OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 49 van 2.298 resultaten
    interview
    Leiderschap
    9 april 2018
    Jeroen Ansink
    7-10 minuten leestijd
    Herminia Ibarra volgde naar eigen zeggen het traject van een typisch immigrantenkind: hard werken om haar ouders te behagen. Met succes, want ze maakte wereldwijd furore als specialist op het gebied van leiderschap. ‘Authenticiteit is een holle frase geworden.’
    interview
    Algemeen management
    8 april 2018
    Erik de Vries
    5-7 minuten leestijd
    Wie de agile-klok wel heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt, is na lezing van de Toolkit voor agile leiders helemaal bij, én kan direct aan de slag. Een gesprek met schrijver Peter Koning over de do’s en dont’s van agile leidinggeven.
    interview
    Algemeen management
    5 april 2018
    Hans van der Klis
    6-9 minuten leestijd
    Ruim tien jaar na de verschijning van van Kloteklanten 1.0, met een update 2.0 in 2013, is Egbert Jan van Bel terug met een geheel nieuw boek: Kloteklanten 3.0. Aan de hand van de ervaringen van vijf winnaars van de prijs voor het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland concludeert Van Bel dat ware klantvriendelijkheid stevig ingebed moet zijn in de bedrijfscultuur. ‘Een fout rechtzetten is moeilijker dan tien jaar geleden.’
    interview
    Strategisch management
    30 maart 2018
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Nu internettechnologieën steeds dieper doordringen in de fysieke wereld, moeten zelfs de meest conservatieve sectoren zich opmaken voor een digitale metamorfose, zegt de Amerikaanse McKinsey-partner Anand Swaminathan in Digital@Scale. Dit vereist een compleet nieuw ondernemingsmodel dat direct op grote schaal wordt doorgevoerd. ‘De tijd van experimenteren is voorbij.’
    interview
    Organisatiekunde
    29 maart 2018
    Peter Spijker
    4-6 minuten leestijd
    Hoe kun je je jouw beslissingsproces minder gecentraliseerd en minder top-down laten verlopen? Het is één van de vragen die Arne de Vet en Filip Lowette leidden bij het schrijven van De fluïde organisatie. Ze beschrijven met praktische voorbeelden hoe je jouw organisatie meer fluïde en minder rigide maakt. Een fluïde organisatie heeft actiecirkels op meerdere niveaus waarin mensen individueel tijdig de echte issues en zorgen benoemen, hierover sneller besluiten nemen en zélf in actie komen.
    interview
    Algemeen management
    27 maart 2018
    Bert Peene
    5-6 minuten leestijd
    Organisaties winnen aan slagkracht als directie en management de moed hebben de hiërarchie los te laten en de ‘business’ terug te geven aan de mensen van wie het feitelijk is: de professionals. Die boodschap staat centraal in Doe-het-zelf leiders - De hiërarchie voorbij van Hans Begeer. Zelfsturing is het credo in een wereld die soms letterlijk dagelijks verandert. Mits het grondig wordt aangepakt.
    interview
    Internet en social media
    23 maart 2018
    Patrick Davidson
    10-14 minuten leestijd
    Vorige week verscheen het nieuwe boek van Andrew Keen ook in Europa. How to Fix the Future is de hoopvol klinkende titel van de in Californië woonzame Brit die we kennen van zijn kritische boek The Internet is Not the Answer.
    interview
    Organisatiekunde
    21 maart 2018
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Volgens de Amerikaanse ondernemer Ash Maurya verspillen de meeste startups onnodig veel tijd aan slechte ideeën. In Startup Lean destilleert hij inzichten van onder anderen Eric Ries en Alex Osterwalder tot een praktisch handboek voor efficiënt ondernemen. ‘Waar het me voorheen twee jaar kostte om te concluderen dat ik op de verkeerde weg zat, kan ik dat nu in zes weken.’
    interview
    Verandermanagement
    19 maart 2018
    Ger Post
    5-7 minuten leestijd
    Na bijna twee decennia als organisatieadviseur te hebben gewerkt, schreef Ina Smittenberg haar perspectief op organisatieverandering in Organitopia – Het Schone, Ware en Goede en organisatieverandering. ‘Wat me stoort is het tempo en de opeenvolging van steeds nieuwe veranderingen zonder dat de vorige al goed geland is.’
    interview
    Communicatie en media
    16 maart 2018
    Bas Hakker
    6-9 minuten leestijd
    Sybrig Van Keep is samen met haar zus Mayke eigenaar van De Issuemakers. Ze adviseren over hoe bedrijven omgaan met ‘issues’ zoals ‘Zwarte Piet’ of ‘#me too’. Ze schreven een boek over hoe je als bedrijf moet omgaan met deze maatschappelijke thema’s: Issuedenken.  
    interview
    Ondernemen
    14 maart 2018
    Hans van der Klis
    5-7 minuten leestijd
    Altijd maar weer die succesverhalen: journalist Miloe van Beek vond ze niet altijd even interessant. Voor het tijdschrift Sprout schreef ze een rubriek over de fouten en mislukkingen waarmee ondernemers ook te maken hebben. Die stukken vormen de basis van haar boek Yes! I screwed up. ‘Ik wil ondernemers meer realiteitszin bijbrengen.’
    interview
    Algemeen management
    12 maart 2018
    Paul Groothengel
    5-7 minuten leestijd
    Mede dankzij algoritmes wordt onze samenleving steeds slimmer. Maar ook complexer. Wat te doen? Het advies van KPMG-consultant Sander Klous in Vertrouwen in de slimme samenleving: do it ‘MAD’, oftewel Modulair, Agile en Decentraal.
    interview
    Verandermanagement
    9 maart 2018
    Erik de Vries
    5-8 minuten leestijd
    Een geheel nieuw, op grondig onderzoek gestoeld model van verandermanagement: minder pretendeert het boek Six Batteries of Change van Peter de Prins, Kurt Verweire en Geert Letens niet te zijn. Tijd dus voor een gesprek met Peter de Prins over de achtergronden van hun verandermodel.
    Interview
    Algemeen management
    8 maart 2018
    Bert Peene
    7-9 minuten leestijd
    Een aanspreekcultuur is goed voor de productiviteit van een organisatie. De omzet gaat omhoog, verzuimcijfers omlaag. Logisch dus dat zo’n beetje iedere manager niets liever wil dan ervoor te zorgen dat aanspreken normaal is. En toch gebeurt dat veel te weinig. In haar boek Aanspreken! Gewoon doen! (‘Hoe je nou écht een aanspreekcultuur creëert’) legt Gytha Heins uit hoe die merkwaardige contradictie te verklaren is én hoe je daadwerkelijk voor een aanspreekcultuur kunt zorgen.
    interview
    Personeelsmanagement
    7 maart 2018
    Bert Peene
    6-9 minuten leestijd
    Dat ‘een leven lang leren’ voor organisaties cruciaal is om te kunnen overleven, hoeft al lang geen betoog meer. Leren staat dan ook volop in de belangstelling. Leren heeft ook de betrekking op de opleidingsfunctie zelf en de professionals die er werken. In hun boek Opleidingskunde (‘Leren in het werk, rond het werk en voor het werk’) schetsen Erik Deen en Mariel Rondeel de contouren van vakmanschap-in-ontwikkeling.
    interview
    Leiderschap
    5 maart 2018
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    Als het om ontwikkelen van leiderschap gaat, doen de meeste mensen maar wat, stelt Joël Aerts in Ontwikkel je leiderschap. ‘Je krijgt bijna altijd vage antwoorden als je vraagt hoe mensen leiderschap ontwikkelen bij zichzelf. Het is allemaal weinig gestructureerd. Topsporters hebben een trainingsschema. Topkoks hebben recepten. Leiders hebben vaak helemaal niets.’ Dat kan anders en beter stelt adviseur Aerts en biedt daartoe veertien 'versnellers'.
    interview
    Psychologie
    2 maart 2018
    Peter Spijker
    4-6 minuten leestijd
    In Nederland en de rest van de wereld boeken we op het gebied van onderwijs, ondernemerschap, gezondheid en veiligheid significante successen. Toch heerst er veel negativisme in onze samenleving. Rijn Vogelaar benoemt in Negativiteit mania de oorzaken en gevolgen van dit negativisme. Hij wijst op de beperkingen van het menselijke denken zoals kortetermijnfixatie, zelfoverschatting, groepsdenken, en een overgevoeligheid voor gevaar.
    interview
    Psychologie
    28 februari 2018
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Timing is veel belangrijker dan de meeste managers beseffen, zegt de Amerikaanse denker Daniel Pink in Het juiste moment. Al was het alleen maar omdat iedere werknemer een ander chronotype is. ‘Slim tijdmanagement kan de productiviteit van een organisatie dramatisch verhogen.’
    interview
    Marketing
    27 februari 2018
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    Met het lijvige Content! Zuurstof voor je klanten laat Antal de Waij zien wat hij als contentmarketeer in huis heeft. Het is een geslaagde showcase, een boek met website én chatbot, die een compleet overzicht biedt van het vakgebied.
    interview
    Strategisch management
    26 februari 2018
    Jeroen Ansink
    7-10 minuten leestijd
    Willen we als mensheid blijven floreren, dan moeten we stoppen met de obsessie over economische groei, zegt Oxford-wetenschapper Kate Raworth in Donuteconomie.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden