OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 36 van 2.297 resultaten
interview
Marketing
20 april 2020
Peter Spijker
4-5 minuten leestijd
Organisaties moeten momenteel alle zeilen bijzetten om snel en adequaat in te kunnen spelen op de voortdurend veranderende klantbehoefte. Ze hebben andere bronnen van energie nodig om het tempo van de marktontwikkelingen bij te houden. Temeer daar in de eigen organisatie ook nog eens veel energie weglekt. Sonja Stalfoort, auteur van De klant energieke organisatie raadt organisaties aan om klant-energie aan te boren als een nieuwe, onuitputtelijke bron van energie. De auteur, die speciaal voor haar boek het klant-energieke onderzoek liet uitvoeren, adviseert organisaties ook om energielekken te signaleren en het energieverlies tot een minimum te beperken.
interview
Economie
16 april 2020
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Big tech heeft haar principes verraden, stelt Financial Times-columnist Rana Foroohar in Don't be evil. Techplatforms als Google, Apple en Amazon zijn zo groot en machtig geworden dat ze de volledige wereldeconomie dreigen te ontwrichten. ‘Het ontbreken van een Europese Facebook is een teken van kracht.’
interview
Communicatie en media
14 april 2020
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Echt verbinden doe je pas als je ook verhalen uit de onderstroom optekent. Daarbij geldt: wie wil vertellen, moet eerst leren luisteren. Dat heet Storylistening. Annet Scheringa en Simone Beemster schreven er een boek over. ‘In een echt verhaal zit emotie, drama en een wending.’
interview
Strategisch management
7 april 2020
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Met Once Upon A Future schreven Leen Zevenbergen en Ruud Veltenaar een atypisch boek over de toekomst van onze samenleving. Geen sprookje, maar bittere werkelijkheid: een verhandeling over alle ontwrichtende ontwikkelingen waarmee wij te maken hebben. Maar het is ook een manifest over hoe we daar een antwoord op kunnen formuleren.
interview
Algemeen management
6 april 2020
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Liever met de poten in de klei dan een fancy leiderschapsprogramma op de hei... Je moet de trap van bovenaf én onderaf schoonvegen.... Goede organisaties hebben al een hoge mate van zelforganisatie; stop met zelforganisatie als doel op zich...
interview
Marketing
6 april 2020
Paul Groothengel
9-12 minuten leestijd
Prominent op het tableau van marketingwetenschappers staat Peter Leeflang, ruim drie decennia marketinghoogleaar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Als we met hem het vakgebied overzien, valt op dat marketing eigenlijk een amalgaam is van consumentengedrag, onderzoek, cocreatie, digitaal pionieren en innovatie
interview
Non-profit
3 april 2020
Lex van Almelo
6-9 minuten leestijd
Een beter bestuur begint bij de ambtenaar, schrijven ambtenaren Ronald Derks en Bas van Leeuwen in De ideale ambtenaar. Nee, de ideale ambtenaar bestaat natuurlijk niet. Of je moet zeggen dat er in potentie honderdduizenden zijn. Want de ideale ambtenaar schakelt soepel.
interview
Verandermanagement
1 april 2020
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Veel organisaties beseffen dat de huidige, snel veranderende wereld vraagt om wendbaarheid. Ze veranderen daartoe hun structuur, gaan agile werken en kiezen voor digitalisering. Hierbij wordt over het hoofd gezien, stelt Natascha Wijnen in Wendkracht, dat mensen een organisatie wendbaar maken. Ze beschrijft in haar boek acht onderling verbonden krachten die wendbaar gedrag bevorderen en reikt praktische tools aan om er direct binnen je organisatie mee aan de slag te gaan.
interview
Organisatiekunde
30 maart 2020
Bas Hakker
7-10 minuten leestijd
Marktonderzoeker Henk Noort sprak twintig jaar lang veel stakeholders van grote bedrijven; journalisten, klanten en medewerkers. Het viel op hoe negatief ze waren over de leiders van die bedrijven en hij ontdekte een rode draad: een totaal gebrek aan empathie bij de leiders. In De empathische organisatie schreef hij op hoe het beter kan.
interview
Leiderschap
25 maart 2020
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Om een High Performance Organisatie te worden, heb je High Performance managers nodig. Die moeten zowel visionair zijn als praktijkgericht. Zowel leider als manager. Daartoe moeten ze zich richten op De 5 principes van High Performance leiderschap, schetst onderzoeker en HPO-specialist André de Waal in zijn gelijknamige boek.
interview
Algemeen management
20 maart 2020
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Vergelijk het met het verkeer. Iedereen wordt geacht de verkeersregels te kennen. Toch is niet elke chauffeur een goede bestuurder. Zo is het ook met governance codes, schrijft Herman Daems (onder andere voorzitter van BNP Paribas Fortis) in zijn boek Geheimen van de bestuurskamer. Voldoen aan codes wil niet zeggen dat bestuurders het goede gedrag vertonen. ‘We zullen komend decennium een gedaanteverwisseling in besturen gaan zien.’
