OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 38 van 2.298 resultaten
interview
Algemeen management
2 januari 2020
Ronald Buitenhuis
10-14 minuten leestijd
Organisatieadviseur Jaap Peters vergelijkt Rijnlands en Angelsaksisch organiseren met de biologische- en intensieve veeteelt. Je gaat voor duurzaam of niet. Voor de hele mens of de aandeelhouder. ‘Elk weldenkend mens gaat voor de mens en duurzaam', zegt de auteur van onder meer de managementboekbestseller Intensieve Menshouderij.
interview
Algemeen management
30 december 2019
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Ontwikkeld in de computerwereld, vindt agile werken nu ook haar weg in personeelsmanagement, marketing, de financiële sector en zelfs de overheid. Met agile kunnen organisaties immers voordeliger hoogwaardige producten en diensten leveren en projecten sneller afronden. Toch hebben steeds meer mensen moeite met agile werken, schrijft Christine Karman in Agile zoals het bedoeld is.
interview
Verandermanagement
30 december 2019
Pierre Pieterse
7-10 minuten leestijd
In 2009 verscheen het verrassende boek Een organisatie van vlees en steen van Mark Mobach. Verrassend want de auteur betoogt zeer overtuigend dat simpele maar ook noodzakelijke kantoren, bedrijfsruimtes, fabriekshallen meer zijn dan een stapel stenen of ruimtes waarin wordt geproduceerd. Nu, 10 jaar later, ontvangt Mobach de eerste Deltapremie.
interview
Algemeen management
30 december 2019
Peter Spijker
7-9 minuten leestijd
Traditionele, hiërarchische organisaties die willen veranderen, kunnen veel opsteken van de manier waarop communities zich organiseren. Peter Staal en Kirsten Wagenaar schrijven dat in Organiseren van communities. Ze zien de community als een belangrijk instrument voor verandermanagement.
interview
Organisatiekunde
18 december 2019
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Inzichten uit de neurowetenschappen hebben ons denken over gedrag in organisaties drastisch veranderd. Mensen blijken geen rationele wezens te zijn en verandering is dus veel minder te regisseren dan ons jaren lang is voorgehouden. Neurowetenschappers laten echter ook zien wat er desondanks wel mogelijk is en dat heeft inmiddels een aantrekkelijke hoeveelheid praktisch publicaties opgeleverd. Een van de auteurs die zich in dat opzicht onderscheidt, is Ria van Dinteren. Richtte zij zich eerder op de relatie tussen breinprincipes en leidinggeven, in haar nieuwste boek Breinleiderschap zoekt zij een breder perspectief: leren en ontwikkelen in organisaties.
interview
Leiderschap
16 december 2019
Peter Spijker
4-5 minuten leestijd
Iedereen krijgt in zijn werkzame leven te maken met directeuren of managers die leiderschap tonen. Wat ze aan waarde toevoegen, is niet altijd iedereen even duidelijk. Zo ziet slechts een kwart tot een derde van de medewerkers de eigen leidinggevende als meerwaarde, blijkt uit onderzoeken. Thecla Goossens verkent in Leiderschap, een gids het begrip leiderschap. In het fraai vormgegeven boek – dat ook filmliefhebbers zal aanspreken (!) – bespreekt ze behalve verschillende leiderschapsstijlen ook theorieën over karakter en eigenschappen van leiders. Goossens geeft voorbeelden van goed leiderschap, staat stil bij de schaduwkanten en benoemt het principe van de ‘volgende leider’.
interview
Verandermanagement
11 december 2019
Bas Hakker
8-11 minuten leestijd
Freija van Duijne en Peter van der Wel schreven een boek over het vak van ‘toekomstverkenner’: Toekomstverkennen. We spreken Freija over dit bijzondere vak met als basis: Hoe kan het nadenken over toekomstscenario’s bedrijven flink vooruit helpen?
interview
Verandermanagement
9 december 2019
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Engage! van het trio Woody van Olffen, Raymond Maas, en Wouter Visser gaat over hoe mensen in organisaties samen nieuwe kwaliteiten kunnen aanleren die ze in staat gaan stellen om aan nieuwe eisen te voldoen. Zulke ‘diepe verandering’ is deels een zoektocht, een avontuur. Zie ook de ondertitel: Reisgids voor veranderavonturen’. Maar actie zonder enige beschouwing is daarbij gewoon roekeloos. ‘Ook de grote avonturiers uit de geschiedenis namen grote risico’s en zochten bewust het onbekende op, maar het waren zeker geen kippen zonder kop.’
interview
Psychologie
6 december 2019
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Onze drijfveren zijn veel complexer dan we denken, zegt de Israelisch-Amerikaanse gedragseconoom Dan Ariely in Motivatie. Zo is complimentje van de baas is vaak effectiever dan een goed salaris. ‘Een chirurg verricht waarschijnlijk niet zijn beste werk als hij zich tijdens het opereren afvraagt of hij wel voldoende betaald krijgt.’
interview
Ondernemen
4 december 2019
Bas Hakker
6-9 minuten leestijd
Met Winstgevende plannen wil Femke Hogema ondernemers inspireren om proactief aan de slag te gaan om hun doelen te realiseren. Dat betekent: goede plannen maken, aandacht hebben voor de financiën en daadwerkelijk actie nemen. Het boek past trouwens helemaal in haar eigen ontwikkeling en daarover vertelt ze in dit interview meer.
interview
Leiderschap
2 december 2019
Lex van Almelo
5-7 minuten leestijd
Een computer als baas vinden mensen niet aanvaardbaar, maar dat kan verschuiven, zeggen innovatieadviseur Ylva Poelman en leadership consultant annex executive searcher Ralf Knegtmans. Zij beschrijven in Leiderschap in de digitale wereld onder meer de noodzakelijke eigenschappen van de toekomstbestendige leider.
interview
Algemeen management
26 november 2019
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Met zijn nieuwe boek Het grote gevecht, over de duurzaamheidsambities van Unilever CEO Paul Polman, heeft Jeroen Smit weer een van de grote onderwerpen van deze tijd te pakken. ‘Na twee keer een boek te hebben geschreven over hoe het niet moet, wilde ik nu eens een boek maken over hoe dan wel.'
interview
Strategisch management
25 november 2019
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Van het onlangs vertaalde Principes van Bridgewater-oprichter Ray Dalio zijn al meer dan twee miljoen exemplaren verkocht. Wat verklaart het succes? Een voormalig executive assistant blikt terug.
interview
Marketing
25 november 2019
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Generatie Z is aan zet. Nu stromen ze de werkvloer op en rond 2025 gaan ze de maatschappij overnemen. Dat gaat voor een aardverschuiving zorgen. Maar we zijn er volstrekt nog niet op voorbereid. Het nieuwe boek van Jos Ahlers en René Boender Gen Z, verlangen naar verandering is een ontrafeling van het DNA van de Generatie Z.
interview
Leiderschap
19 november 2019
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Mensen doen in organisaties wat ze moeten doen, maar zetten vaak niet dat tandje bij om het verschil te maken. Terwijl elke organisatie in een snel veranderende wereld nu juist dat stapje extra zo hard nodig heeft. Een van de redenen is volgens Pieter van der Haak dat managers te weinig vertrouwen geven. "Eigenaarschap is vaak een misbruikt jeukwoord geworden."
Interview
Verandermanagement
19 november 2019
Pierre Spaninks
4-5 minuten leestijd
In Veranderversnellers: het afkijkboek vertellen tien bestuurders hun veranderverhaal. Kilian Bennebroek Gravenhorst destilleerde er lessen uit over verandermanagement en leiderschap. De auteur is oprichter van PlusPulse, een netwerk van veranderkundigen.
interview
Marketing
13 november 2019
Bas Hakker
6-8 minuten leestijd
Bert van Wassenhove schreef met De marketingbijbel - Voor een digitale wereld een standaardwerk over online marketing. Op een hele overzichtelijke manier legt hij uit hoe het marketingvak is veranderd de laatste jaren en vooral hoe je het nu moet aanpakken.
interview
Personeelsmanagement
11 november 2019
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Het professionaliteitsprofiel voor personeels- en organisatieprofessionals is hard aan herziening toe. Dat is de conclusie die Ber Damen trekt als hij dat profiel vergelijkt met de ontwikkelingen waarmee organisaties vandaag de dag worden geconfronteerd. Wendbaarheid is dé succesfactor om in een wereld die als VUCA wordt omschreven, te kunnen overleven en in de ontwikkeling daarvan moeten HR-professionals een leidende rol spelen. Maar dan moet in de P&O-wereld het roer wel om.
interview
Werk en loopbaan
8 november 2019
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
Bedrijven onderschatten het potentieel van hun oudere werknemers, zegt Forbes-uitgever Richard Karlgaard (65) in Late Bloomers. Anders dan vaak gedacht blijft ons brein zich tot op hoge leeftijd ontwikkelen. ‘De kwaliteiten die iemand tot een leider maakt vergaren we pas rond de vijftig.’
interview
Marketing
6 november 2019
Bas Hakker
7-9 minuten leestijd
Met Aandachtsmarketing schreef Klaas Weima een boek voor marketeers en ondernemers die graag hun klanten willen bereiken. Hoe je dat doet? Dan let je op de zes aandachtstrekkers en volg je de stappen van het Verdiende aandacht Canvas.