OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 107 van 2.296 resultaten
interview
Mens en maatschappij
25 augustus 2009
Annegreet van Bergen
3-5 minuten leestijd
Behalve de Thomashuizen, kleinschalige woonvoorzieningen voor verstandelijk gehandicapten, ontwikkelt Hans van Putten ook alternatieven voor de traditionele verpleeghuizen. Hij vertelt erover in zijn boek THOMAShuis - Hoe zorg ook kan. Is hij een man met een missie? ‘Ik geloof niet zo in missies. Ik ben lekker aan de gang gegaan.’
interview
Persoonlijke effectiviteit
18 augustus 2009
Annegreet van Bergen
4-6 minuten leestijd
Denken dat het absoluut noodzakelijk is dat iedereen je mag en je gedrag altijd goedkeurt – het is een van de vijf irrationele gedachten waarmee de Rationele Effectiviteit Theorie (RET) de strijd aan bindt. Trainer, coach en bedrijfsadviseur Bert van Dijk schreef er het boekje Waarom niet iedereen mij leuk hoeft te vinden, met als ondertitel ‘De mythe van de lovejunk’ over. ‘Je kwaliteiten kunnen in hun tegendeel verkeren en dan zitten ze je behoorlijk in de weg,’ meent Van Dijk.
interview
Algemeen management
14 augustus 2009
Rob Hartgers
3-5 minuten leestijd
Om jonge talenten binnen te halen en te houden gaan sommige bedrijven tot het uiterste. Het rendement van talentenprogramma’s is echter minimaal, zegt Fritz Korten, coauteur van het boek Jongleren met talent. Rob Hartgers sprak met Korten.
interview
Economie
7 augustus 2009
Rob Hartgers
5-6 minuten leestijd
'Al die journalisten die zo nodig een boek moeten schrijven, voor mij hoefde dat niet zo’, vertelt NRC-economieredacteur Menno Tamminga. Hij deed het toch, op aandringen van een uitgever en collega’s bij de krant. Het resultaat is een goed geschreven analyse van wat Tamminga met gevoel voor dramatiek De uitverkoop van Nederland noemt. Tamminga benoemt niet alleen, hij komt ook met oplossingen. Rob Hartgers vroeg met welke precies.
interview
Internet en social media
5 augustus 2009
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Geert-Jan Smits en Joost Steins Bisschop, directeur en partner bij internetadviesbureau Jungle Minds, schreven een geheel nieuwe editie van hun tweeënhalf jaar geleden verschenen boek over internetstrategie: De Internet Scorecard 2.0. ‘Bedrijven willen hun internetactiviteiten steeds beter beheersen.’
Interview
3 augustus 2009
Pierre Spaninks
5-7 minuten leestijd
Beleidsmakers en wetenschappers weten zich geen raad met zzp’ers. Arjan van den Born wel. Hij promoveerde aan de Universiteit Utrecht op het eerste proefschrift over de economie van het freelancen: ‘The drivers of career succes’. Wie rijk wil worden als zzp’er moet gaan interimmen of adviseren, en vooral niet bang zijn hetzelfde kunstje alsmaar weer te doen. Wie gelukkig wil worden moeten gewoon zijn hart volgen en zichzelf geregeld blijven vernieuwen.
interview
Verandermanagement
28 juli 2009
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Gooi al die overbetaalde adviseurs de deur uit. Want ze zijn als verzekeringsagenten die scoren door je angst aan te jagen. Ze kosten je klauwen met geld. En je schiet er echt niets mee op. Het goede nieuws: alle gewenste kennis is er al! Bij de werknemers op de werkvloer. Stop met analyseren. Kost veel te veel tijd, en je komt alleen maar meer problemen tegen. Missies? Bullshit. Kies voor delegerende dictators. Aldus socioloog en consultant Cees Min in zijn boek Bye bye consultant.
interview
Leiderschap
27 juli 2009
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
Voor zijn nieuwe boek over klantvriendelijkheid en klantgerichtheid koos Jos Burgers een afwijkende vorm: hij maakte er een roman van. Hondenbrokken is het verhaal van Tim Vermeulen, wiens dierenspeciaalzaak ten onder dreigt te gaan totdat hij ontdekt hoe hij zijn klanten echt gelukkig kan maken: door ze daadwerkelijk te helpen.
interview
Persoonlijke effectiviteit
20 juli 2009
Rick Nieman
11-15 minuten leestijd
‘Zal ik je even Dr. Cialdini’s cv opsturen?’ vraagt de secretaresse mij. ‘Dat helpt wellicht bij de voorbereiding van het interview.’ ‘Graag’, zeg ik, en een paar minuten later heb ik een mailtje van haar. Gedachteloos klik ik op het document en print het uit. Na ruim een minuut realiseer ik mij dat de printer nog steeds aan de gang is. Het cv dat ze mij heeft gestuurd is negentien pagina’s lang! Rick Nieman ploegde zich door de stapel papier om goed voorbereid aan het interview te beginnen.
interview
Leiderschap
18 juli 2009
Pierre Spaninks
4-6 minuten leestijd
Managers moeten niet alleen richting geven maar ook ruimte laten aan anderen. Niet alleen inspelen op de verwachtingen van markt en maatschappij maar ook werken vanuit een innerlijke visie. De uitdaging is om een balans te vinden tussen ‘ziel’ en ‘zakelijkheid’. Die twee begrippen lopen als een rode daad door het werk van organisatiekundige Lenette Schuijt. ‘Het kost tijd en energie om die twee perspectieven te combineren,’ zegt zij in een gesprek naar aanleiding van de herziene uitgave van haar boek Met ziel en zakelijkheid. ‘Maar uiteindelijk kom je zo wel tot meer duurzame oplossingen.’
interview
Algemeen management
15 juli 2009
Rick Nieman
11-16 minuten leestijd
‘Alle oude ideeën en theorieën voldoen niet meer. De veranderingen begonnen natuurlijk vóór deze crisis, maar door alles wat er nu gebeurt worden de ontwikkelingen alleen maar versterkt.’ Aldus C.K. Prahalad. Rick Nieman sprak met hem.
interview
Persoonlijke effectiviteit
14 juli 2009
Eline Crijns
9-12 minuten leestijd
Berthold Gunster is wat je een ‘selfmade man’ zou kunnen noemen. Hij is theaterregisseur van huis uit en heeft als ondernemer het alom bekende ‘Ja-maar concept’ niet alleen bedacht maar ook op de kaart gezet. M&L sprak met Gunster. Over boeken en kasten.
interview
Algemeen management
10 juli 2009
Annegreet van Bergen
11-16 minuten leestijd
In zijn zojuist verschenen boek Modern kapitalisme ontvouwt biotech-ondernemer en publicist Donald Kalff een nieuw ondernemingsmodel. Daarmee neemt hij niet alleen afstand van het Angelsaksische maar ook van het Rijnlandse model. Kalff geeft een blauwdruk voor een nieuw Europees ondernemingsmodel, een werkgemeenschap gericht op het creëren van economische waarde. Een gesprek met een man die graag ziet dat het echte ondernemen terugkeert.
interview
Marketing
3 juli 2009
Rob Hartgers
4-5 minuten leestijd
Het stormt op de cover van het nieuwe boek van Philip Kotler. Huizenhoge golven rollen de lezer tegemoet. Ook de titel is weinig geruststellend: Chaotics, met als sprekende ondertitel ‘Management en marketing in turbulente tijden’. De vader van de moderne marketing weet hoe hij onze aandacht moet trekken. Gelukkig is Kotler geen onheilsprofeet. De wereld zal weliswaar nooit meer hetzelfde zijn, maar vergaat niet. In Chaotics, dat hij schreef samen met John Caslione, legt Kotler uit hoe bedrijven kunnen overleven in een omgeving die voortdurend verandert, en welke rol daarbij is weggelegd voor marketing.
interview
Leiderschap
1 juli 2009
Walter van Hulst
11-15 minuten leestijd
Er gaat een frisse bries door zorgland. Gastvrijheid en humane zorg zijn opeens hot topics. De wind komt vooral uit het buitenland aanwaaien, vanuit Zweden en de VS, met namen en concepten als Hostmanship, magneetziekenhuizen en Planetree. Ook de Amerikaanse auteur Fred Lee vindt veel weerklank met zijn ‘Disney-denken’. Is er een omslag gaande vanwege een veranderende visie op de zorgorganisatie, of juist vanwege de marktwerking en de krappe arbeidsmarkt voor zorgprofessionals? Hoe het heet, waar het vandaan komt, waarom het wordt ingevoerd en hoe, het zal patiënt uiteindelijk een zorg zijn. Zolang hij eindelijk echt centraal staat en in zijn ogen de behandeling krijgt die hij verdient.
interview
Verandermanagement
1 juli 2009
Pierre Spaninks
7-9 minuten leestijd
De gebroeders Ten Have, Steven en Wouter, schreven samen met Barbara Janssen Het veranderboek: een opus magnum waarin zij de zeventig belangrijkste vragen van managers over verandering van een gezaghebbend antwoord voorzien. Anders dan veel collega’s uit wetenschap en praktijk zijn zij optimistisch over de toekomst van de veranderkunde. Twintig jaar onderzoek heeft veel bruikbaars opgeleverd. Maar mensen moeten er wel kennis van willen nemen en er rekening mee willen houden, zeggen Steven en Wouter ten Have.
interview
Verandermanagement
1 juli 2009
Eline Crijns
9-12 minuten leestijd
"Ik ben trots op mijn boekenkast. Als ik zit te schrijven of te werken word ik vaak getriggerd door dingen uit de kast. Als alle boeken digitaal zouden zijn, heb je dat niet. Ik vind het ook handig om een boek spontaan te kunnen pakken, in de computer moet je er gericht naar gaan zoeken." Aldus Thijs Homan. M&L dook samen met de auteur in zijn boekenkast.
interview
Inkoop en logistiek
30 juni 2009
Rob Hartgers
6-8 minuten leestijd
Inkoopmanagers trekken leveranciers het vel over de oren. Dat kan en moet anders, vindt Gerco Rietveld. Hij pleit voor een ‘paradigmashift’: inkopers moeten geen kostenbesparingen leveren, maar businessvoordelen.’
interview
Internet en social media
29 juni 2009
Hans van der Klis
7-9 minuten leestijd
Don Tapscott werkt aan een nieuw boek: ‘Rebuilding the World’ luidt de werktitel. De instituties die hun intrede deden tijdens de industrialisering van de economie voldoen niet meer, is zijn overtuiging. Maar de jonge generatie, opgegroeid met een volledig nieuw perspectief op de wereld om ons heen, gaat ons met behulp van internet helpen de wereld opnieuw vorm te geven.
interview
Personeelsmanagement
26 juni 2009
Ben Kuiken
3-4 minuten leestijd
Al meer dan 25 jaar houdt Jeroen Hendriksen zich bezig met Intervisie. Onlangs verscheen zijn Handboek Intervisie, waarin hij zijn kennis en ervaring heeft gebundeld. M&L had een gesprek met de Nederlandse ‘intervisie-goeroe’.