OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
					1
			
Algemeen management
																	Hier vindt u artikelen rond boeken over managementvaardigheden. Van teamrollen van Belbin tot gespreksvoering en Quinn. Kortom alles voor managers en leidinggevenden.
															
							
							
							Pagina 158 van 							3.327 resultaten
						recensie
							Algemeen management
			
			30 juni 2006
				Jo Bos
									3-4 minuten leestijd
							Het scheepsbouwimperium dat Cornelis Verolme in de periode na de tweede wereldoorlog opbouwde, bestond eigenlijk maar 25 jaar. Van 1946 tot midden 1971, toen het bedrijf van Verolme fuseerde met (of eigenlijk opging in) het Rijn-Schelde-bedrijf. De biografie van Ariëtte Dekker beschrijft op een knappe manier de opkomst en ondergang van het bedrijf dat zo verweven was met de persoon Verolme. Zoals de hele biografie trouwens een toonbeeld is van gedegen documentatie, en zorgvuldigheid in de opbouw van het verhaal. 
		recensie
							Algemeen management
			
			26 juni 2006
				Gert-Jan Hospers
							Volgens velen doet de regio er in deze tijd van mondialisering niet meer toe. 'Space shrinking technologies' zoals transport-, informatie- en communicatie-technologie zouden de wereld tot een dorp hebben gemaakt: 'the global village'. Dat de rol van regio's zelfs in een klein land als Nederland niet is uitgespeeld, blijkt uit 'De Beste Provincies voor Ondernemers' van Robert Blom. Dit boek laat zien dat de kwaliteit van het ondernemerschap van provincie tot provincie verschilt. Mondialisering en regionalisering sluiten elkaar blijkbaar niet uit.
		achtergrond
							
					Algemeen management
			
			9 juni 2006
				Walter van Hulst
									7-10 minuten leestijd
							nieuws
							
					Algemeen management
			
			2 juni 2006
				Pierre Pieterse
									1-2 minuten leestijd
							Onlangs organiseerde Focus een seminar rond Jack Welch – voormalig topman van GE, en auteur van de boeken Waar het om gaat en natuurlijk Winnen. Uiteraard was het thema ‘winnen’, naar het gelijknamige boek van Welch. Voordat de grootmeester zelf aan het woord kwam, drukte Charles Groenhuijsen de microfoon onder de neus van een aantal Nederlandse topmannen. Een paar treffende citaten. ‘Winnen mag in Amerika, dat maakt de drive daar extra groot.’ (Piero Overmars, ABN AMRO). ‘Laten we ophouden met onze gedoetjes.’ (Gerlach Cerfontaine, Schiphol). ‘Nederland is dichtgeslibd met regels.’ (Ad Scheepbouwer, KPN). De boodschap is duidelijk: laten we een voorbeeld nemen aan de VS, en de koe bij de horens vatten. En, zo bleek tijdens de paneldiscussie, laten we vooral het voor ondernemers dodelijke klimaat veranderen: regelzucht, gebrek aan geld voor onderwijs, middelmatigheid, en kleingeestigheid. Zo wordt het nooit wat met Nederland! Op deze manier worden we door de concurrentie weggeblazen. Opmerkelijk genoeg zag Welch dat toch even anders. ‘Onder de oppervlakte en ondanks de klaarblijkelijke verlamming, zie ik grote veranderingen.’
		achtergrond
							
					Algemeen management
			
			24 mei 2006
				Pierre Pieterse
									3-5 minuten leestijd
							Wie wil er geen gemotiveerde en enthousiaste werknemers? Het management! Dat zeg ik niet, maar David Sirota in zijn boek The Enthusiastic Employee. Hoewel bijna elke medewerker vol overgave aan zijn nieuwe baan begint, is de motivatie na de (gangbare) zes wittebroodsmaanden meestal wel zoek. Sirota geeft de volgende verklaring voor deze erosie: ‘Het komt niet omdat het nieuwe eraf is. De neergang, en het funeste effect daarvan op de prestaties, is het gevolg van de manier waarop management in de praktijk gebracht wordt. Je zou kunnen zeggen dat het management het enthousiasme doodt.’ Vooral bureaucratie is een probaat middel om elke aanwezige motivatie om zeep te brengen. Volgens Sirota is ‘red tape’ ontaardt in een onneembare vesting die het werk onmogelijk maakt. Papierwerk, functionele specialisaties die samenwerking onmogelijk maakt, het parafencircuit en nog vele andere pietluttige gedragsregeltjes. Regeltjes die niet alleen uiterst inefficiënt zijn maar vooral getuigen van wel heel weinig respect voor de medewerkers. In de woorden van Sirota: ‘Deze regels hebben betrekking op een breed scala posities: van de plantmanager die jaarlijks goederen produceert ter waarde van miljoenen dollars, maar zelf nog geen aankoop mag doen van meer dan 10.000 dollar, tot de kantoormedewerker die een formulier van 15 regels moet invullen om een vel postzegels te kunnen kopen.’
		nieuws
							
					Algemeen management
			
			13 mei 2006
				Pierre Pieterse
									3-4 minuten leestijd
							Nu de rechter binnenkort uitspraak doet in de zaak Ahold, is het meer dan legitiem om er even aandacht aan te besteden. En dat is gelukkig niet al te moeilijk, want Jeroen Smit heeft er vorig jaar een bijzonder goed boek over geschreven: Het drama Ahold. Het drama Ahold is een reconstructie van wat zou uitgroeien tot een fiasco op wereldschaal. Waar ging het mis? Waarom werd er niet gecorrigeerd zolang dat nog kon? Voor de antwoorden op die vragen moeten we zijn bij de mensen en de emoties achter de cijfers. De fraude bij Ahold, de vervanging van topmanagers en de bijbehorende koersval van het aandeel wordt verteld door vele betrokkenen bij de gebeurtenissen binnen Ahold, onder wie bestuurders en commissarissen.
		recensie
							Algemeen management
			
			10 mei 2006
				Jaap Peters
									2-3 minuten leestijd
							Een mooi luxe uitgegeven boekje (214 bladzijden op ongeveer A5-formaat) over verdwenen beroepen. Links de tekst en rechts een zwart-wit foto uit lang vervlogen tijden. Een tijd dat je nog was wat je deed. En een tijd waarin ondanks vaak zware arbeidsomstandigheden beroepstrots nog leek te bestaan. Misschien zijn de foto's in dit boekje wel een belangrijker stuk van onze historie dan de bijbehorende tekst. Volgens mij bestaat de goede oude tijd niet, zo kijkend naar de gezichten op de foto's.
		achtergrond
							
					Algemeen management
			
			5 mei 2006
				Pierre Pieterse
									2-3 minuten leestijd
							Hoewel Drucker te boek staat als de goeroe aller goeroes, is hij dat niet. Althans, volgens Hans Strikwerda. Volgens Strikwerda is ‘Drucker zonder meer een wijs man en een scherp observator, maar bovenal is hij iemand bij wie je te rade gaat om beide benen weer op de grond te krijgen’. Drucker heeft een aantal niet meer weg te denken ideeën en concepten in de wereld van management en ondernemen geïntroduceerd. Toch zijn er nog altijd mensen, ook uit de managementwereld, die nog nooit iets van Drucker hebben gelezen. Een omissie. Voor deze mensen is er een handzame compilatie verschenen: Classic Drucker: Essential Wisdom of Peter Drucker from the pages of Harvard Business Review. Dit boek is een collectie van artikelen die Drucker de afgelopen veertig jaar in HBR heeft gepubliceerd. Een soort The Essential Drucker, maar dan toch even anders.
		interview
							
					Algemeen management
			
			4 mei 2006
				Pierre Pieterse
									3-4 minuten leestijd
							Naar de top, dat willen we toch (bijna) allemaal. Expert op het gebied van kennismanagement en coach Jeroen Bertrams schreef er een boek over: Op naar de top. Dit boek staat nou eens niet bol van allerlei hypes, al was het maar omdat juist hypes elke weg naar boven blokkeren. Op basis van interviews met een aantal ‘arrivés’ beschrijft hij de fijne kneepjes van het bedrijfsmatige bergbeklimmen. Beproefd en bewezen in de praktijk.
		recensie
							Algemeen management
			
			3 mei 2006
				Remko van der Honing
									3-4 minuten leestijd
							De fraude bij Ahold, de vervanging van topmanagers en de bijbehorende koersval van het aandeel heeft al veel aandacht gehad. Voegt een boek hierover nog waarde toe? Na het lezen van het boek 'Het drama Ahold' kan die vraag met een volmondig JA worden beantwoord.
		recensie
							Algemeen management
			
			25 april 2006
				Pierre Pieterse
									3-4 minuten leestijd
							Een klein bericht uit het NRC van maandag 24 april. De machtigste financiële mensen van de wereld (ministers van Financiën, centrale bankiers, Ben Bernanke, chef van de Amerikaanse centrale banken, en natuurlijk Jean Claude Trichet) zijn bijeen geweest om ‘onevenwichtigheden in de wereldeconomie’ te bespreken. En dat zijn er nogal wat: Amerika leent te veel, Azië spaart te veel, een recordprijs van olie, en ook de grondstofprijzen rijzen de pan uit. Tegelijk bereiken de beurskoersen nieuwe hoogtepunten. En een laatste renteverhoging tot vijf procent wordt beschouwd als de laatste verhoging. Kortom: geen enkele nervositeit in de markt te bespeuren. Men spreekt alweer van een nieuw Goudlokjescenario: economische groei en inflatie houden elkaar precies in evenwicht; de economie is niet te koud, niet te heet, maar precies goed. Dus vooral niets doen! Een gevaarlijk optimisme. In het zojuist verschenen boek Hollandse overmoed beschrijft Mathijs Bouman hoe precies hetzelfde scenario de Nederlandse economie nog geen tien jaar geleden explosief deed groeien, en vervolgens even explosief deed imploderen.
		nieuws
							
					Algemeen management
			
			25 april 2006
				Pierre Pieterse
									1-2 minuten leestijd
							Als we aan andere landen denken, zijn we geneigd dat in stereotypen te doen. Amerikanen denken 'big', Fransen houden van eten, Duitsers zijn punctueel en in de inwoners van Thailand zijn erg gastvrij. Google heeft deze stereotypen samengevat in een Prejudice Map.
		recensie
							Algemeen management
			
			19 april 2006
				Sebastiaan Aghina
							Sommige boeken moeten van voor naar achter worden gelezen, andere zijn 'papieren instrumenten' zoals handboeken, die bij een gerichte vraag een antwoord geven. En er zijn boeken die tijdens een moment van reflectie met mate 'genoten' moeten worden. Boeken voor op het nachtkastje, of in de trein. Vaak blijven deze laatste boeken het langst bij, omdat de informatie en inzichten die ze bevatten, mits goed gedoseerd, een onderdeel van ons actieve leven worden.
		achtergrond
							
					Algemeen management
			
			29 maart 2006
				Pierre Pieterse
									3-4 minuten leestijd
							Een vaak terugkerend thema in de managementliteratuur (naast leiderschap) is de relatie tussen militaire strategie en bedrijfsstrategie. Soms worden beide zelfs direct aan elkaar gekoppeld. Je kunt je afvragen of dit terecht is. Of zinvol. Natuurlijk, in beide gevallen is er sprake van strategie, maar de doelstellingen zijn toch wezenlijk anders. Bovendien kun je je afvragen of een directe koppeling wenselijk is: het schijnt dat bedrijven bij wijze van training simulaties gebruiken, waarbij heuse war rooms zijn ingericht. Als simulatie werkelijkheid wordt, raak je al snel het zicht op de werkelijkheid kwijt. Een kleine zoektocht naar de strategie achter strategie.
		recensie
							Algemeen management
			
			23 maart 2006
				Carla Verwijs
									2-3 minuten leestijd
							Waarom lukt het Fransen niet om zelfmoord te plegen? Omdat ze het pistool boven het hoofd houden. Dit grapje tekent het beeld dat de meeste Nederlanders van Fransen hebben: ze zijn arrogant. De auteurs van 'Waarom de Fransen zo Frans zijn' proberen verder te kijken dan dit beeld; ze willen de Fransen begrijpen. In een caleidoscoop aan onderwerpen belichten ze de Franse mentaliteit, de structuren van het land en Frankrijk binnen Europa.
		recensie
							Algemeen management
			
			22 maart 2006
				Jaap Peters
									3-4 minuten leestijd
							'Angelsaksen versus Rijnlanders' leek me een aardige titel voor een overzichtelijk boekwerkje, slechts 132 pagina's verdeeld over zeven hoofdstukken. De eerste vraag aan Managementboek.nl was dan ook: zeker al veel van verkocht? Het antwoord was ontkennend. 
		recensie
							Algemeen management
			
			12 maart 2006
				Eric van Arendonk
									2-3 minuten leestijd
							Op de voorkant van 'Freakonomics' staat een aantal vragen waarbij op zijn minst je voorhoofd van gaat fronzen: 'Wat hebben schoolmeesters en sumoworstelaars gemeen?' Of; 'wat is gevaarlijker een zwembad of een pistool?' Deze klinkt al wat eenvoudiger maar de derde vraag is zelfs grappig: 'waarom wonen drugdealers nog steeds bij hun moeder?' Niet echt vragen voor een econoom. En toch geeft het boek antwoord op deze vragen.
		recensie
							Algemeen management
			
			3 maart 2006
				Julian Breed
							Zijn er grote verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke topmanagers? Zo op het eerste gezicht zijn de kwaliteiten die aan een topmanager worden gesteld niet voorbehouden aan enkel mannen. Nederland kent een hoge arbeidsparticipatie van vrouwen, maar zien we de dames ook terug in de directie? Wie daar benieuwd naar is kan 'Mevrouw, mijne heren' ter hand nemen.
		recensie
							Algemeen management
			
			28 februari 2006
				Harold Janssen
									4-6 minuten leestijd
							Nergens, zo lijkt het, wordt het Anglo-Amerikaanse business model zo gretig overgenomen als in Nederland. Een verschijnsel dat gepaard gaat met een verontrustende afkeer van de eigen cultuur en de eigen nederzettingsgeschiedenis. 
		recensie
							Algemeen management
			
			28 februari 2006
				Sandra Barendrecht
							Eerder was Mickey Huibregtsen in gesprek met 'ondernemend Nederland', daarna met 'de rest van Nederland'. In zijn derde bundel interviews, die ook te beluisteren waren bij BNR Nieuwsradio, gaat Mickey Huibregtsen in gesprek met 'richtinggevend Nederland'. In dit boek komen 26 mensen aan het woord. Drieëntwintig mannen en drie vrouwen. Op een paar na betreft het hier zuivere babyboomers, met verhalen over de paters, de seksuele revolutie en de wederopbouw. Het gevaar van 'meer van hetzelfde' loert om de hoek, maar de interviews geven wel degelijk een gevarieerd beeld van 'richtinggevende' Nederlanders.