OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 12 van 2.296 resultaten
Interview
Communicatie en media
3 november 2023
Bert Peene
7-9 minuten leestijd
Kristof Van Rossem schreef ‘Vraag raak’, een boek over - jawel - de kunst van het vragen stellen. We vroegen Van Rossem waarom vragen stellen een kunst is en waarom de doorsnee manager veel kan hebben aan goede vragen stellen. Van Rossem: ‘Een vraag stellen die het juiste effect heeft, is zo gemakkelijk niet.’
Interview
Mens en maatschappij
1 november 2023
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Zelfs de besten onder ons maken zich soms schuldig aan discriminatie, schrijft de Amerikaanse journalist Jessica Nordell in ‘Het einde van vooroordelen’. Met het boek laat ze zien hoe mensen van goede wil hun impliciete bias kunnen aanpakken. ‘Het verplichten van diversiteitstrainingen kan een averechts effect hebben.’
Interview
Persoonlijke effectiviteit
30 oktober 2023
Bas Hakker
6-9 minuten leestijd
Bart Heuvingh schreef samen met Tim Koning het boek ‘Groeimindset’. Hierin beschrijft de psycholoog en topsportbegeleider bij AZ Alkmaar hoe je focust op ontwikkelen in plaats van alleen op resultaten. Handig voor sporters, maar ook voor mensen in het bedrijfsleven. Heuvingh: ‘Wij willen een brug zijn tussen zelfhulpboek en wetenschap, door de praktische toepassingen mee te geven.’
Interview
Algemeen management
27 oktober 2023
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Steven Mannens schreef ‘Leren centraal - De kunst van leergericht werken en organiseren’. We spreken hem over wat leergericht werken en organiseren inhoudt. Mannens: ‘Schoolontwikkeling moet verder gaan dan het professionaliseren van mensen. (..) Er is op schoolgebied nog werk te doen in het verfijnen van wat men precies wil doen.’
interview
26 oktober 2023
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
De financiering voor De Manager, de documentaire die Maartje Bakers in voorbereiding heeft, is rond. De film – waarover we in 2021 al eerder publiceerden – verschijnt in 2025 in de bioscoop. ‘Managers zitten vaak tussen twee vuren, enerzijds het streven naar targets in het belang van de organisatie en anderzijds je mensen blijven motiveren.’
Interview
Personeelsmanagement
25 oktober 2023
Bas Hakker
4-5 minuten leestijd
Met ‘Recruitment 4.0’ schreef Jacco Valkenburg weer een update met adviezen om het juiste personeel aan te trekken. De rode draad? Je moet meer tijd en aandacht geven aan alle facetten van werving en selectie van personeel om succesvol te zijn in de huidige arbeidsmarkt.
interview
Algemeen management
23 oktober 2023
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Wie opveert bij korte casestudy’s zoals je die vaak in managementboeken tegenkomt, kan zijn hart ophalen in het nieuwe boek van assessment- en ontwikkelingspsycholoog Danny Mullenders. In ‘Daarom doen ze dat’ heeft hij er ruim tachtig verzameld, om te laten zien waarom mensen doen wat ze doen. Mullenders: ‘Ik denk dat ik iets kan verduidelijken als ik beschrijf hoe de interactie tussen twee mensen verloopt.’
Interview
Persoonlijke effectiviteit
20 oktober 2023
Kim Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Een leven met minder bezit, minder prestaties en minder prikkels levert je veel meer op dan je denkt, ontdekte publicist en strategisch communicatieadviseur Onno Aerden. In zijn nieuwe boek ‘De bevrijdende rijkdom van goed genoeg’ lees je hoe een ‘driesterrenleven’ bijdraagt aan een betere toekomst. Niet alleen voor jezelf, maar voor iedereen.
Interview
Mens en maatschappij
18 oktober 2023
Fidessa van Rietschoten
7-10 minuten leestijd
Modern, vooruitstrevend en gelijke kansen voor mannen en vrouwen... ‘Nog steeds een gaaf land’, zoals Mark Rutte afgelopen Prinsjesdag stelde. Maar Nederland scoort ook nog steeds slecht bij vrouwenemancipatie, zeker in vergelijking met Zweden. In ‘Waarom Zweedse vrouwen niet gratis werken (en wat wij daarvan kunnen leren)’ onderzoekt journalist Charlotte Boström waar dit emancipatieverschil vandaan komt. Kan, en sterker nog wíl, Nederland nog een inhaalslag maken?
interview
Marketing
16 oktober 2023
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Het is zijn meest persoonlijke boek: met ‘De ruwe diamant’ put marketingexpert Steven Van Belleghem uitgebreid uit persoonlijke ervaringen om te laten zien hoe je als organisatie kunt uitgroeien tot een geslepen diamant. Een gesprek over onder andere de kracht van het Top Gun-effect, hoe AI de mens kan bijstaan, en enthousiaste nonnen.
