OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 42 van 2.298 resultaten
interview
Algemeen management
11 april 2019
Lex van Almelo
5-7 minuten leestijd
In Broken Business – fraude, crisis en herstel zet strategisch integriteitsadviseur José Hernandez beeldend de zeven stappen van zijn Empowering Integrity model uiteen. Het boek geeft een fraai inzicht in hoe goede organisaties in een crisis kunnen raken door verkeerde beslissingen. Maar vooral ook hoe zij daar weer uit kunnen komen. ‘De top moet vaker worden aangepakt.’
interview
Marketing
9 april 2019
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
In haar nieuwe boek Extreem klantgericht legt auteur en spreker Daniëlle de Jonge – naast het commerciële aspect - veel nadruk op het belang van maatschappelijke impact. ‘Zeventig procent van de Nederlandse klanten – zowel zakelijk als consumenten – verwacht dat een leverancier iets doet aan maatschappelijke impact.’
interview
Communicatie en media
5 april 2019
Annegreet van Bergen
7-10 minuten leestijd
Nee hoor, de auteurs van Spookcijfers waren vroeger beslist geen rekenwonders. ‘Op het VWO was ik zelfs een uitgesproken alfa,’ zegt sociaalgeograaf en journalist Tom Nierop. Voormalig accountant en journalist Nart Wielaard bekent dat hij bij een test van zijn vroegere werkgever KPMG op ‘cijfermatig inzicht’ nota bene onder de maat scoorde.
interview
Strategisch management
4 april 2019
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Het is nú de tijd om over te stappen op betekenisvol ondernemen, bepleit Pieter van Osch in De betekenisformule, praktijkboek groeien met purpose. Goed voor de wereld, voor klanten en medewerkers, en je kunt er prima geld mee verdienen.
interview
Algemeen management
29 maart 2019
Bas Hakker
7-10 minuten leestijd
Victor, Stephen en Erik Steijger schreven met Wendbaar werken alweer hun vijfde boek. Het is de opvolger van Top10 voor Topteams dat de drieling in 2015 al schreef samen met Corrien de Jongh. Hoe je het boek zou mogen omschrijven? Een trainingsboek voor de ‘totale mens’.
interview
Marketing
27 maart 2019
Paul Groothengel
5-6 minuten leestijd
Marketingcoach en -docent Ment Kuiper stond aan de wieg van honderden marketingplannen. In Marketingplan op 1 A4 laat hij zien hoe je, geïnspireerd door de Canvas-methode van Alexander Osterwalder een overtuigend marketingplan schrijft.
interview
Strategisch management
25 maart 2019
Jacques Geluk
7-10 minuten leestijd
De balans herstellen tussen orde en chaos is de volgende stap in de ontwikkeling van mensen en organisaties. Ondernemer, spreker en sparringpartner Peter Ros pleit in zijn nieuwe boek Warorde! voor meer vertrouwen en een beetje chaos.
interview
Leiderschap
20 maart 2019
Lex van Almelo
5-6 minuten leestijd
In Moreel leiderschap vlecht oud-rechter, voormalig Nationaal-ombudsman, hoogleraar en lid van de Europese Rekenkamer Alex Brenninkmeijer de inzichten uit zijn publieke functies en wetenschappelijk onderzoek aan elkaar tot een pleidooi voor langzaam denken, luisteren naar de ander op basis van vertrouwen en een evenwicht tussen rationaliteit, emotie en morele waarden. Zelfs een commissaris van ING kan er iets mee.
interview
Coaching en trainen
15 maart 2019
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Coaching komt meer en meer uit de taboesfeer. Coaching wordt ook steeds laagdrempeliger. Tijd om duidelijk te maken welke vormen van coaching er zijn en hoe ze werken. Coach Anne de Jong doet dat in het nieuwe boek De bekendste methodieken van no-nonsense coaching. ‘Zeker HR-afdelingen zijn lang niet altijd bekend met welke methodiek een coach werkt.’
interview
Persoonlijke effectiviteit
13 maart 2019
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Eind jaren tachtig bedacht Francesco Cirillo De Pomodore-techniek. Hij kwam op het idee toen hij moest studeren voor een tentamen en constant werd afgeleid door zijn eigen gedachten. Op de keukentafel stond een wekker in de vorm van een tomaat en deze zette hij op 25 minuten, een periode waarin hij zonder afleidingen aan zijn taak kon werken.
interview
Verandermanagement
11 maart 2019
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Een groeiend aantal bedrijven en organisaties doet aan cocreatie en werkt samen met eindgebruikers. Ze ontwikkelen producten en diensten die relevant zijn voor consumenten en die hun persoonlijke behoeften vervullen. Maar wat is cocreatie eigenlijk? In de managementliteratuur scharen auteurs onder de ogenschijnlijk uniforme noemer cocreatie vele verschillende zaken. Om daar meer duidelijkheid in te krijgen, introduceerden Stefanie Jansen en Maarten Pieters in 2013 de term ‘complete cocreatie’. In COcreatie revolutie leggen ze uit dat het eenduidige begrip ‘complete cocreatie’ de hoogst haalbare vorm van cocreatie is en leidt tot duurzaam succes.
interview
Algemeen management
7 maart 2019
Lex van Almelo
5-6 minuten leestijd
In Frauditing 2.0 – Wat maakt een fraudeonderzoeker een expert onderzoekt integriteitsonderzoeker Nicole den Hartigh de competenties van een goede fraudeonderzoeker. ‘Naarmate iemand meer ervaring heeft, blijkt-ie vreemd genoeg meer fouten te maken.’
interview
Organisatiekunde
5 maart 2019
François Kroes
4-6 minuten leestijd
Maar liefst 15 jaar en 4 maanden werkte ze voor Wehkamp, in diverse functies maar by far het langst als manager Customer Service. Achterover leunen is er echter niet bij voor Maaike Vrenken, een van de auteurs van Kern van de zaak.
interview
Psychologie
1 maart 2019
Hans van der Klis
8-11 minuten leestijd
Voor haar werk als journalist las Dominique Haijtema honderden boeken over zakelijk en persoonlijk leiderschap. Maar toen zij enkele jaren geleden de diagnose epilepsie kreeg, begreep zij dat de wereld minder maakbaar is dan zij dacht. De zelfhulpboeken gingen de deur uit. Ze schreef een boek over haar nieuwe inzichten, Nooit meer een zelfhulpboek.
interview
Algemeen management
26 februari 2019
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Met Foute besluiten heeft de consultant Wim van Hennekeler een ietwat dwars boek geschreven. Het is geen how-to, hij presenteert ook geen model: hij probeert vooral bewustzijn te creëren over de onderliggende patronen bij foutieve besluitvormingsprocessen. ‘Het is niet zo gek om af en toe je toon een beetje te matigen.’
interview
Strategisch management
20 februari 2019
Bert Peene
7-9 minuten leestijd
Hoe graag ‘deskundigen’ wereldwijd je ook anders willen doen geloven, een toekomstbestendige organisatie krijg je niet door gebruik te maken van een van de modellen voor strategisch management die hun waarde zouden hebben bewezen. Te fragmentarisch, oordelen Norbert Greveling en Roland Bushoff in hun boek Strategisch managen in turbulente tijden (‘Leren je organisatie toekomstbestendig te maken’). Toekomstbestendigheid genereer je alleen door te divergeren. Meerdere opties verkennen en rekening houden met verschillende scenario’s. Anders gezegd, strategisch management 2.0.
interview
IT-management / ICT
18 februari 2019
Ronald Buitenhuis
3-5 minuten leestijd
‘Agile is geen silver bullet. Niet de oplossing voor alle problemen. Agile is vooral geschikt waar meer onbekend is dan bekend. Als het complex is en lastig planbaar’, stelt Rini van Solingen, auteur, spreker op diverse events en hoogleraar.
interview
Organisatiekunde
18 februari 2019
Jeroen Ansink
5-7 minuten leestijd
In Exponentiële Organisaties beschreef Salim Ismail de opkomst van een nieuw soort onderneming dat het concurrentielandschap fundamenteel zal veranderen. In Exponentiële Transformatie legt hij uit wat de rest van het bedrijfsleven daarmee aanmoet. ‘Iedereen moet als Apple worden.’
interview
Algemeen management
15 februari 2019
Pierre Spaninks
8-11 minuten leestijd
Ook Nederlandse managers zijn in de greep van het Amerikaanse denken waarin alles draait om aandeelhouderswaarde. Dat heeft een funeste invloed op werk, democratie en vrijheid. In Voorbij de managementmaatschappij onderzoekt Marjolein Quené de gevolgen van management op onze maatschappij.
interview
Non-profit
13 februari 2019
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Nederlandse overheidsorganisaties presteren een minimale voldoende. Verbeterinitiatieven worden na een enthousiaste start doorgaans niet goed doorgezet. In De High Performance OverheidsOrganisatie tonen auteurs Paul-Jan Linker en André de Waal hoe je met een wetenschappelijk onderbouwde aanpak het presterend vermogen van overheidsorganisaties vergroot. Zodat ze steeds meer publieke waarde kunnen leveren, want dát is het uiteindelijke doel.