OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Strategisch management
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
Pagina 63 van 1.419 resultaten
nieuws
Strategisch management
22 januari 2009
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Managementbestseller Good to Great van Jim Collins ligt in de wetenschappelijke wereld zwaar onder vuur. 'Veel boeken verkopen betekent nog geen wetenschappelijk succes', aldus hoogleraar Lidewey van der Sluis. Eind 2008 signaleerde ze de kritiek in Het Financieele Dagblad als eerste in Nederland.
recensie
Strategisch management
19 januari 2009
Kees Boodt
2-3 minuten leestijd
Chris Zook reikt in 'Onstuitbaar!' een methode aan om weg te komen of te blijven van stagnatie in de groei van bedrijven. Dit doet hij op basis van uitgebreide onderzoeken. Het grote aantal cases geven niet alleen vele herkenningspunten maar ook vele aangrijpingspunten.
recensie
Strategisch management
13 januari 2009
Hugo-Jan Ruts
2-3 minuten leestijd
Edwin Winter en Wouter van der Weijden beschrijven met hun boek 'Authentieke organisaties. Echte merken' hoe de kracht van de eigen organisaties via internal branding gebruikt kan worden om een meer dan sterk merk te ontwikkelen. Zij zien dit als een ontwikkelingsproces dat als verandertraject aangepakt moet worden. Hiervoor doorlopen zij de verschillende stappen. Hoewel dit te weinig is om er zelf mee aan de slag te gaan, geeft 'Authentieke organisaties. Echte merken' goed inzicht in het fenomeen internal branding.
interview
Strategisch management
5 januari 2009
Rick Nieman
2-3 minuten leestijd
In zijn zeer succesvolle boek De blauwe oceaan beweert INSEAD-professor Chan Kim dat ieder bedrijf een nieuwe, onontgonnen markt kan vinden zonder concurrentie. En niet door ineens een briljante inval te krijgen, maar door stapsgewijs een aantal duidelijke fases te doorlopen. Zo richten bedrijven zich nu veel te veel op hun huidige klanten, terwijl ze juist zouden moeten kijken naar consumenten die hun product of dienst niet kopen! Boekcover sprak met Kim.
nieuws
Strategisch management
5 januari 2009
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Volgens Berenschot-consultant Bart Drenth – co-auteur van het boek Op de schop, over reorganisaties - heeft het management-bashen zijn langste tijd wel gehad. Waarom? Omdat het eigenlijk allemaal wel meevalt met al dat management.
recensie
Strategisch management
29 december 2008
Paul Groothengel
3-4 minuten leestijd
In hun boek Authentieke organisaties. Echte merken. constateren Edwin Winter en Wouter van der Weijden dat marketeers druk bezig zijn met het bouwen aan sterke merken, maar daarbij de collega’s vergeten. En die vormen nou juist samen het merk. De kloof tussen sterke en échte merken valt te overbruggen met doordachte, internal branding.
recensie
Strategisch management
16 december 2008
Mariska Fennema
Steeds meer bedrijven overwegen een samenwerking met een andere organisatie. En binnen kleine tot middelgrote bedrijven is specifieke kennis over samenwerking vaak niet direct voorhanden. Welke voordelen kan een samenwerking bieden, wat komt er precies bij kijken, wat moet er wanneer juridisch geregeld worden en hoe geeft men een samenwerking het beste vorm? Op een aantal van die vragen geeft Alfred Griffioen met 'Het Senseo-effect' concrete antwoorden. Waar dit niet mogelijk is, reikt hij denkrichtingen of modellen aan waardoor u zelf tot antwoorden kunt komen.
interview
Strategisch management
15 december 2008
Paul Groothengel
4-5 minuten leestijd
Veel organisaties zijn druk met het kweken van een sterk merk, maar vergeten de vervolgstap te maken: hun mensen zijn zélf het merk. Hoe pak je dat aan? Bijvoorbeeld met internal branding, zegt Wouter van der Weijden, partner van adviesbureau &Samhoud. Hij schreef met zijn collega Edwin Winter, managing partner van hetzelfde bureau, het boek Authentieke organisaties. Echte merken.
recensie
Strategisch management
14 december 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Communication by NETwork lijkt op het eerste gezicht het zoveelste boek over de netwerksamenleving. Maar wie verder leest, merkt dat communicatieadviseur Henk Buis een interessante invalshoek heeft gevonden en zelfs oplossingen geeft voor een aantal van de grote maatschappelijke vraagstukken.
recensie
Strategisch management
13 december 2008
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
In het boek 'Op de schop' pogen drie consultants ons nog één keer uit te leggen hoe dat moet: reorganiseren.
recensie
Strategisch management
1 december 2008
Friso van Abbema
Prof.dr. Ard-Pieter de Man is er in geslaagd om met 'Alliantiebesturing. Samenwerking als precisie-instrument' (2006) in opdracht van Stichting Management Studies een toegankelijke en inzichtelijke publicatie te schrijven over een veelzijdig, ingewikkeld en steeds relevanter onderwerp voor managers. De boodschap is eenvoudig: elke alliantie kent zijn eigen unieke besturing, afhankelijk van het specifieke doel dat ermee wordt nagestreefd.
recensie
Strategisch management
25 november 2008
Friso van Abbema
3-5 minuten leestijd
'Het innovatieplatform' is het verhaal van Frans Nauta, over 'innoveren in het centrum van de macht.' Wat een mooi boek! Een hele tijd dacht ik: wat is dit voor persoonsgericht dagboek waarin alleen Herman Wijffels er goed afkomt?
recensie
Strategisch management
21 november 2008
Friso van Abbema
'The Network Economy. Strategy, Structure and Management' (2004) van Ard-Pieter de Man is een heel toegankelijk bedrijfskundig boek over hoe netwerken en organisaties in netwerken functioneren. Het gaat niet over economie, maar veel meer over het proces van strategie bepalen tot het management van netwerken. Netwerken, het is organiseren voor gevorderden: het belooft veel, maar vraagt ook veel.
recensie
Strategisch management
17 november 2008
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
In 'Talent aan zet' krijgt u inzicht in de werkwijze van Lowell Bryan en Claudia Joyce, twee McKinsey-partners, over de wijze van waardecreëring door het benutten van talenten. Een indrukwekkend boek, omdat het een zeer goed overzicht biedt van hetgeen er komt kijken wanneer een organisatie haar talenten optimaal wil benutten. Indrukwekkend ook omdat het laat zien dat de twintigste-eeuwse manieren van 'denken en doen' de grootste belemmering vormen voor verdere ontplooiing van talent. Het boek is met name geschikt voor mensen in grote complexe en groeiende organisaties.
column
Strategisch management
14 november 2008
Yousri Mandour
3-4 minuten leestijd
Onlangs had ik de eer en het genoegen om voor de Masteropleiding van de Hogere Hotelschool Den Haag het programmaonderdeel ‘Blue Ocean Strategy’ te mogen invullen. Twee dagen lang zijn de studenten druk in de weer gegaan met het bediscussiëren van de inhoud van deze bestseller van INSEAD-professoren Chan Kim en Renée Mauborgne. Ze deden dat door het toepassen van de theorie op een praktijkcase. Ik heb in die twee dagen werkelijk niks, maar dan ook niks gemerkt van de zogenaamde zesjescultuur. De kers op de slagroomtaart was het bezoeken van een bedrijf dat zijn eigen ‘blauwe oceaan’ heeft weten te creëren.
recensie
Strategisch management
11 november 2008
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
‘Hoe gewone bedrijven in toppresteerders veranderen’, luidt de ondertitel van het boek Doorbraak van Keith McFarland. Wat is het geheim van bedrijven die niet berusten in de grauwe middenmoot, maar uitgroeien tot marktleiders in hun ‘peers’? Eén van de antwoorden: ga pokeren!
recensie
Strategisch management
7 november 2008
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
State of the art van Nederlandse professionals. De auteur heeft maar liefst 36 Nederlandse marketingprofessionals bereid gevonden om samen dit boek te schrijven. Op zich al een hele prestatie om zoveel marketingkennis te bundelen in één boek. Iedere auteur laat zijn licht schijnen op een specifiek marketingonderwerp of beter gezegd een merkonderwerp.
recensie
Strategisch management
5 november 2008
Ellen Verhoef
3-4 minuten leestijd
'Onstuitbaar' is een boek over herdefiniëren. Over hoe organisaties, bedrijven en mensen erachter komen dat de motor achter hun succes het eind van zijn levenscyclus begint te naderen. Wat moet je dan? Hoe zorg je ervoor dat je met de robuuste onderdelen uit het verleden, bouwt aan een succesvolle toekomst?
recensie
Strategisch management
5 november 2008
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
‘Niet leuk, maar wel leerzaam.’ Zo omschrijft Frans Nauta zijn periode als secretaris bij Het innovatieplatform, de organisatie die premier Balkenende bij de start van zijn tweede kabinet in 2003 in het leven riep. Met als bedoeling om innovatie hier te lande te stimuleren, naar voorbeeld van de uiterst competitieve economie van Finland.
interview
Strategisch management
4 november 2008
Hans van der Klis
5-6 minuten leestijd
De Senseo – het woord koffiezetapparaat hoeft er niet bij – is een van de grote succesverhalen van de bruingoedsector van de laatste jaren. Het koffiezetapparaat komt voort uit een samenwerkingsverband tussen Philips en Douwe Egberts. Alfred Griffioen, als adviseur gespecialiseerd in partnerships tussen bedrijven, heeft in zijn boek Het Senseo-effect de voorwaarden beschreven waaraan dergelijke samenwerkingsverbanden moeten voldoen.