OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 102 van 2.296 resultaten
    interview
    Leiderschap
    13 april 2010
    Erik de Vries
    5-6 minuten leestijd
    De buitenwacht beziet de zonen en dochters die als vanzelfsprekend carriere lijken te maken binnen het familiebedrijf vaak met enige jaloezie. Dit beeld behoeft correctie, merkten onderzoekers Jacqueline van Zwol en Roberto Flören. De familieband zorgt met name bij de generatie ‘opvolgers’ voor extra druk. In hun boek Gespreid bedje of spijkerbed? beschrijven zij uitgebreid alle mogelijke problemen waar opvolgers in familiebedrijven mee kunnen worden geconfronteerd. En laten ze veel opvolgers daarover aan het woord. En passant rekenen ze af met het clichébeeld dat bestaat over een luie en zakkenvullende ‘derde generatie’. M&L sprak met Jacqueline van Zwol.
    interview
    Algemeen management
    9 april 2010
    Erik de Vries
    3-4 minuten leestijd
    George van Houtem kent ze allemaal: de trucjes die sommige onderhandelaars inzetten om hun zin door te drijven of het onderste uit de kan te krijgen. Hij verzamelde al deze trucs, met soms welklinkende namen als de Bogey en de Nibble, in zijn boek De dirty tricks van het onderhandelen. ‘Ik propageer het gebruik ervan niet, maar we moeten ook niet naïef zijn.’
    interview
    Organisatiekunde
    7 april 2010
    Erik de Vries
    3-5 minuten leestijd
    Onlangs verscheen bij uitgeverij Kluwer het boek De High Performance Organisatie: een integrale aanpak, van Jan den Breejen. Alleen al uit de titel van dit lijvige boekwerk valt de ambitie van de auteur af te lezen. ‘Boeken over HR worden vrijwel nooit gelezen door topmanagers. Ik probeer over de grenzen van vakgebieden heen te springen en zo de materie voor meerdere doelgroepen interessant te maken.’ M&L sprak met Den Breejen.
    interview
    Psychologie
    6 april 2010
    Erik de Vries
    3-5 minuten leestijd
    Suzanne Unck schreef een boek over de onzichtbare machten die voor velen een hindernis blijken op de weg naar succes. In Spoken bestaan legt zij uit waar die machten vandaan komen, en hoe ze te beteugelen zijn.
    interview
    Algemeen management
    6 april 2010
    Bert Peene
    3-5 minuten leestijd
    Bernadette van Pampus is van vele markten thuis. Ze werkte in dienstverband en als zelfstandig adviseur; voor overheden, non-profit organisaties en in het bedrijfsleven. Altijd ging het daarbij op de een of andere manier over kwaliteit. Geen wonder dat ze daar uiteindelijk haar beroep van heeft gemaakt: kwaliteit in organisaties. Ze schreef er twee boeken over, Kwaliteitsmanagement en Kwaliteitsmanagement en interne auditing, en een derde boek is in de maak. Een gesprek over kwaliteit en kwaliteitsmanagement.
    interview
    Economie
    2 april 2010
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    In Life Inc. stelt de Amerikaanse auteur Douglas Rushkoff dat multinationals zich gedragen als de koloniale bedrijven van weleer. De invloed van het grootkapitaal ontmantelt de gemeenschap en dwingt mensen om te denken als een onderneming. ‘Elk moment dat je niet consumeert of produceert is een belasting op het BNP.’
    interview
    Algemeen management
    1 april 2010
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    De boeken op de shortlist ontliepen elkaar niet veel, zodat het lastig was een winnaar aan te wijzen, vertelde voorzitter Hans van der Loo bij de bekendmaking tijdens het Managementboekengala aan de vooravond van de Boekenweek. De jury koos uiteindelijk voor Inkoop – Een nieuw paradigma van Gerco Rietveld, een ‘stevig aangezet boek’ waarin de auteur betoogt dat inkoop meer aandacht verdient en een andere rol moet krijgen binnen organisaties.
    interview
    Marketing
    31 maart 2010
    Linda Huijsmans
    5-6 minuten leestijd
    Hyves, facebook, google, RSS, crowdsurfing of advergaming. Voor een gemiddelde marketeer zouden deze termen geen geheimen meer mogen hebben. Maar voor de meesten zijn ze dat nog lang niet. Voor hen schreef Jeroen Bertrams het boek Online marketing.
    interview
    Organisatiekunde
    30 maart 2010
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    Gert Poppe, in het dagelijks leven consultant en coach en in zijn vrije tijd jazzsaxofonist, ontdekte enkele jaren geleden hoe jazzmuziek hem kan helpen bij het geven van presentaties over management aan bedrijven en andere organisaties. Hij heeft het verhaal dat hij in zijn muzikale show ‘Jazzing up your organisation’ vertelt nu ook opgeschreven in een boek, De improviserende organisatie.
    interview
    Werk en loopbaan
    26 maart 2010
    Hans van der Klis
    9-13 minuten leestijd
    Na haar bestseller ‘Waarom Franse vrouwen niet dik worden’ heeft Mireille Guiliano, voormalig CEO van champagnehuis Veuve Cliquot in de Verenigde Staten, haar kennis over de vrouw in het zakenleven op papier gezet. De vrouwelijke touch is vooral een klankbord, een goede vriend(in) die je van advies dient. Voor Guiliano geen managementmodellen of gouden regels: uiteindelijk komt het allemaal neer op gezond verstand, vindt ze, op ‘savoir faire’. Een gesprek.
    interview
    Ondernemen
    24 maart 2010
    Hans van der Klis
    6-9 minuten leestijd
    Samen met zijn zakenpartner Marc Schröder heeft Michiel Muller eerst met Tango de oliemaatschappijen de stuipen op het lijf gejaagd, en vervolgens de ANWB het vuur na aan de schenen gelegd met Route Mobiel. Met de online huizenveiling Bieden en Wonen is een derde zakelijk avontuur in de maak. In het boek Michiel Muller, ervaringen van een serial entrepreneur beschrijft hij ter inspiratie van ondernemers zijn visie op het ondernemerschap. ‘Grote kansen vind je in grote markten’, verklaart hij zijn eigen succes.
    interview
    Coaching en trainen
    23 maart 2010
    Linda Huijsmans
    4-5 minuten leestijd
    Rudy Vandamme schreef al een flink aantal boeken over coachen en ontwikkeling. In zijn nieuwste boek De vork komen al zijn kennis en ervaring samen in een methodiek voor persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling. ‘Het is een perfect model. Er is geen speld tussen te krijgen’, zo zegt hij zelf.
    interview
    Algemeen management
    18 maart 2010
    Erik de Vries
    7-9 minuten leestijd
    Nina Brink spreekt nog steeds tot de verbeelding. Journalist Eric Smit schreef een boek over de ‘onweerstaanbare opkomst van deze powerlady’ die met de beursgang van World Online kortstondig de meest gelauwerde internetondernemer van Europa was. In zijn uitvoerige en gedetailleerde reconstructie rond de op een na grootste beursgang in Nederland speelt de topvrouw een niet al te flatteuze rol: reden voor Brink om te trachten het boek via de rechter tegen te houden. M&L sprak voor de uitspraak met Eric Smit, over het boek en over de rechtszaak.
    interview
    Algemeen management
    16 maart 2010
    Ronald Buitenhuis
    5-7 minuten leestijd
    In 1974, 1978 en 1988 kon Gyuri Vergouw moeiteloos het Nederlands elftal samenstellen op basis van de rolmodellen zoals beschreven door Belbin. Anno 2010 lukt hem dat niet meer. Vergouw ziet Oranje dan ook komende zomer in Zuid Afrika geen wereldkampioen worden. Of bondscoach Bert van Marwijk moet als de wiedeweerga zijn zojuist verschenen boek Oranje wereldkampioen, met als ondertitel  managementlessen om te winnen, gaan bestuderen. M&L heeft dat gedaan en ook even met de auteur gesproken.
    interview
    Economie
    15 maart 2010
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    Gerard Driehuis is boos. De econoom, ex-directielid van Wegener, voormalig hoofdredacteur van De Twentsche Courant/ Tubantia en HP/De Tijd vindt het onbegrijpelijk dat de hoofdrolspelers van de kredietcrisis vrijwel allemaal wegkomen zonder met pek en veren door de stad te zijn gesleurd. Alleen Bernie Madoff zit vast. Vooral Wellink moet het bij Driehuis ontgelden. ‘Wellink moest drie dingen doen, en heeft op alle fronten gefaald.’ In De daders en de meelopers portretteert Driehuis negen hoofdschuldigen en fungeert zo als een soort individuele waarheids- en verzoeningscommissie naar Afrikaans model.
    interview
    Verandermanagement
    3 maart 2010
    Hans van der Klis
    6-9 minuten leestijd
    Het hoge percentage mislukkingen bij fusies is te wijten aan een gebrek aan vakmanschap, zegt Gert Anbeek, die samen met zijn coauteurs Patrick Lybaert en Harry de Weerd aan het hoofd staat van de Executive Leadership Foundation (ELF) in Tienhoven. Zij schreven een boek, Succesvolle managers realiseren, waarin zij voor verandermanagers de meest praktische modellen en inzichten hebben samengebracht. Want daar ontbreekt het nog wel eens aan in de bestaande literatuur, zegt Anbeek. ‘Met dit boek kun je morgen aan de slag.’
    interview
    Strategisch management
    1 maart 2010
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    Theo van Iperen, oprichter en eigenaar van managementadviesbureau Giotto management consultants, schreef een boek over fusiemanagement: Fuseren is topsport. Het is geen filosofisch boek geworden, maar een praktijkgids om van fusies een succes te maken. Want daar schort het nog wel eens aan, is de ervaring van Van Iperen.
    interview
    Algemeen management
    1 maart 2010
    Jeroen Ansink
    7-9 minuten leestijd
    Volgens de Amerikaanse marketinggoeroe Seth Godin heeft de fabrieksmatige aanpak van het bedrijfsleven ons allemaal inwisselbaar gemaakt. De tijd is echter rijp om aan dat juk te ontsnappen, betoogt hij in zijn nieuwe boek ‘Onmisbaar’. ‘Wie niet creatief is, wordt geoutsourcet.’
    interview
    Organisatiekunde
    1 maart 2010
    Pierre Spaninks
    6-8 minuten leestijd
    De aandacht voor online sociale netwerken als LinkedIn, Facebook en Hyves neigt naar een hype. In zijn bestseller Connect! De impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap betoogt Menno Lanting dat we ons blindstaren op een handvol voorbeelden van geslaagde marketingcampagnes en personeelswervingsacties met sociale media. Tegelijkertijd kan de huidige generatie managers en ondernemers de werkelijke impact op organisaties en op leiderschap nog maar moeilijk vatten. Daarvoor moeten ze eerst meer vertrouwd raken met de techniek. Maar hoe doe je dat, als ‘digital immigrant’? M&L vroeg het Lanting.
    interview
    Verandermanagement
    1 maart 2010
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Mensen in organisaties gaan taaie vraagstukken graag uit de weg. Die zijn toch niet te hanteren, zo luidt het adagium. Onterecht, concludeert Hans Vermaak in het genomineerde ‘Plezier beleven aan taaie vraagstukken’. Juist taaie vraagstukken gaan over de kernprocessen van een organisatie. En zijn dus belangrijk. Maar ook complex. De truc is om de complexiteit vooral te handhaven, maar de taaiheid eraf te halen, stelt Vermaak.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden