetten, de zakelijke markt, de consumentenmarkt en nog wat onderwerpen zoals planning, management en organisatievraagstukken.
		recensie
							Persoonlijke effectiviteit
			
			5 oktober 1998
				Michael Geerdink
									1-2 minuten leestijd
							Han Bakker is werkzaam als docent 'creatief denken' aan de Hogeschool Rotterdam e.o. Na eerst gewerkt te hebben met boeken van De Bono en Vanosmael vatte Bakker het plan op om zelf een boek over creatief denken te schrijven. Zijn zojuist verschenen boek 'Creatief Denken' valt in twee delen uiteen. 
		recensie
							Organisatiekunde
			
			3 oktober 1998
				Kees Kranenburg
							Het overkomt mij wel vaker, dat ik tijdens het lezen van een vertaling van een boek mij afvraag hoe het er oorspronkelijk heeft gestaan. Soms lijkt de vertaler hetgeen bedoeld wordt, net niet gevat te hebben. Zo wordt met de ondertitel 'Hoe technologie grenzen van tijd, ruimte en organisaties overbrugt' nèt even iets anders weergegeven dan met 'Reaching Across Space, Time, and Organisations with Technology' wordt bedoeld. En daar zit 'm nu net de clou van het boek. Niet de technologie, maar de mens in teamverband staat in dit boek centraal.
		recensie
							Organisatiekunde
			
			2 september 1998
				Jaap Peters
									3-4 minuten leestijd
							Met dit soort boekjes weet ik nauwelijks raad. Inmiddels is het alweer een jaar of vijftien geleden dat ik de businessschool verliet en dat was nog in de tijd dat kennis niet gemanaged werd maar gewoon overgedragen, misschien ben ik dus niet helemaal meer up-to-date.
		recensie
							Personeelsmanagement
			
			17 augustus 1998
				Kees Visser
									2-3 minuten leestijd
							De populariteit van begrippen als reengineering en shareholder value leiden ertoe dat de mensen in organisaties uit het oog verloren worden. Nederlands enige managementgoeroe Manfred Kets de Vries voert al jaren een kruistocht tegen al te mechanische opvattingen over organisaties. De combinatie psychoanalyse en economie is zijn domein en heeft ditmaal geresulteerd in het boek met de veelbelovende titel Op leven en dood in de directiekamer.
		recensie
							Strategisch management
			
			17 augustus 1998
				Jeroen Kemperman
									2-3 minuten leestijd
							'De Gelieerde Onderneming' is momenteel waarschijnlijk het beste praktijkboek over strategische allianties tussen leveranciers en afnemers. Internationaal is het boek (evenals de voorganger van Lewis: 'Partnerships for Profit') een best-seller. Misschien heeft het te maken met de slechte vertaling van de naam (origineel: 'The Connected Corporation'), maar gezien de nog geringe bekendheid in ons land lijkt het erop dat het boek in Nederland nog wordt onderschat.
		recensie
							Verandermanagement
			
			17 augustus 1998
				Jeroen Kemperman
									2-3 minuten leestijd
							Recentelijk vertelde iemand me hoe hij zijn managementliteratuur selecteert: hij leest nooit boeken of artikelen die in de eerste alinea pretenderen een oplossing te bieden voor de toegenomen complexiteit, dynamiek en (mondiale) concurrentie waarmee bedrijven worden geconfronteerd.
		recensie
							recensie
							Strategisch management
			
			17 augustus 1998
				Kees Visser
									2-3 minuten leestijd
							Kleine organisaties kijken vaak met veel ontzag naar grote organisaties. De grote jongens als Philips, Shell en Unilever mogen zich op meer bewondering en aandacht verheugen dan 'bedrijfjes' met slechts 100 werknemers, die vaak naamloos door het leven gaan. Toch biedt groot zijn niet alleen maar voordelen. Bureaucratie is toch vooral een kenmerk van grote, en niet van kleine ondernemingen, om maar een voorbeeld te noemen. David Hurst pleit in 'Crisis en vernieuwing' voor een herinvoering in grote organisaties van de waarden die kleine organisaties hun succes verschaffen.
		recensie
							Organisatiekunde
			
			17 augustus 1998
				Jan Grijpink
									3-4 minuten leestijd
							Hardjono is erin geslaagd een goed hanteerbaar kompas te maken voor managers die sturing willen geven aan verbetering van hun organisatie. Hij doet dat met een Vierfasenmodel dat aangrijppunten laat zien voor orga-nisatorische interventies ter vergroting van effectiviteit, efficiency, flexibiliteit en creativiteit. Zijn boek is een belangrijke aanwinst voor de handboekerij van elke professionele manager.
		recensie
							Organisatiekunde
			
			17 augustus 1998
				Marco de Witte
									3-4 minuten leestijd
							De laatste 15 jaar wordt door diverse auteurs beweerd dat de wijze van werken in organisaties radicaal moet worden vernieuwd. Dat is noodzakelijk omdat de wereld is veranderd: klanten hebben zich ontwikkeld en zijn veeleisender geworden, de concurrentie, ooit plaatselijk en mild, is nu mondiaal en moordend en tenslotte is razendsnelle verandering de normale toestand geworden. In een dergelijke situatie moet onder ogen worden gezien dat de oude manier van Tayloristische bedrijfsvoering, gebaseerd op stabiele markten, niet langer voldoet. Organisatiedeskundigen en managers zijn dus op zoek naar nieuwe produktieconcepten. Eén van de inmiddels ontwikkelde alternatieven is Business Process Reengineering.
		recensie
							Organisatiekunde
			
			17 augustus 1998
				Kees Visser
									2-3 minuten leestijd
							Recent verscheen De levende onderneming van de Nederlander Arie de Geus, die jarenlang hoofd was van Group Planning van Shell. In dit boek moedigt De Geus moedigt zijn lezers aan ondernemingen te beschouwen als levende wezens in plaats van een verzameling vaste activa weergegeven op een balans. In een tijd waarin steeds meer ondernemingen zich richten op het maximaliseren van aandeelhouderwaarde en het management zichzelf royaal winstopties uitkeert lijkt de verschijning van De levende onderneming perfect getimed te zijn.
		recensie
							Organisatiekunde
			
			17 augustus 1998
				Jeroen Kemperman
									3-4 minuten leestijd
							Core capabilities en met name core competenties (kerncompetenties) zijn mooie krachtige woorden in een kennisgedreven maatschappij. Ze worden dan ook veelvuldig en soms 'uit de losse pols' gebruikt in discussies over de te voeren bedrijfsstrategie. Dit roept bij mij (en ik ben hier vast niet uniek in) altijd vragen op:
		recensie
							Strategisch management
			
			11 augustus 1998
				Jaap Peters
									3-4 minuten leestijd
							'Dank dat u de moeite neemt deze recensie te lezen', lijkt me na het doornemen van 'Intuïtieve Strategen', een boek over de Japanse marketing-benadering een juiste wijze van begroeten van de lezer. Westerse bedrijven worden succesvol door bezuinigingen en reorganisaties die ten koste gaan van de werknemers. Bij bestaande bedrijven leidt het succes van de onderneming eerder tot ontslagen dan tot het aannemen van nieuwe mensen. 
		recensie
							Persoonlijke effectiviteit
			
			11 augustus 1998
				Koos Hafkamp
									3-4 minuten leestijd
							'Werkboek Emotionele Intelligentie' is een zeer geslaagde poging emoties een vaste plaats in ons leven te geven en sterk op te waarderen. Het brengt meer evenwicht in een wereld van rationeel management, waarin de ruimte voor gevoel in toenemende mate wordt beperkt door eisen van efficiency en effectiviteit.
		recensie
							Personeelsmanagement
			
			9 juli 1998
				Han van der Horst
									5-7 minuten leestijd
							Als manager ga je natuurlijk het liefst schouderkloppend, complimenterend en een beetje zegenend rond. Dat hoort bij het zelfbeeld: je bent de grote inspirator en het team reageert daarop met grote inzet en creativiteit.