OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Persoonlijke effectiviteit
Hier vindt u artikelen rond boeken over efficiënter werken. Van Getting Things Done (GTD) en Pomodoro tot creativiteit. Alles voor professionals die meer wilen bereiken.
Pagina 68 van 2.089 resultaten
recensie
Persoonlijke effectiviteit
19 november 2013
Marjolein Boeren-Hermans
'Sharing' lijkt een nieuw toverwoord. Zo kun je bij sommige organisaties gratis gebruik maken van een werkplek als je bereid bent sociaal kapitaal in te brengen. Veel mensen staan niet louter positief tegenover gratis weggeven: als ik mijn kennis en netwerk inzet, wat krijg ík er dan voor terug? Echt geven, zonder er iets terug voor te verwachten, blijkt moeilijk te zijn. Maar het kan je ook héél veel opleveren. Het addertje onder het gras? Het werkt alleen als je geeft vanuit je karakter: oprecht, betrokken en vanuit je passie. Dat is de boodschap van het boek 'Geven en Nemen, de verborgen dynamiek van succes' van Adam Grant. Maar hoe zet je je karakter om?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
6 november 2013
Joep Vesters
Auteur Adam Grant is hoogleraar psychologie aan Wharton alsmede onderzoeker en docent. In zijn boek 'Geven en nemen' beantwoordt hij de vraag waarom sommige mensen zoveel voor elkaar krijgen en anderen niet. Hij komt tot de conclusie dat degenen die het meeste bereiken, gevers zijn. Voor mij is dit een management-mensen boek. Hoewel ik benieuwd ben hoe duurzaam deze theorie is in een andere dan de Amerikaanse cultuur.
interview
Algemeen management
25 oktober 2013
Hans van der Klis
12-17 minuten leestijd
In Nooit af, dat hij net als Easycratie schreef in samenwerking met Erwin Witteveen, houdt Martijn Aslander een pleidooi voor de staat van permanent bèta: alles is altijd in de testfase. ‘De tools die je nodig hebt, zijn voor iedereen toegankelijk. Ook voor rotjochies in Pakistan. Je hebt geen dure kantoren meer nodig om het verschil te maken.’
recensie
Persoonlijke effectiviteit
3 oktober 2013
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Commercieel succesvol zijn is geen gave, maar een vaardigheid die geleerd kan worden. Wie zijn effectiviteit als verkoper wil verbeteren, heeft dan ook een ruime keus aan cursussen, trainingen en boeken waarin precies uit de doeken gedaan wordt hoe dat gaat: een commercieel contact tot een goed einde brengen. Scoren dus. Commerciële vaardigheden van Johan van Kooten is de jongste bijdrage aan deze rijke verzameling.
nieuws
Algemeen management
1 oktober 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
In het vandaag in de Verenigde Staten verschenen David and Goliath richt hij zich op de underdog: hoe kan het dat mensen die van jongs af aan hebben geworsteld met een moeilijke jeugd of een handicap uiteindelijk toch de top bereiken? De meningen over dit boek zijn verdeeld. Om het maar eufemistisch uit te drukken..
recensie
Persoonlijke effectiviteit
27 september 2013
Joke Verplanke
3-4 minuten leestijd
Het is een boek met een even aanlokkelijke als intrigerende titel: Ik ben OK, jij bent een sukkel. Berthold Gunster is van huis uit theatermaker en regisseur. Hij heeft een aantal boeken geschreven over het fenomeen 'om-denken'. Dat is een manier van denken waarbij je kijkt naar wat er is, en niet naar wat er zou móeten zijn. Hiermee maak je de omslag van 'ja-maar'- gedrag naar 'ja-en'-gedrag. Het boek is bedoeld om patronen (van 'ja-maar') te onderkennen en om te draaien. Doel is om echt contact te krijgen met iemand, om verbinding te maken.
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
20 september 2013
Ger Post
2-3 minuten leestijd
‘Ok, ok, ik gooi de feiten in het publieke domein. Jullie, vrienden, zijn de juryleden.’ Bij deze woorden op zijn Facebook-pagina zette auteur Nassim Nicholas Taleb (Antifragile) een link naar een artikel op zijn website waarin hij Rolf Dobelli (De kunst van het heldere denken) beschuldigt van plagiaat.
opinie
Algemeen management
18 september 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Karin de Galan is oprichter van de galan school voor training en heeft vele jaren ervaring als trainer van trainers. Ze heeft een eigen methode ontwikkeld om deelnemers aan trainingen succesvol nieuwe kennis en vaardigheden te laten leren. Onlangs verscheen haar succesvolle boek Goed voor de groep. Welke boeken hebben haar geïnspireerd?
interview
Advisering
18 september 2013
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
700.000 exemplaren gingen er wereldwijd al over de toonbank van Business Model Generatie. Het lijkt erop dat men in de huidige barre tijden naarstig op zoek is naar nieuwe businessmodellen. Met een hoofdrol voor de even prettige als visuele maar vooral voor de wat langere termijn doeltreffende aanpak van Alexander Osterwalder. ‘Businessmodellen zijn als yoghurt in de koelkast. Het bederft, maar veel sneller dan tien jaar geleden’, aldus de Zwitserse goeroe.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
17 september 2013
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
Zoals bij elk ‘Voor Dummies’-boek duizelt het je wanneer je Mindfulness voor Dummies openslaat. Overal iconen, kaders, tekeningen, checklists, opsommingen. Het langste stuk ononderbroken tekst beslaat nog geen halve bladzij. Alleen al van de aanblik van een willekeurige pagina fladdert je geest alle kanten op en versnelt je hartslag. En dan het gezwollen taalgebruik, zoals van de man die de oefeningen op de begeleidende CD inspreekt: hij is ‘vereerd’ dat hij zijn ‘passie’ voor mindfulness met ons mag delen.
opinie
Algemeen management
17 september 2013
Martijn Leijten
3-4 minuten leestijd
In deze aflevering van Tussen Droom & Daad waarschuwt Martijn Leijten ons voor de spreekwoordelijke schoenmakers: specialisten die vaak best weten hoe ze technisch complexe systemen kunnen beheersen, maar daar niet de besluiten over nemen. Of omgekeerd natuurlijk.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
16 september 2013
Louis Thörig
2-3 minuten leestijd
'The Pyramid Principle' (Piramide Principe) is een Amerikaanse bestseller. Helder en overtuigend communiceren is voor veel mensen een kunst die ze niet verstaan. Volgens de auteur Barbara Minto is dat te wijten aan de opbouw van hun betoog. Het gestructureerd verwerken en presenteren van informatie leidt tot verhoogde acceptatie bij de lezer. Barbara Minto wordt beschouwd als een communicatiefenomeen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
9 september 2013
Annett Keizer
Als mens communiceren we het sterkst via ons non-verbale gedrag. Daarvan zijn de schrijvers overtuigd en ik sluit mij, als communicatiecoach en vaardigheidstrainer, daar helemaal bij aan. Het boek belooft 'het meest complete Nederlandstalige handboek' te zijn voor lichaamstaal. In het eerste hoofdstuk schetsen de schrijvers overtuigend hun visie: 'Kennis van lichaamstaal helpt je om je bewust te worden van wat iemand echt voelt en is het kompas bij uitstek in elk gesprek'. Vol verwachting begin ik dan ook te lezen.
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
9 september 2013
Jeroen Ansink
In werkverslaafd Amerika lijkt het onderwerp in populariteit te groeien: hoe vind je de juiste balans tussen werk en privé? Zo gaf Harvard-hoogleraar Clayton Christensen in zijn vorig jaar verschenen De succesfactor zijn lezers al de tools om optimale voldoening te halen uit hun carrière, persoonlijke relaties en het leven.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
6 september 2013
Annett Keizer
Voor iedereen die een goed gesprek met zijn of haar klant wil voeren is 'Commercieel luisteren. Over oenen, kampioenen en strandballen'van Marc van Katwijk een aanrader. Niet omdat het volstaat met nieuwe informatie, maar omdat het in een notendop de essentie van goed luisteren en contact maken schetst. In simpel taalgebruik met korte krachtige adviezen tot de kern komen waar het in effectieve communicatie om draait. Daar gaat het in dit boek allemaal om.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
22 augustus 2013
Carla Verwijs
3-4 minuten leestijd
Daniel Pink is bekend van de boeken 'Drive' en 'Een compleet nieuw brein' en als ex-speechschrijver van Al Gore. Met zijn vlotte schrijfstijl weet Pink hoe hij de aandacht vast kan houden. In zijn nieuwste boek 'Verkocht!', betoogt hij dat we bijna allemaal verkopers zijn.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
21 augustus 2013
Brigitte Koehler
3-4 minuten leestijd
In 'Blah blah blah' leert Dan Roam ons dat je voor het oplossen van problemen ideeën nodig hebt. En dat je je ideeën moet kunnen presenteren, niet alleen door het gebruik van woorden. Dan Roam spoort ons aan om onze ideeën vooral ook te tekenen. Want een plaatje zegt vaak meer dan 1000 woorden, toch?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
21 augustus 2013
Brigitte Koehler
3-4 minuten leestijd
In 'Bla-bla-bla' leert Dan Roam ons dat je voor het oplossen van problemen ideeën nodig hebt. En dat je je ideeën moet kunnen presenteren, niet alleen door het gebruik van woorden. Dan Roam spoort ons aan om onze ideeën vooral ook te tekenen. Want een plaatje zegt vaak meer dan 1000 woorden, toch?
recensie
Algemeen management
20 augustus 2013
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Meervoudig kijken is de sleutel tot succesvol functioneren van iedere professional. Dat is in het kort de belangrijkste boodschap van het boek Multifocus (‘Anders kijken, anders doen’) waarin Gitta Overmaat en Lenneke Overmaat een methode beschrijven die mensen helpt zich te krijgen op hun eigen manier van waarnemen, op die van anderen en om ze te leren op het juiste moment van perspectief te veranderen. Met als uiteindelijk doel: succesvol (samen)werken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
19 augustus 2013
Amber Zwartbol
3-4 minuten leestijd
Kent u dat? U woont een presentatie bij waarbij de ene na de andere indrukwekkende dia in PowerPoint wordt getoond. De dia's worden voller en voller, tabellen en cijfers rollen over elkaar heen, vechtend om uw aandacht. Tevergeefs. Na drie sheets kunt u uw aandacht er niet meer bij houden. U kijkt eens om u heen en ziet dat meerdere aanwezigen het opgegeven hebben. Dan ontdekt u de klok. U probeert de wijzers vooruit te dwingen. Wanneer de presentatie eindelijk voorbij is, kunt u maar aan twee dingen denken: 'wat is er precies verteld?' en 'dit kan toch anders?'