OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 105 van 2.296 resultaten
    interview
    Marketing
    1 december 2009
    Jeroen Ansink
    4-5 minuten leestijd
    In Trade-Off stelt de Amerikaanse economisch journalist Kevin Maney dat consumenten bijna altijd een afweging maken tussen producten die ze willen, en producten die ze nodig hebben. Bedrijven die hier niet op inspelen zijn gedoemd om te falen. ‘Het beste van twee werelden is vlees noch vis.’
    interview
    Algemeen management
    30 november 2009
    Annegreet van Bergen
    4-5 minuten leestijd
    Hoe kan het verschil op het ontstaan van de kloof tussen arm en rijk het beste verklaard worden? Die vraag stelt voormalig universitair docent Dick Kooiman voortdurend in het boek Kapitalisme, kolonisatie en cultuur, met als ondertitel ‘Arme en rijke landen in historisch perspectief’. Het is een boek over niet-westerse geschiedenis, tegenwoordig ook wel mondiale geschiedenis genoemd.
    interview
    Economie
    24 november 2009
    Hans van der Klis
    6-8 minuten leestijd
    Om beter te leren begrijpen wat zich het afgelopen jaar heeft afgespeeld in zijn vaderland heeft de IJslandse uitgever Halldór Gudmundsson een boek geschreven over de gebeurtenissen: Wij zijn allemaal Ijslanders. In zijn land heerst nu een totaal gebrek aan vertrouwen, en dat werkt verlammend. De IJslanders verlangen terug naar de oude IJslandse waarden: gehaktballen, wollen sokken en mooie boeken lezen.
    interview
    IT-management / ICT
    19 november 2009
    Paul Groothengel
    4-6 minuten leestijd
    Steeds meer mensen zijn actief op Hyves, Flickr, YouTube, Facebook, My Space en LinkedIn, en bloggen of twitteren er vrolijk op los. Netwerken van mensen met dezelfde interesses, doelen of belangen floreren, de rol van communities en social media is niet meer weg te denken. Mediaspecialist Erwin Blom van The Crowds schreef het Handboek Communities, ‘voor iedereen die communities en social media wil leren kennen, begrijpen en succesvol wil inzetten’.
    interview
    Economie
    17 november 2009
    Rob Hartgers
    5-8 minuten leestijd
    Maar liefst 200 miljoen euro verdween in de zakken van een klein groepje vastgoedmannen met posities aan de top van Bouwfonds en Philips Pensioenfonds. Financieel journalisten Vasco van der Boon en Gerben van der Marel reconstrueerden de fraude, resulterend in het boek De vastgoedfraude. En M&L sprak met de auteurs.
    interview
    Economie
    16 november 2009
    Hans van der Klis
    6-9 minuten leestijd
    Met zijn profetische boek 'Als de dollar valt' scoorde Willem Middelkoop in 2007 een grote bestseller. Nu is de opvolger verschenen, Overleef de kredietcrisis, waarin hij het falen van het financiële systeem analyseert en vier toekomstscenario’s schetst. ‘De experts kiezen er bewust voor de gevaren en de zwakheden van het systeem te negeren’, zegt hij. M&L sprak uitvoerig met Middelkoop.
    interview
    Leiderschap
    6 november 2009
    Linda Huijsmans
    5-7 minuten leestijd
    Het onderwerp is weer helemaal ‘hot’ deze dagen: er moeten meer vrouwen doorstromen naar de top. Mirella Visser stelt in De zijderoute naar de top dat vrouwen het vooral zelf moeten doen. ‘Ga niet zitten wachten op quotaregelingen of goedwillende topmannen, maar stippel je eigen route uit.’ Inzicht in je eigen talenten en kracht, maar ook de ongeschreven regels en politieke spelletjes op de werkvloer vormen daarvoor onmisbare bagage.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    2 november 2009
    Annegreet van Bergen
    3-5 minuten leestijd
    Lichaamstaalexpert Frank van Marwijk schreef na Manipuleren kun je leren een tweede boek over manipuleren: Manipuleren op je werk, met de niets verhullende ondertitel ‘Hoe je collega’s, bazen en medewerkers naar je hand kunt zetten’. Een boek waarin hij aan de hand van concrete voorbeelden laat zien wat je met manipulatie op de werkvloer teweeg kunt brengen.
    interview
    Verandermanagement
    1 november 2009
    Eline Crijns
    9-13 minuten leestijd
    Steven ten Have laat zich niet makkelijk in een hokje stoppen. Een poging daartoe leidt tot de kwalificaties jong, onverschrokken, serieus, ambitieus, sportief, toegewijd vader en maatschappelijk betrokken.
    interview
    Verandermanagement
    1 november 2009
    Pierre Spaninks
    7-10 minuten leestijd
    Organisatiecultuur is een lastig onderwerp en cultuurverandering al helemaal. Want wat maakt nou eigenlijk de cultuur uit van een organisatie en hoe krijg je daar greep op? Organisatiefilosoof Rob van Es maakt de stand op van dertig jaar sleutelen aan normen, waarden en gedrag. Om ten slotte uit te komen op een perspectief waarin het begrip ‘leren’ centraal staat.
    interview
    Algemeen management
    1 november 2009
    Rob Hartgers
    6-9 minuten leestijd
    Nederland moet ondernemender worden, vindt Leen Zevenbergen. Met zijn nieuwe boek ‘t Is groen! probeert hij de lezers aan te zetten tot actie. ‘Soms moet je mensen bij de hand nemen.’
    interview
    Algemeen management
    1 november 2009
    Hans van der Klis
    8-12 minuten leestijd
    Er is een groot verschil tussen managen en organiseren, betogen organisatieadviseur Jaap Peters en Hester Heringa in hun nieuwe boek Bij welke reorganisatie werk jij? Het kan best zijn dat managers aan hun doelstellingen voldoen, maar hun organisatie toch niet vooruit helpen, schrijven ze. Peters is bekend van zijn bestseller Intensieve menshouderij en is een van de initiatiefnemers van Slow Management.
    interview
    Marketing
    1 november 2009
    Pierre Spaninks
    12-16 minuten leestijd
    Wie bepaalt de koers van de onderneming vandaag de dag? Is de positie van de bollebozen van strategie overgenomen door de jongens en meisjes van marketing? Zijn het tegenwoordig de mensen van finance die de touwtjes in handen hebben? Of dansen die ook alleen maar naar de pijpen van de grote investeerders? ‘Management & Literatuur peilde de mening van drie deskundigen: Rudy Moenaert, Hans Strikwerda, en Fred Wiersema.
    interview
    Algemeen management
    30 oktober 2009
    Linda Huijsmans
    4-6 minuten leestijd
    Fons van Dyck is directeur van het Vlaamse Think/BBDO en schrijver van het bekroonde boek Het merk mens. Eind 2007 merkte hij dat er een omslag gaande was in de tijdgeest. De energieprijzen bereikten recordhoogten en de dagelijkse boodschappen werden duurder. Consumenten gingen bezuinigen, maar bleven wél geld uitgeven aan biologische en ecologische producten. Dat fascineerde Van Dyck en hij wilde het fijne weten van dit consumentengedrag. Over de gevolgen van de crisis en de manier waarop die ons leven verandert schreef hij De kracht van wit.
    interview
    Leiderschap
    29 oktober 2009
    Hans van der Klis
    4-5 minuten leestijd
    De prijs voor de mooiste boektitel van het jaar gaat in 2009 zonder twijfel naar Frank Schaper: Hoe je een geboren leider wordt. In dit boek beschrijft hij hoe hij als manager is beïnvloed door de striphelden uit zijn jeugd. Schaper houdt geen gratuit betoog, maar is bloedserieus: hij is er van overtuigd dat zijn ideeën en reflexen zijn beïnvloed door spiegelneuronen. M&L sprak even met de auteur.
    interview
    Communicatie en media
    28 oktober 2009
    Rob Hartgers
    3-5 minuten leestijd
    Een goede verteller grijpt de aandacht grijpen en houdt die vast. Dat is een kwaliteit die niet alleen nuttig is voor broodschrijvers. Ook managers en bedrijven kunnen binden en boeien met sterke verhalen. De Vlaamse Ina Vandewijer schreef een dikke pil over de techniek van het ‘verhalen vertellen’ in haar boek Storytelling, een boek vol praktische tips en oefeningen. M&L luisterde naar haar verhaal en tekende het op.
    interview
    Algemeen management
    23 oktober 2009
    Linda Huijsmans
    4-6 minuten leestijd
    Mensen nemen zichzelf als maatstaf. Wie voor het eerst leiding geeft, heeft de neiging zijn mensen zo aan te sturen zoals hij dat zelf het liefst heeft. Dat kan averechts uitpakken. Een goede leider houdt juist rekening met de menselijke verschillen, vinden Angela Talen en Sasja Dirkse-Hulscher. In Menskennis voor managers ontwikkelen ze daarvoor een model. M&L sprak met de auteurs.
    interview
    Economie
    20 oktober 2009
    Hans van der Klis
    6-9 minuten leestijd
    In samenwerking met de Postcode Loterij heeft Ruud Koornstra, directeur van Tendris, een grootscheepse actie op touw gezet om Nederland aan de duurzame LED-lamp te helpen. In het boek Wat LED je? beschrijft hij hoe hij zich heeft ontwikkeld van vlotte televisieproducent tot duurzaam ondernemer die dit jaar twaalfde staat in de ‘Duurzame 100’ van dagblad Trouw. ‘Wij hebben een revolutie nodig’, zegt hij. M&L sprak met Koornstra over de prijs van LED-lampen, over de opbrengst in lumen of lux, maar ook over complotdenken en de verstikkende bureaucratie.
    interview
    Financieel management
    14 oktober 2009
    Hans van der Klis
    6-8 minuten leestijd
    Een jaar later dan de bedoeling verscheen De schitterende eenvoud van indexbeleggen. Directeur Jacques Wintermans van Meesman doet in dit boek uit de doeken waarom het voor de gemiddelde particulier veel verstandiger is om passief te beleggen dan om actief te beleggen: het rendement is gemiddeld hoger en de kosten zijn lager. M&L sprak even met de auteur.
    interview
    Economie
    13 oktober 2009
    Pierre de Winter
    4-5 minuten leestijd
    Een jaar na het begin van de kredietcrisis publiceerden de economen van het Centraal Planbureau het boek De grote recessie. Om bezuinigingen kunnen we niet heen, zo luidt de boodschap. En de banken moeten aan de ketting. Een gesprek met CPB-directeur en co-auteur Coen Teulings.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden