OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Algemeen management

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Algemeen management

    Hier vindt u artikelen rond boeken over managementvaardigheden. Van teamrollen van Belbin tot gespreksvoering en Quinn. Kortom alles voor managers en leidinggevenden.
    Pagina 157 van 3.285 resultaten
    recensie
    Algemeen management
    24 januari 2006
    Sandra Barendrecht
    In 1995 schreef prof. dr. Cees Zwart het boek 'Strategie van de hoop', waarin hij inging op de mogelijke oorzaken en gevolgen van o.a de val van de Berlijnse muur. Deze wending had grote invloed op de economie, de politiek en de het culturewetenschappelijk leven. De vele paradoxen binnen deze maatschappelijke domeinen vroegen om een nieuwe ethische houding. In zijn in 2005 verschenen boek 'Tijd voor bezinning' maakt hij duidelijk dat turbulentie van alle tijden is. Dit keer zijn de aanslagen van 11 september 2001 aanleiding een hernieuwd pleidooi te houden om onszelf en elkaar anders te benaderen. Bezinning, reflectie en kwetsbaarheid zijn de sleutelwoorden in vier hoofdstukken waarin de lezer meegevoerd wordt door een labyrint van vooral filosofisch getinte gedachtesprongen.
    recensie
    Algemeen management
    13 januari 2006
    Remko van der Honing
    3-4 minuten leestijd
    In de literatuur is het vrij gebruikelijk dat meerdere mensen samen aan een boek schrijven, in sommige gevallen zelfs een echtpaar. Het lijkt bij managementboeken ook vaker te gebeuren, het laatste boek van Jack Welch is mede door zijn vrouw geschreven. Het managementboek 'De elf samenzweerders' is geschreven door de combinatie moeder en dochter en is ontstaan uit nieuwsgierigheid over groepsprocessen.
    recensie
    Algemeen management
    9 december 2005
    Renze J. Klamer
    3-4 minuten leestijd
    Vijftien wetten van de macht, zit de wereld daar nu op te wachten? Die vraag stelde ik mij nog voordat ik het boek had gelezen en in een bijlage de vijftien wetten uitgeschreven zag. En nu ik het gelezen heb ben ik een wijzer mens geworden. Met nog meer argumenten om nog vaker uit te gaan van wederzijds open overleg. ' De logica van de macht' is dus meer dan geslaagd, het overtuigd.
    recensie
    Algemeen management
    26 september 2005
    Peter de Roode
    Een nieuw fenomeen in managementland lijkt in aantocht: 'goed volgerschap'. Na vele decennia lang de blik gericht te hebben op managers, stellen de auteurs voor om het perspectief wat te wijzigen: van manager naar volger. De gedachte hierachter is eenvoudig: er zijn meer volgers dan leiders. Desondanks is er altijd veel meer aandacht geweest in de literatuur voor leiderschap. Informatie over volgen zou nauwelijks voorhanden zijn. 'De kunst van het volgen' voorziet in deze leemte.
    recensie
    Algemeen management
    14 september 2005
    Gertjan de Groot
    3-4 minuten leestijd
    Al het gedrag van medewerkers waar je als manager aandacht aan geeft groeit, is de ogenschijnlijk eenvoudige stelling van dit kleine boekje. Geef je aandacht aan gedrag van je medewerkers dat je niet wil dan zal dit gedrag groeien en bereik je daarmee het tegendeel van wat je wil. Het hele boek is dan ook een pleidooi om als manager de zaken niet vanuit problemen en knelpunten aan te pakken, maar aandacht te geven aan wat je wel wilt.
    recensie
    Algemeen management
    28 augustus 2005
    Anouk Brouwers
    2-3 minuten leestijd
    Op de omslag van het boek 'Ondernemen doe je' staat een meisje afgebeeld dat al op jonge leeftijd aan het ondernemen is. Eigenlijk zegt de omslag wat de auteurs in dit boek in meer of mindere mate naar voren laten komen: ondernemen zit in je. Je leert het niet op school, je kunt het niet na-apen en je leert het dus ook niet uit een boekje(?). 
    recensie
    Algemeen management
    28 augustus 2005
    Johan Derrez
    2-3 minuten leestijd
    Er zijn maar weinig mensen die nooit dromen over het avontuur van een eigen onderneming. Jaarlijks hakken vele durfals de knoop door, jaarlijks worden velen een illusie armer. De aanleiding en de achtergrond waar vanuit gestart wordt zijn belangrijke succesbepalende factoren. Meestal wordt gedacht dat een positieve achtergrond inherent is aan een hoog slagingspercentage. 
    recensie
    Algemeen management
    28 augustus 2005
    Bertrand Weegenaar
    1-2 minuten leestijd
    1998 was een topjaar voor Baan Company. Top in positief en negatief opzicht. Jan Baan was topondernemer en door de deal met Boeing was Baan de naam op elke shortlist voor een ERP-selectie. In het midden van het jaar droeg oprichter en CEO Jan Baan zijn stokje over aan Tom Tinsley om Baan Company naar een marktleiderschap op wereldschaal te brengen.
    recensie
    Algemeen management
    4 juli 2005
    Michiel Soeters
    3-4 minuten leestijd
    Wie kent ze niet, de slogans en one-liners waarmee menig multinational zijn visie presenteert. ' 'Let's make things better', 'Onze missie is het om onze klanten meer dan tevreden te maken', 'AH let op de kleintjes', 'Bottom line thinking' en duizenden andere varianten. Van one-liner tot A4-tjes tot complete brochures. 
    recensie
    Algemeen management
    12 juni 2005
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    'Volle kracht vooruit!' is een vlot geschreven verhaal waarbij de hoofdpersoon op zoek is naar de visie en het doel in het leven. De vraag waarom er een boek geschreven moet worden over een dergelijk 'uitgekauwd' thema beantwoordt Blanchard met de opmerking dat 'minder dan tien procent van de organisaties die zij bezochten beschikte over een duidelijke doelstelling, een aantal samenhangende waarden of een beeld van de toekomst.' 
    recensie
    Algemeen management
    24 mei 2005
    Joep Schrijvers
    3-5 minuten leestijd
    Zingeving is hot en er verschijnen vele boeken over dit onderwerp: hele goede en afgrijselijk slechte. Gelukkig behoort 'Zineconomie' van de Leidse socioloog Meerten ter Borg tot de eerste categorie. Het is een goed boek: toegankelijk, diepzinnig én genuanceerd. 
    recensie
    Algemeen management
    2 mei 2005
    Johan Derrez
    Entrepreneurship als de ruggengraat van de economie. Op dit vlak is als wetenschappelijk onderzoeksveld (nog) weinig ontwikkeld. Dat is jammer, want als er mensen zijn die passie hebben dan zijn het (vaak) de ondernemers wel. Wat weet de doorsnee niet-ondernemer te vertellen over ondernemerschap? In ieder geval hebben veel mensen - al dan niet vanuit zakelijk oogpunt bezien - vaak een uitgesproken mening over het al dan niet succesvol zijn van iemand die de stap naar zelfstandigheid durft te zetten. 'Ondernemerschap en ondernemen' laat een dwarsdoorsnede zien van diverse aspecten die met ondernemerschap en ondernemen te maken hebben. Met genoeg variëteit in onderwerpen. En dit alles ingestoken vanuit zowel de wetenschappelijke kant als vanuit de praktijk. Dit komt doordat het boek bijdragen bevat van 36 verschillende auteurs.
    recensie
    Algemeen management
    2 mei 2005
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Het inmiddels zeer bekende boek van Joep Schrijvers 'Hoe word ik een rat' vraagt om een reactie, moeten de auteurs van 'Hoe vang ik een rat?' hebben gedacht. Ratten zijn slechts angsthazen, zo argumenteren ze.
    recensie
    Algemeen management
    5 april 2005
    Harold Janssen
    4-5 minuten leestijd
    Elke tijd heeft zo z'n eigen mores. Het tijdvak vermeld in de titel wordt geduldig en minutieus tot leven gebracht door oud NRC-redacteur en hoogleraar perswetenschappen Harry van Wijnen. Hij doet dat aan de hand van het leven van George van Beuningen, die als havenbaron en mecenas een grote stempel drukte op de economische ontwikkeling van Rotterdam en wiens nalatenschap nog altijd doorklinkt in het tweede deel van de naam van het grote museum van de Maasstad. Ja die.
    recensie
    Algemeen management
    5 april 2005
    Michael Geerdink
    3-4 minuten leestijd
    Het ware verhaal van een wereldschokkende uitvinding of Waarom Roel Pieper net niet de nieuwe Bill Gates werd. Zo luidt de qua lengte naar samenvatting neigende subtitel van het boek van Eric Smit. 'De Broncode' is een journalistiek verhaal. 
    achtergrond
    Algemeen management
    4 april 2005
    Bert Peene
    9-13 minuten leestijd
    recensie
    Algemeen management
    16 maart 2005
    Maarten van Rooij
    3-5 minuten leestijd
    'Management wordt net zo behandeld als seks: je zoekt het zelf maar uit. En het aanvankelijke resultaat is vaak hetzelfde: allerlei nare en onverwachte gevolgen.' Dit zegt wellicht iets over Minzbergs opvattingen over seks, maar zeker ook over zijn opvattingen over het opleiden van managers: managers worden niet opgeleid.
    recensie
    Algemeen management
    8 maart 2005
    Jaap Peters
    3-4 minuten leestijd
    Dit boek leest als een spannend jongensboek. Het is echt een jongensboek, meisjes spelen de rol zoals ze die al eeuwen gewend zijn: ze worden vervangen door jongere exemplaren, mannen gaan aan de tweede leg, ze zijn vooral charmant als gastvrouw en als ze al een eigen carrière ontwikkelen is dat in het moderne Nederland als TV Babe.
    recensie
    Algemeen management
    6 maart 2005
    Johan Derrez
    3-4 minuten leestijd
    Er zijn van die boeken die een soort naverbranding veroorzaken: als je het boek uit hebt, blijf je een tijdje piekeren over wat je hebt gelezen. Voor mij is 'Intensieve Menshouderij' zo'n boek.
    recensie
    Algemeen management
    6 maart 2005
    Renze J. Klamer
    2-3 minuten leestijd
    Een designboek is vaak een cadeautje. Het is niet direct duidelijk welk doel het boek heeft en waarom Inc-21 (een reclame bureau) het heeft geproduceerd. Het lijkt erop dat het boek zoveel wil zeggen als: geachte mede-marketeers, ga ook eens aan de slag met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Maar als je geen marketeer bent, maar wel geïnteresseerd in MVO, heb je er dan wat aan?

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden