OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 34 van 2.297 resultaten
interview
Verandermanagement
12 augustus 2020
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het grootste probleem van ondernemers is dat ze niet weten wat hun grootste probleem is, schrijft entrepreneur en bedrijvendokter Mike Michalowicz in Fix This Next. Een checklijst die is gebaseerd op de behoeftenpiramide van Abraham Maslow kan daarbij helpen. ‘Het zintuig van bedrijven is empirische data, geen gut feeling.’
interview
Mens en maatschappij
7 augustus 2020
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Naast het bijbrengen van inhoudelijke kennis is het ontwikkelen van de juiste beroepsvaardigheden en houding het belangrijkste doel van iedere hbo-opleiding. Onderzoekend vermogen is daarvan een belangrijk aspect. Met hun boek Onderzoekend vermogen in de praktijk willen de auteurs met name daaraan een belangrijke bijdrage leveren. Niet opgediend als droge kost, maar juist prima consumeerbaar. Dat wil zeggen: klaar voor gebruik.
interview
Communicatie en media
4 augustus 2020
Bas Hakker
7-9 minuten leestijd
Sydney Brouwer schreef met Six Star Service zijn tweede boek over klantgerichtheid. Kern van het boek? Dat de service dusdanig goed is dat een klant het zich jaren later nog herinnert.
interview
Organisatiekunde
31 juli 2020
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Professionals zouden zich zowel door de systematische bovenstroom met regels áls de emotionele onderstroom moeten laten leiden. ‘Maar we verschuilen ons steeds vaker achter rationele integriteit; de regeltjes’, stelt Rob van Es in zijn nieuwe boek Emotionele Integriteit dat 5 augustus verschijnt.
interview
Coaching en trainen
30 juli 2020
Bas Hakker
5-8 minuten leestijd
Jaco van der Schoor en Daan V Rookmaaker schreven een instructieboek voor teamcoaches. In het Handboek procesbegeleiden voor teamcoaches - Rake interventies in het hier-en-nu krijgen coaches handvatten om het groepsproces weer vlot te trekken.
interview
Persoonlijke effectiviteit
23 juli 2020
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Lang niet de beste ideeën halen de eindstreep. Mensen met macht en een grote mond staan vaak vooraan. Hoe voer je nu een goed gesprek zodat ook echt de beste ideeën worden gehoord? Pacelle van Goethem geeft daarvoor tips en tricks tijdens de Nationale Gesprekkendag. Over de Merkel-doctrine, de Sadat-techniek, connectie, de eerste honderd dagen en het verkopen van ‘een goed onderhouden oude Saab van een eerste eigenaar'.
interview
Algemeen management
22 juli 2020
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
In de praktijk gaan veel organisaties weinig effectief om met onzekerheden. Ze doen aan risicomijding om vrijwel alles wat maar onzeker is te beheersen of bagatelliseren dan wel negeren risico’s volledig. Martin van Staveren biedt met zijn boek Iedereen risicoleider de middenweg tussen de uitersten van vermijden en negeren van risico’s. Het doelgericht durven omgaan met onzekerheden, risico’s én kansen noemt hij risicoleiderschap. De auteur denkt dat het traditionele risicomanagement onvoldoende is toegerust om de complexe, ‘wilde’ vraagstukken van deze tijd op te lossen. Gebruikmakend van inzichten uit onder meer de neuropsychologie en veranderkunde kan risicoleiderschap dat wél.
interview
Communicatie en media
21 juli 2020
Paul Groothengel
6-8 minuten leestijd
Leiders en managers zijn vaak doodsbenauwd voor spreken in het openbaar of het geven van interviews. Totaal onnodig, bewijst presentatie- en mediatrainer Machteld Kooij in haar boek Het monster met de gouden ogen - Presentatie én mediatraining. ‘Draai je angst om te spreken of een interview te geven om, zodat je blij bent dat je het publiek of de journalist iets kunt geven.’
interview
Strategisch management
17 juli 2020
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
Bedrijven die blijvend willen vernieuwen moeten grootschalig experimenteren, stelt Harvard-hoogleraar Stefan Thomke in Experimentation Works. Voor zo’n lerende organisatie is echter wel een cultuuromslag vereist. ‘Ervaring kan een averechtse uitwerking hebben.’
interview
IT-management / ICT
15 juli 2020
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Het heeft even geduurd, maar de value based healthcare-gedachte van Michael Porter krijgt steeds vastere voet aan de grond. Ook in Nederland. Het boek Beter Dokteren – Hoe patiënten profiteren van big data laat zien dat data-analyse van medische behandelingen leidt tot kwalitatief betere én goedkopere zorg. Maar misschien belangrijker: data-analyse leidt uiteindelijk ook tot een ander gesprek met de patiënt in de spreekkamer. Co-auteur van Beter Dokteren én chirurg Eric Hans Eddes: ‘Soms is een lieve dokter belangrijker dan een goede dokter.’
interview
Internet en social media
10 juli 2020
Pierre Spaninks
6-8 minuten leestijd
Martijn Arets is ondernemer en internationaal platformexpert. In Platformrevolutie onderzoekt hij de ontwikkelingen en de stakeholders, legt hij de dilemma’s bloot en ontwikkelt hij een visie op de toekomst. Managers en bestuurders raadt hij aan om na te gaan of en op welke manier platformtechnologie kan bijdragen aan de doelstellingen en de waarden van hun organisatie.
interview
Leiderschap
8 juli 2020
Peter Spijker
5-7 minuten leestijd
Ben je loyaal, dan houdt Trump je desnoods uit de gevangenis, zoals hij onlangs deed met zijn voormalige adviseur Roger Stone. Trumps narcisme loopt als een rode draad door ‘The Great American Dictator’ van Frank Schaper. Het boek verschijnt komend jaar en is als voorpublicatie gratis te lezen op www.dictatortrump.net.
interview
Marketing
6 juli 2020
Bas Hakker
6-9 minuten leestijd
Paul Beens schreef met Impact marketing een praktisch marketinghandboek voor ondernemers. Met deze methode zouden voor kenniswerkers een veel beter bestaan kunnen opbouwen.
interview
Leiderschap
3 juli 2020
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
CEO’s nemen doorgaans te weinig afstand van de dagelijkse hectiek en missen soms de nodige reflectie. Hierdoor zijn ze niet zelden te veel bezig met de korte termijn en de aandelenkoers. ‘Er is bij CEO’s vaak een gebrek om met een ruimere blik te kijken naar waar ze allemaal verantwoordelijk voor zijn’, betoogt auteur van Zen in de boardroom Sake Algra. ‘Anders kijken, doet anders denken, waardoor we anders kunnen handelen met daardoor andere uitkomsten.’
interview
Leiderschap
1 juli 2020
Peter Spijker
5-6 minuten leestijd
In haar boek Liefdevol leidinggeven bespreekt Jacqueline Hospers hoe je als leidinggevende werkbare oplossingen creëert die recht doen aan de soms tegengestelde perspectieven van alle betrokkenen.
interview
Advisering
26 juni 2020
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Een verwaarloosde organisatie is een buitengewone leerschool voor iedere adviseur. Dat is een van de belangrijkste lessen die Joost Kampen met zijn nieuwste boek aan zijn collega’s wil meegeven. Behalve een stevige professionele identiteit en een adequaat interventie-instrumentarium heb je een dikke huid nodig, want veel waardering voor je werk krijg je niet; zeker niet in het begin. Dit boek, dat vooral geschreven is voor in- en externe adviseurs, wil helpen om de werkelijkheid van het advieswerk in verwaarloosde organisaties beter te begrijpen.
interview
Strategisch management
24 juni 2020
Peter Spijker
5-6 minuten leestijd
Onlangs verscheen Corporate Rebels, het boek waarin Joost en Pim met leesbaar plezier verslag doen van hun ontmoetingen met bijzondere, rebelse ondernemers en bestuurders die het roer radicaal durfden om te gooien.
interview
Strategisch management
22 juni 2020
Pierre Spaninks
6-8 minuten leestijd
Waarom moeten we steeds harder werken voor steeds minder geld? Met die vraag begonnen Sander Heijne en Hendrik Noten aan hun boek Fantoomgroei. Het mondt uit in een pleidooi voor een nieuwe economie, waarin de maatschappelijke rol van ondernemingen weer centraal staat en de koek eerlijk wordt verdeeld.
interview
Marketing
19 juni 2020
Bas Hakker
7-9 minuten leestijd
Overtuigingsexpert Bas Wouters en psycholoog/user experience designer Joris Groen schreven een geweldig boek: Online invloed. Hier leggen ze op een hele duidelijke manier uit hoe je principes uit de gedragspsychologie kan toepassen op online marketing.
interview
Algemeen management
17 juni 2020
Hans van der Klis
5-8 minuten leestijd
Samen met Hans van der Loo schreef ondernemer en adviseur Joriene Beks Psychologische veiligheid, waarin zij uit de doeken doen hoe een schijnbaar ‘soft’ aspect ‘bikkelhard’ bijdraagt aan veel betere teamprestaties. ‘We willen de drempel die psychologische veiligheid nogal eens oproept veranderen in een glijbaan.’