OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 44 van 2.298 resultaten
interview
Algemeen management
12 december 2018
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Bijna alles wat we denken te weten van netwerken is incorrect, stelt David Burkus in Vriend van een vriend. Zo leunen de meeste mensen vooral op hun directe omgeving, terwijl ze juist hun zwakke banden zouden moeten koesteren. ‘Organisatorische misfits maken sneller carrière dan mensen die braaf de bedrijfsladder beklimmen.’
interview
Strategisch management
10 december 2018
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
CEO’s geven te veel geld uit aan overoptimistische groeistrategieën die gedoemd zijn om te falen, stelt Sven Smit, auteur van Strategy Beyond the Hockey Stick. In het boek biedt de McKinsey-adviseur een methode om het kaf van het koren te scheiden. ‘De sociale kant van strategie is een ondergeschoven kindje.’
interview
Persoonlijke effectiviteit
7 december 2018
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Bij ieder mens zit het wel eens een keer flink tegen in het leven. Een dierbare overlijdt, je werkgever gaat failliet of je huwelijk loopt op de klippen. Tegenslagen overkomen je en vaak is er weinig of niets tegen te doen. Je hebt wél controle over de wijze hoe je er mee omgaat, stellen Benno Diederiks en Hans van Breukelen in Maak je comeback. Ze moedigen je aan om anders te leren denken en anders te leren doen na een tegenslag. Dat is je ‘comeback maken’ en biedt je de kans om al je talenten in te zetten.
Interview
Mens en maatschappij
7 december 2018
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Vlak na zijn studie communicatie design begon Walter Vandervelde zijn eigen communicatiebureau. Hij stopte daarmee in 2012 en begon het bureau BEDENK waarmee hij klanten stimuleerde om ideeën te bedenken. Vanaf 2014 ging hij daarnaast aan de slag als professor ‘idea & innovation management’ op de Erasmushogeschool Brussel. In 2017 verliet hij BEDENK en als zelfstandig ‘business creativity expert’ schreef hij het boek When the Box is the Limit.
interview
Strategisch management
29 november 2018
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
In Retail. De digitale hysterie voorbij lanceert Gino Van Ossel zijn optichannel-strategie, onderbouwt hij zijn geloof in bakstenen winkels, en legt hij uit hoe je als webshop klanten bindt met persoonlijke stijladviezen.
interview
Internet en social media
29 november 2018
Pierre Spaninks
4-6 minuten leestijd
In Alles transactie doen Chiel Liezenberg en Douwe Lycklama (oprichters van Innopay) samen met Shikko Nijland (de huidige CEO) een oproep om dat digitale vertrouwen beter te gaan organiseren. We spraken de eerste twee over hun beweegredenen en over hun call to action.
interview
Communicatie en media
28 november 2018
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Een zoon van een kernfysicus met een zwak voor het bedrijfsleven. Erik Brynjolfsson wil boven alles maatschappelijk relevant zijn, maar ontdekte al vroeg in zijn leven dat hij het schrijven over management interessanter vond dan het praktiseren ervan.
interview
Organisatiekunde
27 november 2018
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Agile, en scrum als onderdeel van agile werken, maken organisaties simpeler en flexibeler, betoogt auteur van Het Scrum Modellenboek Rik van der Wardt. Een soort ballenbak met modellen waar je uit kunt putten om scrum te laten werken.
interview
Marketing
23 november 2018
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Te veel ondernemers laten zich volledig leven door hun bedrijf, schrijft de Amerikaanse adviseur en entrepreneur Mike Michalowicz in Clockwork (dat in het Nederlands verschijnt onder de titel Het Clockwork-effect). Die werkdruk kunnen ze wegnemen door de organisatie zo te structureren dat zij ook zonder hen kan blijven doordraaien. ‘Als je moeite hebt om te delegeren, komt dat doorgaans omdat je jezélf niet vertrouwt.’
interview
Marketing
21 november 2018
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Europa loopt wat achter op de Verenigde Staten en Azië waar al een verstikkende concurrentie heerst in het zakenleven. Goed nieuws, zegt auteur Carole Lamarque in Unfair advantage. Dit geeft je namelijk als ondernemer de tijd om concurrenten de pas af te snijden met een ‘unfair advantage’. Vanuit je extreem unieke identiteit ga je zakendoen en leer je denken als een cheeta. Het jachtluipaard reist met je mee door het boek dat je op een praktische manier helpt om je eigen unfair advantage te definiëren.
interview
Algemeen management
19 november 2018
Bert Peene
5-6 minuten leestijd
Volgens Covey is het belangrijker de ander te begrijpen dan zelf begrepen te worden. Dat wil zeggen: for a start. Met enige fantasie zou je die wijsheid als de basis kunnen zien van Business Aikido. Het doel van aikido is namelijk niet je tegenstander uitschakelen, maar een medestander inschakelen. En dat geldt niet alleen op de mat, maar kun je net zo goed toepassen op de werkvloer. Business Aikido als methodiek om je persoonlijke effectiviteit te vergroten.
interview
IT-management / ICT
16 november 2018
Bas Hakker
5-8 minuten leestijd
David Stephenson is een expert op het gebied van big data die over de hele wereld werkt. Hij gaf en geeft leiding aan big data teams bij grote bedrijven als eBay, Coolblue, adidas, en de Duitse uitgever Axel Springer. Onlangs schreef hij het zeer praktische Big data ontrafeld waarmee bedrijven direct aan de slag kunnen met big data.
interview
Strategisch management
14 november 2018
Ger Post
5-6 minuten leestijd
Als je de boektitels van de afgelopen jaren op een rijtje legt, dan is er geen organisatie die niet agile zou moeten werken. Maar hoe verhoudt agile leiderschap zich tot wendbaar teamwerk? In Wendbare strategie op één A4 biedt Sjors van Leeuwen een totaaloverzicht op wendbaarheid. ‘Agile is een hype die wel weer overwaait, wendbaarheid niet.’
interview
Psychologie
12 november 2018
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
We werken hard en leiden een gehaast en overvol bestaan, vaak zonder dit zelf door te hebben. Een succesvol leven is toch immers een drúk leven? We vinden het normaal om elke dag vol te proppen met stress.
interview
Algemeen management
7 november 2018
Pierre Spaninks
5-7 minuten leestijd
Of het nu gaat om arbeidsonrust, een product recall of ongewenste intimiteiten: voor je het weet loopt het uit de hand en zit je met je bedrijf midden in een crisis. En crisis, zegt Albert Holtzappel als door de wol geverfd communicatiemanager, is oorlog. Daarom kun je als bestuurder of manager maar beter voorbereid zijn op het ergste. In Alles onder controle deelt hij zijn inzichten, zijn tips en zijn tricks.
interview
Advisering
2 november 2018
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Wat is de impact van leiders? Waarom is de managementkwaliteit binnen familiebedrijven zo slecht? Wat is de uiterste houdbaarheidsdatum van een CEO? In Goede leiders zweven niet focussen Janka Stoker en Harry Garretsen op de factoren die bepalend zijn voor effectief leiderschap.
interview
Non-profit
31 oktober 2018
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Organisaties drukken mensen graag in hokjes en daar doen mensen maar al te graag in mee. Om het overzichtelijk te houden. Om te kunnen voldoen en waardering te oogsten. ‘Maar mensen zijn geen hokjes', betoogt Judith Webber.
interview
Persoonlijke effectiviteit
29 oktober 2018
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Met zes boeken in 21 jaar tijd is Daniel Pink bepaald geen veelschrijver. Daar staat tegenover dat zijn tijdloze oeuvre alle aspecten van een effectieve werkomgeving als een kralenketting aan elkaar lijkt te rijgen. ‘Elk boek vormt de opmaat voor de opvolger.’
interview
Algemeen management
26 oktober 2018
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Bestsellerauteur Annegreet van Bergen heeft na Gouden jaren, waarvan sinds 2014 300.000 exemplaren over de toonbank gingen, een nieuw boek geschreven: Het goede leven, over de enorme rijkdom die de economische groei sinds de jaren vijftig heeft meegebracht.
interview
Personeelsmanagement
26 oktober 2018
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Aandacht voor een optimale employee journey levert je als organisatie veel op, stellen Sascha Becker en Wenda Bolink in hun boek De employee journey. Meer omzet, minder verloop en minder verzuim bijvoorbeeld. Bovendien ben je daardoor aantrekkelijk voor het juiste nieuwe talent dat nodig is om de ambities van je organisatie waar te maken. Combineer dat met een toenemende wereldwijde schaarste aan talenten en er ontstaat een situatie waarin elke organisatie gedwongen is te investeren in de employee experience.