OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 27 van 2.297 resultaten
interview
Persoonlijke effectiviteit
20 augustus 2021
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
De huidige maatschappij maakt dat veel mensen zich een immense druk opleggen. Velen bezwijken eronder, vooral onder de druk van het moeten presteren. Hans van Breukelen, Benno Diederiks en Bas Kodden breken in hun nieuwe boek Mentale Innovatie een lans voor de terugkeer naar je eigen wensen en doelen. Over het geluk van pech hebben, je ambities herontdekken, kunst en kunde en de tak aan de rand van de waterval als reddingsboei.
interview
Algemeen management
17 augustus 2021
Bert Peene
8-11 minuten leestijd
Dat de wereld onvoorspelbaar is, is intussen wel tot de managementliteratuur doorgedrongen. Toch willen de meeste adviseurs ons nog steeds doen geloven dat we die onvoorspelbaarheid met een doorwrochte theorie of dito model succesvol kunnen pareren. Onzin, concludeert Kees Tillema in zijn boek Ontgroeven. Voorspelbaarheid is echt een illusie. Je kunt beter proberen sterker te worden van het onverwachte. Dat kan alleen als je bereid bent te ontgroeven.
interview
Psychologie
16 augustus 2021
Jeroen Ansink
5-8 minuten leestijd
Onze beslissingen bevatten een schokkende hoeveelheid RUIS, zegt Olivier Sibony met Daniel Kahneman en Cass Sunstein in Ruis. Dat kost het bedrijfsleven niet alleen kapitalen, maar leidt ook tot een meer onrechtvaardige wereld. ‘Het probleem wordt niet alleen onderschat, veel mensen weten niet eens dat het bestáát.'
interview
Psychologie
12 augustus 2021
Hans van der Klis
8-11 minuten leestijd
Over wilskracht, het majestueuze boek dat Edwin Zasada schreef over zijn studie naar zelfdiscipline, heeft alles in zich om een standaardwerk te worden over het onderwerp, misschien zelfs wel buiten de eigen grenzen.
interview
Personeelsmanagement
10 augustus 2021
Bert Peene
8-11 minuten leestijd
Reorganiseren kun je leren, luidt de titel van Heddema’s boek op geruststellende toon. Mits je kiest voor de modelaanpak die hij daarin beschrijft. Een aanpak waarin de mens centraal staat, want reorganiseren is mensenwerk en dat wordt nog wel eens vergeten. Maar wat heeft de lezer aan die thumbs up als de auteur halverwege doodleuk opmerkt dat een reorganisatie meestal onvoldoende soelaas biedt en de oplossing van het echte probleem niet dichterbij brengt? Reden genoeg voor een interview over een ingreep die in veel gevallen een doel op zich lijkt te zijn geworden maar feitelijk onnodig is.
interview
Ondernemen
6 augustus 2021
Bas Hakker
5-6 minuten leestijd
Ze heeft het een beetje gehad met al die goeroes die precies vertellen hoe jij het ondernemerschap moet aanpakken. Juriste Charlotte Meindersma zegt in Écht ondernemen : ondernemen is lekker eigenwijs zijn, veel uitproberen, vallen en weer opstaan. En nee, je hoeft geen 10.000 euro per maand te verdienen.
interview
Algemeen management
4 augustus 2021
Bas Hakker
5-8 minuten leestijd
Laurence Jacobs (Women in Tech, Agoria) en Omar Mohout (Partner, Nova Reperta) onderzochten, samen met heel wat experts, de digitale versnelling tijdens de Coronaperiode. Grote vraag: wat zijn de maatschappelijke gevolgen voor het feit dat het hele leven tegenwoordig rond ‘digitaal’ draait. We spreken Mohout.
interview
Leiderschap
29 juli 2021
Willem van Leeuwen
1-2 minuten leestijd
‘De zorg zou mijns inziens veel harder kunnen innoveren als we meer vertrouwen en experimenteerruimte geven aan de zorgprofessionals zelf' , aldus Wouter Hoge, auteur van het boekje Betere zorg met minder doekoe! waarin hij 13 en 1/3 tip geeft voor organisaties in de zorg die meer succesvol willen zijn. Hij is te gast in de veertiende aflevering van de Boekenpraktijk.
interview
Communicatie en media
27 juli 2021
Bas Hakker
7-9 minuten leestijd
Korneel Warlop is Corporate Communications Director Europe, Middle-East & Africa bij het grote Zwitserse chocoladebedrijf met Belgische en Franse roots, Barry Callebaut. Met het boek Het communicatie DNA wilde hij zijn ervaring in het corporate communicatievak doorgeven. De rode draad? Communicatie is veel meer dan sexy zaken als commercials, social media en werken met influencers.
interview
Strategisch management
22 juli 2021
Peter Spijker
5-7 minuten leestijd
In Futurize! laten auteurs André de Waal en Julie Linthorst zien dat grote veranderingen of plotselinge verstoringen (corona!) ook kansen bieden, mits je weet hoe je die kunt benutten. Ze identificeerden daartoe de belangrijkste megatrends en disruptors en beschrijven in hun boek hoe organisaties daar op kunnen reageren.
interview
Algemeen management
19 juli 2021
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Psycholoog Alice Vlottes schreef met Narcisme in organisaties haar tweede boek over dit onderwerp. Terwijl het in haar eerste boek over narcisme binnen relaties ging, staan nu de narcistische managers centraal.
interview
Algemeen management
15 juli 2021
Willem van Leeuwen
1-2 minuten leestijd
Helden die de vorm van leiders aannemen, bestaan bij de gratie van onzekere situaties. Bij een dreigende crisis nemen zij bijna instinctief het voortouw. Zo beschrijft onderzoeker, adviseur en auteur Hans van der Loo de opkomst van de laboratoriumhelden. Zij komen uitgebreid aan bod in zijn nieuwe boek De race om het coronavaccin. Hans is te gast in podcast de Boekenpraktijk.
interview
Internet en social media
8 juli 2021
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Technologie heeft onze menselijkheid naar een hoger plan getild, schrijft Thierry Geerts in Homo digitalis. In het boek beschrijft de country manager van Google België hoe we die voortschrijdende digitalisering in goede banen moeten leiden. ‘Het probleem is niet zozeer privacy, maar veiligheid.’
Interview
Psychologie
5 juli 2021
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
De corona-periode heeft ons meer dan ooit geleerd dat we meer niet dan dat we wel kunnen beheersen. ‘De stoïcijnse mindset legt de nadruk op het accepteren van de realiteit. Het doel is om dat kleine beetje wat je wél kunt bepalen, op een goede manier te sturen’, stelt oud-schaatser Mark Tuitert in zijn nieuwe boek DRIVE: train je stoïcijnse mindset. ‘En blijf niet hangen in boosheid.’
interview
Verandermanagement
1 juli 2021
Willem van Leeuwen
1-2 minuten leestijd
Patronen zijn de footprints van het leven, een poging om wat groot is toch te bevatten en te kunnen ordenen. Zo schrijft Danielle Braun in het voorwoord van haar nieuwe boek Patronen. Zij is te gast in de nieuwe aflevering van de Boekenpraktijk.
interview
Marketing
30 juni 2021
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Dankzij nieuwe onderzoektechnieken en inzichten kan er steeds meer in marktonderzoek. Maar exact de werkelijkheid achterhalen, dat zal altijd een utopie blijven. Dat stelt Iris van Hest, docent marktonderzoek en marketing bij Fontys Hogescholen, in haar boek Marktonderzoek-design.
interview
Verandermanagement
29 juni 2021
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Negentig procent van alle ondernemers zegt bezig te zijn met digitale transformatie, maar dat proces komt maar moeizaam van de grond. De invoering van digitale technologieën betaalt zich, ondanks de grote investeringen, nog nauwelijks uit in hogere bedrijfsresultaten. In Uit het transformatiemoeras legt Menno Lanting de vinger op de zere plek en analyseert hij de vijf belangrijkste faalfactoren.
interview
Verandermanagement
25 juni 2021
Pierre Spaninks
7-9 minuten leestijd
Bij organisatieverandering heeft frictie een belangrijke functie. Het is de wrijving die de spreekwoordelijke glans geeft. Het raken, botsen, zoeken en schuren zorgt ervoor dat we samen progressie kunnen maken. Hoe dat werkt, daarover gaat het nieuwe boek van Annemarie Mars. We spraken met haar over de vier richtingen waar de kansen liggen en de bedreigingen, en over de zoektocht naar het gevoel dat ze daar zelf bij heeft.
interview
Strategisch management
24 juni 2021
Peter Spijker
5-8 minuten leestijd
In De 7 sterren organisatie legt auteur Jack Korsten uit hoe je de huidige middelmatigheid ontloopt, want middelmaat is wat de klok slaat. Al jaren. Je ontloopt die door ingrijpende innovatieve keuzes te maken en zo je eigen 7-sterren organisatie te bouwen.
interview
Marketing
22 juni 2021
Pierre Pieterse
4-6 minuten leestijd
In praktijk focussen kleine bedrijven zich vaak op klantvriendelijkheid, maar zijn ze niet erg klantgericht. Dat schrijft branding consultant Katlijn Voordeckers in TOPgeMERKt, een grootse klantbeleving creëren in zeven stappen. Een van de trends die ze signaleert: phygital marketing, oftewel marketing waarbij je fysieke en digitale contactmomenten met je klant slim combineert.