OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Organisatiekunde

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Organisatiekunde

    Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
    Pagina 70 van 1.796 resultaten
    interview
    Organisatiekunde
    20 mei 2011
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    In het boek Hartelijk georganiseerd beschrijft organisatieadviseur Jacky van de Goor hoe organisaties aan een cultuur kunnen bouwen waarin mensen gemotiveerd en resultaatgericht hun werk doen.
    recensie
    Coaching en trainen
    18 mei 2011
    Bert Peene
    2-3 minuten leestijd
    Terugblik & vooruitblik is een spel dat verrassende inzichten en heel veel speelplezier belooft. Het zou vooral geschikt zijn voor de oudejaarsavond en andere mijlpalen in een mensenleven, zoals verjaardagen, jubilea en een reünie. Ongeschikt dus voor een recensie in Managementboek Magazine. Maar zoals bij de meeste publicaties geldt ook hier: laat je niet te veel leiden door de tekst op de verpakking. Meestal wordt daarin namelijk schaamteloos overdreven. Heel soms, zoals in dit geval, hebben de tekstschrijvers het spel in kwestie juist tekort gedaan. Maar dat ontdek je pas als je het al gekocht hebt.
    recensie
    Organisatiekunde
    17 mei 2011
    Louis Thörig
    4-5 minuten leestijd
    In 'Connect!' beschrijft Menno Lanting de impact van sociale netwerken op organisaties. Dit boek is tijdens het jaarlijkse Managementboekengala verkozen tot Managementboek van het Jaar 2011. En terecht. Het is inmiddels een bestseller.
    recensie
    Organisatiekunde
    17 mei 2011
    Louis Thörig
    4-5 minuten leestijd
    In 'Connect!' beschrijft Menno Lanting de impact van sociale netwerken op organisaties. Dit boek is tijdens het jaarlijkse Managementboekengala verkozen tot Managementboek van het Jaar 2011. En terecht. Het is inmiddels een bestseller. 
    recensie
    Organisatiekunde
    13 mei 2011
    Marius van Rijswijk
    2-3 minuten leestijd
    'Procesmanagement en de SqEME-benadering' gaat over procesmanagement in een nieuw jasje. Daar waar het klassieke denken voorbij gaat aan het feit dat organisaties open systemen zijn en deel uitmaken van complexe netwerkstructuren, gaat SqEME verder. Het boek geeft nieuwe inzichten in hoe processen binnen organisaties in kaart kunnen worden gebracht. De auteurs, Jos van Oosten, René van Velzen, Peter de Klein, Theo Snijders en Teun Hardjono, hebben het boek opgedragen aan de grondlegger van wat nu het SqEME gedachtegoed is, Ren Hilverdink.
    interview
    Organisatiekunde
    6 mei 2011
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Het besluit rond de Noord-Zuidlijn in Amsterdam had beter gekund. En ook ABN AMRO had niet in de problemen hoeven komen. Als ze maar op de juiste manier de besluitvorming hadden ingericht. In het boek Een goed besluit is het halve werk, met als ondertitel ‘Van politieke spelletjes tot excellente besluitvorming’, houdt auteur Martin Hetebrij een pleidooi voor meritocratisch organiseren van besluitvorming.
    interview
    Organisatiekunde
    3 mei 2011
    Joep Schrijvers
    8-11 minuten leestijd
    Bij sommige mensen voel je je direct vertrouwd. Er is geen stemmetje dat je waarschuwt dat er iets niet pluis is. Zo iemand is Ralf Knegtmans. Hij is innemend, alert en praat met gepaste scherts. Je zou je overdonderd kunnen voelen, maar zijn ogen nemen het minste geringste daarvan weg. Daarvoor kijkt hij te vrolijk en te nieuwsgierig de wereld in: alles oké! Doe ik het goed? We zitten in de zonnige vergaderkamer aan de voorkant van zijn kantoor. Het uitzicht kan niet Amsterdamser. Het pand van zijn bedrijf heeft de aangebouwde vleugel van het Concertgebouw als overbuurman. Het is druk op straat. Het is vrijdagmiddag. We zijn onmiskenbaar in Oud-Zuid.
    recensie
    Algemeen management
    3 mei 2011
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Een goed besluit is het halve werk van martin hetebrij is een fraai en doorwrocht boek over besluitvorming, macht en communicatie. Verplichte kost voor managers uit alle echelons!
    interview
    Organisatiekunde
    3 mei 2011
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    Over de lerende organisatie is de afgelopen jaren veel gezegd en geschreven. Maar hoe krijg je een organisatie waarin medewerkers continu leren? Estinea, een zorgonderneming in het Oosten van het land, ging met zelfsturend leren aan de slag en doet van haar ervaringen verslag in het boek Wat je wordt, bepaal je zelf. Een van de auteurs, Hans Bax, licht toe.
    recensie
    Communicatie en media
    29 april 2011
    Bert Peene
    2-3 minuten leestijd
    Het merk is een van de belangrijkste assets van een succesvolle organisatie. Maar een organisatie is nog niet zo maar een merk, daar moet je heel wat voor doen. Wat allemaal staat uitgebreid beschreven in Focus op fans van Wil Michels en Yara Michels.
    recensie
    Organisatiekunde
    26 april 2011
    Wendela Sanders
    2-3 minuten leestijd
    Een nuchtere brede blik op veranderingen als gevolg sociale netwerken is wat Menno Lanting biedt in 'Connect!'. Hij helpt managers om sociale netwerken dagelijks toepasbaar te maken in hun bedrijfsvoering. 
    recensie
    Organisatiekunde
    26 april 2011
    Wendela Sanders
    1-2 minuten leestijd
    Een nuchtere brede blik op veranderingen als gevolg sociale netwerken is wat Menno Lanting biedt in 'Connect!'. Hij helpt managers om sociale netwerken dagelijks toepasbaar te maken in hun bedrijfsvoering. Het boek is makkelijk leesbaar en doordat hij zoveel managers heeft geïnterviewd, zijn alle voorbeelden een aaneenrijging van ervaringen met social media. De lezer maakt een soort reis door social medialand. Het is herkenbaar dat leiders veelal via hun eigen kinderen (generatie Y) de social media oppikken en dat meenemen naar hun werk. Zij stellen zich daar de vraag: 'Wat betekent dit voor onze bedrijfsvoering?' Menno Lanting geeft hierop antwoord.
    recensie
    Organisatiekunde
    22 april 2011
    Paul Schollaardt
    3-4 minuten leestijd
    'Het doel, een proces van voortdurende verbetering' is inmiddels een klassieker binnen de managementliteratuur. De Israëliër Goldratt voegde in 1986 een belangrijk inzicht toe: de 'theory of constraints'. 
    recensie
    Organisatiekunde
    19 april 2011
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    Het is dat de inleiding is verzorgd door Walter van Hulst, de hoofdredacteur van Slow Management, en dat het boek wordt afgesloten met een pittig essay van de Rijnlandse ‘limitanei comitatenses’ Harold Janssen en Jaap Peters, want anders zou je echt het idee hebben een facsimile van het wereldberoemde en bepalende boek The Principles of Scientific Management van Frederick Winslow Taylor uit 1911 in handen te hebben. En het feit dat de tekst in het Nederlands is, helpt natuurlijk ook. Maar daar blijft het dan ook bij.
    interview
    Organisatiekunde
    18 april 2011
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    In hun nieuwe boek Nieuw Europees Organiseren proberen Jaap Peters en Jaap Jan Brouwer een model te formuleren voor hoe bedrijven zich op een moderne Europese wijze kunnen organiseren. Anders dus dan het overheersende Angelsaksische managementdenken dicteert. Of het gelukt is, vraagt Managementboek Magazine aan Jaap Jan Brouwer.
    interview
    Algemeen management
    15 april 2011
    Pierre Spaninks
    7-9 minuten leestijd
    In Iedereen CEO gebruikt Menno Lanting sociale media als metafoor voor de nieuwe structuur, de nieuwe houding, de nieuwe kennis en vaardigheden die nodig zijn om ons definitief los te maken van het industriële tijdperk. Een gesprek over netwerkleiderschap en de nieuwe organisatie.
    recensie
    Algemeen management
    15 april 2011
    Pierre Spaninks
    3-4 minuten leestijd
    In Iedereen CEO brengt Menno Lanting in kaart welke gevolgen het heeft voor organisaties en leiderschap als alles en iedereen 24/7 met elkaar verbonden is. Professionals en managers maken zich definitief los van het industriële tijdperk. De sociale media vervullen daarbij de rol van katalysator.
    recensie
    Organisatiekunde
    11 april 2011
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    Wie tegenwoordig nog een boek durft te schrijven over cultuurverandering, moet heel zeker zijn van zijn of haar zaak. In het geval van Jacky van de Goor is dat terecht. Haar boek Hartelijk georganiseerd mag een waardevolle nieuwe bijdrage aan de bestaande literatuur over dit onderwerp worden genoemd.
    recensie
    Organisatiekunde
    11 april 2011
    José Otte
    1-2 minuten leestijd
    Mindmaps visualiseren gedachten, ideeën, complexe projecten en organisatiestructuren eenvoudig, overzichtelijk en doeltreffend. In dit boek laat Hans Buskes zien hoe we mindmaps kunnen gebruiken voor het tot de kern terug brengen van complexe informatie in allerlei vakgebieden en toepassingen.
    recensie
    Organisatiekunde
    8 april 2011
    Perry Oostrum
    2-3 minuten leestijd
    Hoe leren organisaties en wat maakt een organisatie lerend? Deze vragen vormen de rode draad van 'Lerend organiseren en veranderen', de derde druk van 'Op weg naar een lerende organisatie'. Dit boek uit 1992 legde in de jaren negentig de basis voor het begrip 'lerende organisatie'. Deze derde druk biedt een samenhangend, lerend perspectief op organiseren en leidinggeven. Een nieuw paradigma, aldus de achterflaptekst, dat haaks staat op de klassieke manier van kijken naar organisaties, leidinggeven en organiseren, waarin het gaat om ordening, beheersing en controle; op meer en beter van hetzelfde.

      Personen

        Trefwoorden