interview
Marketing
18 maart 2020
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Marion Debruyne (decaan Vlerick Business School en professor in marketing en innovatie) en Koen Tackx (professor strategische marketing Vlerick business School) schreven het boek Customer innovation. Het is een volledig aangepaste versie van de uitgave met dezelfde titel uit 2014.
interview
Algemeen management
17 maart 2020
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Zelfs in deze tijd van zelforganiserende teams en agile werken zijn veel managers nog altijd besmet met het controlevirus. Ze controleren actief of medewerkers hun taken naar behoren uitvoeren en strooien onbedoeld voortdurend zand in de machine. Deze top-down managementstijl, gebaseerd op wantrouwen en angst, kenmerkt het Anglo-Amerikaans denken. Een denkwijze die volledig is achterhaald, zo stelt Bart Stofberg in Vertrouwen. De huidige markt vraagt om snelle en wendbare bedrijven die hun medewerkers volop vertrouwen en alle vrijheid geven om zelfstandig te opereren.
interview
Mens en maatschappij
13 maart 2020
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Betekenisvol of moreel organiseren is een belangrijk thema in de hedendaagse managementliteratuur. Het confronteert organisaties met de noodzaak zich te bezinnen op hun maatschappelijke meerwaarde én daar ook naar te leven. Eigenbelang moet plaatsmaken voor geluk en welzijn van velen, aldus Raymon Geurts in zijn boek De gelukkige organisatie (‘Organisatieontwikkeling vanuit betekenis’). Managementboek Magazine ging op zoek naar de achtergronden van wat uiteindelijk een krachtig pleidooi voor wederkerigheid blijkt te zijn.
interview
Marketing
12 maart 2020
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het ligt niet aan de smartphone dat we zo snel zijn afgeleid, maar aan onszelf, zegt de Amerikaanse denker Nir Eyal. In Indistractable biedt hij een manier om de diepere oorzaken van ons concentratiegebrek te lijf te gaan. ‘Met een to-do-lijstje kom je er niet.’
interview
Leiderschap
10 maart 2020
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Hiërarchie is ingesleten in corporate Nederland. Maar wie piramides bouwt met macht bovenin, slaat figuurlijk innovatie door medewerkers aan de onderkant dood. Managers hebben een overlevingsmechanisme: ze houden informatie achter om zo hun positie te verdedigen en te rechtvaardigen. Arko van Brakel: ‘Geef je mensen vrijheid en verantwoordelijkheid dan krijg je als bonus innovatie en eigenaarschap.’ De tijd is rijp voor psychologische veiligheid en fuck-up friday.
interview
Algemeen management
7 maart 2020
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Veel bedrijven die op het moment een hoofdrol vervullen in de huidige netwerkeconomie en vooroplopen in verandering zijn in de laatste decennia opgericht.
interview
Non-profit
6 maart 2020
Lex van Almelo
5-6 minuten leestijd
Een beter bestuur begint bij de ambtenaar, schrijven gemeenteambtenaren Ronald Derks (Delft) en Bas van Leeuwen (Amsterdam) in De ideale ambtenaar. Het boek is een handreiking aan ambtenaren die op zoek zijn naar de juiste mix van bureaucraat, ondernemer en verbinder.
interview
Mens en maatschappij
4 maart 2020
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Pessimisme is voor losers is een briefwisseling in boekvorm tussen Kees van Lede, voormalig machtigste man van Nederland en oud topman van AkzoNobel, en journalist Joris Luyendijk. Een geschiedenisles van hoe het socialisme van Den Uyl opschoof naar het kapitalisme van Lubbers. En nu maakt de pendule weer een slinger terug. Een zoektocht naar nieuw aandeelhouderskapitalisme. Vijf vragen aan auteur Joris Luyendijk. ‘Politiek rechts moet de overwinning claimen en zich heroriënteren. Er wordt nieuwe moed gevraagd.’
Interview
Leiderschap
26 februari 2020
Ronald Buitenhuis
3-5 minuten leestijd
Eigenlijk wijzen alle indicatoren in de richting van een oorlog. Klimaat, schaarste, gezondheid, of mobiliteit. We lopen aan alle kanten vast. Oorlogen zorgden in het verleden voor puinhopen van waaruit weer gebouwd ging worden. Saskia van Uffelen doet als een apostel een appel om nu te veranderen zonder oorlog te voeren. ‘De oude modellen zijn eindig. We hebben nieuwe modellen nodig. Er moet iets gebeuren.’ Durven voor morgen is een cri-de-coeur van deze Belgische topvrouw (*).