OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Algemeen management
Hier vindt u artikelen rond boeken over managementvaardigheden. Van teamrollen van Belbin tot gespreksvoering en Quinn. Kortom alles voor managers en leidinggevenden.
Pagina 24 van 3.288 resultaten
achtergrond
Algemeen management
25 januari 2022
Peter Streefkerk
In deze vlogserie neemt jurylid Peter Streefkerk ons mee in het juryproces rondom de verkiezing van het Managementboek van het Jaar 2022. In deze derde video: het proces van het kiezen van de longlist.
recensie
Algemeen management
24 januari 2022
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Wie in organisaties werkt, weet dat vergaderingen saai zijn, teamwerk stroperig is, veranderingen opgelegd worden, er veel vermijdingsgedrag is, angst en machtsspelletjes in de weg zitten en organisatieveranderingen en trainingen vaak niet tot verbetering leiden.
video
Algemeen management
20 januari 2022
Hugo Hoetink
Als ervaren professional doe je ‘mooi werk’: je zet je expertise in, je levert een zinvolle bijdrage aan je klanten en de maatschappij, je wordt gewaardeerd en ervaart voldoening. Met mooi werk zit je stevig in je comfortzone. Maar anno 2021 zijn er geen garanties dat dit zo blijft. Vele invloeden zetten je comfortzone onder druk. Wat nu? In de Bookchat vertelt auteur Hugo Hoetink over zijn boek De krakende comfortzone.
recensie
Algemeen management
20 januari 2022
Daniël E. Brouwer
2-3 minuten leestijd
De titel ‘Zo maak je iemand een kopje groter’ intrigeerde mij dusdanig, dat ik deze bundel erg graag wilde lezen. Na Ben Tiggelaars bestseller ‘De ladder’ en een bezoek aan ‘MBA in 1 dag’ was ik erg benieuwd hoe je daadwerkelijk iemand een kopje groter maakt.
achtergrond
Algemeen management
20 januari 2022
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
Ze zijn zo vanzelfsprekend en onderdeel van ons dagelijks leven, dat we vergeten zijn te vieren dat vijftig jaar geleden de eerste computer chip gepresenteerd werd. Op 15 november 1971 toonden de jonge bazen van Intel trots de 4004-chip.
preview
Algemeen management
20 januari 2022
Manja Bomhoff
2-3 minuten leestijd
‘Een klacht is gratis advies’, hoor je managers en bestuurders vaak zeggen. Toch valt het met dat leren van klachten in de praktijk vies tegen. Hoe komt dat toch? Wat zou het leren van klachten makkelijker kunnen maken? Hoe kunnen we onze organisaties en overheden stimuleren daarmee aan de slag te gaan? Die vragen staan centraal in ons boek ‘Volgende keer beter!’
recensie
Algemeen management
19 januari 2022
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Mathieu Weggeman zit vol mooie en goeie verhalen. Verhalen die inspireren, die je doen lachen, die verwonderen, waarover je je opwindt… Voor zijn nieuwste boekje, ‘Goeie mensen, mooi werk’, heeft hij er een kleine dertig verzameld.
recensie
Algemeen management
19 januari 2022
Arvid Buit
2-3 minuten leestijd
Wat moeten we toch doen om die verhuftering in Nederland te stoppen? Dat is een vraag die niet alleen bij auteur Caroline Koetsenruijter leeft. Er is nu eenmaal feitelijk een verandering gaande in de maatschappij, en dit boek belooft de lezer concrete oplossingen voor schofterige agressie.
preview
Algemeen management
19 januari 2022
Glen Schrijvers
3-4 minuten leestijd
Digitale ontwikkelingen volgen elkaar in razend tempo op en technologie dringt door tot nagenoeg alle sectoren van de economie. Hoe kunnen bedrijven en organisaties binnen dit speelveld concurrerend blijven? In ons boek ‘In digitale versnelling: Veranderen met technologie’ maken we de tussenbalans op.
column
Algemeen management
18 januari 2022
Pierre Pieterse
3-4 minuten leestijd
Paul Polman is terug. Nee, niet bij Unilever, dat Grote Gevecht is geweest en beslist. Nee, Polman is terug met een boek, Netto Positief, waarin hij uit de doeken doet hoe verantwoord ondernemen beter uitpakt voor iedereen.
recensie
Algemeen management
17 januari 2022
Nan van Grootel
3-4 minuten leestijd
De kern van 'Liberating Structures’ is het praktische idee dat dankzij eenvoudige veranderingen in onze routinematige interactiepatronen iedereen wordt betrokken en zich voluit inzet om problemen op te lossen, innovatie te stimuleren en buitengewone resultaten te boeken.
recensie
Algemeen management
14 januari 2022
Thomas Cech
3-4 minuten leestijd
‘Communicatie Intelligentie’ is een vertaling van ‘Communication IQ’ van Fred en Anna Kendall. Het centrale gedachtegoed is dat interactie tussen mensen beter te begrijpen is, en beter verloopt, wanneer men zicht heeft op andermans en eigen communicatiestijl(en).
recensie
Algemeen management
13 januari 2022
Arvid Buit
1-2 minuten leestijd
Het lijkt misschien te mooi om waar te zijn. Een plotselinge crisis managen aan de hand van een gestandaardiseerde aanpak. En toch biedt Lukas Burgering een uitstekende en geslaagde aanpak in zijn boek CRISIS.
recensie
Algemeen management
11 januari 2022
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Zelfsturing, zelfregulering of zelforganisatie: hoe je het ook noemt, in de praktijk blijkt het niet te werken. De voorbeelden liggen voor het oprapen. Toch blijft het perspectief van zelforganisatie lonken en met recht, aldus Veronique Kilian in Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox?
recensie
Algemeen management
10 januari 2022
Teun van Aken
2-3 minuten leestijd
René Weijers, bestuursadviseur, put voor zijn boek ‘Wat er werkelijk toe doet’ uit zijn rijke ervaring en heeft zich daarnaast altijd laten inspireren door drie verschillende bronnen: vakliteratuur, kranten en de kleinkunst- en theaterwereld.
recensie
Algemeen management
6 januari 2022
Renée Braken-Krol
2-3 minuten leestijd
Afgelopen 1,5 jaar ging het volop over thuiswerken, hybride werken, tijd- en plaats onafhankelijk werken. Wat is het hybride werken? En wat vraagt dit van medewerkers en leidinggevenden? Is het iets wezenlijks anders? Zijn we er met hybride werken of zijn de digitale nomaden nog een stap verder?
Interview
Algemeen management
6 januari 2022
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Veel managers blokkeren onbewust de verandering die zij beogen door te veel uit te gaan van hun eigen overtuigingen. Effectief veranderen vereist een andere opstelling: de zienswijze en argumenten van de ander zijn doorslaggevend. Het ‘goede gesprek’ is daarvoor een belangrijke tool. Dat is de boodschap van Thijs Leenman in zijn boek ‘Verandergedrag’. We spraken de auteur.
achtergrond
Algemeen management
6 januari 2022
Patrick Davidson
3-4 minuten leestijd
Lezen is voor mij meer dan een hobby. Ook beroepsmatig lees ik veel. Dus ook overdag en doordeweeks. Lezen opent nieuwe werelden. Als kind las ik Roald Dahl en later werd het Willem Elsschot. Met plezier. Toen al las ik meer boeken ‘dan ik hoefde’, zoals een klasgenoot het zei.
column
Algemeen management
5 januari 2022
Lukas Burgering
3-4 minuten leestijd
In de filmklassieker 'Wag the Dog' doet de president van de VS alsof hij een oorlog tegen Albanië voert om het volk af te leiden van een schandaal. Hij laat Hollywood sensationele verhalen scripten en in studio’s de bijbehorende beelden maken. Zo lijkt het alsof er heftige beelden uit Albanië komen, maar ondertussen is er daar niets aan de hand….
column
Algemeen management
4 januari 2022
Bertrand Weegenaar
3-5 minuten leestijd
De laatste dagen van het jaar zijn traditioneel de dagen van goede voornemens en nieuwe doelen. En constateren dat je je dit al heel vaak hebt voorgenomen, die kilo’s er nog niet af zijn (maar het zijn de feestdagen) en dat proefschrift nog niet klaar is (nu even tijd voor mezelf en de familie)…