OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 52 van 2.298 resultaten
interview
Ondernemen
17 november 2017
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
De wereld is veranderd. Ondernemers moeten aan de slag met die veranderende wereld. ‘En dat doen ze nog volstrekt onvoldoende’, stelt rasondernemer Willem Overbosch in zijn nieuwe boek TopTrends voor ondernemers. Daarin zet hij aan de hand van drie megatrends, tien toptrends op een rij en laat hij zien hoe je die trends in je voordeel kunt laten werken.
interview
Leiderschap
14 november 2017
Peter Spijker
4-5 minuten leestijd
Slachtoffergedrag ontstaat door ‘veranderstress’. Dat is menselijk en dus begrijpelijk, maar het draagt niet bij aan wat we als individu, team of organisatie willen bereiken. Accountable Leiderschap is de tegenhanger van slachtoffergedrag waarmee we het beste uit onszelf en elkaar naar boven halen. In Accountable Leiderschap beschrijft auteur Marco Scheele hoe je met accountable gedrag meer wendbaar bent en beter kunt omgaan met spanningen en de dagelijkse drukte. Je wordt gestimuleerd om je bijzondere talenten in te zetten en dat maakt je ambitieuzer, meer gefocust en uiteindelijk gelukkiger.
interview
Persoonlijke effectiviteit
9 november 2017
Glenn van der Burg
Een nieuwe aflevering van Business Books by People Power. Glenn van der Burg is in gesprek met Bart Flos, auteur van Het Anti-klaagboek.
interview
IT-management / ICT
8 november 2017
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Zelflerende computers, winner-take-all platforms, en de opkomst van de crowd. Onze economie wordt momenteel van alle kanten opgeschud, zeggen MIT-onderzoekers Andrew McAfee en Erik Brynjolfsson in Machine, Platform, Crowd - Harnassing Our Digital Future. Het is aan managers om een balans te vinden tussen mens en machine. ‘CEO's zullen hun besluitvormingsproces gedeeltelijk moeten uitbesteden aan robots.’
interview
Organisatiekunde
2 november 2017
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Dick Theisens schreef drie kloeke boeken over Lean en Six Sigma, die inmiddels wereldwijd worden gebruikt voor certificeringsprogramma’s van vooraanstaande opleidingsinstituten. Theisens, directeur van Symbol BV en Master Black Belt, leerde de technieken in de praktijk en besloot zich later in de theorie te verdiepen. ‘De grootste verbetermogelijkheden liggen bij organisaties waar het management het hardst roept dat het al heel goed loopt.’
interview
Non-profit
31 oktober 2017
Paul Groothengel
8-11 minuten leestijd
Wouter Hart brak vijf jaar geleden door met zijn bestseller Verdraaide organisaties. Hij adviseerde talloze organisaties in het werken ‘vanuit de bedoeling’. Dat bleek in praktijk lang niet eenvoudig. Daarom schreef hij een vervolg: Anders Vasthouden, 9 sleutels voor het werken vanuit de bedoeling.
interview
Non-profit
30 oktober 2017
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Veranderaars zijn verspreid door alle lagen van de organisatie te vinden. Juist ook op de werkvloer. Daarom wilde veranderkundige Hans Vermaak na twee dikke pillen ook graag eens een toegankelijker boek schrijven. Maar zonder de lessen uit de handboeken plat te slaan. Want veranderen kan complex zijn.
interview
Non-profit
27 oktober 2017
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Arend Ardon, sociaalpsycholoog annex bedrijfskundige, zette zichzelf in korte tijd als managementauteur op de kaart met twee populaire boeken. Sindsdien is hij een veelgevraagd spreker op congressen en seminars. Aan een derde boek is hij nog niet toe gekomen, want de klanten uit zijn adviespraktijk gaan voor. Maar ideeën heeft hij te over, zowel vakmatig als wetenschappelijk.
interview
Leiderschap
26 oktober 2017
Bas Hakker
6-8 minuten leestijd
De ervaren HRM-manager en amateurtoneelspeler Wiemer Renkema schreef het boek Managen of niet, dat is de vraag. Hierin trekt hij - op een intelligente manier - parallellen tussen het werk van William Shakespeare en het bedrijfsleven.
interview
Strategisch management
23 oktober 2017
Lex van Almelo
5-7 minuten leestijd
De Nederlands/Vlaamse ‘serie-ondernemer, investeerder’, innovatie-inspirator en nexxworks-oprichter Peter Hinssen laat in The day after tomorrow zien waarom bedrijven, maar ook politici, moeten denken aan overmorgen en hoe zij dat bijvoorbeeld kunnen aanpakken. ‘Leefde Karl Marx nog maar.’
interview
Algemeen management
19 oktober 2017
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Hoe neem je als leidinggevende afscheid van de meer klassieke, controlerende manier van leidinggeven en maak je de overstap naar coachend leidinggeven gebaseerd op het geven van vertrouwen? Om dat te bereiken, moet je eerst inzicht krijgen in je eigen gedrag en functioneren, stelt Marjan Haselhoff in De moed om te vertrouwen. Want je kunt alleen vertrouwen geven als je vertrouwen hebt in jezelf en je valkuilen en angsten accepteert. Deze acceptatie geeft je de kracht en rust om de teugels te laten vieren en een coachende leider te worden.
interview
Algemeen management
16 oktober 2017
Hans van der Klis
3-5 minuten leestijd
We roepen met z’n allen heel hard dat we af willen van de controledwang en bureaucratie, maar is dat wel echt zo? Thijs Homan heeft zo zijn twijfels. In zijn nieuwe boek In Control? zet hij vraagtekens bij de ‘blije boeken’ die verschijnen over zelfsturing en andere nieuwe vormen van organiseren. Zijn sympathie gaat juist uit naar de activistische doener die echt iets weet te bereiken.
interview
Leiderschap
13 oktober 2017
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Effectieve feedback is een combinatie van liefde en waarheid, zegt Silicon Valley-ondernemer Kim Scott in Radicaal openhartig. Leiders moeten daarom af van de valse keus tussen aardig zijn en effectief zijn. ‘Je moet je kritiek doorzetten, ook al doen je woorden soms pijn.’
interview
Marketing
11 oktober 2017
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
We bevinden ons in een nieuwe fase van de digitale evolutie, schrijft Steven Van Belleghem in zijn nieuwe boek Customers the day after tomorrow. Artificiële intelligentie gaat de komende jaren een gigantische invloed hebben op de relatie met klanten. ‘We krijgen binnen afzienbare tijd faster than real time customer service, de hyperpersonalisatie en een ongekend gebruiksgemak.’
interview
Psychologie
10 oktober 2017
Ger Post
4-6 minuten leestijd
Volgens psychiater en hersenonderzoeker (om maar een paar van zijn beroepen te noemen) Srini Pillay moeten we ons niet meer, maar juist minder concentreren om succesvol te worden. ‘Juist in de ruststand doet het brein zoveel.’ Een gesprek met de auteur van Minder focus, meer effect.
interview
Persoonlijke effectiviteit
5 oktober 2017
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Daniel Shapiro doet al twintig jaar aan Harvard onderzoek naar onderhandelen. Regelmatig wordt hij ingeschakeld bij grote politieke conflicten om mensen tot elkaar te brengen. Zijn boek Duurzaam onderhandelen kwam recent uit. Reden voor een gesprek
interview
Werk en loopbaan
3 oktober 2017
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
‘De SER kan in de huidige vorm beter opgeheven worden…’ ‘De vakbonden zijn vakkundig bezig om zichzelf en hun traditionele countervailing power uit te schakelen….’ ‘Het poldermodel piept en kraakt…’ In zijn nieuwe boek Poldermodel 3.0 agendeert oud-vakbondsman Fedde Monsma de toekomst van arbeidsverhoudingen. Pasklare antwoorden zijn er niet, maar het polderoverleg in de huidige vorm is ten dode opgeschreven. Letterlijk staat de polder het water aan de lippen. Op naar een masterplan voor de arbeidsmarkt.
interview
Marketing
28 september 2017
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Hoe slaag je er als nieuwsbedrijf in om data voor je te laten werken? Xavier van Leeuwe, Matt Lindsay en Matthijs van de Peppel leggen in De relatie-economie uit hoe je met een doelgerichte data-analyse waardevolle klantrelaties ontwikkelt. Dankzij inzichten uit data én door goed naar individuele klanten te luisteren, wisten ze bij NRC een neergang om te buigen in duurzame groei, met meer lezers én meer omzet.
interview
Projectmanagement
25 september 2017
Jeroen Ansink
8-12 minuten leestijd
Zelfsturende teams, sprints, multidisciplinaire teamleden, projectmanagement op basis van observeren, oriënteren, beslissen, doen. De scrum-gedachte is inmiddels zo bekend dat ze bijna gewoongoed is geworden. 'Er zijn talloze ideeën op het gebied van agile, maar het gros heeft geen wetenschappelijke basis.'
interview
Strategisch management
21 september 2017
Jeroen Ansink
6-8 minuten leestijd
Het informatietijdperk heeft zijn langste tijd gehad, zegt de Amerikaanse ondernemer Aaron Hurst in De betekeniseconomie. In plaats daarvan ontstaat een nieuw paradigma, waarbij zingeving de aanjager is van economische groei. ‘De kwaliteit van onze relaties, persoonlijke groei, de impact die we hebben op de samenleving - dát zijn de zaken die nu tellen.'