OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 40 van 2.298 resultaten
interview
Algemeen management
24 augustus 2019
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
We hebben last van een ‘inclusieparadox'. We willen graag anders, maar houden toch vaak vast aan het oude. We klonen onszelf graag. Zoeken 't liefst ‘gelijksoortigen'. Ons leven is als een orkest dat keurig noten van bladmuziek speelt. Altijd hetzelfde. Jitske Kramer pleit in haar nieuwe boek Jam Cultures juist voor gestructureerde chaos. Kramer: ‘In jamsessies wisselt leiderschap steeds en is muziek nooit hetzelfde.'
interview
Strategisch management
12 augustus 2019
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Merkstrateeg Fons van Dyck stelt zich in De onsterfelijke onderneming de vraag hoe een bedrijf overleeft in disruptieve tijden. Vakgenoten noemen het een werk van wereldklasse. Alle reden om de auteur op te zoeken voor een interview. ‘Bij Apple is alleen de identiteit nooit veranderd. Al het andere wel.'
interview
Algemeen management
8 augustus 2019
Lydia Lijkendijk
4-5 minuten leestijd
Er zijn veel begaafde mensen met briljante ideeën die hun verhaal niet goed over de bühne weten te brengen. Dat is een doorn in het oog van Pacelle van Goethem. Zij onderzocht wat overtuigende mensen precies doen wat hen zo overtuigend maakt. Dat wil zij geven aan de mensen met de goede ideeën: de leiders en de creatievelingen die wel inhoud hebben maar nog geen charisma. Want je kunt natuurlijk genoegen nemen met een plek in de schaduw. Maar waarom zou je dat doen?
interview
Mens en maatschappij
5 augustus 2019
Jeroen Ansink
6-8 minuten leestijd
Met kunstmatige intelligentie zal op den duur elke routinebaan worden vervangen door machines. Wat betekent dat voor managers? ‘Concurrentievoordeel komt nog steeds van je mensen.'
interview
Personeelsmanagement
1 augustus 2019
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Ardiënne Verhoeven schreef het boek Onboarding, management van verwachtingen. Dit boek gaat over de fase waarin medewerkers aan de slag gaan bij een onderneming en hoe je dat goed kan organiseren.
interview
Leiderschap
29 juli 2019
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Over teameffectiviteit is in de loop der jaren veel geschreven. Over teamontwikkelingsfasen, teamrollen, (agile) teamcoaching, probleemteams en natuurlijk ook over werken met virtuele teams. Want die komen er steeds meer. Maar over hoe je zorgt voor de juiste teamcultuur lees je veel minder; met zo veel woorden althans. Alleen dat al maakt het verschijnen van Teamability (‘Zo vorm je extreem gemotiveerde teams’) van Roderick Göttgens vermeldenswaardig. Een tweede opmerkelijk feit: de auteur vertelt zijn verhaal tegen de achtergrond van hoe bij het Korps Commandotroepen aan de juiste teammentaliteit wordt gewerkt.
interview
Internet en social media
17 juli 2019
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Organisaties zijn erg actief op sociale media. Met vaak erg weinig effect omdat ze alleen maar zenden en niet terugpraten als volgers reageren. Wat te doen? Je moet onder andere weten op welke socials je doelgroep zit, en hoe algoritmes werken, stelt consultant sociale media Elja Daae in haar boek Super social. En altijd reageren op je volgers.
interview
Leiderschap
15 juli 2019
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Teams, groepen en netwerken zijn volgens Peter Senge een belangrijk medium om organisaties tot ontwikkeling te brengen. Alleen wanneer teams kunnen leren, kunnen organisaties leren. Die opvatting is ook terug te vinden in het boek High Impact Teaming (‘Bewust, effectief, efficiënt samenwerken’) van Stefan Decuyper, Elisabeth Raes & Anne Boon. Alle drie gepromoveerd op het gebied van teamleren, teamontwikkeling en menselijke interactie. Op basis van jarenlange werkervaring en wetenschappelijk onderzoek ontwikkelden zij een model voor ‘high impact teaming’. Ofwel: waartoe teamleren kan leiden.
interview
Internet en social media
12 juli 2019
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
In Blok voor blok gaat auteur Stephen Williams in op de grote impact van blockchain op vrijwel alle aspecten van onze samenleving. Blockchain is in de kern een digitaal grootboek dat gegevens onveranderbaar vastlegt. Met blockchain kun je geld verdienen, maar Williams meent dat de software ook kan worden ingezet om stateloze vluchtelingen en andere mensen zonder geldige identiteit een wettig identiteitsbewijs te geven, de macht van tussenpersonen bij transacties weg te nemen en de besluitvorming in organisaties te democratiseren.
interview
Marketing
9 juli 2019
Justin van Lopik
5-7 minuten leestijd
Sterk merk in de zorg gaat over het belang van het ontwikkelen van een goed verhaal dat past bij wat je doet. En hoe zorgorganisatie Pluryn dat de afgelopen jaren heeft aangepakt. Marian Draaisma: 'Onderzoek regelmatig hoe je merk ervoor staat.'
interview
Algemeen management
8 juli 2019
Lydia Lijkendijk
4-6 minuten leestijd
Hoogleraar en oud-Denker des Vaderlands René ten Bos is filosoof, en geen managementcoach. Over leiderschap heeft hij dan ook een anti-psychologische opvatting. "Ik geloof niet dat leiderschap gezocht moet worden in specifieke eigenschappen van mensen. Het is een vorm van hoe mensen met elkaar omgaan." De taak van de leider is het vooral te morrelen aan regels om verandering te organiseren, vindt hij. En trouwens, het is hoog tijd om af te rekenen met bijgelovige leiderschapstheorieën.
interview
Verandermanagement
4 juli 2019
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Systeemdenken is ‘hot’, maar ook verdraaid lastig. Omdat het rigoureus afrekent met onze behoefte aan duidelijkheid bijvoorbeeld. De kaart is niet het gebied, waarschuwde Gregory Bateson ooit. En dan zijn er ook nog eens allerlei verschillende systeembenaderingen. Het werd dus hoog tijd om orde in die ogenschijnlijke chaos te brengen. Brechtje Kessener en Leike van Oss namen de handschoen op en dat resulteerde in een heus magnum opus getiteld Meer dan de som der delen.
interview
IT-management / ICT
26 juni 2019
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Er moet een internationaal overlegorgaan komen om kunstmatige intelligentie in goede banen te leiden, zegt futuroloog en NYU-professor Amy Webb in The Big Nine. Alleen op die manier zijn de groei-ambities van de negen leidende ondernemingen te beteugelen. ‘We moeten KI gaan zien als een publiek goed.’
interview
Strategisch management
25 juni 2019
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Strategie-expert Camilla van den Boom helpt bedrijven sterker, slimmer en sneller te worden in de grillige wereld van nu. Niet met behulp van een strategie die jaren kost om te bepalen en uit te rollen, maar door elke dag, elke week, elke maand, elk kwartaal nieuwe stappen te zetten om hun doel te halen.
interview
Werk en loopbaan
24 juni 2019
Patrick Davidson
9-12 minuten leestijd
We ontmoeten Bruce Daisley in de lobby van een statig Amsterdams hotel. Hij is twee dagen in ons land om de pers te vertellen over zijn boek Plezier in je werk. De vicepresident van Twitter schreef het boek naar aanleiding van de leegloop die zijn Londonse kantoor trof drie jaar geleden. ‘Mensen gingen weg bij Twitter, zonder uitzicht op een nieuwe baan en ik begreep niet waarom. Ik ging in gesprek met mensen én las me suf. Dat leidde tot een podcast Eat Sleep Work Repeat waarin ik wetenschappers en schrijvers interviewde om een onderwerp helemaal af te pellen tot de essentie. De antwoorden op die zoektocht vind je in het boek.’ Een gesprek met een energieke, openhartige en ontzettend grappige Brit.
interview
Reclame en verkoop
21 juni 2019
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Wil je iets verkopen? Blijf altijd eerlijk, maar maak jezelf gerust wat groter. Geef nooit korting, onderhandel zonder keihard te willen winnen. En vergeet niet dat ouderwets bellen van alle sociale media het meest sociale is. Deze en andere tips geeft marketingdeskundige Erwin Wijman in Zo verkoop je alles, hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt.
interview
Marketing
19 juni 2019
Ronald Buitenhuis
5-6 minuten leestijd
Het Chinese retailplatform Alibaba heeft meer dan een miljard algoritmes draaien. Om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Het koopgedrag van klanten, concurrenten en bedrijven verandert snel door de impact van technologie. Cor Molenaar, hoogleraar emarketing, schrijft in Het einde van concurrentie? over de tanende macht van GE, Amsterdam dat het niet begrepen heeft, Bladel als merk, en Bol.com dat feitelijk niet meer is dan een oud warenhuis op internet.
interview
Algemeen management
17 juni 2019
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Bij een Formule 1-team werken circa 1.000 mensen aan 2 auto's. Voor ‘slechts' 20 races van anderhalf uur. Een jaar lang constante focus, constant veranderen.
interview
Marketing
15 juni 2019
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Na de crisis zijn we allemaal druk, druk, druk. Toch slagen we er nauwelijks in om mooie marges en prima rendementen te halen. Dat is raar. ‘Met alleen een grote klantenkring schiet je niks op', zegt bestsellerauteur Jos Burgers. ‘Je moet een fanclub hebben.’
interview
Verandermanagement
12 juni 2019
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
In de circa vijftig meest verkochte boeken over verandermanagement, is de aandacht voor sociale psychologie uiterst schraal. Bijna nihil. Zo bleek uit onderzoek van Steven ten Have c.s. voor het nieuwe boek The Social Psychology of Change Management. ‘Terwijl ikzelf de sociale psychologie op één zet bij veranderprocessen in organisaties. Alles draait om menselijke interacties. De mens is namelijk een sociaal dier.’