OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 40 van 2.298 resultaten
    interview
    Algemeen management
    24 augustus 2019
    Ronald Buitenhuis
    7-10 minuten leestijd
    We hebben last van een ‘inclusieparadox'. We willen graag anders, maar houden toch vaak vast aan het oude. We klonen onszelf graag. Zoeken 't liefst ‘gelijksoortigen'. Ons leven is als een orkest dat keurig noten van bladmuziek speelt. Altijd hetzelfde. Jitske Kramer pleit in haar nieuwe boek Jam Cultures juist voor gestructureerde chaos. Kramer: ‘In jamsessies wisselt leiderschap steeds en is muziek nooit hetzelfde.'
    interview
    Strategisch management
    12 augustus 2019
    Pierre Spaninks
    7-10 minuten leestijd
    Merkstrateeg Fons van Dyck stelt zich in De onsterfelijke onderneming de vraag hoe een bedrijf overleeft in disruptieve tijden. Vakgenoten noemen het een werk van wereldklasse. Alle reden om de auteur op te zoeken voor een interview. ‘Bij Apple is alleen de identiteit nooit veranderd. Al het andere wel.'
    interview
    Algemeen management
    8 augustus 2019
    Lydia Lijkendijk
    4-5 minuten leestijd
    Er zijn veel begaafde mensen met briljante ideeën die hun verhaal niet goed over de bühne weten te brengen. Dat is een doorn in het oog van Pacelle van Goethem. Zij onderzocht wat overtuigende mensen precies doen wat hen zo overtuigend maakt. Dat wil zij geven aan de mensen met de goede ideeën: de leiders en de creatievelingen die wel inhoud hebben maar nog geen charisma. Want je kunt natuurlijk genoegen nemen met een plek in de schaduw. Maar waarom zou je dat doen?
    interview
    Mens en maatschappij
    5 augustus 2019
    Jeroen Ansink
    6-8 minuten leestijd
    Met kunstmatige intelligentie zal op den duur elke routinebaan worden vervangen door machines. Wat betekent dat voor managers? ‘Concurrentievoordeel komt nog steeds van je mensen.'
    interview
    Personeelsmanagement
    1 augustus 2019
    Bas Hakker
    5-7 minuten leestijd
    Ardiënne Verhoeven schreef het boek Onboarding, management van verwachtingen. Dit boek gaat over de fase waarin medewerkers aan de slag gaan bij een onderneming en hoe je dat goed kan organiseren.
    interview
    Leiderschap
    29 juli 2019
    Bert Peene
    6-9 minuten leestijd
    Over teameffectiviteit is in de loop der jaren veel geschreven. Over teamontwikkelingsfasen, teamrollen, (agile) teamcoaching, probleemteams en natuurlijk ook over werken met virtuele teams. Want die komen er steeds meer. Maar over hoe je zorgt voor de juiste teamcultuur lees je veel minder; met zo veel woorden althans. Alleen dat al maakt het verschijnen van Teamability (‘Zo vorm je extreem gemotiveerde teams’) van Roderick Göttgens vermeldenswaardig. Een tweede opmerkelijk feit: de auteur vertelt zijn verhaal tegen de achtergrond van hoe bij het Korps Commandotroepen aan de juiste teammentaliteit wordt gewerkt.
    interview
    Internet en social media
    17 juli 2019
    Paul Groothengel
    5-7 minuten leestijd
    Organisaties zijn erg actief op sociale media. Met vaak erg weinig effect omdat ze alleen maar zenden en niet terugpraten als volgers reageren. Wat te doen? Je moet onder andere weten op welke socials je doelgroep zit, en hoe algoritmes werken, stelt consultant sociale media Elja Daae in haar boek Super social. En altijd reageren op je volgers.
    interview
    Leiderschap
    15 juli 2019
    Bert Peene
    6-9 minuten leestijd
    Teams, groepen en netwerken zijn volgens Peter Senge een belangrijk medium om organisaties tot ontwikkeling te brengen. Alleen wanneer teams kunnen leren, kunnen organisaties leren. Die opvatting is ook terug te vinden in het boek High Impact Teaming (‘Bewust, effectief, efficiënt samenwerken’) van Stefan Decuyper, Elisabeth Raes & Anne Boon. Alle drie gepromoveerd op het gebied van teamleren, teamontwikkeling en menselijke interactie. Op basis van jarenlange werkervaring en wetenschappelijk onderzoek ontwikkelden zij een model voor ‘high impact teaming’. Ofwel: waartoe teamleren kan leiden.
    interview
    Internet en social media
    12 juli 2019
    Peter Spijker
    4-6 minuten leestijd
    In Blok voor blok gaat auteur Stephen Williams in op de grote impact van blockchain op vrijwel alle aspecten van onze samenleving. Blockchain is in de kern een digitaal grootboek dat gegevens onveranderbaar vastlegt. Met blockchain kun je geld verdienen, maar Williams meent dat de software ook kan worden ingezet om stateloze vluchtelingen en andere mensen zonder geldige identiteit een wettig identiteitsbewijs te geven, de macht van tussenpersonen bij transacties weg te nemen en de besluitvorming in organisaties te democratiseren.
    interview
    Marketing
    9 juli 2019
    Justin van Lopik
    5-7 minuten leestijd
    Sterk merk in de zorg gaat over het belang van het ontwikkelen van een goed verhaal dat past bij wat je doet. En hoe zorgorganisatie Pluryn dat de afgelopen jaren heeft aangepakt. Marian Draaisma: 'Onderzoek regelmatig hoe je merk ervoor staat.'
