OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 75 van 1.796 resultaten
interview
Organisatiekunde
1 januari 2010
Eline Crijns
9-12 minuten leestijd
Jaap Boonstra is gepokt en gemazeld in het schrijfproces en heeft een indrukwekkende hoeveelheid publicaties op zijn naam staan, waarvan vele een succes zijn. De loopbaan van Boonstra lijkt vanzelfsprekend te verlopen, maar een aantal toevallige ontmoetingen, keuzes en kantelpunten zijn zeer bepalend geweest voor waar hij nu staat. Zijn opvoeding en ervaringen hebben hem gemaakt tot wat hij nu is. Zijn boekenkast is naar eigen zeggen een weerslag van hemzelf: gevarieerd en geordend. Met name de werkkant van de boekenkast is goed georganiseerd – net zoals hij de vele activiteiten waaruit zijn werk bestaat goed organiseert.
interview
Algemeen management
1 januari 2010
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
In de Management Topic Maak van je organisatie een crisiskampioen analyseert Hans van der Loo waarom sommige bedrijven sterker uit een crisis komen en andere bedrijven ten onder gaan. Wat maakt de één tot winnaar en de ander tot verliezer?
interview
Inkoop en logistiek
1 januari 2010
Ben Kuiken
10-14 minuten leestijd
Als een ‘angry young man’ loopt Eli Goldratt op zijn eigen conferenties rond om de boel op te schudden. Hij heeft haast, omdat hij gigantische mogelijkheden ziet om de wereld te verbeteren, en nog onvoldoende vooruitgang. Onlangs verscheen De keuze, en de komende jaren staan er nog meer titels op stapel. ‘Er is zoveel ruimte voor verbetering, dus waarom maken we daar geen gebruik van?’
recensie
Organisatiekunde
31 december 2009
Ilja Jacobs
De overheid staat de komende jaren voor een forse bezuinigingsslag. Een goede reden om zich te verdiepen in het toepassen van 'lean management'. Lean is een managementmethode om onnodige 'verspilling' uit processen weg te halen. In hun boekje 'Lean overheid' passen Paul Huhuenin, David Binnerts en Harrie van Gestel dit gedachtegoed toe. Zij geven in kort bestek een overzicht over wat Lean als werkwijze kan betekenen voor de overheid en hoe deze toegepast wordt. Voor een manager of adviseur die wil kijken naar efficiënter werken absoluut noodzakelijk om kennis van te nemen om zo de verschillende opties voor efficiënter werken, waaronder Lean, te kunnen vergelijken.
recensie
Organisatiekunde
31 december 2009
Ilja Jacobs
De overheid staat de komende jaren voor een forse bezuinigingsslag. Een goede reden om zich te verdiepen in het toepassen van 'lean management'. Lean is een managementmethode om onnodige 'verspilling' uit processen weg te halen. In hun boekje 'Lean overheid' passen Paul Huhuenin, David Binnerts en Harrie van Gestel dit gedachtegoed toe. Zij geven in kort bestek een overzicht over wat Lean als werkwijze kan betekenen voor de overheid en hoe deze toegepast wordt. Voor een manager of adviseur die wil kijken naar efficiënter werken absoluut noodzakelijk om kennis van te nemen om zo de verschillende opties voor efficiënter werken, waaronder Lean, te kunnen vergelijken.
recensie
Organisatiekunde
30 december 2009
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Ligt het nieuwe werken u zwaar op de maag, of krijgt u zelfs meer trek van de vrijheid die u als manager uw mensen geeft? Het Klein receptenboek voor het nieuwe werken helpt u in ieder geval op weg om de eetlust van het nieuwe werken op te wekken.
recensie
Organisatiekunde
22 december 2009
José Otte
Waarom kunnen we als organisatie niet langer wachten om met het nieuwe werken aan de slag te gaan? Al was het maar omdat de nieuwe generatie medewerkers niet anders meer wil en kan. Dik Bijl beschrijft dit in zijn nieuwste boek 'Aan de slag met het nieuwe werken'. Gelukkig geeft hij ook een plan van aanpak.
recensie
Organisatiekunde
22 december 2009
José Otte
3-4 minuten leestijd
Waarom kunnen we als organisatie niet langer wachten om met het nieuwe werken aan de slag te gaan? Al was het maar omdat de nieuwe generatie medewerkers niet anders meer wil en kan. Dik Bijl beschrijft dit in zijn nieuwste boek 'Aan de slag met het nieuwe werken'. Gelukkig geeft hij ook een plan van aanpak.
recensie
Organisatiekunde
17 december 2009
Hans van der Klis
3-5 minuten leestijd
Een debutant die al een maand lang in de top-10 van Managementboek.nl staat, terwijl het boek pas begin februari verschijnt: daar moet iets aan de hand zijn. Menno Lanting, director of education bij De Baak, is de schrijver van het boek, Connect! De impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap. Hij is verrast door de massale belangstelling, maar kan haar wel verklaren: ‘Ik heb geprobeerd het gedachtegoed dat ik in het boek beschrijf, over de manier waarop je online sociale netwerken met en voor jou kan laten werken, zelf in de praktijk te brengen.’
interview
Organisatiekunde
7 december 2009
Ben Kuiken
4-6 minuten leestijd
Dik Bijl noemt zichzelf ambassadeur van Het Nieuwe Werken. Na zijn boek Het Nieuwe Werken uit 2007 trekt hij door het land om organisaties van de zegeningen van deze nieuwe manier van werken te overtuigen en ze te helpen bij het zetten van de eerste stappen. Onlangs verscheen zijn tweede boek, Aan de slag met Het Nieuwe Werken, waarin hij voorbeelden beschrijft van organisaties die al nieuw werken en nogmaals het belang ervan verkondigt. ‘Het begint echt een maatschappelijke stroming te worden.’
column
Organisatiekunde
1 december 2009
Hans van der Loo
3-5 minuten leestijd
Van managementgoeroe Jim Collins is bekend dat hij eerst een goede vraag nodig heeft alvorens hij zich aan het schrijven van een boek zet. Achter zijn bestseller ‘Built to Last’ ligt de vraag verscholen hoe het komt dat sommige bedrijven over langere perioden kunnen floreren, terwijl andere gedoemd zijn om na enige tijd te verdwijnen.
nieuws
Marketing
12 november 2009
Joep Schrijvers
6-8 minuten leestijd
Waarom moet het roer van organiseren volledig om? Dat was de rode draad van de ‘Eerste Nationale Dag voor de Zelforganisatie’. Ruim tweehonderd managers en professionals luisterden woensdag 11 november in De Rotterdamse Doelen naar praktijkmensen en wetenschappers. Waarom werkt het oude managen niet meer? Welke nieuwe vormen worden ontwikkeld? Waarom moeten we ons laten inspireren door de dierenwereld? In de wandelgangen oefenden de bezoekers het onvermijdelijke nieuwe vocabulaire: emergentie, situational awareness, kuddes, zwermen, virale replicatie en natuurlijk het woord ‘zelforganisatie’. Hier was die dag de broedplaats van het nieuwe organiseren.
recensie
Organisatiekunde
6 november 2009
Peter Vermeulen
De mens moet centraal komen te staan. Een veel voorkomende kreet die je hoort in organisaties of leest in vele jaarplannen. 'Wij van organisatie x stellen onze patiënt / cliënt / medewerker centraal.' Bonne Wagenaar stelt ook de mens centraal en wil organisatie van binnenuit. Hij biedt een nieuwe kijk op organiseren en leidinggeven. Volgens hem moet het in een succesvolle en effectieve organisatie namelijk niet gaan om 'de dingen'. Dit boek opent uw ogen.
recensie
Organisatiekunde
5 november 2009
Monique Mulders
1-2 minuten leestijd
Onlangs mocht ik weer een bijeenkomst organiseren, dit keer voor Jong SZW. Het doel was te achterhalen hoe jonge medewerkers van het Ministerie van SZW denken over flexibel werken. Daarbij wilde ik graag dat de deelnemers out-of-the-box zouden denken. Wat geeft Lenny Kaarsgaren voor tips om een goed programma op te zetten? Toen ik de omslag van het boek 'Evenementen support' las, verwachtte hiervoor handreikingen te krijgen. Dit viel tegen.
interview
Algemeen management
1 november 2009
Hans van der Klis
8-12 minuten leestijd
Er is een groot verschil tussen managen en organiseren, betogen organisatieadviseur Jaap Peters en Hester Heringa in hun nieuwe boek Bij welke reorganisatie werk jij? Het kan best zijn dat managers aan hun doelstellingen voldoen, maar hun organisatie toch niet vooruit helpen, schrijven ze. Peters is bekend van zijn bestseller Intensieve menshouderij en is een van de initiatiefnemers van Slow Management.
interview
Marketing
1 november 2009
Pierre Spaninks
12-16 minuten leestijd
Wie bepaalt de koers van de onderneming vandaag de dag? Is de positie van de bollebozen van strategie overgenomen door de jongens en meisjes van marketing? Zijn het tegenwoordig de mensen van finance die de touwtjes in handen hebben? Of dansen die ook alleen maar naar de pijpen van de grote investeerders? ‘Management & Literatuur peilde de mening van drie deskundigen: Rudy Moenaert, Hans Strikwerda, en Fred Wiersema.
recensie
Organisatiekunde
27 oktober 2009
Paul Schollaardt
3-4 minuten leestijd
Bekkering & Walter leveren met 'Management van processen' een handzame gids en een geslaagde aanzet om procesmanagement als vak te verankeren. Managers, ervaren of niet, die complexe initiatieven willen realiseren vinden inzichten en hulpmiddelen die hen verder helpen. Procesmanagement wordt mede hierdoor een vak dat – ook voor opdrachtgevers – grijpbaar wordt. Na lezing van dit boek kan geen procesmanager alleen nog op basis van intuïtie aan de slag!
recensie
Organisatiekunde
14 oktober 2009
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Van sommige auteurs kun je bij wijze van spreken blind boeken uitzoeken. Eliyahu Goldratt is naar mijn mening een dergelijke auteur. Zijn typische manier van schrijven, in verhaalvorm, spreekt mij aan. Het is laagdrempelig voor diegenen die niet gewend zijn managementboeken te lezen en dat zijn er naar mijn mening nog veel te veel. Voor degenen die wel regelmatig dergelijke boeken ter hand nemen zijn de verhalen boeiend en niet te langdradig. Zij halen de kernboodschap er makkelijk uit. Menig auteur heeft deze schrijfstijl proberen te imiteren maar weinigen zijn erin geslaagd er ook een boeiend boek van te maken.
achtergrond
recensie
Organisatiekunde
5 oktober 2009
Ton Horrevorts
2-3 minuten leestijd
Klassiekers zijn niet voor niets klassiekers, ook bij managementboeken. Zo'n klassieker is ook 'Organisatiestructuren' van Henri Mintzberg. Dit boek verscheen oorspronkelijk in 1992 en maakt veel boeken die later zijn verschenen overbodig. Het is een klassieker omdat het niet alleen ingaat op structuren van organisaties, maar vooral omdat Mintzberg de verbinding legt met de strategie van organisaties enerzijds en de wijze waarop mensen functioneren anderzijds. Deze Nederlandse vertaling is dan ook een welkome uitgave.