Interview
Personeelsmanagement
12 oktober 2023
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Zet niet de klant, maar je mensen op nummer één, adviseert ondernemer Laurens Simonse in ‘De Rockstars Methode’. In het boek beschrijft hij samen met Raymond de Looze hoe Team Rockstars IT het grootste software engineering huis van Nederland is geworden, en wat andere bedrijven daarvan kunnen leren. ‘Een lunchdame is even belangrijk als een CEO.’
Interview
Verandermanagement
10 oktober 2023
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Het leven van directie en management draait volgens Ineke Walravens te veel om agenda’s, vergaderen en bila’s. ‘De directeur zit er niet om directeur te zijn, voor mij draait het om de collega’s op de werkvloer. Directies verzuimen te vaak om met hen in dialoog te gaan. Dat is een gemiste kans als je het mij vraagt.’ Over niet werkende compromisstrategieën en de lach als winstaanjager. En ook: ‘Durf te luisteren.’
interview
Algemeen management
6 oktober 2023
Jeroen Ansink
6-8 minuten leestijd
Zelfhulpgoeroe Dale Carnegie mag dan bijna zeventig jaar geleden zijn overleden, zijn visie is nog springlevend. In ‘Pak de regie’ vertalen Joe Hart en Michael Crom zijn levenslessen naar de moderne wereld. We spraken Joe Hart. ‘Kunstmatige intelligentie zal het belang van sociale vaardigheden nóg groter maken.’
Interview
Psychologie
4 oktober 2023
Peter Spijker
9-13 minuten leestijd
Wie midden in de ellende zit, wil daar zo snel mogelijk uitkomen. Narigheid is een geschenk dat we liever aan ons voorbij laten gaan. Anja Jongkind en Greet Vonk kijken daar anders tegen aan. In ‘Cadeautje verpakt in prikkeldraad’ leggen ze uit dat het doorleven van ellende je ook sterker kan maken. Daartoe moet je wel eerst het ‘prikkeldraad’ zeer zorgvuldig en voorzichtig verwijderen.
Interview
Persoonlijke effectiviteit
2 oktober 2023
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Algoritmes zijn niet de belangrijkste reden waarom we zo snel zijn afgeleid, zegt de Amerikaanse hoogleraar psychologie Gloria Mark in Aandacht. In het boek geeft ze wetenschappelijk bewezen strategieën waarmee we onze focus kunnen verhogen. ‘Bijna de helft van de tijd interrumperen we onszelf.’
interview
Verandermanagement
29 september 2023
Bert Peene
9-12 minuten leestijd
Het stewardship dat Rob Wetzels centraal stelde in zijn executive-programma’s van Nyenrode en het sociale complexiteitsdenken waarover Thijs Homan schrijft, komen samen in hun boek ‘Wat nu!?’. We spreken hen tegen de achtergrond van de snelwegblokkade van Extinction Rebellion. Homan: ‘Grootschalige verandering ontstaat als mensen thema’s in hun gesprekken in hun dagelijkse praktijk opnemen en met elkaar tot nieuwe betekenisgevingen komen over datgene dat ze meemaken.’
Interview
Leiderschap
27 september 2023
Johan Faber
5-7 minuten leestijd
Veel succesvolle ondernemers gaan na verloop van tijd achterover leunen. Als we vooruit willen, professioneel én privé, moeten we ons zelfbeeld op losse schroeven zetten, zegt businesscoach Renout Polder. ‘Mensen zoeken vaak naar excuses om niet in actie te hoeven komen.’
Interview
Verandermanagement
25 september 2023
Bert Peene
7-11 minuten leestijd
De ondertitel van ‘High impact veranderen' van Steven van den Heuvel luidt: 'De 7 eigenschappen van een succesvolle veranderaar’. We spraken de auteur over die eigenschappen, maar ook over Van den Heuvels leerproces, dat in het boek terug te lezen is. Van den Heuvel: ‘Ik wilde een eerlijk boek over verandermanagement schrijven.’
Interview
Marketing
22 september 2023
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Marketingconsultant Pierre Vanderfeesten schreef het boek ‘Verblind door leads’. Hierin beschrijft hij de overgang van leadgeneratie – een manier van werken waarin marketing en sales werken met tegengestelde doelstellingen – naar Account Based Marketing, waarbij marketing en sales samen de vetste vissen op de wal slepen.
Interview
Algemeen management
20 september 2023
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
We zijn in Nederland risico-avers geworden. Het leidt tot minder innovatie en een uitdijend oerwoud aan regels die vooral schijnveiligheid en papieren tijgers opleveren. In zijn boek ‘Risicodialoog’ pleit Martin van Staveren ervoor om veel meer – vroegtijdig - de dialoog over risico’s aan te gaan. En drie slimme DOD-vragen stellen. ‘We moeten van die Pavlov-reactie af.’