OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 73 van 1.796 resultaten
recensie
Organisatiekunde
12 augustus 2010
Hilde Veraart-Maas
5-7 minuten leestijd
Als adviseur, trainer en coach heb ik regelmatig te maken met onbedoelde contraproductieve neveneffecten van prestatiemeting en -indicatoren. Vandaar dat ik elke aanzet tot doelmatige prestatiemeting toejuich. Daarnaast wekt het sympathie dat auteur Neil Webers de royalty's van 'Performance behaviour' aan de stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) schenkt.
recensie
Organisatiekunde
11 augustus 2010
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
We zijn toe aan een andere manier van denken, betogen Martijn Aslander en Erwin Witteveen in hun nieuwe boek Easycratie. ‘We leven in een nieuwe tijd: de netwerksamenleving is werkelijkheid geworden’, zegt Witteveen. ‘Alle kennis, alle informatie is tegenwoordig vrij toegankelijk. Zaken als hiërarchie en geld worden steeds minder belangrijk.’
recensie
Organisatiekunde
5 augustus 2010
Paul Hassels Mönning
Het begrip 'community' wordt tegenwoordig vooral in de context van sociale media geplaatst. Het boek 'Communities of practice' was zijn tijd ver vooruit. Al in 1998 beschreef Etienne Wenger het belang van communities of practice voor de lerende organisatie en voor het geven van betekenis en identiteit voor de individuele medewerker en de organisatie zelf. De auteur waarschuwt op zijn website voor een niet altijd pijnvrij leesproces en maakt dat in de praktijk meer dan waar. Tegelijkertijd klopt ook zijn belofte dat de aanhouder diverse waardevolle inzichten uit het boek opdoet.
recensie
Organisatiekunde
28 juli 2010
Louis Thörig
3-4 minuten leestijd
Meer dan 100.000 exemplaren zijn er verkocht van 'Bezieling en kwaliteit in organisaties'. Daniel Ofman is managementcoach en oprichter van het adviesbureau Core Quality. Hij is de geestelijke vader van het veel toegepaste Kernkwadrantmodel dat uitgebreid in zijn boek aan de orde komt. Een inspiratiebron voor managers die beseffen dat zij hun eigen bezieling op peil moeten houden!
interview
Organisatiekunde
21 juli 2010
Linda Huijsmans
7-9 minuten leestijd
Cees Buys is een idealist. Aan de titel van zijn boek lees je dat niet meteen af, maar Opvolging en overdracht kijkt op een originele manier naar een van de grote economische problemen van dit moment: ondernemers die geen opvolger vinden. Hij komt bovendien met een creatieve oplossing.
recensie
Organisatiekunde
20 juli 2010
Louis Thörig
2-3 minuten leestijd
'Lerend organiseren', geschreven door Wierdsma en Swieringa, is niet een echt leerboek maar een praktisch boek over organiseren, veranderen en managen. Een lerende organisatie is een organisatie die het vermogen bezit zich telkens te verbeteren, te vernieuwen en te ontwikkelen. Of anders gezegd: Een lerende organisatie is een organisatie die veelzijdig leert. Veelzijdig betekent in dit verband op alle leerniveaus: regels, inzichten en principes. Het vereist het vermogen om collectief op het allerhoogste, maar ook het allermoeilijkste niveau van leren te kunnen leren. Dit boek heeft in belangrijke mate bijgedragen aan het begrip de lerende organisatie, zoals bekend uit de managementliteratuur.
recensie
Organisatiekunde
7 juli 2010
Daniëlle de Jonge
Toen ik in 2006 besloot om een eigen bedrijf te beginnen, nam ik me één ding voor: ik wil vooral heel flexibel zijn in mijn werk. Geen strikte werktijden, niet noodzakelijk een vast kantoor en als het een beetje lukt om reistijd te besparen dan zal ik dat doen. Dat is gelukt. Ik werk op tijden die mij en mijn klanten (uiteraard!) goed uitkomen en kan zo mijn dag lekker zelf indelen. En of ik nou aan de keukentafel zit, op een flexplek van een kantorencentrum of op een zonnig terrasje: het bevalt me overal goed en ik raak er bovendien vaak extra geïnspireerd van om in een wisselende omgeving te zijn. Hoewel ik dus vind dat ik al behoorlijk slim bezig ben, kan het nog stukken beter. Het boek Werken Nieuwe Stijl van Bas van de Haterd biedt weer volop nieuwe inzichten om over na te denken.
recensie
Organisatiekunde
30 juni 2010
Kiest u voor het franchisemodel, zelfstandige ondernemingen of voor de plurale vorm? In 'Franchise Organizations' geeft de auteur Jeffrey L. Bradach van de Harvard Business School een weloverwogen afweging van deze drie vormen. Wat zijn de voordelen en nadelen?
recensie
Organisatiekunde
29 juni 2010
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Twee boeken die weliswaar verschillende thema’s behandelen, maar ook iets gemeen hebben. Beide boeken zijn namelijk geschreven in romanvorm en beide boeken hebben als boodschap ‘het moet anders’. De belofte van Laagland van Robert Coppenhagen gaat over het mobiliseren van een maatschappelijke onderstroom, en Elke dag als de zon opkomt van Paul Bessems over nieuwe manieren van (slimmer) werken.
recensie
Organisatiekunde
25 juni 2010
José Otte
2-3 minuten leestijd
Met dit boek van twee zwaargewichten in de wereld van organisatieculturen heeft u zowel een theoretisch kader als een praktische handleiding als u aan de slag gaat met een verandering in de cultuur van uw organisatie. 'Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur' van Kim Cameron en Robert Quinn is niet voor niets een evergreen.
recensie
Organisatiekunde
24 juni 2010
Peter Vermeulen
Weer verschijnt er een boek waarin de auteur betoogt te weten waar de problemen in zorginstellingen door ontstaan en vooral hoe deze aan te pakken zijn. Auteur Jaap van der Mei richt zich met zijn boek 'Fatale en vitale spiralen in de zorg' vooral op de gehandicaptenzorg, ouderenzorg, verpleeghuiszorg en de kortdurende ondersteuning en revalidatie (care). Ondanks dat er verbanden bestaan richt 'Fatale en vitale spiralen in de zorg' zich niet in op de ziekenhuizen (cure).
recensie
Organisatiekunde
23 juni 2010
Peter Vermeulen
De zorg en veranderingen in de zorg staan de laatste tijd steeds vaker in de belangstelling. Dit wordt mede veroorzaakt doordat ruim negen procent van ons nationale budget uitgegeven wordt aan zorg. Omdat naar verwachting dit percentage in de toekomst alleen maar zal stijgen, besloten Theo Poiesz en Jo Caris om een boek te schrijven dat zich richt op de vraag-aanbodverhoudingen op het niveau van de organisatie. 'Ontwikkelingen in de zorgmarkt' heeft als centrale vraag: wat betekent de introductie van marktwerking voor de bestuurder en of manager van een zorginstelling?
recensie
Organisatiekunde
21 juni 2010
José Otte
1-2 minuten leestijd
Met 'Schitterend organiseren' komt de organisatie Pentascope met een boek over hun visie op organiseren. Het bevat interviews met een aantal bekenden uit de managementwereld en verhalen uit projecten. Leiding geven vanuit de menskant; een mooie droom maar de diepgang mist in dit boek.
interview
Organisatiekunde
18 juni 2010
Pierre Spaninks
6-9 minuten leestijd
Nee, zeggen ze allebei, ambitie om de goeroes van het facilitair management te worden hebben ze niet. Maar ze zijn het natuurlijk wel een beetje. Bert de Jong is al dertig jaar actief op dat terrein. Als consultant, als interim-manager en als projectmanager. Al die tijd in dienst van Twynstra Gudde. Herman Kok heeft er ook al weer vijftien jaar op zitten bij hetzelfde adviesbureau. Daarnaast is hij bezig met een promotieonderzoek in Wageningen. De Jong en Kok voeren het woord voor een groep van zes auteurs die samen het boek De facilitaire regieorganisatie in bedrijf schreven.
recensie
Organisatiekunde
31 mei 2010
Projectleider-Worden.nl
Onlangs plofte een dik pakket op één van onze bureaus, gevuld met maar liefst zes te recenseren boeken van René Hombergen over 'A4-Projectmanagement'. A4 is een methode die een projectmatige opgave in vier gebieden indeelt: Aanleveren, Activeren, Afwegen en Afronden. Elk gebied is uitgewerkt in een afzonderlijk boek, met daarnaast een boek over de verbindende factor Afstemmen. Een compact boek met een overzicht van de methode maakt de serie compleet. Op één van de kaften staat geschreven: 'De A4-aanpak ... eenvoud en overzicht'. Wat Projectleider-Worden.nl betreft wordt de spijker daarmee precies op de kop geslagen. A4-projectmanagement brengt projectmatig werken terug tot de essentie. Hombergen biedt projectleiders en opdrachtgevers een meer dan uitstekend handvat.
recensie
Organisatiekunde
27 mei 2010
Jelger Spijkerboer
Het nieuwe werken: een ongrijpbaar thema. Want wat is 'het nieuwe werken' nou precies? Een vraag die al tijdje bij mij speelde. 'Aan de slag met het nieuwe werken' van Dik Bijl geeft antwoord op deze vraag.
recensie
Organisatiekunde
27 mei 2010
Jelger Spijkerboer
2-3 minuten leestijd
Het nieuwe werken: een ongrijpbaar thema. Want wat is 'het nieuwe werken' nou precies? Een vraag die al tijdje bij mij speelde. 'Aan de slag met het nieuwe werken' van Dik Bijl geeft antwoord op deze vraag.
recensie
Organisatiekunde
26 mei 2010
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
In het proefschrift 'Professionals organiseren informeel leren' wordt ingegaan op de onderzoeksvragen 'Hoe organiseren professionals informeel leren?' en 'Hoe kunnen we informeel leren binnen een organisatie stimuleren?' Een interessant en actueel onderwerp, omdat leren binnen organisaties veelal formeel plaatsvindt. Maar leren vanuit controle en beheersing bereidt onvoldoende voor op de vele prikkels vanuit de externe omgeving. Het boek is geen gemakkelijk leesboek, maar de auteur biedt na elk hoofdstuk een overzichtelijke samenvatting.
recensie
Organisatiekunde
12 mei 2010
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
In Werken nieuwe stijl maakt professioneel bemoeial Bas van de Haterd de balans op van nieuwe werkvormen zoals het nieuwe werken. Hoewel het boek handzame adviezen biedt voor organisaties die ermee aan de slag willen, slaagt Van de Haterd er niet helemaal in om tot de kern door te dringen.
column
Algemeen management
28 april 2010
Michel Hoetmer
3-5 minuten leestijd
U moet naar uw klanten gaan luisteren. Niet zomaar naar de hele groep maar op individueel niveau. Weten die mensen wel wat zoiets betekent? Een pittige inventarisatie.