OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 30 van 2.297 resultaten
    interview
    Leiderschap
    3 maart 2021
    Pierre Spaninks
    4-6 minuten leestijd
    Jos Mesu is expert in leiderschap en verandermanagement. Daar doet hij onderzoek naar en daar geeft hij les in, op Hogeschool Saxion. In Wat leiders doen portretteert hij bekende en minder bekende leiders uit het bedrijfsleven, de overheid en de not-for-profit, en gaat hij op zoek naar de kern van hun succes en falen. Een gesprek over zijn model, zijn methoden, en zijn bevindingen.
    interview
    Marketing
    25 februari 2021
    Peter Spijker
    4-6 minuten leestijd
    Marketing heeft de afgelopen jaren ingeboet aan respect en geloofwaardigheid. De man in de straat associeert marketing met manipulatieve trucs. In directies en raden van bestuur is de marketeer opzij geschoven. In Act human bepleiten auteurs Karel Demeester, Sarah Steenhaut en Jan Callebaut de terugkeer naar een mensgerichte marketingaanpak. Human activators vervullen daarin een cruciale rol. Vertrekkend vanuit de diepere menselijke drijfveren benaderen ze merken als mensen die streven naar een langdurige, zingevende relatie met hun klanten en stakeholders.
    interview
    Algemeen management
    17 februari 2021
    Ronald Buitenhuis
    8-11 minuten leestijd
    Peter Bennemeer vergelijkt de zorg met de Apollo 13 in nood. ‘Als daar de protocollen waren gevolgd, hadden we de astronauten nooit levend beneden gekregen. Alleen door radicale keuzes is het in 1970 wel gelukt.’ En zo zou de zorg ook radicaal moeten veranderen betoogt Bennemeer in zijn boek De ingreep (over de bestuurlijke herinrichting van ziekenhuis Bernhoven in Uden). Een pleidooi voor het schrappen van onzinnige zorg. ‘Er is geen enkele reden dat zorgkosten stijgen.’ Houston we have a (zorg) problem.
    interview
    Strategisch management
    15 februari 2021
    Peter Spijker
    4-6 minuten leestijd
    Hoe ontwikkel je als organisatie een toekomstbestendige, breed gedragen strategie waarmee je de klant wint en de concurrentie verslaat? De ontwikkeling van een goede strategie gebeurt in een doordacht proces, waarbij de organisatie zelf fundamentele keuzes maakt. Michiel de Vries schrijft dit in zijn boek Klaar voor de toekomst. Hij presenteert daarin de ‘Strategy CUBE’, een model om in zes stappen tot een robuuste en geaccepteerde strategie te komen. Dit model, uitvoerig getest in de praktijk, gebruikt inzichten uit strategisch management, design thinking, corporate governance en management control.
    interview
    Marketing
    12 februari 2021
    Bas Hakker
    6-8 minuten leestijd
    Christiaan Slierendrecht schreef met Word eens volwassen een boek over de noodzakelijke mindshift van het oude 4P-model van marketing naar een nieuwe variant met als kern: mensen helpen.
    interview
    Verandermanagement
    11 februari 2021
    Karin de Zwaan
    Bij veranderprocessen denken we vaak dat we snelheid moeten maken omdat de markt en maatschappij snel verandert. Maar bereiken we daarmee ook echt wat we willen bereiken met deze verandering in termen van ander gedrag?
    interview
    Psychologie
    10 februari 2021
    Bas Hakker
    7-10 minuten leestijd
    Bas Snippert en Daniël Krikke deden bij hun Expertisecentrum Vitaliteit veel ervaring op met het bestrijden van stressklachten en burn-out. Vele jaren onderzoek en praktijkervaring resulteerde in het boek De vitaliteitrevolutie.
    interview
    Algemeen management
    8 februari 2021
    Peter Spijker
    4-6 minuten leestijd
    Werken is niet langer alleen maar een middel om primaire behoeften te bevredigen, maar dient ook ‘hogere’ behoeften. Werk moet bijdragen aan de manier waarop we ons leven uitbouwen. Werknemers hechten in toenemende mate belang aan zingeving in werk, net als hun werkgevers. In Check-in bespreekt Jochanan Eynikel hoe bedrijven daar een rol in kunnen spelen. De weg naar een betekenisvolle economie loopt volgens hem langs persoonlijke ervaringen. Hij reikt verder bouwstenen en enkele methodes aan die organisaties kunnen helpen om hun zingevend kapitaal te versterken.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    5 februari 2021
    Ronald Buitenhuis
    5-7 minuten leestijd
    We leven in een democratie die gebouwd is op de fundamenten van de industriële revolutie. Voor de tech-samenleving van nu moeten we op zoek naar een nieuw democratisch systeem, betoogt strateeg Bob de Wit in zijn nieuwe boek Society 4.0. De macht moet terug naar de ‘glocal’: de burger die lokaal acteert in een globale wereld. Hoe dan ook: ‘Den Haag is uitgeregeerd. Misschien moeten we van de oude Republiek van de 7 Provinciën naar een Republiek van 20 machtige regio’s.’
    interview
    Mens en maatschappij
    3 februari 2021
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    China vormt geen militaire dreiging voor het westen, stelt voormalig VN-ambassadeur uit Singapore Kishori Mahbubani in Heeft China al gewonnen? Maar het land is wel vastbesloten om de wereld te domineren op economisch gebied. ‘De CCP zou eigenlijk voor de Chinese Civilisatie Partij moeten staan.’
    interview
    Algemeen management
    28 januari 2021
    Willem van Leeuwen
    ‘Jij moet je bek houden!', ‘JIJ gaat mij NU helpen vriend!', ‘Ik kom je thuis opzoeken!' Je kunt het mondigheid noemen of gewoon brutaal, maar het komt al snel agressief en bedreigend over. Hoe gaan professionals eigenlijk om met boosheid en intimidatie?
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    27 januari 2021
    Bert Peene
    8-11 minuten leestijd
    Het ontbreken van Authentiek zelfvertrouwen is voor veel kenniswerkers een barrière bij het realiseren van hun volledige potentieel. Zelf belangrijke beslissingen nemen lijkt misschien professioneel uitdagend, maar in werkelijkheid blijkt die verantwoordelijkheid vaak verlammend te werken. De oplossing: creëer voldoende emotionele fitheid. Daarover gaat Authentiek zelfvertrouwen dat Jacqueline Brassey samen met Nick van Dam en Arjen van Witteloostuijn schreef.
    interview
    Coaching en trainen
    20 januari 2021
    Bert Peene
    5-8 minuten leestijd
    Professioneel reflecteren is een complex en tijdrovend proces, maar de investering loont de moeite. Professioneler functioneren, contrastrijker waarnemen en slimmer leren. Kortom, alles waarop een professionele attitude is gericht. Maar wat is professioneel reflecteren precies en wat doet een professional als hij reflecteert?
    interview
    Algemeen management
    19 januari 2021
    Pierre Spaninks
    6-9 minuten leestijd
    Het financieel-economisch systeem stuurt ons de verkeerde kant op, stelt bedrijfseconoom Willem Schramade in Duurzaam kapitalisme. We moeten minder focussen op financiële waarde en meer op sociale en ecologische aspecten. Dat vraagt het nodige van bedrijven, overheden, en financiële instellingen. En van onszelf als burgers, vertelt hij.
    interview
    Organisatiekunde
    18 januari 2021
    Paul Groothengel
    9-13 minuten leestijd
    Hij heeft inmiddels ruim veertig jaar projectmanagement op de teller. Rudy Kor heeft het vak zich steeds verder zien ontwikkelen. Het waren aanvankelijk vooral de ingenieurs met hun uitgebreide planningen en werkvolgordes die het projectmanagement groot maakten. Later zorgden de Japanners voor een versnelling.
    interview
    Strategisch management
    18 januari 2021
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    Veranderen betekent ook dat je met initiatieven, werkwijzen, projecten of zelfs hele ondernemingen moet stoppen. Maar daar is in de veranderliteratuur nauwelijks aandacht voor, ontdekte Marije van den Berg. Dus toog ze zelf aan het werk. In haar boek Stop. Stopstrategie voor organisaties geeft zij dit verwaarloosde thema de aandacht die het in haar ogen verdient.
    interview
    Ondernemen
    18 januari 2021
    Bert Peene
    6-9 minuten leestijd
    Te veel managementboeken eindigen op het moment dat het interessant wordt: als de theorie vertaald moet worden naar de praktische toepassing. Dat is althans de ervaring van Jurgen Ingels, ondernemer en durfkapitalist, een man ook met een karrenvracht aan ervaring. Daarom besloot hij zelf maar zo’n praktisch boek te schrijven. In de vorm van 50 lessen voor ondernemers waarin hij aan de hand van persoonlijke anekdotes zijn ervaringen met de lezers deelt.
    interview
    Werk en loopbaan
    14 januari 2021
    Bas Hakker
    5-7 minuten leestijd
    De ervaren loopbaancoach Marlène Langbroek schreef het boek Wat wil ik nu echt? Ze introduceert een loopbaanstrategie waarmee je niet alleen een nieuwe baan vindt, maar een nieuwe bestemming van je leven.
    interview
    Leiderschap
    11 januari 2021
    Peter Spijker
    4-6 minuten leestijd
    Een groeiend aantal bedrijven kiest voor zelforganisatie om wendbaar in te kunnen spelen op een steeds sneller veranderende omgeving. Bij het invoeren van zelforganisatie doorloopt een organisatie een aantal verschillende fasen. En bij elke fase past een ander soort leiderschap. Want zelfsturende organisaties hebben geen managers nodig, maar wel goede leiders. Echte leiders gezocht van Lydia Bos is (naar eigen zeggen) ‘hét handboek voor bedrijven en instellingen die een succesvolle, blijvende transitie willen maken naar zelforganisatie’. Ze geeft in haar boek aan welke leiderschapsstijl je in de opeenvolgende implementatiefases het beste kunt toepassen, benoemt essentiële randvoorwaarden en geeft praktische handvatten.
    interview
    Algemeen management
    8 januari 2021
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Het bedrijfsleven kan een cruciale rol spelen bij het redden van de wereld, stelt Harvard Business School-hoogleraar Rebecca Henderson in Een nieuw kapitalisme voor een wereld in verwarring. Duurzaam ondernemen is niet alleen een morele plicht, er valt ook een uitstekende business case voor te maken. ‘De meeste bedrijven kunnen zonder grote investeringen hun energiegebruik al met dertig procent omlaag brengen.’

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden