OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 39 van 2.298 resultaten
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    29 oktober 2019
    Paul Groothengel
    7-9 minuten leestijd
    Werk genoeg, maar hebben we de energie er nog wel voor? Steeds minder, constateren Patrick Davidson en Hans van der Loo in Werkvuur. Slechts 12% van de werknemers gaat met plezier naar het werk. De rest staat stijf van de stress, zit lamlendig zijn tijd uit of schuifelt als een zombie door de kantoortuin.
    interview
    Algemeen management
    28 oktober 2019
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    Zet een team op een hoge berg en grote kans dat er ruzie in de tent ontstaat. Niet omdat klimmers ruziezoekers zijn, maar omdat je er op het scherpst van de snede leeft en genadeloos met elkaar wordt geconfronteerd. Juist bij alpinisme, waar je elkaar blind moet vertrouwen, draait alles om teamwork, stelt Katja Staartjes in haar nieuwe boek Topteams.
    interview
    Strategisch management
    28 oktober 2019
    Ronald Buitenhuis
    6-9 minuten leestijd
    Veel organisaties en managers staren zich blind op technologie als het over innoveren gaat. Ze vergeten dat zelforganisatie, dienend leiderschap, slimmer werken en co-creatie minstens zo belangrijk zijn voor innovatie. Hoogleraar strategisch management en innovatie aan de Amsterdam Business School Henk Volberda schreef een boek over innoveren.
    interview
    Ondernemen
    22 oktober 2019
    Hans van der Klis
    5-6 minuten leestijd
    Eindelijk is er een opvolger verschenen van De prooi, de bestseller die journalist Jeroen Smit schreef over de bijna-ondergang van ABN Amro uit 2008. Het grote gevecht, zijn nieuwe boek, gaat over de gefnuikte ambities én het eenzame gelijk van Paul Polman, CEO van Unilever van 2009 tot en met 2018. Weer zit Jeroen Smit op de huid van de tijd.  
    interview
    Verandermanagement
    16 oktober 2019
    Pierre Spaninks
    5-6 minuten leestijd
    Coen de Bruijn schreef het boek Key Performance Illusies. Het gaat over ‘de dark side van performance management’: kpi’s die niet goed zijn gebouwd, waardoor we er verkeerde beslissingen op baseren. Hoe heeft het zo ver kunnen komen?
    interview
    Organisatiekunde
    4 oktober 2019
    Paul Groothengel
    3-4 minuten leestijd
    Wil je met succes veranderen, geef medewerkers dan ruimte. Zij zoeken immers naar zingeving, en dus naar een omgeving waarin ze ruimte krijgen voor zelfontplooiing en initiatief nemen, stelt managementconsultant en bestsellerauteur Arend Ardon. Maar hoe organiseer je dat?
    interview
    Verandermanagement
    3 oktober 2019
    Peter Spijker
    4-5 minuten leestijd
    Wanneer veranderkundige An Kramer op bezoek is bij organisaties, lijken die zich nauwelijks bezig te houden met maatschappelijke vraagstukken. Het lijkt een andere wereld dan die in haar vrije tijd, waarin zij zich – net als veel anderen- inzet voor een betere samenleving. In haar boek Ben jij al activist? wil Kramer deze werelden bij elkaar brengen en doet ze een beroep op organisaties om de actieve bemoeienis met actuele maatschappelijke vraagstukken centraal te stellen in hun bedrijfsvoering. Ze ziet daarin een belangrijke rol weggelegd voor activisten die een vanzelfsprekende innerlijke behoefte hebben om bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen.
    interview
    Coaching en trainen
    1 oktober 2019
    Bas Hakker
    7-9 minuten leestijd
    Psycholoog Freek Sarink schreef het boek Provocatieve psychologie en coaching waarin hij uitlegt hoe hij op een vernieuwende wijze omgaat met zijn cliënten. Het boek beschrijft de methodiek aan de hand van een groot aantal praktijkcases.
    interview
    Ondernemen
    30 september 2019
    Lex van Almelo
    5-7 minuten leestijd
    In De Nieuwe Professional Firm schrijven hoogleraar Strategisch Management en Innovatie Henk Volberda en organisatieadviseur Rob Wagenaar samen met consultant Martijn van der Mandele op basis van hun onderzoek in Nederland, Engeland en de Verenigde Staten wat advocaten- en accountantskantoren en organisatieadviesbureaus moeten doen om de disruptieve ontwikkelingen te overleven. ‘De nieuwe generatie heeft geen zin om tien jaar lang te buffelen voor een partner.’
    interview
    Leiderschap
    29 september 2019
    Pierre Spaninks
    5-7 minuten leestijd
    Gonny Vink is oprichter en chief happiness officer van Work21. Zij helpt organisaties wendbaarder te worden in de digitale tijd. Autonomie en vrijheid geven aan medewerkers hoort daarbij. Maar hoe manage je mensen die flexibel werken en hele dagen van kantoor zijn? Daarover schreef zij Leidinggeven op afstand.
    interview
    Economie
    24 september 2019
    Jeroen Ansink
    7-10 minuten leestijd
    Onze economie wordt langzaam maar zeker overgenomen door het toezichtskapitalisme, zegt Shoshana Zuboff. In The Age of Surveillance Capitalism beschrijft ze een beklemmende wereld waarin techbedrijven als Google en Facebook ons gedrag niet alleen weten te voorspellen, maar ook gaan bepalen.
    interview
    Ondernemen
    23 september 2019
    Hans van der Klis
    7-9 minuten leestijd
    Je kon de laatste jaren haast geen managementboek openslaan of Nokia werd van stal gehaald als voorbeeld van een bedrijf dat ten onder ging omdat het zich niet wist aan te passen aan de nieuwe tijden. Risto Siilasmaa, voorzitter van de Raad van Bestuur die Nokia door een gigantische transformatie leidde, heeft nu zelf zijn verhaal op papier gezet in het boek De veerkracht van Nokia.
    interview
    Verandermanagement
    19 september 2019
    Peter Spijker
    7-10 minuten leestijd
    Paul van Schaik, Dennis Stout en Alfred Schmits beschrijven in het managementboek Wij is belangrijker dan Why - De prestatiedoorbraak van NS hoe Nederlands grootste vervoerder het voor elkaar kreeg om de prestaties bij NS te verbeteren.
    interview
    Strategisch management
    19 september 2019
    Peter Spijker
    4-6 minuten leestijd
    Met de komst van nieuwe technologieën en nieuwe businessmodellen moeten bedrijven innoveren om te kunnen overleven. Ze steken daarom veel tijd en geld in innovatie en leggen meestal de nadruk op de creatieve kant. In Grip op innovatie geeft auteur Jasper Baggerman aan dat innovatie ook een zakelijke kant heeft. Zijn ervaring is dat bij veel organisaties de balans tussen creativiteit en daadkracht ontbreekt. Vernieuwing wordt dan een doel op zich en de resultaten uit innovatie vallen tegen. Hij ontwikkelde de Cycle of Innovation om organisaties gestructureerd en resultaatgericht te laten innoveren.
    interview
    Algemeen management
    18 september 2019
    Ronald Buitenhuis
    4-5 minuten leestijd
    Er is weer een mooie line-up voor de zesde editie van het seminar Veranderkracht. Van tribes en speedboten tot vucajazz, en van A.I. tot het Westland als apotheek van de wereld. Inhoudelijke state- of-the-art managementtheorie afgewisseld met zintuigelijke ervaringen van smaak, geur en gehoor. Een seminar over de meest actuele wijzen om te overleven in de digitale transitie. ‘Veranderen is niet langer van klusje naar klusje met daartussen een stabiele fase, het is een constant bewegen.'
    interview
    Algemeen management
    18 september 2019
    Lex van Almelo
    5-7 minuten leestijd
    Al rond 1970 speelde acteur Ton van Duijnhoven in het satirische programma Hadimassa een partyrobot. Een halve eeuw later vervullen robots hele simpele informatietaken bij de receptie van banken, op grote evenementen of winkels in Japan. In Artificial intelligence in actie schrijft consultant Muriël Serrurier Schepper, samen met AI-ontwerper/bouwer Taco Hiddink, wat je wel en niet kunt met AI en wat de succesfactoren zijn om het toe te passen in een organisatie.  ‘Je moet eerst begrijpen wat AI is voordat je zelf ideeën kunt verzinnen.’
    interview
    Marketing
    16 september 2019
    Pierre Pieterse
    6-8 minuten leestijd
    Cor Hospes schreef met De power van een contentplatform een boek dat wel eens voor een revolutie in de marketingwereld kan zorgen. Als je deze wetten immers gaat naleven dan verbind je zomaar de werelden van makers, marketeers en klanten met elkaar (en dat werd eens tijd).
    interview
    Algemeen management
    11 september 2019
    Paul Groothengel
    4-6 minuten leestijd
    Digitalisering is niet meer dan een middel om klanten beter, sneller en goedkoper te bedienen dan vroeger, stelt Alexandra Jankovich in Make Disruption Work dat ze schreef met Tom Voskes. De auteurs zijn de oprichters van SparkOptimus, een adviesbureau voor digitale transformatie en disruptie.
    interview
    Leiderschap
    10 september 2019
    Bas Hakker
    5-8 minuten leestijd
    Anouk Brack schreef met Leiderschap in verandering alweer haar tweede boek in korte tijd over dit onderwerp (na De verborgen dimensie van leiderschap). Het is een praktisch handboek voor leiders om op dagelijkse basis verbeteringen door te voeren.
    interview
    Algemeen management
    26 augustus 2019
    Ronald Buitenhuis
    4-5 minuten leestijd
    Leiderschap is volgens Gabriël Anthonio, voorzitter raad van bestuur Verslavingszorg Noord Nederland, vooral co-creëren. ‘Het is een illusie dat we op alles grip kunnen hebben als leider.' Anthonio is één van de sprekers op het jaarcongres Psychologie van Leiderschap. Zelf vond hij leiderschapsinspiratie bij zijn opa en zijn meervoudig gehandicapte zoon. ‘Vaak zijn we vooringenomen en vullen we plaatjes in. Echt leiderschap zit in contact.'

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden