OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 37 van 2.297 resultaten
interview
Strategisch management
25 februari 2020
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Het vermogen om te vernieuwen wordt niet zozeer bepaald door de cultuur, maar door de structuur van een organisatie, stelt Safi Bahcall in Loonshots. Bedrijven die dat niet beseffen creëren een vijandige omgeving voor de loonshot: een grenzeloos ambitieus plan met een kleine kans van slagen maar een hoge impact als het lukt.
interview
Algemeen management
24 februari 2020
Ronald Buitenhuis
3-5 minuten leestijd
Medewerkers hebben vaak goede innovatieve ideeën. Het topmanagement ziet in de snel veranderende wereld ook vaak de waarde van die ideeën van de werkvloer. Maar het is volgens innovatiepiraat Kim Spinder vaak middle management dat vernieuwing tegengaat.
interview
Algemeen management
24 februari 2020
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Harm Klifman onderzocht hoe populaire managementboeken de lezer verleiden en overtuigen. Het repertoire van de klassieke retorica blijkt daarbij een belangrijke rol te spelen. Een gesprek over ethos, pathos en logos, met een antwoord op de vraag naar het ideale managementboek.
Interview
Strategisch management
22 februari 2020
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Anu Manickam en Karel van Berkel schreven Wicked World, een pleidooi voor het erkennen van complexiteit
in allerlei opzichten. ‘Het gaat erom hoe je komt op nieuwe oplossingen voor
problemen en een van de belangrijkste dingen is zoeken naar verschillen
waardoor je meerdere oplossingen kan bedenken voor een probleem. Dat is
tegengesteld aan het algoritmeverhaal waar het gaat om overeenkomsten.'
interview
Algemeen management
21 februari 2020
Bert Peene
5-8 minuten leestijd
Samen kunnen zoeken en leren is een van de belangrijkste succesfactoren voor de toekomstbestendigheid van organisaties geworden. Productiviteit wordt niet langer uitsluitend gedefinieerd in termen van gerealiseerd product maar als de uitkomst van een leerproces.
interview
Algemeen management
20 februari 2020
Pierre Spaninks
9-13 minuten leestijd
Strategisch management is misschien wel de hogeschool van de bedrijfskunde. De afgelopen 25 jaar heeft het vak een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Organisatieadviseur en hoogleraar Hans Strikwerda blikt terug en kijkt vooruit, naar een toekomst waarin duurzame waardecreatie een sine qua non is en het slim organiseren van informatie de doorslaggevende succesfactor.
interview
Communicatie en media
19 februari 2020
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
Oud-journalist en communicatieadviseur Charles Huijskens schreef het boek Overleven in crisistijd, met de tien gouden regels van crisiscommunicatie. Wie zich goed voorbereidt op een eventuele crisis, kan reputatieschade gemakkelijk beperken, zegt hij. ‘Het gaat slecht met de journalistiek. Het is voor pr-mensen tegenwoordig niet moeilijk om het nieuws in hapklare brokken te serveren.’
interview
Algemeen management
18 februari 2020
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Veel bestaande bedrijven vinden het lastig om te profiteren van recente technologische en digitale ontwikkelingen. Vanwege hun omvang en organisatiestructuur zijn ze te traag om direct mee te bewegen met alle veranderingen. Deze corporates investeren in toenemende mate in nieuwkomers die experimenteren met innovatieve technologieën en nieuwe verdienmodellen. In Samen innoveren beschrijft coauteur Jessica van den Bosch nieuwe samenwerkingsvormen tussen corporates en startups en hoe de personele fit uiteindelijk daarin de doorslag geeft.
interview
Algemeen management
14 februari 2020
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Als Chief Talent Officer vormde Patty McCord bijna eigenhandig de cultuur van streaming-gigant Netflix. Op 28 oktober spreekt ze op het Agile Leadership Event in Amsterdam.
interview
Algemeen management
14 februari 2020
Bert Peene
7-9 minuten leestijd
Ons leven wordt grotendeels bepaald door de kwaliteit van onze relaties. Vanuit die overtuiging schreef Ina Ahuis een boek (Betekenisvolle werkrelaties) over hoe je werkrelaties betekenisvol en dus productief kunt maken. Haar belangrijkste les: als verandering niet op gang komt, verdiep je dan in relaties.
interview
Marketing
12 februari 2020
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Lachen is gezond, ook in het contact met klanten. In zijn nieuwe boek Thuis ben ik niet zo leuk! biedt Jos Burgers zijn lezers een stoomcursus humor in zakelijke contacten, inclusief de do's en don'ts. ‘Het effect van humor moet altijd het uitgangspunt zijn. Humor is een middel, geen doel.'
Interview
Marketing
11 februari 2020
Bas Hakker
7-9 minuten leestijd
Carlijn Postma (eigenaar van contentmarketingbureau The Post en voormalig Content Marketeer van het jaar) schreef een nieuw boek genaamd Bingemarketing. De basis van het boek is: welke content wetten zitten er verborgen in het maakproces van Netflix series waardoor we blijven kijken?
interview
Communicatie en media
5 februari 2020
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Now we’re talking! van Frank Weijers is een handzaam én handig boekje voor iedereen die bekend is met de basics van ‘Deep Democracy’ en ze concreet wil toepassen. In dit werkje vindt de facilitator volop praktische tips en handreikingen om binnen een groep tot écht goede gesprekken te komen en conflicten bespreekbaar te maken. Met als resultaat dat iedereen weer beter met elkaar overweg kan, de groep beter gaat functioneren en betere besluiten neemt.
interview
Algemeen management
5 februari 2020
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Veel bedrijven investeren in technologische innovatie. Toch leiden deze investeringen niet altijd tot nieuwe producten en diensten. Wat hier vaak meespeelt, is dat medewerkers de meerwaarde er niet van zien en dan heeft een innovatietraject weinig kans van slagen. Auteur Kim Spinder laat in Het kleine innovatieboek zien dat een cultuurverandering noodzakelijk is om succesvol te innoveren. Geef medewerkers gelegenheid om zelf vernieuwende ideeën te bedenken en met collega’s verbeteracties op te starten. Zonder stroperige bureaucratie en onnodige bemoeienis van bovenaf.
interview
Leiderschap
4 februari 2020
Ronald Buitenhuis
3-5 minuten leestijd
We weten inmiddels wel dat we als organisatie anders moeten handelen. Minder hiërarchisch, flexibeler, wendbaarder en meer eigenaarschap dichter in de praktijk… ‘Alleen is ons denken nog niet veranderd’, stelt Wouter Hart. ‘We moeten ons denkmodel nog veranderen.’
interview
Algemeen management
27 januari 2020
Hans van der Klis
9-12 minuten leestijd
Joep Schrijvers, schrijver van de bestseller Hoe word ik een rat?, is al zeven jaar bezig met een alomvattende studie naar hoe wij in de westerse wereld aankijken tegen leiderschap. In de achtentwintig eeuwen die sinds Homerus verstreken zijn, hebben de opvattingen uit de Klassieke Oudheid weinig aan waarde ingeboet. De literatuur van de laatste 25 jaar staat in een lange, rijke traditie.
interview
IT-management / ICT
27 januari 2020
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Het grote effect van Lean is bij veel organisaties wel een beetje uitgewerkt. De grootste verspillers zijn wel gevonden. De vette vissen zijn weg. Kleine vissen vangen kan nog steeds, maar maakt Lean toch minder sexy. Dankzij een combinatie van Lean met robotics komt er weer nieuwe vis in de Lean-vijver. John Maes en Jeroen Schijns schreven er een boek over: Lean Robotics. Over Lean ‘next level', en the devil is in the detail. ‘We willen medewerkers in een constante flow krijgen.'
interview
Verandermanagement
20 januari 2020
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
Het beeld dat we in het westen hebben van China is incompleet, zegt de Belgische tech-ondernemer Pascal Coppens in China’s New Normal. Zo staat het beschermen van intellectueel eigendom inmiddels hoog op de agenda. ‘Gun het land wat tijd.’
interview
Algemeen management
16 januari 2020
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Perspectief bieden op de ontwikkeling van de morele competenties van organisaties en hun leiders: dat is wat Paul Stamsnijder met zijn nieuwe boek Purpose beoogt. Niet om te moraliseren, maar omdat ondernemerschap in de 21ste eeuw vooral gaat om het scheppen van waarde en dat begint met het delen van waarden. ‘De consument rekent twee keer af: een keer aan de kassa, een keer moreel. Zingeving heeft zich verplaatst van de kerk naar de economie. Het merk is kerk geworden, de koopman dominee.’
interview
Algemeen management
2 januari 2020
Ronald Buitenhuis
10-14 minuten leestijd
Organisatieadviseur Jaap Peters vergelijkt Rijnlands en Angelsaksisch organiseren met de biologische- en intensieve veeteelt. Je gaat voor duurzaam of niet. Voor de hele mens of de aandeelhouder. ‘Elk weldenkend mens gaat voor de mens en duurzaam', zegt de auteur van onder meer de managementboekbestseller Intensieve Menshouderij.