OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 51 van 2.298 resultaten
interview
Algemeen management
12 januari 2018
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Groeit kunstmatige intelligentie ons boven het hoofd? De voordelen van zelflerende algoritmes zijn evident. Maar risico’s zijn er ook, waarschuwt Jarno Duursma in De digitale butler.
interview
Marketing
10 januari 2018
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
De winkelstraat is niet dood, ook niet in 2025, maar zal wel veranderen. Niet langer zeulen met tassen, maar de boodschappen liggen al in een kluis in de parkeergarage als de shopper naar huis gaat. Of de boodschappen worden al geleverd op basis van aankooppatronen, zonder dat u ze besteld heeft. Meer pop-up stores en digitale noviteiten om de klant te helpen bij een aankoop. Welkom in The future of shopping, het nieuwe boek van Jorg Snoeck en Pauline Neerman van nieuwssite RetailDetail.
interview
Marketing
8 januari 2018
Justin van Lopik
5-7 minuten leestijd
Power to people – Online marketing in de zorg gaat over de impact van de digitalisering op de zorg, de opkomst van de digitale zorgconsument en hoe je daar als zorgorganisatie met online marketing op kan inspelen. Het boek is geschreven door Marian Draaisma, Marketing Director bij Pluryn, en Sjors van Leeuwen, Indora Managementadvies en Zorgmarketingplatform.
interview
Organisatiekunde
2 januari 2018
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Organisaties staan in toenemende mate open voor de circulaire economie, maar hoe kunnen zij hun ambities handen en voeten geven? Een team van vijf auteurs, onder wie Dionne Ewen en Guido Braam, schreef een handleiding voor organisaties die ernst willen maken met het verkleinen van hun impact op het milieu.
interview
Werk en loopbaan
2 januari 2018
Pierre Spaninks
7-9 minuten leestijd
Wie na jaren weer op zoek gaat naar nieuw werk, merkt dat de wereld van werving en selectie radicaal is veranderd. De eerste kennismaking vindt steeds vaker online plaats, met geautomatiseerde tools voor preselectie. ‘Wen er maar aan’, zegt loopbaanprofessional Aaltje Vincent, ‘en zorg dat je voor elke stap optimaal bent voorbereid.’
interview
Algemeen management
2 januari 2018
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Een Afro-Amerikaanse vrouw van eenvoudige komaf die het tot hoogleraar van Harvard Business School wist te schoppen. Als topdenker is Linda Hill de vleesgeworden American Dream. ‘Ik ben business professor geworden vanuit het idee dat macht corrumpeert, maar machteloosheid nog meer.’
interview
IT-management / ICT
20 december 2017
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
De doorbraak van het Internet of Things zal geen bedrijfssector onberoerd laten, zegt IoT-pionier en Cisco vice-president Maciej Kranz in Internet of Things in bedrijf. Een tot in de puntjes doordachte strategie is niet nodig, maar organisaties moeten wel nú een begin maken. ‘Technologie is slechts een middel.’
interview
Organisatiekunde
18 december 2017
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Visie, missie en ambitie zijn voor veel organisaties een verplicht nummer: je moet wel zoiets hebben, maar doet er vervolgens weinig mee. Dat wreekt zich vroeg of laat, betogen Jan-Peter Bogers en Ron van Gils in hun boek StoryDoing voor organisaties. Een krachtige organisatie weet wat haar meerwaarde is en laat dat ook zien in alle facetten van het zakendoen.
interview
Algemeen management
16 december 2017
Bert Peene
7-10 minuten leestijd
Aan managementliteratuur geen gebrek, maar leerboeken die ook prima te gebruiken zijn als naslagwerk zijn schaars. Daarom voorziet Managementvaardigheden (‘Zelfbewust aansturen en samenwerken’) van Peter Tack, Jan Eppink en Gert-Jan Melker wel degelijk in een behoefte. Tussen al die andere titels is het een van de weinige praktische boeken die ook nog eens gebouwd zijn op een stevig theoretisch fundament. Managementboek sprak met een van de auteurs.
interview
Ondernemen
15 december 2017
Bas Hakker
6-9 minuten leestijd
Jan-Willem van Beek en Rutger Huizenga begonnen zich een beetje te storen aan de overdreven aandacht voor startups. Omdat ze wél groot fan zijn van de startup mentaliteit (en iets minder van de lifestyle) schreven ze een eerlijk boek genaamd Voorbij de startup mania over hoe je als startup succesvol kunt zijn.
interview
Algemeen management
13 december 2017
Lex van Almelo
5-7 minuten leestijd
In Leren & Presteren laat psycholoog, coach, trainer, onderzoeker en schrijver Coert Visser op een vlotte, heldere en concrete manier op basis van bewezen psychologische inzichten zien hoe je de prestaties van jezelf en anderen kunt verbeteren. ‘Ik raad af om roem en rijkdom als doel te kiezen.’
interview
Personeelsmanagement
11 december 2017
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Een groeiend aantal organisaties gaat over op wendbaar werken om in te kunnen spelen op veranderingen. Welke gevolgen heeft dit voor de rol van HR? In Agile HR wordt uitgebreid ingegaan op de kansen die agile organiseren creëert voor HR. Er worden verschillende agile werkwijzen benoemd die weer worden voorzien van praktische adviezen.
interview
Leiderschap
7 december 2017
Hanneke Tinor-Centi
8-11 minuten leestijd
Han Bekkers is een visionair met idealen en vatte zijn visie en gedachten samen in het boek De druppel en de oceaan. Handboek voor persoonlijk leiderschap. Een gesprek met Han Bekkers over zijn ideeën, zijn boek en zijn leven.
interview
Leiderschap
4 december 2017
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Hoe maak je als leider echt werk van diversiteit in je organisatie? Bercan Günel legt in 'We hebben al een vrouw' – Leiderschap en diversiteit in het Nederlandse bedrijven uit hoe je meer vrouwen aan de top krijgt. Ze bepleit een nieuwe stijl van verantwoord leiderschap met een focus op bewustwording van diversiteit en het veranderen van interne patronen en processen. Günel geeft in haar boek handvatten voor deze leiderschapsstijl en helpt je zo een onomkeerbaar proces van diversiteitsbevordering in gang te zetten.
interview
Algemeen management
1 december 2017
Erik de Vries
5-7 minuten leestijd
Problemen hebben we allemaal, en gelukkig lossen we de meeste stilzwijgend op. Hoe we de problemen die niet als sneeuw voor de zon verdwijnen de baas kunnen, doet Wouter Fioole uit de doeken in zijn boek Het probleem met problemen.
interview
Algemeen management
28 november 2017
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Wantrouw managementboeken met modellen die enorme veranderingen, revoluties en paradigmashifts in een organisatie voorspellen. ‘Het is wishful thinking’, zegt adviseur Gyuri Vergouw, auteur van het boek De Managementmonologen. ‘Een manager in de VS kan elke dag kiezen uit zeven nieuwe managementmodellen, neergelegd in managementboeken.’
interview
Organisatiekunde
27 november 2017
Hans van der Klis
8-11 minuten leestijd
We roepen met z’n allen heel hard dat we af willen van de controledwang en bureaucratie, maar is dat wel echt zo? Thijs Homan heeft zijn twijfels. In zijn In control? zet hij vraagtekens.
interview
Personeelsmanagement
27 november 2017
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Ieder team loopt er tegenaan: wie doet wat? En waarom staat de neuzen van de teamleden niet allemaal dezelfde kant op? De oplossing: ga samen aan de slag met een business model voor het eigen team, zegt Tim Clark. Hoe je dat doet, beschrijft hij in Business Models for Teams.
interview
Marketing
23 november 2017
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
We bevinden ons in een nieuwe fase van de digitale evolutie, schrijft Steven Van Belleghem in zijn nieuwe boek Customers the day after tomorrow. Artificiële intelligentie gaat de komende jaren een gigantische invloed hebben op de relatie met klanten. ‘We krijgen binnen afzienbare tijd faster than real time customer service, de hyperpersonalisatie en een ongekend gebruiksgemak.’
interview
Organisatiekunde
21 november 2017
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
In een bedrijfsklimaat dat zo onzeker is als het onze moeten ondernemingen hun mensen opzwepen om zich continu te blijven ontwikkelen, zegt Harvard-psycholoog Robert Kegan in Een cultuur voor iedereen. Hij pleit voor een Bewust Ontwikkelingsgerichte Organisatie (BOO), die zich niet zozeer richt op het managen van prestaties, maar op het managen van potentieel. ‘Persoonlijke groei is een waardevoller inkomensbron dan een bonus in de vorm van een BMW.’