    interview
    Algemeen management
    8 juli 2019
    Lydia Lijkendijk
    4-6 minuten leestijd
    Hoogleraar en oud-Denker des Vaderlands René ten Bos is filosoof, en geen managementcoach. Over leiderschap heeft hij dan ook een anti-psychologische opvatting. "Ik geloof niet dat leiderschap gezocht moet worden in specifieke eigenschappen van mensen. Het is een vorm van hoe mensen met elkaar omgaan." De taak van de leider is het vooral te morrelen aan regels om verandering te organiseren, vindt hij. En trouwens, het is hoog tijd om af te rekenen met bijgelovige leiderschapstheorieën.
    interview
    Verandermanagement
    4 juli 2019
    Bert Peene
    6-8 minuten leestijd
    Systeemdenken is ‘hot’, maar ook verdraaid lastig. Omdat het rigoureus afrekent met onze behoefte aan duidelijkheid bijvoorbeeld. De kaart is niet het gebied, waarschuwde Gregory Bateson ooit. En dan zijn er ook nog eens allerlei verschillende systeembenaderingen. Het werd dus hoog tijd om orde in die ogenschijnlijke chaos te brengen. Brechtje Kessener en Leike van Oss namen de handschoen op en dat resulteerde in een heus magnum opus getiteld Meer dan de som der delen.
    interview
    IT-management / ICT
    26 juni 2019
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Er moet een internationaal overlegorgaan komen om kunstmatige intelligentie in goede banen te leiden, zegt futuroloog en NYU-professor Amy Webb in The Big Nine. Alleen op die manier zijn de groei-ambities van de negen leidende ondernemingen te beteugelen. ‘We moeten KI gaan zien als een publiek goed.’
    interview
    Strategisch management
    25 juni 2019
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    Strategie-expert Camilla van den Boom helpt bedrijven sterker, slimmer en sneller te worden in de grillige wereld van nu. Niet met behulp van een strategie die jaren kost om te bepalen en uit te rollen, maar door elke dag, elke week, elke maand, elk kwartaal nieuwe stappen te zetten om hun doel te halen.
    interview
    Werk en loopbaan
    24 juni 2019
    Patrick Davidson
    9-12 minuten leestijd
    We ontmoeten Bruce Daisley in de lobby van een statig Amsterdams hotel. Hij is twee dagen in ons land om de pers te vertellen over zijn boek Plezier in je werk. De vicepresident van Twitter schreef het boek naar aanleiding van de leegloop die zijn Londonse kantoor trof drie jaar geleden. ‘Mensen gingen weg bij Twitter, zonder uitzicht op een nieuwe baan en ik begreep niet waarom. Ik ging in gesprek met mensen én las me suf. Dat leidde tot een podcast Eat Sleep Work Repeat waarin ik wetenschappers en schrijvers interviewde om een onderwerp helemaal af te pellen tot de essentie. De antwoorden op die zoektocht vind je in het boek.’ Een gesprek met een energieke, openhartige en ontzettend grappige Brit.
    interview
    Reclame en verkoop
    21 juni 2019
    Paul Groothengel
    5-7 minuten leestijd
    Wil je iets verkopen? Blijf altijd eerlijk, maar maak jezelf gerust wat groter. Geef nooit korting, onderhandel zonder keihard te willen winnen. En vergeet niet dat ouderwets bellen van alle sociale media het meest sociale is. Deze en andere tips geeft marketingdeskundige Erwin Wijman in Zo verkoop je alles, hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt.
    interview
    Marketing
    19 juni 2019
    Ronald Buitenhuis
    5-6 minuten leestijd
    Het Chinese retailplatform Alibaba heeft meer dan een miljard algoritmes draaien. Om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen.  Het koopgedrag van klanten, concurrenten en bedrijven verandert snel door de impact van technologie. Cor Molenaar, hoogleraar emarketing, schrijft in Het einde van concurrentie? over de tanende macht van GE, Amsterdam dat het niet begrepen heeft, Bladel als merk, en Bol.com dat feitelijk niet meer is dan een oud warenhuis op internet.
    interview
    Algemeen management
    17 juni 2019
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    Bij een Formule 1-team werken circa 1.000 mensen aan 2 auto's. Voor ‘slechts' 20 races van anderhalf uur. Een jaar lang constante focus, constant veranderen.
    interview
    Marketing
    15 juni 2019
    Ronald Buitenhuis
    4-5 minuten leestijd
    Na de crisis zijn we allemaal druk, druk, druk. Toch slagen we er nauwelijks in om mooie marges en prima rendementen te halen. Dat is raar. ‘Met alleen een grote klantenkring schiet je niks op', zegt bestsellerauteur Jos Burgers. ‘Je moet een fanclub hebben.’
    interview
    Verandermanagement
    12 juni 2019
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    In de circa vijftig meest verkochte boeken over verandermanagement, is de aandacht voor sociale psychologie uiterst schraal. Bijna nihil. Zo bleek uit onderzoek van Steven ten Have c.s. voor het nieuwe boek The Social Psychology of Change Management. ‘Terwijl ikzelf de sociale psychologie op één zet bij veranderprocessen in organisaties. Alles draait om menselijke interacties. De mens is namelijk een sociaal dier.’

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden