OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Actueel
In ons Online Magazine kunt u alles lezen over zaken die er toe doen binnen uw vakgebied. Van kritische recensies en previews van nieuwe boeken tot interviews met auteurs.
Pagina 55 van 1.362 resultaten
nieuws
Organisatiekunde
4 december 2012
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
‘Procesregie is een vak waarvoor we niet goed opgeleid zijn.’ Dees van Oosterhout doet daar wat aan met haar boeken Procesregie en Procesinterventies. Dit tweede boek presenteerde zij in het hoofdkantoor van ProRail. Met verbinding als centraal thema.
nieuws
Algemeen management
3 december 2012
Nienke van Oeveren
De Nederlandse Vrouwen Raad draagt met trots Josette Dijkhuizen – ondernemer, wetenschapper en genomineerde voor de prijs ‘Zzp Ondernemer van het Jaar 2012’ – voor als Vrouwenvertegenwoordiger 2013. Dijkhuizen zal na haar benoeming door de Minister van Buitenlandse Zaken deel uitmaken van de Regeringsdelegatie naar de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in New York en daar namens de Nederlandse vrouwen de regeringsleiders toespreken.
nieuws
Marketing
28 november 2012
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Gisteravond werd de PIM Marketing Literatuurprijs uitgereikt aan Herman Toch voor zijn boek Transformeren om te overleven. De jury is zeer gecharmeerd van dit visionaire boek en is ervan overtuigd dat het boek niet alleen leidt tot betere marketeers maar ook tot een betere wereld.
nieuws
Algemeen management
20 november 2012
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Loslaten of de ruimte geven? Hoe ga je om met verschillende menstypes? Angela Talen en Sasja Dirkse zetten de deelnemers van het boekevent Het nieuwe leidinggeven meteen aan het werk door hen in groepjes hun dilemma te laten delen. Bijna alle deelnemers geven leiding en hierover gaat de middag.
nieuws
Economie
7 november 2012
Justin van Lopik
Private Empire - ExxonMobil and American Power van Steve Coll is uitgeroepen tot Financial Times and Goldman Sachs Business Book of the Year 2012. De jury koos deze titel uit een shortlist van 6 boeken.
nieuws
Marketing
6 november 2012
Nienke van Oeveren
Vorige week maakte de American Marketing Association Foundation (AMAF) 'How Cool Brands Stay Hot' (in het Nederlands bij Academic Services vertaald als Maak je merk cool) bekend als winnaar van de 2012 Berry-AMA Book Prize voor het beste marketingboek. Deze prijs erkent boeken met innovatieve ideeën die een belangrijke impact op marketing en aanverwante domeinen hebben gehad en opvallen door hun uitmuntendheid. Joeri van den Bergh en Matthias Behrer schreven het.
nieuws
Algemeen management
1 november 2012
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
Het seminar MBA in één dag is al jarenlang een groot succes. Volgens spreker Ben Tiggelaar omdat het gaat om tijdloze theorie, die heel basaal is. Het was al een prestatie om de dertien belangrijkste managementdenkers in één dag te bespreken, nog knapper is het om dit vast te leggen in één boek. Tiggelaar presenteert MBA in een dag - het boek.
nieuws
Verandermanagement
17 oktober 2012
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
‘Veel mensen willen anderen veranderen. Er is veel te veel ambitie op dat terrein!’ Léon de Caluwé heeft de stemming er meteen in bij het boekevent Verandertools. ‘Eerst stond het uitgangspunt van de interventionist centraal, nu gaat het ook steeds meer over wat er gebeurt met mensen die veranderen.’
nieuws
Coaching en trainen
4 oktober 2012
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Marijke Lingsma en Aty Boers krijgen nauwelijks de tijd om hun verhaal te doen tijdens het boekevent Losdenken, of twee ‘schoonmaaksters’ komen met veel bravoure het podium op. Dat belooft een afwisselend boekevent, met veel energie en grappen – maar ook met een serieuze ondertoon, zoals we gewend zijn van de Coachingskalender.
nieuws
Strategisch management
27 september 2012
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Een innovatieve manier om te zorgen voor dubbel zoveel publiek, dat moet gezegd worden. Iedere deelnemer beplakt de heliumballon zó dat die op z’n buurman lijkt. Dat je anderen nodig hebt, benadrukt de keynote speaker van het Pluk Innovatie Festival eveneens. Om uit een impasse te komen heb je soms externen en tegenstanders nodig. Adam Kahane presenteert zijn nieuwe boek: Transformative Scenario Planning.
nieuws
24 september 2012
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Bedrijven zullen zich in de toekomst moeten richten op de wisselwerking tussen strategie en de samenleving. Dat zegt Harvard-hoogleraar Michael Porter in een exclusief interview met Managementboek Magazine. Volgens Porter staan ondernemingen aan de vooravond van een doorbraak op het gebied van sociale verantwoordelijkheid. ‘Dat is van oudsher een terrein waarop het bedrijfsleven zich afzijdig houdt. Maar ik ben ervan overtuigd dat nieuwe manieren om te concurreren in toenemende mate zullen samenvloeien met innovaties om maatschappelijke problemen aan te pakken.’
nieuws
Verandermanagement
4 juli 2012
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Bekende auteurs als Peter Senge, Joseph Jaworski en Otto Scharmer legden de basis voor Theory U. In Nederland gebruiken steeds meer veranderadviseurs en coaches de methode, maar ook organisaties als Shell, KLM en Triodosbank. Esther de Haan en Eva Beerends vertellen tijdens een boekevent hoe je Theory U gebruikt bij een organisatievraagstuk.
nieuws
Algemeen management
6 juni 2012
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
Na een gesprek van 30 seconden moeten de deelnemers elkaar een compliment geven. ‘Als je een compliment krijgt, komt er dopamine vrij.’ Daardoor raak je in een goede stemming en kun je beter leren. Kennis over het brein staat dan ook centraal bij het boekevent 'Brein@work voor managers' dat Ria van Dinteren en Judith Droste verzorgen.
nieuws
Coaching en trainen
30 mei 2012
Nienke van Oeveren
Ja, we zijn dol op vragenlijstjes. En sinds bijna elk boek een eigen website heeft, is het heel makkelijk om een vragenlijst online te zetten, een uitslag op maat te geven en de internetter meteen door te sturen naar het boek.
nieuws
Marketing
29 mei 2012
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
‘Waarom heb je nog niet aan guerrillamarketing gedacht?’ Cor Hospes laat tijdens een masterclass zien dat je bij guerrillamarketing vooral een goed idee nodig hebt en medewerking binnen het bedrijf. Een groot budget hoeft niet en het effect is vaak verrassend meetbaar.
nieuws
Algemeen management
15 mei 2012
Justin van Lopik
1-2 minuten leestijd
Periodiek met je team bij elkaar komen en werken aan de samenwerking. Dat is waar de Teamonderhoudsbeurt en de bijbehorende Toolbox voor zijn ontwikkeld. De methode en de Toolbox werden ten doop gehouden op het Boekevent Teamonderhoudsbeurt dat Managementboek organiseerde in samenwerking met 2ofmeer. Presentator en ontwikkelaar Rob Mudde: ‘Elk team moet aan onderhoud doen.’
nieuws
Verandermanagement
14 mei 2012
Justin van Lopik
1-2 minuten leestijd
Veranderen betekent praten, praten en nog eens praten. En aandacht. Zowel voor je gesprekspartners, maar ook voor jezelf. Dat is de conclusie die getrokken kan worden aan het eind van het Boekevent Doorbreek de cirkel, onder leiding van Arend Ardon, auteur van het gelijkgetitelde boek.
nieuws
Marketing
11 mei 2012
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
‘Wat een simpel model! Hoe kan één enkele vraag nou leiden tot betere klantenbinding?’ De man achter the ultimate question, Fred Reichheld, laat zien dat de weg naar een goede net promoter score niet zo makkelijk is. Op uitnodiging van Bing Research en Futurelab sprak hij in Breda.
nieuws
Algemeen management
24 april 2012
Nienke van Oeveren
Je naam op de omslag van een boek, een droom van menig organisatieadviseur en zelfstandige. Ieder jaar verschijnen er zo’n 1000 nieuwe, Nederlandstalige managementboeken. Maar een boek schrijven blijkt ook steeds weer lucratief te zijn.
nieuws
Marketing
4 april 2012
Justin van Lopik
1-2 minuten leestijd
‘Welke klanten wil je over een jaar kwijt zijn?’ Jos Burgers stelt deze opmerkelijke vraag vrijwel meteen aan het begin van het Boekevent Gek op gaten. Het gaat hem om de positionering van het merk.